Otsikko jo sanonee kaiken. En näe tähän mitään varsinaista syytä, aluksi epäilin rikkinäisiä musiikkitiedostoja mutta tilanne on nyt toistunut noin viitisenkymmentä kertaa, eri kappaleiden soidessa. Yhtäkkiä vaan musiikki katkeaa ja rantapallo alkaa pyöriä. Finder toimii noin puoli minuuttia tämän jälkeen, tosin huomattavan hitaasti ennen kuin sekin jämähtää ja boottaus on pakollinen.
iMacissa pyörii OS X 10.5.8 ja iTunes on 9.0.3 (15)
Jos jollakin on tähän ratkaisua, olisin kiitollinen. Virhe on niin fataali, että harkitsen vakavasti vaihtoehtoisiin käyttöjärjestelmiin siirtymistä.
iTunes kaataa koko koneen
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
iTunes kaataa koko koneen
Viesti Kirjoittaja antidisko »
-
Re: iTunes kaataa koko koneen
Viesti Kirjoittaja -anssi- »
Soitatko biisit ulkoiselta kovalevyltä? Jos usb-kovosi alkaa piiputtaa, se voi aiheuttaa kummallisia ilmiöitä. Itsellä itunes alkoi toimimaan normaalisti kun hommasin uuden ulkoisen kovon oireilleen tilalle.
-
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että tarkista Järjestelmän valvonnan kautta, ettei mikään prosessi ole jatkuvasti jumissa. Itsellä kone tilttaili satunnaisesti ja aina iTunesin soidessa. Coreaudiod daemon oli jatkuvasti punaisella. Kaikenlaisten korjausoperaatioiden jälkeen (Combo-päivityksen asentaminen, arkistoi-ja-asenna, käyttäjätilin vaihtaminen) päädyin asentamaan käyttiksen kokonaan puhtaalta pöydältä. Coreaudiod:n ongelma poistui, eikä konekaan ole tiltannut kertaakaan sen jälkeen. Tosin vasta vajaa viikko on mennyt asennuksesta, mutta silti.
Fiilikset olivat vähän samansuuntaisia. Ongelman aiheuttajasta ei ole tietoa, mutta tärkeintä on että se on poissa.
Fiilikset olivat vähän samansuuntaisia. Ongelman aiheuttajasta ei ole tietoa, mutta tärkeintä on että se on poissa.
-
Viesti Kirjoittaja antidisko »
En.-anssi- kirjoitti:Soitatko biisit ulkoiselta kovalevyltä?
Ei.mcpekkis kirjoitti:...ettei mikään prosessi ole jatkuvasti jumissa.
Onko kenelläkään enempää ehdotuksia? iTunes on niin vahvasti naitettu koko koneeseen ja eritoten iPhoneen, että asia alkaa totaalisesti ottaa kupoliin.
-
Viesti Kirjoittaja Infant »
Applen support-sivujen ja fooruminen kahlaaminen on varmaan jo koitettu?
Jos ei sieltä mikään ohje tai muu perinteinen temppu (levyn tarkistus / korjaus dvd-levyltä buutaten tai oikeuksien korjaus, iTunesin asetusten resetointi jne.) tunnu tepsivän, niin sitten tietysti voi yrittää koko käyttiksen uudelleenasennusta tai päivittämistä samalla rysäyksellä 10.6.
edit: niin ja jos on asennettu jotain 3rd party softaa iTunesiin liittyen, niin sellaiset veks.
Jos ei sieltä mikään ohje tai muu perinteinen temppu (levyn tarkistus / korjaus dvd-levyltä buutaten tai oikeuksien korjaus, iTunesin asetusten resetointi jne.) tunnu tepsivän, niin sitten tietysti voi yrittää koko käyttiksen uudelleenasennusta tai päivittämistä samalla rysäyksellä 10.6.
edit: niin ja jos on asennettu jotain 3rd party softaa iTunesiin liittyen, niin sellaiset veks.
plop
-
Viesti Kirjoittaja xyz87 »
Itselläni samantapaisia ongelmia. Eli iTunes päälle ---> klikkaus albumin päältä "toista artisti" nappulasta eli en mene ns. albumin sisään. Tällä tavalla soitettuna iTunes rupee syömään noin 90% kuorman ja tottakai tuulettimet alkavat puhista kovilla kierroksilla. Tämä tapahtuu useimmiten silloin jos laitan vielä shufflen päälle. Noin 1/3 soitto kerroista ongelma ilmenee. Kaatumista tai rantapalloa ei ilmeenny, mutta hyvin harmittava ongelma, koska rasittaa konetta todella paljon. Normaalisti siis iTunesin kuorma 5-10%.
Kellään muulla samankaltaisia ongelmia?
Kellään muulla samankaltaisia ongelmia?
+ DropBox kutsu (ilmaista tilaa internetissä) --> https://www.dropbox.com/referrals/NTc4NDUwMzI5
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Oiskohan tässä(kin) tapauksessa hyötyä siitä raudan ja kenties osittain muun softankin listauksesta...
Paljonkohan siellä on muistia, paljonko tyhjää tilaa kovalevyllä, ja mitähän muuta siellä on auki/päällä samaan aikaan kun iTunes käynnistyy ja alkaa häröillä?
Aika oudoltahan tuo kuulostaa, että soitto keskeytyy kesken biisin ilman mitään käyttäjän tekemisiä, ja sen jälkeen vetää ilmeisesti muutkin resurssit tappiin, ikäänkuin jotain odotellen tai prosessoiden. Mitähän muuta siellä voisi olla, joka häiritsee iTunesin toimintaa tolla tavalla?
Tätä kirjoittaessa pistin tarkoituksella iTunesin tulille, pistin sen soittamaan summassa valittua albumia, samalla kun iTunes alkoi synkata ompputelkkarin kirjastoa. Ei nikottele, vaikkei juuri tämä wanha sotaratsu mikään tykki olekaan, muutama muukin ohjelma on auki, eikä muistiakaan ole haitoksi asti.
Semmoista olen kyllä ajoittain huomannut, että esim. jos soitan vaikka jotain suht pitkää audiopodcastia, sitten keskeytän toiston hetkeksi syystä tahi toisesta, samalla kun esim. käytän Safaria vaikka tähän homputteluun, ja sen jälkeen taas jatkan toistoa klikkaamalla yläpalkin toistonappulaa, saattaa toiston aloituksessa olla toisinaan pieni viive.
Koska itse ohjelma pelaa muuten täysin nikottelematta, olen kuvitellut sen johtuvan joko väännön ja muistin puutteesta, itse podcastista, tai kenties jostain pikku bugista iTunesissa/Leopardissa. Homma ilmenee siis vain ajoittain ja vain pitkien podcastien kohdalla, ei esim. musiikin kanssa. Keskeytetty musisointi jatkuu aina välittömästi.
Veikkaanpa siis että jotain muuta ihme häikkää siellä koneella on, eikä koko koneen ja käyttiksen vaihto toiseen ratkaisisi itse ongelmaa. Oisko mennyt itse iTunes rikki, tai käyttiksessä jotain sekoilua aiheuttavaa häiriötä tai lisukkeita/virityksiä. Kenties joku toinen ohjelma tai laite aiheuttaa tuon hyytymisen. Tai sitten joku muisti alkaa prakailemaan, tai jotain. Arvailuksi menee, kun tarina ei kerro sen tarkemmin systeemin olemuksesta.
Paljonkohan siellä on muistia, paljonko tyhjää tilaa kovalevyllä, ja mitähän muuta siellä on auki/päällä samaan aikaan kun iTunes käynnistyy ja alkaa häröillä?
Aika oudoltahan tuo kuulostaa, että soitto keskeytyy kesken biisin ilman mitään käyttäjän tekemisiä, ja sen jälkeen vetää ilmeisesti muutkin resurssit tappiin, ikäänkuin jotain odotellen tai prosessoiden. Mitähän muuta siellä voisi olla, joka häiritsee iTunesin toimintaa tolla tavalla?
Tätä kirjoittaessa pistin tarkoituksella iTunesin tulille, pistin sen soittamaan summassa valittua albumia, samalla kun iTunes alkoi synkata ompputelkkarin kirjastoa. Ei nikottele, vaikkei juuri tämä wanha sotaratsu mikään tykki olekaan, muutama muukin ohjelma on auki, eikä muistiakaan ole haitoksi asti.
Semmoista olen kyllä ajoittain huomannut, että esim. jos soitan vaikka jotain suht pitkää audiopodcastia, sitten keskeytän toiston hetkeksi syystä tahi toisesta, samalla kun esim. käytän Safaria vaikka tähän homputteluun, ja sen jälkeen taas jatkan toistoa klikkaamalla yläpalkin toistonappulaa, saattaa toiston aloituksessa olla toisinaan pieni viive.
Koska itse ohjelma pelaa muuten täysin nikottelematta, olen kuvitellut sen johtuvan joko väännön ja muistin puutteesta, itse podcastista, tai kenties jostain pikku bugista iTunesissa/Leopardissa. Homma ilmenee siis vain ajoittain ja vain pitkien podcastien kohdalla, ei esim. musiikin kanssa. Keskeytetty musisointi jatkuu aina välittömästi.
Veikkaanpa siis että jotain muuta ihme häikkää siellä koneella on, eikä koko koneen ja käyttiksen vaihto toiseen ratkaisisi itse ongelmaa. Oisko mennyt itse iTunes rikki, tai käyttiksessä jotain sekoilua aiheuttavaa häiriötä tai lisukkeita/virityksiä. Kenties joku toinen ohjelma tai laite aiheuttaa tuon hyytymisen. Tai sitten joku muisti alkaa prakailemaan, tai jotain. Arvailuksi menee, kun tarina ei kerro sen tarkemmin systeemin olemuksesta.
-
Elikkä rauta sama mikä näkyy tuossa alempana. MBP 2,26, 4gt muistia, 500gt kovo (melkein 350gt vapaana).Oiskohan tässä(kin) tapauksessa hyötyä siitä raudan ja kenties osittain muun softankin listauksesta...
Ohjelmia yleensä päällä samaan aikaan itunes, safari ja msn. Musiikki ei lopeta soimista, mutta prosessori lähtee puskemaan hurjana kuten tuulettimetkin. Ainut ohjelma/lisuke jonka lähiaikoina olen asentanut on Perian ja senhän ei pitäisi vaikuttaa mihinkään muuhun kuin Quicktimeen.
+ DropBox kutsu (ilmaista tilaa internetissä) --> https://www.dropbox.com/referrals/NTc4NDUwMzI5
-
^ Nonnih, tuossapa tuli taas pieni yksityiskohta, joka muuttaa tarinan luonnetta melko oleellisesti. Aloitusviestissä sanoit, että "yhtäkkiä musiikki vaan katkeaa", mutta ilmeisesti se ei sitten katkeakaan, vaan kone vaan alkaa puuskuttamaan.
Noiden mainittujen softien ei pitäisi tosiaan olla mitenkään hankalia tai konetta hyydyttäviä. Paitsi jostain MSN:stä en tiedä, mutta ei kait pitäisi. Safari saattaa rantapalloilla ajoittain, jos muistista on jo iso osa käytössä, ja selaimelle pukkaa joko raskasta flashia tai hankalaa javaa vanhalle java-versiolle. Tuolla muistimäärällä ei pitäisi mitään ihmeempiä ongelmia tulla, joten kaitpa tuossa kannattaisi yrittää tutkia, onko se läähätyskohtaus jotenkin toistettavissa, eli minkälaisissa tilanteissa se tapahtuu, vai tuleeko muka ihan sattumanvaraisesti, mikä kyllä kuulostaisi hiukan oudolta. Silloin saattaisi ehkä selvitä ainakin jotain, eli mikä tarkemmin saa koneen vetämään kierrokset kaakkoon, ellei siinä sitten ole jotain rautavikaa, kuten lämpöongelmia tms.
BTW, eihän siellä vaan ole mitään mokkulaa käytössä? Tai jotain muuta epämääräistä kytkettynä koneeseen?
Ainahan sitä voisi tietty yrittää alusta aloittamista, eli esim. Time Machinen avulla uudelleenasennusta, mutta varmaan ekana kannattaisi yrittää etsiä tai tarkentaa sitä tilannetta, mistä tarkalleen se rantapalloilu ja hiljalleen hyytyminen alkaa, onko ilmanvaihtoreiät varmasti auki ja puhtaat, jne. Tuskin se nyt pelkkää huonoa karmaa tai väärinkäytettyä mojoa on, vaikka käyttiksen vaihtoa manailitkin.
Noiden mainittujen softien ei pitäisi tosiaan olla mitenkään hankalia tai konetta hyydyttäviä. Paitsi jostain MSN:stä en tiedä, mutta ei kait pitäisi. Safari saattaa rantapalloilla ajoittain, jos muistista on jo iso osa käytössä, ja selaimelle pukkaa joko raskasta flashia tai hankalaa javaa vanhalle java-versiolle. Tuolla muistimäärällä ei pitäisi mitään ihmeempiä ongelmia tulla, joten kaitpa tuossa kannattaisi yrittää tutkia, onko se läähätyskohtaus jotenkin toistettavissa, eli minkälaisissa tilanteissa se tapahtuu, vai tuleeko muka ihan sattumanvaraisesti, mikä kyllä kuulostaisi hiukan oudolta. Silloin saattaisi ehkä selvitä ainakin jotain, eli mikä tarkemmin saa koneen vetämään kierrokset kaakkoon, ellei siinä sitten ole jotain rautavikaa, kuten lämpöongelmia tms.
BTW, eihän siellä vaan ole mitään mokkulaa käytössä? Tai jotain muuta epämääräistä kytkettynä koneeseen?
Ainahan sitä voisi tietty yrittää alusta aloittamista, eli esim. Time Machinen avulla uudelleenasennusta, mutta varmaan ekana kannattaisi yrittää etsiä tai tarkentaa sitä tilannetta, mistä tarkalleen se rantapalloilu ja hiljalleen hyytyminen alkaa, onko ilmanvaihtoreiät varmasti auki ja puhtaat, jne. Tuskin se nyt pelkkää huonoa karmaa tai väärinkäytettyä mojoa on, vaikka käyttiksen vaihtoa manailitkin.
-
Nyt taitaa mennä henkilöt hieman sekaisin. Eli ensimmäisen postauksen kirjoittajalla on ollut mielessä käyttiksen vaihto, minulla ei.^ Nonnih, tuossapa tuli taas pieni yksityiskohta, joka muuttaa tarinan luonnetta melko oleellisesti. Aloitusviestissä sanoit, että "yhtäkkiä musiikki vaan katkeaa", mutta ilmeisesti se ei sitten katkeakaan, vaan kone vaan alkaa puuskuttamaan.
Koneessani ei ole mitään kummallista kiinni, ainoastaan virtapiuha, nettipiuha ja stereopiuha kajareille. Ilmareiätkin on hyvin puhtaat ja avonaiset.
Useammin nyt kokeiltuani iTunesin kanssa tätä ongelmaa eli kyseinen puhina ja prossutehon vientitapahtuu lähes aina kun käynnistän iTunesin ja laitan biisejä soimaan suoraan albumin kuvakkeesta (enkä mene ns. "albumin sisään"). Puhina ja prossutehojen vienti loppuu välittömästi jos menen jonkun albumin sisään, joten todella outo sanoisinko nyt "bugi" iTunesissa. Mitä luulette olisiko apua jos poistaa ja asentaa uudestaa iTunesin ja jos haluan poistaa sen niin tarvitseeko minun tehdä jotain muutakin kuin vetää se vain roskakoriin ohjelma valikosta? Tarkoitan siis rekisterin putsausta tai muuta vastaavaa, jottei ongelma ilmenisi uudestaan uuden asennuksen yhteydessä.
Kiitokset etukäteen vastauksista.
-
Uups, kappas, niinpäs on mennyt. Pikalukihäiriö.xyz87 kirjoitti: Nyt taitaa mennä henkilöt hieman sekaisin. Eli ensimmäisen postauksen kirjoittajalla on ollut mielessä käyttiksen vaihto, minulla ei.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyllähän sitä kokeilla voi. Paha sanoa, auttaako vai ei. Ehkä jotain voisi auttaa, koska melko köykäiselläkin koneella tuommoista käytöstä ei tapahdu. Ellei sitten vika olekin siellä iTunes Libraryssä eli itse biisilistassa, tai jotain.Mitä luulette olisiko apua jos poistaa ja asentaa uudestaa iTunesin ja jos haluan poistaa sen niin tarvitseeko minun tehdä jotain muutakin kuin vetää se vain roskakoriin ohjelma valikosta? Tarkoitan siis rekisterin putsausta tai muuta vastaavaa, jottei ongelma ilmenisi uudestaan uuden asennuksen yhteydessä.
Enivei, iTunesin ohjelma(paketin) lisäksi pitää/kannattaa pistää roskiin myös muutama muu tiedosto, kuten iTunes.plist ja ylipäätään kaikki tiedostot ~/Library -kansiossa, jotka viittavat iTunesiin. Eli käy läpi myös Preferences -kansio, jossa niitä iTunes-tiedostoja on sen plistin lisäksi useampikin. Niin ja dockin ikonin voi nykäistä vek, vaikkei se siellä mitään haittaakaan.
Sen jälkeen ainakin itse ottaisin myös ~/Music/iTunes -kansion sisällä olevassa iTunes Music -kansion talteen jonnekin toiseen paikkaan, ja sen jälkeen hävittäisin koko iTunes -kansion, jotta uudelleenasennettava iTunes rakentaa puhtaan uuden kansiorakenteen.
Siis olettaen, että siellä jotain hämminkiä on, ja että ko. iTunes -kansio ylipäätään on tuolla oletuspaikassa. Jos se on esim. jollain (hitaalla) ulkoisella kovalevyllä, hetkellinen puhina tai ainakin rantapalloilu soittoa aloittasessa voisi selittyä jo sillä.
Sitten jos/kun se iTunes on asennettu puhtaana uudelleen, voisi myös ne biisit hoitaa takaisin add to library eli lisää kirjastoon -komennolla, eikä pelkästään koko kansion takaisin siirtämällä. Siis ainakin jos virtaa piisaa, ja haluaa ottaa asian varman päälle. Sillä varmistuisi se, että mahdolliset virheet nykyisen musakansion sisällä eivät kopioidu uuteen iTunesiin. Tosin vähän työläämpi operaatio se on, musakirjaston koosta riippuen.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka