Tästä heräsi keskustelua saunomisen yhteydessä eilisiltana. Karskeimmat veijarit väittivät, että sauna on silloin hyvä kun perskarvat käryää ja mittari laulaa satasen pinnalla. Hameväki taasen vastasi pitävänsä parhaana saunomislämpötilana sellaista miellyttävää 60-70 astetta. Itse olen eniten mieltynyt tuohon karvan verran yli 80 asteen löylyyn.
Pienenä asiaan varsinaisesti kuulumattomana kuriositeettina voidaan todeta, että ekologisesti paras saunomislämpötila olisi 70-80 astetta. Sadan asteen lämpötila kasvattaa energiankulutusta jo 30%.
Mutta miten on Hompun raadin laita?
Missä lämpötilassa saunot?
Sana on (melkein) vapaa.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Re: Missä lämpötilassa saunot?
Viesti Kirjoittaja Kolsyra »
Hankalahan tähän on vastata kun riippuu aika paljon saunasta ja ilmankoskeudesta.
iMac 20" 2.66GHz 4GB
MacBook valkoinen 2.13GHz 4GB
MacBook valkoinen 2.13GHz 4GB
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Mahdoton sanoa mitään eksaktia. Oma kerrostaloasunnon pikkusauna toimii hyvin n. 70 asteen lämmöllä, vanhempi ja vähän kookkaampi kotikodin sähkösauna about 80 asteella ja kun pääsen mökilleni niin mielellään ladon puuta kiukaaseen vähintään 90 asteen edestä ja hormin alaputken punakaksi. Erilaiset saunat, erilainen kosteus, ilmankierto, saunan koko jne jne vaikuttaa kokemukseen.rok kirjoitti:Tästä heräsi keskustelua saunomisen yhteydessä eilisiltana. Karskeimmat veijarit väittivät, että sauna on silloin hyvä kun perskarvat käryää ja mittari laulaa satasen pinnalla. Hameväki taasen vastasi pitävänsä parhaana saunomislämpötilana sellaista miellyttävää 60-70 astetta. Itse olen eniten mieltynyt tuohon karvan verran yli 80 asteen löylyyn.
Pienenä asiaan varsinaisesti kuulumattomana kuriositeettina voidaan todeta, että ekologisesti paras saunomislämpötila olisi 70-80 astetta. Sadan asteen lämpötila kasvattaa energiankulutusta jo 30%.
Mutta miten on Hompun raadin laita?
Niin. Ja kiukaan kapasiteetti. Tuossa tammikuussa tuli saunottua yhdessä isossa puusaunassa jossa 20 asteen pakkasilla oli alkuun jopa hivenen vilakka tunnelma mutta kun usemamman sadan kilon kivikasaan heitti riittävästi vettä niin löyly oli mitä mahtavin.
( Ja mökin vajaalla sadalla asteellakin tilanne on sikäli edullinen ja ekologinen että pesässä palaa tuolloin omankätisellä energialla pilkottua oman metsän satoa ja tuhkat päätyvät takaisin kiertoon lannoitteeksi

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuohon on mahdoton vastata. Eikä mulla ole mitään kunnollista mittaria saunassa.
No, mökin saunan yksi mittari näyttää sellaista 55-60 astetta kun sauna on hyvä. Tosin toinen mittari näyttää samalla 80. Eikä kumpikaan taida tietää mistään. Kerrostalon saunan mittari kai näyttää jotain 80 astetta. Yleensä en tykkää kovasta kuumuudesta, sopiva lämpö ja hyvin kostea löyly on mun mieleeni ja senhän saa kun kiukaassa on boileri kyljessä ja sen vesi kiehuu.
Mökin sauna on kyllä maailman paras ei-savusaunoista.
No, mökin saunan yksi mittari näyttää sellaista 55-60 astetta kun sauna on hyvä. Tosin toinen mittari näyttää samalla 80. Eikä kumpikaan taida tietää mistään. Kerrostalon saunan mittari kai näyttää jotain 80 astetta. Yleensä en tykkää kovasta kuumuudesta, sopiva lämpö ja hyvin kostea löyly on mun mieleeni ja senhän saa kun kiukaassa on boileri kyljessä ja sen vesi kiehuu.
Mökin sauna on kyllä maailman paras ei-savusaunoista.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Omassa sähkösaunassani olen havainnut 60°C olevan ihanteellisimman itselleni. Sauna höyrystyy mukavan kosteaksi ja tuoksutipoin tehostetuissa löylyissä jaksaa löhötellä pidempäänkin. Jossain puulämmitteisessä mökkisaunassa saa olla ehkä jopa 70°C , eikä ala happi loppua eikä nahka nipistellä.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
80-90 on paras. 100 astetta on ollut mökkisaunassa, mutta pienen saunan katto syttyy joskus tuleen ja sitten ei oo enää hauskaa ![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mä varmaan tykkään niistä tiukemmista löylyistä, mittarilukemista ei ole aavistustakaan, mutta sellainen fiilinki on jäänyt että muut lopettelee vedenviskomisen ja alkaa puhua hampaiden läpi, kun mulla on ihan mukava olo ja vois laittaa vaikka hiukan kirpasua kiukaalle lisää. Viimeksikin luulin jo että olen saunan kylmemmässä nurkassa, mutta se olikin se kuumempi... Mutta aina joku jermu tietty on ihan eriluokkaa.rok kirjoitti:Tästä heräsi keskustelua saunomisen yhteydessä eilisiltana. Karskeimmat veijarit väittivät, että sauna on silloin hyvä kun perskarvat käryää ja mittari laulaa satasen pinnalla. Hameväki taasen vastasi pitävänsä parhaana saunomislämpötilana sellaista miellyttävää 60-70 astetta. Itse olen eniten mieltynyt tuohon karvan verran yli 80 asteen löylyyn.
Hö, siksihän halot kasvaa metsässä! Ja Stiili laulaa suvessa!rok kirjoitti:Pienenä asiaan varsinaisesti kuulumattomana kuriositeettina voidaan todeta, että ekologisesti paras saunomislämpötila olisi 70-80 astetta. Sadan asteen lämpötila kasvattaa energiankulutusta jo 30%.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Tuostahan varmaan saisi yhden kinasteluaiheen lisää, kun ottaa huomioon, että noita mittareitakin on ainakin kahta eri sorttia. Toisten reilusti yli sadan asteen löylymittarilukemat vastaavat kenties toisen reilua 80 astetta ja niis päis pois. Eli eipä tuosta taida tosiaan olla virallista sääntöä edes insinööreillä. Naiset tykkää yleensä köllötellä semmoisessa kevyessä lehmänhönkäyksessä, miehet taas yleensä vähän kipakammassa löylyssä.rok kirjoitti:Tästä heräsi keskustelua saunomisen yhteydessä eilisiltana. Karskeimmat veijarit väittivät, että sauna on silloin hyvä kun perskarvat käryää ja mittari laulaa satasen pinnalla. Hameväki taasen vastasi pitävänsä parhaana saunomislämpötilana sellaista miellyttävää 60-70 astetta. Itse olen eniten mieltynyt tuohon karvan verran yli 80 asteen löylyyn.
Itsellä taitaa se parahultainen lämpötila osua siihen kohtaan, missä tuo yksi vanha mittari näyttää about 80 astetta. Mitälie joku toinen mittari siinä samassa paikassa näyttäisi, hälläpä nyt niin väli.
Ekologisuus lienee sekin vähän suhteellista, itse kunkin päänsisäinen asia, ja osittain itse kunkin lompakon tai selkälihasten kunnosta kiinni. Sata astetta sähkövastuksilla tuntuu tosiaan jo vähän höntiltä touhulta, eikä aina niin paloturvalliseltakaan, mutta jos sellaista harrastaa vaikka kerran vuodessa ja vain hetken ajan, ei tuo liene vielä energiataloudellisesti kovin vakavaa. Eri asia sitten jos siellä saunassa lilluttaisiin alvariinsa, tai tyhjää kuivaa saunaa hehkutettaisiin palorajoilla tuntikausia.Pienenä asiaan varsinaisesti kuulumattomana kuriositeettina voidaan todeta, että ekologisesti paras saunomislämpötila olisi 70-80 astetta. Sadan asteen lämpötila kasvattaa energiankulutusta jo 30%.
Joillakin se saunan lämpötila ja lämmitystiheys on kiinni siitä, kuinka usein jaksaa ja viitsii kirveen ja sahan kanssa huhkia, joten eipä sitä oikein tule laskeneeksi mitään energiankulutuksia, kun se on vaan omasta hyötyliikunnasta kiinni.
Enkä muutenkaan pidä moista saunan lämmitystä minään ekoterrorismina, vaikka jotkut trendikkäät cityvihreät ovat senkin kait jo kriminalisoineet. Tosin sama piiperöporukkahan kuvittelee usein töpselistä tulevan sähköä rajattomasti.
-
Viesti Kirjoittaja Stuge »
Todellakin riippuu saunasta. Entisen taloni hirsisessä vanhassa puulla lämpiävässä pihasaunassa ei kannattanut ruveta millekkään alle 80 - 90 asteen. Nykyisessä saunassani sadan kilon kivikasan kun sähköllä lämmittää, antaa jo 60 astetta mukavan löylyn. Saunassa on kuitenkin lämpötilan ohella tärkeä tekijä oikea ilman kierto. Jos jonkun vaatekomeron kokoisen umpinaisen kopin ilman ilmanvaihtoa lämmittää jollain kahden kilon kivimäärällä ladatulla leivänpaahtimella sataan asteeseen, ei sillä ole saunomisen kanssa enää mitään tekemistä. Puhutaan puhtaasta kärsimysnäytelmästä. Eli nautinnolliseen löylyhetkeen tarvitaan pyhä kolminaisuus; optimaalinen ilmankierto, ilmankosteus ja lämpötila. Ja tästä kettutyttöjen ekologisuusreuhotuksesta saa olla mitä mieltä haluaa.. jos takapuoli kestää niin antaa palaa vaan. Itse lämmitän saunan lähes joka päivä ja sähköllä. Eihän me saada koskaan viittä uutta ydinreaktoria vuoteen 2030 mennessä jos tässä nyt ruvetaan päivittäisestä puhtaudesta tinkimään.. Ja jos me emme niitä älyä rakentaa itse, niin Eestin pojat rakentaa.
Life is far too short to drink cheap beers
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Vastasin alle 60 koska sauna sopii minulle vain kun se ei ole lämmitetty, pää tulee kipeäksi muuten.(=ilmeisesti kallon ahtaus ja ihan oikea juttu, ei mikään huumorivitsi,jopa kesähelteet on tuskaa pahimpina hetkinä).
-
Viesti Kirjoittaja Kumiko »
No yleensä siinä 80-85 paikkeilla se lämpötila huitelee, sit loppua kohden kun kiukaasta otetaan virrat pois niin viekä siinä 70 ollaan hetkinen jälki lämmöissä.
Oon saunonut varmaan kovimillaan siinä 100 asteessaa kun otettiin kisat kuka kestää parhaiten, istuin yksin lauteilla lopulta... Hassua sinäänsä, sillä en pidä kuumista hiekkaranta lomista tai tykkää kuumasta muutenkaan.
Oon saunonut varmaan kovimillaan siinä 100 asteessaa kun otettiin kisat kuka kestää parhaiten, istuin yksin lauteilla lopulta... Hassua sinäänsä, sillä en pidä kuumista hiekkaranta lomista tai tykkää kuumasta muutenkaan.
- iPhone 6 - 16 GB Silver
- iPad mini 32 GB Wi-Fi Black
- MacBook Pro Retina 15" 2,2 GHz Intel Core i7 / 16 GB / SSD 250 GB
- iPad mini 32 GB Wi-Fi Black
- MacBook Pro Retina 15" 2,2 GHz Intel Core i7 / 16 GB / SSD 250 GB
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Saunassa sentäs kosteaa joka auttaa verrattuna hiekkarantaan yms jossa usein tosi kuivaa.Kumiko kirjoitti:No yleensä siinä 80-85 paikkeilla se lämpötila huitelee, sit loppua kohden kun kiukaasta otetaan virrat pois niin viekä siinä 70 ollaan hetkinen jälki lämmöissä.
-
Viesti Kirjoittaja Aadee »
Keskimäärin 80-90 asteessa tulee saunottua, riippuen todella paljon saunasta. Oman taloyhtiön saunassa en ole saunonut moneen vuoteen, jotenkin siellä oli aina huonot löylyt ja huonot vibat. Puusauna on kyllä hienoin sauna. Lämpöä tulee olla sen verran, että ilman löylyä alkaa hikinousta pintaan mukavasti ja 3-5 kauhallisella löylyä saisi jo ihon punoittamaan kun haluaa loppurasitusta. Pitänee siis toivoa, jos tänä kesänä faija saisi oman saunansa kuntoon, niin pääsi saunomaan eikä sovi unohtaa kaveriporukoiden mökkireissuja Suomen suvessa.
MacBook Pro 13,3" ML 2,53Ghz/8Gb/SSD256Gb
iPhone 5 16Gb Black
iPhone 3G S 32Gb White
iPod Shuffle 4.gen 4Gb Silver
iPad 3.gen 4G 16Gb Black
iPhone 5 16Gb Black
iPhone 3G S 32Gb White
iPod Shuffle 4.gen 4Gb Silver
iPad 3.gen 4G 16Gb Black
13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka