Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?
-
Re: Mikä Applessa ja Maceissä ärsyttää?
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Virtualisointi ei ole ratkaisu ongelmaan, vaan nimenomaan tuo "testikäyttäjän" tekeminen ja sillä kikkailu, kuten Kraken jo totesikin.
-
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Täh? Nimenomaan siihenhän niitä kehitetään ja käytetään. Joko virtualisoidaan jotta saadaan kapasiteetti paremmin käyttöön, tai virtualisoidaan jotta saadaan käyttöön sandbox-ympäristöjä.Blank^ kirjoitti:Ei kai kukaan oikeasti halua kehittää ohjelmistoa saman käyttiksen virtualisoimiseen kuin käytettävä järjestelmä...
-
Viesti Kirjoittaja Jukava »
Jos 3310 riittää muuten ominaisuuksiltaan, niin iPhonen hommaaminen pelkästään tetheringin takia on kyllä aikas älyvapaata, kun samaan kykeneviä laitteita saa murto osaan iPhonen hinnasta, varsinkin kun iPhone on matkanettikäyttöön aika onneton UMTS900 tuen puutteen takia.harri kirjoitti:Saahan iPhonea vain vuodenkin diilillä Soneralta, ei ole pakkko ottaa kahden.Anghorn kirjoitti:Tietysti aina voi hankkia iPhonen, mutta silloin ollaankin kahden vuoden soneravankeudessa.
-Harri
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ja tässähän nyt ihan varmasti joku aivan vakavissaan tarjosi 3310:n korvikkeeksi iPhoneaJukava kirjoitti:Jos 3310 riittää muuten ominaisuuksiltaan, niin iPhonen hommaaminen pelkästään tetheringin takia on kyllä aikas älyvapaata, kun samaan kykeneviä laitteita saa murto osaan iPhonen hinnasta, varsinkin kun iPhone on matkanettikäyttöön aika onneton UMTS900 tuen puutteen takia.harri kirjoitti:Saahan iPhonea vain vuodenkin diilillä Soneralta, ei ole pakkko ottaa kahden.Anghorn kirjoitti:Tietysti aina voi hankkia iPhonen, mutta silloin ollaankin kahden vuoden soneravankeudessa.
-Harri

-
Viesti Kirjoittaja GSU »
-
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Ongelmana oli koneen hirveä tökkiminen ja rantapallon ujellus ruudulla milloin missäkin. Sitten sain selville, että minun pitää tarkastaa levyn oikeudet aina silloin tällöin. Siis tämä ei ole sama asia kuin levyn eheytys, mutta lähes ainakin. Ja macin kun ei kuulu hidastua ajan kuluessa vaikka sille ei tekisi mitään?
No nyt kone ainakin toimii tökkimättä ihmeemmin...
-
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
Huoltovapaa IT-järjestelmä on yhtä huono vitsi kuin huoltovapaa auto. Huoltovälit toki vaihtelee, mutta ennemmin tai myöhemmin ne kilometrit tulee täyteen...Peitsamo kirjoitti:Minulle on aina mainostettu, siis aina, että windowsista poiketen Os x on täysin huoltovapaa.
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Ikinä en ole levyn oikeuksia tarkistanut omassa MacBook:ni. 3 vuotta mittarissa ja Tiikeri päivitetty Leopardiin. Yleensä tuota tarjotaan aina ratkaisuna kun ongelman lähde yleensä on aivan muualla.Peitsamo kirjoitti:Minulle on aina mainostettu, siis aina, että windowsista poiketen Os x on täysin huoltovapaa. Elin eiliseen päivään saakka tässä käsityksessä.
Ongelmana oli koneen hirveä tökkiminen ja rantapallon ujellus ruudulla milloin missäkin. Sitten sain selville, että minun pitää tarkastaa levyn oikeudet aina silloin tällöin. Siis tämä ei ole sama asia kuin levyn eheytys, mutta lähes ainakin. Ja macin kun ei kuulu hidastua ajan kuluessa vaikka sille ei tekisi mitään?
-
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
edit: käytät näköjään vielä leopardia. Kesäkuussa ostin oman maccini, eikä minulla ollut vastaavia ongelmia käyttäessäni alkuvaiheessa leopardia. Saattaa liittyä lumileopardiinkin ehkä? Käyttö ei ainakaan ole muuttunut, mutta en havainnut leopardilla samanlaista hidastumista.
-
En syyttänyt käyttäjää. Lumileopardiin en itse ole siirtynyt (se on kyllä ostettuna) juuri siitä syystä ettei se minusta vieläkään ole valmis mutta tämä valmis -sana tarkoittaa eri käyttäjille eri asiaa.Peitsamo kirjoitti:Hetihän se on omistajassa vikaa, eikä Applen tuotteessa voi sitä ongelmaa olla mitenkään. Jotenkin tuttu vastaus tällä foorumilla aina silloin tällöin![]()
edit: käytät näköjään vielä leopardia. Kesäkuussa ostin oman maccini, eikä minulla ollut vastaavia ongelmia käyttäessäni alkuvaiheessa leopardia. Saattaa liittyä lumileopardiinkin ehkä? Käyttö ei ainakaan ole muuttunut, mutta en havainnut leopardilla samanlaista hidastumista.

Huoltovapaana mainostaminen pitää mielestäni ihan kutinsa jos vertaa siihen joukkoon joka niitä joutuu tekemään.
Levyn oikeuksista: http://support.apple.com/kb/HT1452?viewlocale=fi_FI
Itse olen ymmärtänyt että kaikki softat jotka sisältävät oman Apple -tyylisen asennusohjelman ja tarvitsevat enemmän oikeuksia voivat aiheuttaa ongelmia systeemitiedostojen oikeuksissa joten jos asennusohjelmat ovat bugisia niin silloin oikeuksien tarkistus palauttaisi nämä virheelliset muutokset kuntoon. Itse en ole paljon käyttistä muokkaavia ohjelmia asennellut, tässä syy siihen että on ollut tuuria tämän asian kanssa?
-
Sherukka tuossa yllä ihan hyvin kiteyttää. Oikeuksien korjaaminen ei ole mikään pakollinen automaatio, vaan korjaustoimenpide joka tehdään, jos joku ohjelma on vahingossa mennyt rukkaamaan asetuksia väärin. Enemmänkin näin OS X:n huoltoskripteihin ja oikeuksiin yms. liittyy ihan turhaa mystiikkaa ja tästä syystä moni luulee niiden olevan jotain taikatemppuja jotka auttaa kaikkeen mahdolliseen vaivaan tai että niiden jatkuvasta ajamisesta on jotain käytännön hyötyä.Peitsamo kirjoitti:Minulle on aina mainostettu, siis aina, että windowsista poiketen Os x on täysin huoltovapaa. Elin eiliseen päivään saakka tässä käsityksessä.
Itse tulee ehkä sen kerran vuodessa maksimissaan korjattua ja sekin vain silloin, jos tosiaan joku ohjelma temppuilee.
Mitään huoltoa en harrasta, ellei ongelmia ilmene ja kone pyörii oikein mainiosti, vaikka alla on periaatteessa viisi vuotta vanha asennus, jota vain siirrelty koneelta toiseen (toki samalla siirrosten yhteydessä välillä vähän ylimääräisiä roinia siivoten).
Aikalailla ainoat "huoltotoimenpiteet" mitä muistan vuoden sisään tehneeni on viimeviikkoinen kovalevyn raivaaminen Omnidisksweeperillä, kun tuli levy vahingossa täyteen

-
Viesti Kirjoittaja jupasa »
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
En osaa edes kuvitella seurauksia sille jos kaikki ohjelmat olisivat ilmaisia. Markkinat romahtaisivat jne. Mutta silti OS X:lle softaa tekevät yksityiset koodarinalut voisivat ottaa vähän mallia tuolta opensource-puolelta missä se "palkka" tulee siitä että ohjelmaa käytetään.
Ei Linuxille tietysti löydy kaikkea samaa softaa mitä mäkkiin saa, mutta ei se saisi olla syynä sille että kaiken maailman toimimattomista purkkaviritelmistä OS X:lle pitäisi maksaa.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jpva »
Sorry,onko ollut tarkoitus jättää n pois Billin käyttöjärjestelmästä,vai pelkkää ironiaaMikael K. kirjoitti:Olen vakuuttunut siitä, että widows-käännynnäiset rasittavat kaikkein eniten. Vika ei ole OS X:ssä vaan jossakin muualla. Sitten nämä käännynnäiset vielä kuvittelevat, että OS X toimii samalla tavalla kuin widows ja valitusten kuoro on valmis. Miksi eivät sitten käytä sitä widowsia jos se kerran on niin hyvä? Kysyn vaan lähes vilpittömästi
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

-
-
Viesti Kirjoittaja Aperture »
Mää arvasi.Mikael K. kirjoitti:N -kirjaimen poisto Bill-sedän systeemistä on silkkaa ironiaa.
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
-
On sitä omastakin viestistä aikamoinen kokoelma näppäimen lyöntejä jäänyt uupumaanjpva kirjoitti:Sorry,onko ollut tarkoitus jättää n pois Billin käyttöjärjestelmästä,vai pelkkää ironiaaMikael K. kirjoitti:Olen vakuuttunut siitä, että widows-käännynnäiset rasittavat kaikkein eniten. Vika ei ole OS X:ssä vaan jossakin muualla. Sitten nämä käännynnäiset vielä kuvittelevat, että OS X toimii samalla tavalla kuin widows ja valitusten kuoro on valmis. Miksi eivät sitten käytä sitä widowsia jos se kerran on niin hyvä? Kysyn vaan lähes vilpittömästiEi siksi että k.o. järjestelmää millään tavalla kannattaisin,mutta kun vähän pilkkua viilaan.Sattuu olemaan"Äitinkieli"koht.hallinnassa...sattuneesta syystä

-
Niinpä. Sehän johtuu puhtaasti tästä Applen nykyisestä romuraudasta, kun näppäimistökään ei enää toimi kunnollaTheKraken kirjoitti: On sitä omastakin viestistä aikamoinen kokoelma näppäimen lyöntejä jäänyt uupumaan
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja CamoN »
Peitsamo kirjoitti:Hetihän se on omistajassa vikaa, eikä Applen tuotteessa voi sitä ongelmaa olla mitenkään. Jotenkin tuttu vastaus tällä foorumilla aina silloin tällöin![]()
Väittäsin ongelman johtuvan siitä, että olet asentanut tietokoneeseesi ohjelmia. Apple ei itse luo kaikkia Mac OS X -käyttöjärjestelmässä toimivia ohjelmia eivätkä he myöskään tarkasta niiden toimivuutta. Kun ulkopuolinen ohjelma A asennetaan koneelle, se saattaa asentuessaan muuttaa jotain käyttöjärjestelmän komponenttia tai vastaavaa joko tarkoituksella tai tahattomasti. Kun tämän jälkeen asennetaan ohjelma B joka luottaa siihen että kyseinen komponentti löytyy järjestelmästä muokkaamattomana, menee tulokkaalla vaippa vinoon. Ja sitten ihmetellään.
iPhone OS on lähestulkoon huoltovapaa järjestelmä, koska se on alusta loppuun asti kontrolloitu Applen puolesta. Samalla se on myös erittäin rajoittunut ympäristö, osa käyttäjäkunnasta on sitä mieltä että se on aivan liian rajoittunut.
Kuka tykkää mistäkin.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Mac mini (mid 2010)
iPhone 6s 64GB
-
Näinhän se on, mutta hyvin harvinaista on, että softa menee käyttiksen komponentteihin koskemaan. Ainoastaan softat jotka muokkaavat käyttiksen toimintoja jollain tavalla yleensä näin toimivat.CamoN kirjoitti:Peitsamo kirjoitti:Hetihän se on omistajassa vikaa, eikä Applen tuotteessa voi sitä ongelmaa olla mitenkään. Jotenkin tuttu vastaus tällä foorumilla aina silloin tällöin![]()
Väittäsin ongelman johtuvan siitä, että olet asentanut tietokoneeseesi ohjelmia. Apple ei itse luo kaikkia Mac OS X -käyttöjärjestelmässä toimivia ohjelmia eivätkä he myöskään tarkasta niiden toimivuutta. Kun ulkopuolinen ohjelma A asennetaan koneelle, se saattaa asentuessaan muuttaa jotain käyttöjärjestelmän komponenttia tai vastaavaa joko tarkoituksella tai tahattomasti. Kun tämän jälkeen asennetaan ohjelma B joka luottaa siihen että kyseinen komponentti löytyy järjestelmästä muokkaamattomana, menee tulokkaalla vaippa vinoon. Ja sitten ihmetellään.
Mikään ei tietenkään estä jotakuta koodaamasta huonoa koodia. Se on totta.
-
Viesti Kirjoittaja -T- »
Ja kokonaisuudessaan miten tämä eroaa Windows:sin hidastumisesta epämääräisiä ohjelmia asennettaessa? Samasta sekalaisten ohjelmien asentamisen aiheuttamasta ongelmasta se Windowsin parjattu hidastuminenkin johtuu. Itse en ole ainakaan käyttänyt yhtäkään tarkasti ylläpidettyä wanhaa Windows:ia joka olisi olisi hidastunut ajan mittaan ihan itsekseen. Sama vika se on sielläkin mitä täälläkin ehdotetaan moneen ongelmaan (käyttäjässä).TheKraken kirjoitti:Näinhän se on, mutta hyvin harvinaista on, että softa menee käyttiksen komponentteihin koskemaan. Ainoastaan softat jotka muokkaavat käyttiksen toimintoja jollain tavalla yleensä näin toimivat.CamoN kirjoitti:Peitsamo kirjoitti:Hetihän se on omistajassa vikaa, eikä Applen tuotteessa voi sitä ongelmaa olla mitenkään. Jotenkin tuttu vastaus tällä foorumilla aina silloin tällöin![]()
Tähän kokonaisuuteen liittyy myös tuo muutamaa viestiä aiemmin mainittu ilmaisohjelmien heikohko saatavuus. Onko se sitten hyvä, että näitä huonosti koodattuja softia on vähemmän? Mielestäni yksiselitteisesti ei, koska niiden lukuisten ilmaisten ohjelmien joukosta löytyy aina välillä jotain käyttökelpoistakin.
-
Tästä joudun kyllä olemaan täysin eri mieltä, olen Windows koneita aikaisemmin ylläpitänyt monellekin ei-nörtille ja vanhemmille käyttäjille ja aina on Windows hidastunut ajan myötä. Ainoastaan käyttispäivityksiä on asennettu ja digikuvia tuotu koneelle eikä kovalevy ole ollut läheskään täynnä. Miltei aina olen tullut siihen tulokseen että virustutka & Windows yhteiskäyttö on syypäänä hidastumisiin + siinä että tietoturvapäivityksissä on MS aktivoinut ominaisuuksia itsekseen. Tukityöni loppuivat heti kun nämä käyttäjät siirtyivät Mac -käyttäjiksi.-T- kirjoitti:Ja kokonaisuudessaan miten tämä eroaa Windows:sin hidastumisesta epämääräisiä ohjelmia asennettaessa? Samasta sekalaisten ohjelmien asentamisen aiheuttamasta ongelmasta se Windowsin parjattu hidastuminenkin johtuu. Itse en ole ainakaan käyttänyt yhtäkään tarkasti ylläpidettyä wanhaa Windows:ia joka olisi olisi hidastunut ajan mittaan ihan itsekseen. Sama vika se on sielläkin mitä täälläkin ehdotetaan moneen ongelmaan (käyttäjässä).TheKraken kirjoitti:Näinhän se on, mutta hyvin harvinaista on, että softa menee käyttiksen komponentteihin koskemaan. Ainoastaan softat jotka muokkaavat käyttiksen toimintoja jollain tavalla yleensä näin toimivat.CamoN kirjoitti:Peitsamo kirjoitti:Hetihän se on omistajassa vikaa, eikä Applen tuotteessa voi sitä ongelmaa olla mitenkään. Jotenkin tuttu vastaus tällä foorumilla aina silloin tällöin![]()
Tähän kokonaisuuteen liittyy myös tuo muutamaa viestiä aiemmin mainittu ilmaisohjelmien heikohko saatavuus. Onko se sitten hyvä, että näitä huonosti koodattuja softia on vähemmän? Mielestäni yksiselitteisesti ei, koska niiden lukuisten ilmaisten ohjelmien joukosta löytyy aina välillä jotain käyttökelpoistakin.
-
Viesti Kirjoittaja jpva »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka