Minnä vuonna Mac OSässä oli lasso jolla voi valita useita kuvakkeita kerralla?
ja missähän tuo ekana ollut ?
Minä vuonna Mac OSässä oli lasso jolla voi valita useita?
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Minä vuonna Mac OSässä oli lasso jolla voi valita useita?
Viesti Kirjoittaja jpq »
-
Re: Minä vuonna Mac OSässä oli lasso jolla voi valita useita?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Jos tarkoitat Finderissä, niin eihän siinä lassoa vieläkään ole. Laatikkovalinta taas on ollut muistaakseni alusta asti, taitaa olla Xeroxin peruja.
Lasso löytyy kyllä esim BumpTopista.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Muisteleekohan kysyjä varhaisen MacPaintin lassoa, joka oli aikanaan 1980-luvulla melko mullistava valintatyökalu maalausohjelmassa. ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Muistaaksesi ei nyt riitä ja tuo laatikko valinta se mitä tarkoitan käytännössä lasso no en usko että vapaan muotoisen alueen valintaa kukaan työpöytä käytössä juuri tarvitsisi. ps. en muistele mac painttia.kallekilponen kirjoitti:Jos tarkoitat Finderissä, niin eihän siinä lassoa vieläkään ole. Laatikkovalinta taas on ollut muistaakseni alusta asti, taitaa olla Xeroxin peruja.
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Monen ikonin valinta hiirellä on ollut Macntoshin käyttöjärjestelmässä jo alusta alkaen. Kone julkistettiin 24.1.1984. Käyttöjärjestelmällä ei ollut alunperin varsinaista erillistä nimeä, vaan sitä kutsuttiin (Macintosh) System 1, tms. versionumerolla. Mac OS -nimi tuli käyttöön vasta version 7.6 myötä vuonna 7.1.1997.
--Ari
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Jep, kuten sanottua, Xeroxin (PARC) peruja tuo laatikkovalinta on. Ja kyllä tuo lasso ihan oikeasti kätevä on työpöytäkäytössä. BumpTopissa olen sitä käyttänyt jo kuukausia, ja olen havainnut nopeuttavan haluamieni ikonien valintaa muiden joukosta ilman lisänäppäimiä.tkt kirjoitti:Monen ikonin valinta hiirellä on ollut Macntoshin käyttöjärjestelmässä jo alusta alkaen. Kone julkistettiin 24.1.1984. Käyttöjärjestelmällä ei ollut alunperin varsinaista erillistä nimeä, vaan sitä kutsuttiin (Macintosh) System 1, tms. versionumerolla. Mac OS -nimi tuli käyttöön vasta version 7.6 myötä vuonna 7.1.1997.
--Ari
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Kyllähän nuo temput ovat olleet Macintoshin graafisen käyttöliittymän ja hiireen perustuvan 'suoramanipulaation' aivan alkeisjuttuja. Huvin vuoksi kävin kokeilemassa Finder 1.1g:tä komerossa pölyttyvässä FatMacissä ja kyllähän tuo hiiriryhmävalinta oli siellä kuten minäkin muistelin. System-oliosta en saanut mitään versiota selville, Finder 1.1g oli kuitenkin huhtikuulta 1984 joten jotain 'pienempiä' kirjaimia tai alanumeroita lienee ollut.tkt kirjoitti:Monen ikonin valinta hiirellä on ollut Maacintoshin käyttöjärjestelmässä jo alusta alkaen. Kone julkistettiin 24.1.1984. Käyttöjärjestelmällä ei ollut alunperin varsinaista erillistä nimeä, vaan sitä kutsuttiin (Macintosh) System 1, tms. versionumerolla. Mac OS -nimi tuli käyttöön vasta version 7.6 myötä vuonna 7.1.1997.
--Ari
Toiminto on varmaan ollut Applen Lisassakin ja mitä luultavimmin Xerox Stareissa aivan 1980-luvun alussa - niitä vehkeitä en päässyt kuin kokeilemaan jossain demotilanteessa, mutta kokemus oli vaikuttava. Ei siis pelkästään laboratoriokonsepti (PARC).
Valitettavasti tuo ympärillämme nykyisin oleva kehittyneempi ohjelmisto-/tietotekniikka on lähes kaikilta osin 'keksitty' ja pilotoitu Xeroxin Palo Alton tutkimuskeskuksessa 1970-luvulla: Ethernet, olio-ohjelmointi (Smalltalk), graafinen käyttöliittymäparadigma, WYSIWYG, PostScript '(=PDF)', laserkirjoitin,... Ja se alkeellisempi kerros on lähes yksinomaan MIT:n Multics-käyttöjärjestelmäprojektin ja Berkeley-yliopiston kehityksen tulosta 1960-luvun lopulla. Multicsista ei tullut koskaan suurta menestystä, mutta se sai aikaan Unixin eri olomuodoissaan. Tietoturvan osalta 'Multics Ring' sipulirakenne on edelleen se peruskonsepti, Multicsin 7-kerroksista rakennetta ei liene kuitenkaan käytännössä rajun overheasin takia. Berkeleyssä taas rakennettiin Unixin kylkeen TCP/IP ja yhdistelmä BSD Unix. Tämä se sitten on meilläkin Applen Aquan kuoren alla - mukamas uusinta uutta.
Applen Lisassa oli toteutettu Xeroxin Smalltalkista peräisin oleva idea: Kun työn keskeyttää, koneen sammuttaa tai tulee jokin häiriö, uudelleenkäynnistettäessä *kaikki* prosessit, ohjelmat, dokumentit ym. jatkavat samasta tilsta kuin ennen keskeytystä. Tätäkin 'kehitystyön tulosta' saamme vielä odottaa arkipäiväämme.
-
Viesti Kirjoittaja skip »
Offtopic kysymys:kallekilponen kirjoitti:Jep, kuten sanottua, Xeroxin (PARC) peruja tuo laatikkovalinta on. Ja kyllä tuo lasso ihan oikeasti kätevä on työpöytäkäytössä. BumpTopissa olen sitä käyttänyt jo kuukausia, ja olen havainnut nopeuttavan haluamieni ikonien valintaa muiden joukosta ilman lisänäppäimiä.tkt kirjoitti:Monen ikonin valinta hiirellä on ollut Macntoshin käyttöjärjestelmässä jo alusta alkaen. Kone julkistettiin 24.1.1984. Käyttöjärjestelmällä ei ollut alunperin varsinaista erillistä nimeä, vaan sitä kutsuttiin (Macintosh) System 1, tms. versionumerolla. Mac OS -nimi tuli käyttöön vasta version 7.6 myötä vuonna 7.1.1997.
--Ari
Salliiko BumpTopin lisenssi käyttää sitä koneen jokaisella käyttäjällä, vai vaan yhdellä? Edelleen kovasti himottaa toi BumpTop.

Haluatko Dropboxin ja puoli gigaa bonus-tilaa ilmaiseksi? Klikkaa tästä:
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Tuo laatikko valinnan historia nimenomaan applen kannalta kiinnosti vaikka sekin tärkeää että mistä se on kotoisin. halusin verrata kahta käyttöjärjestelmää jossa kummassakin näemmä ennen Windowsia tuo jos oikein näen....
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka