Eli olen importannut kuvia koneelle, ja tehnyt kansiota iPhotossa mihin laitan kuvat. Kun menen iPhoto library kansioon kovolla, niin kuvat ovat kansioittain ajanottoajan mukaan, ekaksi tulee kansiot missä on vuosi, sitten kuukausi, ja sitten päivä. On aika epäkäytännöllistä.
Onnistuisko että tonne iPhoto librarykansioon tulisi iPhotossa olevat kansiot, eikä n. 500 kansiota ajanottoajan mukaan, ja miten se onnistuu?
Onnistuuko tämä iPhotossa?
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Onnistuuko tämä iPhotossa?
Viesti Kirjoittaja Niskamies »
-
Re: Onnistuuko tämä iPhotossa?
Viesti Kirjoittaja joonahe »
eipä taida onnistua. iPhoto järjestää kuvat haluamallaan tavalla, mutta
en näe siinä ongelmaa. jos tarvitset esim jonkun iPhoton kansion/albumin kuvia jossain
niin vain valitset ne ja vedät työpöydälle tai johonkin kansioon.
kuvat ovat kovalevyllä silloin kahteen kertaan, koska vetäminen (drop)
kopioi kuvat sinne paikkaan mihin ne lasket. kuvat vievät suhteessa niin vähän
tilaa, että se tuskin on ongelma.
jos haluat avata
kuvia jossain toisessa ohjelmassa, niin vain vedät iPhotosta Dockin ohjelmakuvakkeen päälle.
miksi sinun pitää löytää Finderilla ne kuvat?
joutuu vain muuttamaan työtottumuksiaan, ei tuo hitaampaa tai epäkäytännöllisempää
ole, erilaista ehkä..![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
en näe siinä ongelmaa. jos tarvitset esim jonkun iPhoton kansion/albumin kuvia jossain
jos haluat avata
kuvia jossain toisessa ohjelmassa, niin vain vedät iPhotosta Dockin ohjelmakuvakkeen päälle.
joutuu vain muuttamaan työtottumuksiaan, ei tuo hitaampaa tai epäkäytännöllisempää
ole, erilaista ehkä..
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Olen samoilla raiteilla. iPhoto järjestelee kuvat tietokantaan (käyttää aliaksia ja metadataa). Jos järjestely olisi tuollainen kuten esitit niin lopputulos olisi erittäin hidas ja järjestykseltään ehkä kaoottinen. Anna iPhoton huolehtia järjestyksestä ja käytä OHJELMAA kuvien lajitteluun. Sitähän varten sinulla ko. ohjelma ja tietokone on? ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Käyttäjien ei pitäisi välittää iPhoton kuvakirjaston sielunelämästä kunhan ohjelma itsessään toimii ja löydämme etsimämme sitä kautta. Hakusanat ja looginen järjestys ohjelman sisällä ovat A ja O.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Käyttäjien ei pitäisi välittää iPhoton kuvakirjaston sielunelämästä kunhan ohjelma itsessään toimii ja löydämme etsimämme sitä kautta. Hakusanat ja looginen järjestys ohjelman sisällä ovat A ja O.
-
Viesti Kirjoittaja Niskamies »
Että kuvan kopiointi onnistuu silleen että vain vedän kuvan iPhotosta haluamaani paikkaan? No, se käytännössä ajaa saman asian mitä olin hakemassa, joten kiitoksia vaan!joonahe kirjoitti:eipä taida onnistua. iPhoto järjestää kuvat haluamallaan tavalla, mutta
jos haluat avata
ole, erilaista ehkä..
-
Viesti Kirjoittaja timot »
Eniten itseäni ärsyttää iPhotossa muutama asia:
- Raw-kuvien tukea ei käytännössä ole, vaikka näin mainostetaankin. iPhoto muuttaa RAW-kuvat käyttäjältä kysymättä jpg-kuviksi ja säilöö alkuperäiset kuvat johonkin originals tms. kansioon oman kansiohierarkiansa sisuksiin. Alkuperäisiä RAW-kuvia ei sitten vedelläkään enää sitten hiirellä muihin ohjelmiin, vaan ne pitäisi käydä kaivamassa sieltä kansiohierarkiasta. Tästä seuraa myös ihan turhaa kirjaston koon kasvua, kun sama kuvan on moneen kertaan, mutta käyttäjä ei itse tähän voi helpolla vaikuttaa.
- Jotkut kamerat laittavat kuvan metadataan tiedon, että se on otettu pystyasennossa. Useat muut ohjelmat osaavat sitten näyttää tämän kuvan pystyasennossa itse kuvaan koskematta. iPhoto tunnistaa tämän tagin, mutta kääntää häviöllisesti kuvan fyysisesti pystyasentoon ja säilyttää alkuperäisen kuvan taas tuonne originals kansioon, mistä seuraa kirjaston _turhaa_ koon kasvua.
- Itse pidän helpompana kuvien varmuuskopiontia finderin kansiohierarkiasta.
Muutenhan se on varsin nätti ja käytettävä ohjelma, ko. asioiden vuoksi itse käytän iView media prota, joka perustuu siihen, että indeksoidaan niitä finderin kansioita. Käsittelee myös hyvin RAW-kuvat.
- Raw-kuvien tukea ei käytännössä ole, vaikka näin mainostetaankin. iPhoto muuttaa RAW-kuvat käyttäjältä kysymättä jpg-kuviksi ja säilöö alkuperäiset kuvat johonkin originals tms. kansioon oman kansiohierarkiansa sisuksiin. Alkuperäisiä RAW-kuvia ei sitten vedelläkään enää sitten hiirellä muihin ohjelmiin, vaan ne pitäisi käydä kaivamassa sieltä kansiohierarkiasta. Tästä seuraa myös ihan turhaa kirjaston koon kasvua, kun sama kuvan on moneen kertaan, mutta käyttäjä ei itse tähän voi helpolla vaikuttaa.
- Jotkut kamerat laittavat kuvan metadataan tiedon, että se on otettu pystyasennossa. Useat muut ohjelmat osaavat sitten näyttää tämän kuvan pystyasennossa itse kuvaan koskematta. iPhoto tunnistaa tämän tagin, mutta kääntää häviöllisesti kuvan fyysisesti pystyasentoon ja säilyttää alkuperäisen kuvan taas tuonne originals kansioon, mistä seuraa kirjaston _turhaa_ koon kasvua.
- Itse pidän helpompana kuvien varmuuskopiontia finderin kansiohierarkiasta.
Muutenhan se on varsin nätti ja käytettävä ohjelma, ko. asioiden vuoksi itse käytän iView media prota, joka perustuu siihen, että indeksoidaan niitä finderin kansioita. Käsittelee myös hyvin RAW-kuvat.
iMac G5 1.8 Ghz
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
jep, vedä&pudota -logiikka on käytössä lähes kaikissa OS X:lle tehdyissä ohjelmissa.Niskamies kirjoitti: Että kuvan kopiointi onnistuu silleen että vain vedän kuvan iPhotosta haluamaani paikkaan? No, se käytännössä ajaa saman asian mitä olin hakemassa, joten kiitoksia vaan!
6 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka