Nyt kun tämä iBook näyttää menevän kuumille kiville, niin käytetyn MPB:n hankkiminen varmistuu.
Budjettini oli 600-650€ ja nyt olis tarjolla 2006 ja 2007 (santa rosa) MBP.
Toinen saattais lähteä hiukka alle budjetin ja toinen taas jonku verran yli.
Käyttö tulee olemaan vaatimimmillaan RAW-kuvankäsittelyä ja ulkoistä näyttöä on sitten myös tarkotus hommata.
Siispä kuinka paljon tuo Santa Rosa on tehokkaampi kyseisessä hommassa?
Välimuistia on enempi ja prosessori tehokkaampi, näytönohjain parempi ja muistiakin menee enmmän, mutta kuinka huomattava tämä ero on?
Kannattaako maksaa pari kolme sataa enempi -07 mallista vai ostaa vanhempi ja sijoittaa tuo erotus siihen näytön hankintaan?
Mulla ei ole kuin kokemusta G5 iMacillä Photoshopin kanssa ja nyt kun kamera päivittyi ja kuvankoko 3-kertaistui, niin alkaa jo G5 vähän tökkiin. =)
Antakaahan viisaammat vinkkiä!
Vanha vai vanhempi MBP kuvankäsittelyyn,
Keskustelua kannettavista
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Vanha vai vanhempi MBP kuvankäsittelyyn,
Viesti Kirjoittaja mun_kero »
-
Re: Vanha vai vanhempi MBP kuvankäsittelyyn,
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Itse suosittelen ehdottomasti tuota tuoreempaa versiota. Itselläni oli tuollainen vanhempi versio ja kyllä sillä tuntui olevan aika tuskaa noiden raw-kuvien kanssa vääntäminen, johtuen siitä näytönohjaimesta. Eihän noista tehot nyt muuten lopu kesken, mutta tuo näytönohjain on kyllä todella ratkaiseva tekijä.mun_kero kirjoitti:Nyt kun tämä iBook näyttää menevän kuumille kiville, niin käytetyn MPB:n hankkiminen varmistuu.
Käyttö tulee olemaan vaatimimmillaan RAW-kuvankäsittelyä ja ulkoistä näyttöä on sitten myös tarkotus hommata.
Välimuistia on enempi ja prosessori tehokkaampi, näytönohjain parempi ja muistiakin menee enmmän, mutta kuinka huomattava tämä ero on?
Kannattaako maksaa pari kolme sataa enempi -07 mallista vai ostaa vanhempi ja sijoittaa tuo erotus siihen näytön hankintaan?
Mulla ei ole kuin kokemusta G5 iMacillä Photoshopin kanssa ja nyt kun kamera päivittyi ja kuvankoko 3-kertaistui, niin alkaa jo G5 vähän tökkiin. =)
Macbook Air M1
-
Sitä itsekkin mietin, vaikka joissain -06 malleissa on 256MB näytönohjain, niin ero on kait huomattava uudempaan Nvidian 128Mb verrattuna?Cathi777 kirjoitti:Itse suosittelen ehdottomasti tuota tuoreempaa versiota. Itselläni oli tuollainen vanhempi versio ja kyllä sillä tuntui olevan aika tuskaa noiden raw-kuvien kanssa vääntäminen, johtuen siitä näytönohjaimesta. Eihän noista tehot nyt muuten lopu kesken, mutta tuo näytönohjain on kyllä todella ratkaiseva tekijä.mun_kero kirjoitti:Nyt kun tämä iBook näyttää menevän kuumille kiville, niin käytetyn MPB:n hankkiminen varmistuu.
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Muistin määrähän ei ole se ratkaisevin tekijä, Mobility Radeon X1600 vastaa tämän mukaan 8400M GT:tä ainakin jos noihin 3D Mark 05 -benchmarkeihin on uskominen:
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobili ... 163.0.html
Laitetasolla GF 8000-sarja taitaapi sisältää hieman Radeon X1000:ta kehittyneemmät OpenGL -ominaisuudet jotka varmaan joissain softissa näkyy.
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobili ... 163.0.html
Laitetasolla GF 8000-sarja taitaapi sisältää hieman Radeon X1000:ta kehittyneemmät OpenGL -ominaisuudet jotka varmaan joissain softissa näkyy.
-
Aloin nyt vielä pohtia, ettö ostaakko kuitenkin tuommonen 13" MB, kun se olisi kannettavuudeltaan varmaan parempi.
Suuren osan kuvankäsittelystä tulen tekemään kotosalla, jonne olis tarjotus hoitaa ulkoinen näyttö.
Mites esim. unibody MacBookit pärjää tässä hommassa vanhempien MBP kanssa?
Suuren osan kuvankäsittelystä tulen tekemään kotosalla, jonne olis tarjotus hoitaa ulkoinen näyttö.
-
No voin omasta kokemuksestani sanoa, että pyyhkivät niillä lattiaa kyllä mennen tullen. On se tehoero itse asiassa yllättävänkin suuri. Itse juurikin siitä syystä koneeni vaihdoin tähän Macbookiin.mun_kero kirjoitti:Aloin nyt vielä pohtia, ettö ostaakko kuitenkin tuommonen 13" MB, kun se olisi kannettavuudeltaan varmaan parempi.
Macbook Air M1
-
No höh, just kun olin niin varma ostopäätöksestäni, niin nyt pitää vielä alkaa harkitseen Unibody MacBookkia, kun hintaakin käytetyllä on selvästi vähemmän kuin vanhemmalla MPB:lla.
Ne 13" MB vaan näyttivät melko pieniltä, kun kaupassa kattelin.
Tossa myydään-palstalla on 2.0 GHz kone myynnissä, sekö hakkaa 2.2GHz (Santa Rosa) MBP:n kevyesti?
Näytönohjain on kuitenkin tuossa MBP:ssa parempi?
Tossa myydään-palstalla on 2.0 GHz kone myynnissä, sekö hakkaa 2.2GHz (Santa Rosa) MBP:n kevyesti?
-
Se on kyllä totta, että tuo 8600:nen näytönohjain on kai parempi, mutta että onko se sitten sen hinnan erotuksen väärti niin siitä en sitten olisi niin varma. Ehkä se näiden välinen ero tulee enemmänkin näkyviin sitten jos pelejä pelaa, mutta kuvankäsittelyssä sillä ei ole sitten niin isoa merkitystä. Ja ei se 13" ole liian pieni, ei juurikaan eroa 15":seen loppu pelissä. Lisäksi aiot käyttää sitä kotona kuitenkin ulkoisen näytön kanssa niin sillä on vielä vähemmän merkitystä. Reissuun ottaessa on kuitenkin aina sitä parempi mitä pienempi kone.mun_kero kirjoitti:No höh, just kun olin niin varma ostopäätöksestäni, niin nyt pitää vielä alkaa harkitseen Unibody MacBookkia, kun hintaakin käytetyllä on selvästi vähemmän kuin vanhemmalla MPB:lla.
Macbook Air M1
-
Näin minäkin tämän nyt järkeilin. Jäis myös ylimääräistä rahaa, minkä vois sijottaa siihen näytöön.Cathi777 kirjoitti:Se on kyllä totta, että tuo 8600:nen näytönohjain on kai parempi, mutta että onko se sitten sen hinnan erotuksen väärti niin siitä en sitten olisi niin varma. Ehkä se näiden välinen ero tulee enemmänkin näkyviin sitten jos pelejä pelaa, mutta kuvankäsittelyssä sillä ei ole sitten niin isoa merkitystä. Ja ei se 13" ole liian pieni, ei juurikaan eroa 15":seen loppu pelissä. Lisäksi aiot käyttää sitä kotona kuitenkin ulkoisen näytön kanssa niin sillä on vielä vähemmän merkitystä. Reissuun ottaessa on kuitenkin aina sitä parempi mitä pienempi kone.mun_kero kirjoitti:No höh, just kun olin niin varma ostopäätöksestäni, niin nyt pitää vielä alkaa harkitseen Unibody MacBookkia, kun hintaakin käytetyllä on selvästi vähemmän kuin vanhemmalla MPB:lla.
Joten ei muuta kuin uutta matoa koukkuu ja 13" MacBookkia hankkimaan.
Nuita valkosia 2009 näyttää liikkuvan melko paljon, mutta alumiinisia 2008 malleja vähempi.
Onkos nuo uudemmat whitebookit samaa rautaa kuin uudemmat alumiini pro mallit?
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka