hatmac kirjoitti:Macco kirjoitti:
Tuossa on se heikko puoli, että se on mainontaa, ja mainonta ei pure kehenkään. Mutta jos tehdään jotain joka näyttää jokseenkin epämarkkinoinnilliselta, niin silloin sana alkaa leviämään. Sissimarkkinoinnin keinoin yritetään pureutua hieman samalla tavalla kansan tajuntaan.
Tuossa taas alkaa olemaan se vanha suden huutamisongelma. Kun kauppa vedetään alas turhanpäiväisten julkistusten takia joka toinen viikko niin kai tuo alkaa kyllästyttää pinttyneempääkin fania vähitellen?
Idea one, että sitä ei tehdä liian usein.

Tämä on itseasiassa lukiopsykologian ensimmäisen kurssin asioita. Sitä kutsutaan ehdollistamiseksi.
Kuluttaja ensin ehdollistetaan sille, että aina kun Apple Store ajetaan alas, sieltä tulee jotain uutta tuotetta, sen jälkeen, kun kuluttaja on saatu koukkuun (eli joka alasajoa seuraa laaja spekulaatio), aletaan välillä laittaa turhia alasajoja. Edelleen melkein kaikkia seuraa tuotepäivitys, mutta ihmiset eivät suutu, jos ihan joka kerta ei tulekaan. Silloin sitä pidetään vain ”huoltopäivityksenä”.
Vähän sama juttu on lähikaupan pelikoneissa. Pelaaja saa kyllä palkkion, mutta vain satunnaisesti. Pelaaja siis pelaa yhä uudestaan ja uudestaan, kun ajattelee, että ehkä saakin palkinnon. Pelaaja ei kuitenkaan pety liikaa useaankaan häviöön, vaan jatkaa ajatuksella, että pakko sieltä on joskus jotain tulla. Pelkät satunnaiset voitot riittävät pitämään pelaajan mielenkiinnon vireillä niin, että hän jatkaa pelaamista.
