Macpoika kirjoitti:En sano, että olisit itse (suureksi) vaaraksi liikenteelle, ehkä olet maailman paras autokuski ja pystyt pelaamaan autoa ajaessasi iPadilla N.O.V.A.a ja voittamaan kaikki. Esität kuitenkin ajatuksen, että osa ihmisistä on idiootteja, jotka eivät pysty käyttämään kännykkää ajon aikana, ja osa ihmisistä on älykkäitä yksilöitä, joille se on lasten leikkiä.
En missään nimessä sano että olen maailman paras autokuski, mutta ymmärrän sen että mikäli käyttää puhelinta ajaessa, tulee silti keskittyä ajamiseen ja vasta kun tilanne liikenteessä on rauhallinen, voi hetkellisesti vilasta kännykkää. Enkä väitä että ne "ääliöt" eivät osaa ajaa, vaan että ovat yksinkertaisesti niin tyhmiä etteivät ymmärrä ettei puhelinta voi seurata kymmeniä sekunteja vilaisematta tielle tai ettei keskusteluun voi uppoutua sataprosenttisesti. Tiedostan sen ettei ihminen kykene keskittymään kunnolla kuin yhteen asiaan kerralla. Siksi puhelinta tulisi käyttää vain niin hetkellisesti, että sen ajan voi käytännössä olla keskittymättä liikenteeseen ollenkaan. Siihen ajattelemattomuuteen eivät lait vaikuta, sillä nytkin näkee ihmisiä jotka ovat pysähtyneet risteysalueelle kun kännykkä on soinut. Kaikilla ei vaan leikkaa. Mielestäni ajokortin voi ottaa pois niiltä jotka toiminnallaan osoittavat etteivät kykene riittävästi ajattelemaan miten liikenteessä tulee toimia. Näihin lukeutuvat monet vanhukset, joka ovat vaaraksi itselleen ja toisille. Kun ei vilkusta ole tietoakaan, peileihin ei katsota, reaktionopeuden puutetta pyritään kompensoimaan ajamalla 50% muun liikenteen ajonopeudesta jne, ollaan jo aikapommivyöhykkellä. Ja kyllä multakin saa kortin ottaa pois heti kun se on perusteltua. Eli esim. heti kun se vähä kännykän käyttöni ajaessa aiheuttaa vaaratilanteita.
Anghorn kirjoitti:Joni-Pekka kirjoitti:Monta kertaa on juossut joku eteen kun on kännykkää itse näppäillyt, eikä vielä ensimmäistäkään vaaratilannetta ole niistä tullut.
Eikö tuo muka ole vaaratilanne?
Ei jos se ei tapahdu aivan etupuskurin kohdalla. Ja mikäli joku sanoo että 15 vuoden ajon aikana ei ole kukaan tullut yllättävästi eteen (kolmion takaa, punaisista valoista tai muuten vaan keskeltä tietä), niin ajaa joko ihanteellisessa liikennekaupungissa tai ajaa keskimäärin kilometrin viikossa. Hyvältä kuljettajalta vaaditaan mielestäni kahta asiaa: ennakointikykyä ja reaktionopeutta. Ensimmäinen auttaa omalla toiminnallaan joutumasta/aiheuttamasta vaaratilanteita ja toinen ratkaisemaan ne muiden yllättävästä toiminnasta aiheutuvat vaaratilanteet. Nuorilla ei ole ensimmäistä, eikä vanhoilla viimeistä. Mikäli kuvittelee ettei hyvälle kuljettajalle tule vaaratilanteita eteen, on myös itse riski liikenteessä. Ei se punaisia päin ajava rattijuoppo mieti onko siellä 19 v tyttö ratissa vai 55 v ammattikuljettaja. Kun osaa odottaa odottamatonta (esim. tarkistaa risteävän liikenteen vaikka itsellä olisi vihreä valo), pärjää liikenteessä jo aika hyvin. Samalla pystyy arvioimaan onko esim. seuraavan kahden sekunnin aikana liikenteessä vaaranpaikkoja, vai voiko hetken katsoa sitä kännykän näyttöä.
Ja mitä tulee handsfreehen, niin olen täysin samalla linjalla The Krakenin viittaaman tutkimuksen kanssa. Ei sillä ole kovin isoa merkitystä puhuuko luuriin vai HF:ään. Silloin kun joutuu itse puhumaan ajossa puhelimeen, niin täytyy tunnustaa että se puhuminen siinä kärsii. Jos on jokin aktiivista keskittymistä ja havainnointia vaativa tilanne käynnissä, niin en puhu sen aikana ollenkaan.
TheKraken kirjoitti:Sivusilmäteoriasi on ihan mainion kuuloinen tuollaisenaan, mutta vaikutus reaktioaikoihin on kuitenkin varsin melkoinen. Toki sitä aivot saa sellaiseen "putkimoodiin", jossa huomion pystyy jakamaan tien ja näytön välillä niin, että "epänormaali" liike siirtää huomion sinne tien puolelle (vaikka "aktiivisesti" ei tietä seuraisikaan), mutta tässä menetetään kyllä aina melkoinen määrä reaktioaikaa (joka voi kääntyä helposti kymmeniksi ellei sadoiksi metreiksi jarrutusmatkassa), vaikka kuinka se omasta mielestä tuntuisi hyvältä ja nopealta reagoinnilta.
Jos Suomessa ajaa sitä 120 km/h (=n. 33 m/s) moottoritiellä, ja olettaa satojen metrien tarkoittavan vähintään 300 metriä, niin pikaisella laskutoimituksella tuosta saadaan ettei seuraa liikennettä kymmeneen sekuntiin. Mikäli joku tosiaan kuvittelee että se on edes lähelläkään turvallista, niin sen kortin voisi omatoimisesti käydä palauttamassa laitokselle. Pidetään ne
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
siellä tiessä ja vain ihan hetkellisesti muualla.