MacFinn kirjoitti:homenamsi kirjoitti:Virustorjunta voi olla järkevä hankinta silloin, jos vaihtaa edestakaisin usein Windows-käyttäjien kanssa muokkauskelpoisia MS Word, MS Excel tai MS PowerPoint tiedostoja. Näihin mahdollisesti tarttuneet Windows-virukset jäävät kiinni Nortonissa ja niitä ei siten ainakaan tule tahattomasti levitettyä eteenpäin.
Minä vaihdan jatkuvasti työssäni Office-tiedostoja Windows-käyttäjien kanssa, olen tehnyt sitä jo kohta 15 vuotta. Vielä ei kukaan ole väittänyt saaneensa minulta saastunutta Office-dokumenttia. Tosin en levitä eteenpäin näitä "hauskoja" PowerPoint-tiedostoja. Joten väittäisin, että tuo Windows-virusten edelleenvälitys on urbaania legendaa.
Pari kommenttia kokonaisuuteen:
1. Olen aina korostamassa sitä, ettei kannata täysin tuudittautua turvallisuuteen - valppaus pitää olla vähintään sillä muutaman tunnin/muutaman päivän tasolla netin normaalien kanavien kautta. Tämä yleensä riittää Macintosh-ympäristöössä.
2. Vilkas vuorovaikutus Windows-käyttäjien kanssa tiediostovaihtojen muodossa VOI olla uhka, jos verkostokumppanien oma torjuntataso ei ole tiedossa/riittävä
3. Omat kokemukseni 25-vuoden ajalta Macintosh käyttäjänä ovat virusten ja haittaohjelmien osalta seuraavat:
- 1986/87 - jatkuu vielä tänäkin päivänä: (Ehkä nimeltään WDEF) levykehakemiston virus joka levisi kaikkiin levykkeisiin, jotka työnnettiin saastuneeseen koneeseen: Virus 'söi' levyketilaa mutta ei tuhonnut mitään. Voi siis olla vanhoilla levykkeillä.
--n. V. 2000 PC viruksen saastuttamat MS Word-tiedostot, joiden lähettäjäksi 'välittäjänä syyllistyn
- olivat siis tulleet 'viruksella' ja havainto tuli sitten vastaanottajalta
- n. V 2005 vastaava epidemia talon sisäisissä dokumenteissa, välittjää ei selvitetty
Valppaana täytyy siis olla, Nykyiset uhat eivät kuitenkaan mielestäni vaadi muuta kuin:
- hyvää palomuurikäytäntöä,
- käyttöä tunnuksella, jolla ei ole ylläpitäjän valtuuksia
- hompun tai vastaavan seurantaa päivittäin uusien uhkien varalta.
Valtaosalla homppulaisista ei liene viruskokemuksia, minulla kuitenkin on! Ja se oli todella psädyttävä juttu: Kaikki firman koneet ja levykkeet olivat saastuneet, levykkeitä kotiin kuljettaneet olivat levittäjiä jne. Onneksi virus ei ollut vihamilinen, vain haitallinen. Kolmenkymmenen hengen yksikössä piti kuitenkin käydä läpi satoja levykkeitä jotta leviämien oli pysäytetty.