Mac Mini ja saman hintatason kannettavat PC:t
-
Mac Mini ja saman hintatason kannettavat PC:t
Viesti Kirjoittaja jpq »
-
Re: Mac Mini ja saman hinta tason kanenttavat PCeet
Viesti Kirjoittaja Hount »
Voi olla että hyvällä tuurilla saattaisi löytää hieman Mac Miniä tehokkaamman koneen ~samaan hintaan tai ehkä hieman halvemmallakin, mutta yleisesti ottaen ei.jpq kirjoitti:Mac Mini ja saman hinta tason kanenttavat PCeet joskushan oli näin muistelen että samalla rahalla kun mac minin saa vain hitamman PC kannettavan muistanko oiken? ja puhutaan niin tehoista jotka on ilmoitettu.
Miksi edes haluat verrata läppärin osilla koottua pöytäkonetta läppäriin?
Toisessa on näyttö, latauselektroniikka, näppäimistö & runko ja akku tuomassa lisähintaa.
- Hount
-
Re: Mac Mini ja saman hintatason kannettavat PC:t
Viesti Kirjoittaja jpq »
-
Jos pöytäkone kelpaa, niin miksi edes miettiä läppäriä? Varsinkin jos käyttö tulee olemaan pöytäkoneena. Läppärin ergonomia on aika kaukana pöytäkoneesta.jpq kirjoitti:Nuo on tällä hetkellä fiksuimmat vaihtoehdot tädille. ps. mac minin kaltaiset pceet on taas tosi rumia ja se nyt myös tärkeää.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Totta ja ergonomia on totta ja sitten myös Mac Mini hiljaisempi. ps. tädille pitää kyllä toimivia vielä ruusaammin macin kanssa mikrotukena olis sen eka mutta toisaalta ei tartte tietyistä jutuista oikeastaan huolehtia (virustorjunta yms)... ja molemmat on aika pieniä.Hount kirjoitti:Jos pöytäkone kelpaa, niin miksi edes miettiä läppäriä? Varsinkin jos käyttö tulee olemaan pöytäkoneena. Läppärin ergonomia on aika kaukana pöytäkoneesta.jpq kirjoitti:Nuo on tällä hetkellä fiksuimmat vaihtoehdot tädille. ps. mac minin kaltaiset pceet on taas tosi rumia ja se nyt myös tärkeää.
- Hount
-
Juuri noista syistä MacMini on enemmän kuin täydellinen ratkaisu. Hyvällä tuurilla löytyy vielä nurkista jokin 17" tai isompi TFT-näyttö ja usb- näppis ja hiiri, niin pääsee halvalla. Itseäni ei niin koneen ääntely tai virukset huoleta, mutta OS X on niin rajoitettu käyttöjärjestelmä että käyttäjän on hankala hajoittaa mitään. Koneen "myyneen" sukulaisen rooli helpottuu paljon kun ei tarvitse koittaa arpoa puhelimessa mikrotukena että mitä nappia siellä on nyt painettu kun kone sanoo jotain kryptistä.jpq kirjoitti:Totta ja ergonomia on totta ja sitten myös Mac Mini hiljaisempi. ps. tädille pitää kyllä toimivia vielä ruusaammin macin kanssa mikrotukena olis sen eka mutta toisaalta ei tartte tietyistä jutuista oikeastaan huolehtia (virustorjunta yms)... ja molemmat on aika pieniä.Hount kirjoitti:Jos pöytäkone kelpaa, niin miksi edes miettiä läppäriä? Varsinkin jos käyttö tulee olemaan pöytäkoneena. Läppärin ergonomia on aika kaukana pöytäkoneesta.jpq kirjoitti:Nuo on tällä hetkellä fiksuimmat vaihtoehdot tädille. ps. mac minin kaltaiset pceet on taas tosi rumia ja se nyt myös tärkeää.
- Hount
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja nimenion »
... edit itse totesin, että MB oli useimmin käytössä sohvalla (ja ei juurikaan mukana, kun ne hommat voi hoitaa kotonakin) ja vaihdoin iMaciin.
iMac 27" 3,06 GHz ja Lumileopardi
iPhone 4G
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
lisukkeita ei löydy kuin ehkä hiiri jonka senkään kunnosta en tiedä mutta noi lisukkeetkaan ei mahottomia maksa. sitä paitsi kannettava jossa isonäyttö maksaa melkoisesti (ikänäön takia tärkeää).Hount kirjoitti:Juuri noista syistä MacMini on enemmän kuin täydellinen ratkaisu. Hyvällä tuurilla löytyy vielä nurkista jokin 17" tai isompi TFT-näyttö ja usb- näppis ja hiiri, niin pääsee halvalla. Itseäni ei niin koneen ääntely tai virukset huoleta, mutta OS X on niin rajoitettu käyttöjärjestelmä että käyttäjän on hankala hajoittaa mitään. Koneen "myyneen" sukulaisen rooli helpottuu paljon kun ei tarvitse koittaa arpoa puhelimessa mikrotukena että mitä nappia siellä on nyt painettu kun kone sanoo jotain kryptistä.jpq kirjoitti:Totta ja ergonomia on totta ja sitten myös Mac Mini hiljaisempi. ps. tädille pitää kyllä toimivia vielä ruusaammin macin kanssa mikrotukena olis sen eka mutta toisaalta ei tartte tietyistä jutuista oikeastaan huolehtia (virustorjunta yms)... ja molemmat on aika pieniä.Hount kirjoitti:Jos pöytäkone kelpaa, niin miksi edes miettiä läppäriä? Varsinkin jos käyttö tulee olemaan pöytäkoneena. Läppärin ergonomia on aika kaukana pöytäkoneesta.jpq kirjoitti:Nuo on tällä hetkellä fiksuimmat vaihtoehdot tädille. ps. mac minin kaltaiset pceet on taas tosi rumia ja se nyt myös tärkeää.
- Hount
- Hount
-
Jonkin siedettävän hiiri-näppis setin saa aika halvalla (vai tuleeko Minin mukana jotain?) n. 39,40€ paikallisessa pc-puljussa. Logitechin joku setti, en muista nyt tarkkaa mallia, mutta ihan värkki. Ollut käytössä jo kaksi vuotta (HTPC:n kaverina)jpq kirjoitti: lisukkeita ei löydy kuin ehkä hiiri jonka senkään kunnosta en tiedä mutta noi lisukkeetkaan ei mahottomia maksa. sitä paitsi kannettava jossa isonäyttö maksaa melkoisesti (ikänäön takia tärkeää).
Näytöistä kannattaa katsella ehdottomasti mattapintaisia. Olen huomannut että iän myötä heikkenevä näkö häiriintyy pahasti kaikista ylimääräisistä heijastuksista.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
-
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
Aluksi mietin hänelle läppäriä, mutta sitten Mac Mini osui silmään. En ollut koskaan ennen käyttänyt Maciä, joten luonnollisesti se oli suuri kysymysmerkki. Huomasin kuitenkin melko heti tämän Applen laitteiden valtin eli ne on suunniteltu alusta loppuun asti ikään kuin rakkaudella, kun taas moni halpisläppäri on koottu vähän niin ja näin mikä sitten näkyy muun muassa ylikuumentusmisongelmina jne. Äiti epäröi vähän, mutta pakotin hänet suostumaan tähän ratkaisuun.
Lopputulos: Äiti ei ikinä haluaisi käyttää muuta kuin Macciä. Mini on todella pieni ja istuu hänen työpöydälleen huomaamattomasti. Se on käytännössä äänetön ja taloudellisten ihmisten ystävä: tunnetusti nämä Minit ovat erittäin virtapihejä. OS X on järjettömän paljon loogisempi kuin aiempi XP ja siinä kaikki on automatisoitu ja tehty miellyttävän näköiseksi. Toisin sanoen, sen kanssa ei tarvi säätää. Äiti oli vasta mennyt hukkaamaan dokumenttinsa niiden vakiokansiosta jonnekin. Hän omin neuvoin oli osannut Finderistä käydä kalastamassa sen -- mikä on mieletön saavutus ottaen huomioon, ettei hän välttämättä aina muista miten sähköpostiin liitetään tiedostoja, miten copy+paste-toimii tai miten USB-tikki liitetään tietokoneeseen.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kaiken kukkuraksi tuon pariksi ostettiin äidille tyyliin sopiva parisataa euroa maksava 21.5" HP:n näyttö. Lievästi sanottuna sillä on parempi käyttää konetta kuin läppärien pieniltä ruuduilta. Applen langaton näppis on myös kätevä, koska se on niin pieni ja kevyt, että se on helppo pistää pois käytön jälkeen vapauttaen työpöytätilaa.
Mielestäni Mac Mini on täydellinen ratkaisu isille, äideille, tädille ja sedille, jotka kaipaavat huokeahintaista ja varmaa konetta. Mac voi PC-sukupolven ihmisiä hämätä, mutta kun sitä lähtee käyttämään, niin kaikki on niin paljon näppärimmin ja automatisoidummin tehty. Kaikki se säätäminen ja kikkaileminen mitä Windowsilla on tottunut tekemään loistaa poissaolollaan kuten myös virusturvien käyttö ja siniset ruudut tai ohjelmavirheet (tähän asti vain Firefox on muutaman kerran kaatunut ja se ei liene Macin syy).
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Myös veljille. Mun broidi osti toista vuotta sitten ekan Macin, Minin. Perustelut hyvyydelle ovat ihan samanlaiset.ImacMan kirjoitti:Mielestäni Mac Mini on täydellinen ratkaisu isille, äideille, tädille ja sedille, jotka kaipaavat huokeahintaista ja varmaa konetta. Mac voi PC-sukupolven ihmisiä hämätä, mutta kun sitä lähtee käyttämään, niin kaikki on niin paljon näppärimmin ja automatisoidummin tehty. Kaikki se säätäminen ja kikkaileminen mitä Windowsilla on tottunut tekemään loistaa poissaolollaan kuten myös virusturvien käyttö ja siniset ruudut tai ohjelmavirheet (tähän asti vain Firefox on muutaman kerran kaatunut ja se ei liene Macin syy).
-
Niin no veljille voisi olla iMac enemmän omiaan.Juhani L kirjoitti: Myös veljille. Mun broidi osti toista vuotta sitten ekan Macin, Minin. Perustelut hyvyydelle ovat ihan samanlaiset.
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Macin käytössä on tietenkin se, että jos on kokenut PC-käyttäjä, niin OS X:ää on järkyttävä käyttää: tuntuu aluksi siltä kuin olisi saanut jonkun huokeimman ja rajatuimman mahdollisen käyttisversion, kun ei ole oikein mitä säätää. Laitteistopäivityksiäkään ei tarvitse hakea eri paikoista, vaan kaikki tulee samasta tuutista yksinkertaisesti.
Minissä (early 2009) on ollut vain se, että 1 Gt:n keskusmuistin aiheuttaman pullonkaulan kyllä huomaa Snow Leopardia aiheuttaessa -- välillä kone hieman piiputtaa. Löysinkin netistä halvalla 4 gigaa DDR3-muistia, joten niillä Mini hyrrää paremmin (ja näyttömuisti kaksinkertaistuu). Tosin se muistin asentaminen Miniin onkin hieman kinkkisempi juttu, mutta onneksi siihen ei periaatteessa tarvita kuin Youtube-klippi, juustohöylä ja pieni plussaruuvari magneettipäällä. Monihan muuten sitä miettii kannattaako ottaa Minista korkeammalla keskusmuistilla varustettu versio vai kannattaako itse lisäillä muistia ja säästää. Kyllähän se säästää aina kannattaa, mutta DDR3-muistien hinnat ovat tällä hetkellä aikamoisissa korkeuksissa (kesällä Crucialin 4Gt:ä Miniin maksoi Crucialin verkkokaupasta ostettuna 89 euroa ja nyt hinta on yli 100 euroa ja kasvamaan päin). Tosin itse löysin omat muistini Ebaystä 65 eurolla.
Mutta joo... Itse kyllä ehdottomasti suosittelisin Mac Miniä. Oikeasti en enää ikinä suosittelisi muuta äidilleni ja toisaalta itsekin olen vaihtamassa 17" XP-läppäristä 21.5":n iMaciin.
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Viesti Kirjoittaja masa »
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
-
Viesti Kirjoittaja atheos »

http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Tosin kun on XP:tä käyttänyt sen kahdeksan vuotta ja rapiat päälle, ja OS X:ää ei oikeastaan ollenkaan, niin sattuneista syistä meikäläiselle XP on paljon loogisempi kuin OS X. Mutta tottumus kysymyksiähän nuo ovat. Kun kerran olen AIX:ia oppinut käyttämään, niin tuskin tuo OS X voi mitenkään ylitsepääsemätön este olla...ImacMan kirjoitti:OS X on järjettömän paljon loogisempi kuin aiempi XP

-
jpsuominen kirjoitti:Tosin kun on XP:tä käyttänyt sen kahdeksan vuotta ja rapiat päälle, ja OS X:ää ei oikeastaan ollenkaan, niin sattuneista syistä meikäläiselle XP on paljon loogisempi kuin OS X. Mutta tottumus kysymyksiähän nuo ovat. Kun kerran olen AIX:ia oppinut käyttämään, niin tuskin tuo OS X voi mitenkään ylitsepääsemätön este olla...ImacMan kirjoitti:OS X on järjettömän paljon loogisempi kuin aiempi XP
Väittäisin että tämmöinen vaihdos tai kokeilu tekisi hyvää monelle vannoutuneelle OS X käyttäjälle.
Vuorovuosin OS X ja Windows. Itsellä oli:
90-98 DOS
98-02 Win98
02-05 XP
05-10 OS X
Ja aivan joka hetki harmittaa tuo vuosi 2005. Itse tykkään päättää asioista, OS X ei salli sitä.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Minä taasen olen useasti ihmetellyt, että mitä ihmeen käyttis-runkkaajia nuo OSX:ää (tai mitä tahansa käyttistä) hehkuttavat tyypit oikein ovat? Meikäläistä ainakin kiinnostaa lähinnä se, että tarvittavat sovellukset pyörii sillä kulloinkin ajankohtaisella laitteistolla.Hount kirjoitti: Väittäisin että tämmöinen vaihdos tai kokeilu tekisi hyvää monelle vannoutuneelle OS X käyttäjälle.
-
Eli puhutaan samasta asiasta.jpsuominen kirjoitti:Minä taasen olen useasti ihmetellyt, että mitä ihmeen käyttis-runkkaajia nuo OSX:ää (tai mitä tahansa käyttistä) hehkuttavat tyypit oikein ovat? Meikäläistä ainakin kiinnostaa lähinnä se, että tarvittavat sovellukset pyörii sillä kulloinkin ajankohtaisella laitteistolla.Hount kirjoitti: Väittäisin että tämmöinen vaihdos tai kokeilu tekisi hyvää monelle vannoutuneelle OS X käyttäjälle.
- Hount
-
Niin äitiäni kuin itseänikin arvellutti se vaihdos XP:stä OS X:ään. Aiemmin en ollut harkinnut edes Macia, koska rajatumman ohjelmatuen lisäksi jotenkin minulle oli muodostunut se kuva, että OS X on täysin erilainen kuin Windows ja siten sitä joutuisi taistelemaan sen kanssa, että oppii käyttämään sitä sujuvasti. Sanotaanko näin, että alle kahdessa tunnissa Minin ensimmäisestä käynnistämisestä minulle oli täysin selvää miten OS X pelittää. Voin siis omakohtaisesti sanoa, että kyse on harhaluulosta, mitä tulee Windows-käyttäjän vaikeuksista OS X -ympäristössä.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Miten niin ei salli? Mistä oikein puhut? Ei Windowskaan tarjoa kunnon rajapintoja kustomointiin ja löytyyhän OS X:lläkin kustomointeja kuten Windowsillekin, eri asia on minkälaisista pidät? Ei edes Linux pelasta sinua tässä asiassa paitsi jos et ole valmis koodaamaan tosi pitkiä päiviä? Olen taas kerran valmis vaihtamaan mielipidettäni jos toisin todistetaan.Hount kirjoitti:Ja aivan joka hetki harmittaa tuo vuosi 2005. Itse tykkään päättää asioista, OS X ei salli sitä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Et taida tietää mistä puhut, joten mielipiteelläsi ei ole niin väliä. Voit minun puolesta vaihtaa sitä (mielipidettä) ilman todisteluakin.Sherukka kirjoitti:Miten niin ei salli? Mistä oikein puhut? Ei Windowskaan tarjoa kunnon rajapintoja kustomointiin ja löytyyhän OS X:lläkin kustomointeja kuten Windowsillekin, eri asia on minkälaisista pidät? Ei edes Linux pelasta sinua tässä asiassa paitsi jos et ole valmis koodaamaan tosi pitkiä päiviä? Olen taas kerran valmis vaihtamaan mielipidettäni jos toisin todistetaan.Hount kirjoitti:Ja aivan joka hetki harmittaa tuo vuosi 2005. Itse tykkään päättää asioista, OS X ei salli sitä.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Miksi et halua jakaa tietoa, ihme porukkaa?Hount kirjoitti:Et taida tietää mistä puhut, joten mielipiteelläsi ei ole niin väliä. Voit minun puolesta vaihtaa sitä (mielipidettä) ilman todisteluakin.Sherukka kirjoitti:Miten niin ei salli? Mistä oikein puhut? Ei Windowskaan tarjoa kunnon rajapintoja kustomointiin ja löytyyhän OS X:lläkin kustomointeja kuten Windowsillekin, eri asia on minkälaisista pidät? Ei edes Linux pelasta sinua tässä asiassa paitsi jos et ole valmis koodaamaan tosi pitkiä päiviä? Olen taas kerran valmis vaihtamaan mielipidettäni jos toisin todistetaan.Hount kirjoitti:Ja aivan joka hetki harmittaa tuo vuosi 2005. Itse tykkään päättää asioista, OS X ei salli sitä.
- Hount
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
tarkoitan siis lähinnä 1366x768,1600x900 ja 1440x900 jos oikein. ja varmaan 1920x1080 tuettu mutta nuo vähän erikoisemmat. varsinkin kun pikkunäyttöjen saatavuus voi olla muuttunut arviolta toukokuussa.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka