Ok, hyvä että korjailit.Acumen kirjoitti:Sorge, oli pakko oikoa näitä vääriä heittoja ettei joku luota niihin sokeasti.
Itse en ollut aiemmin käyttänyt kumpaakaan vaan Bridge + Photoshop -yhdistelmää, mutta nyt aloin kaipaamaan hieman paremmin toimivaa organisointia kuvilleni. Toki kyse varmaan onkin siitä, etten muutaman viikon kokeiluissani käyttänyt läheskään yhtä paljon Aperturea kuin Lightroomia ja tietysti myös siitä, että olen käyttänyt huomattavasti enemmän Adoben ohjelmia ja muutenkin tottunut niiden yleiseen käyttölogiikkaan. Ymmärrän kyllä, että jotkut pitävät enemmän Aperturen "tylsästä, neutraalin harmaasta" ulkoasusta, mutta ainakin minuun vetoaa paremmin Lightroomin hieman tummempi harmaa tausta ja "Lights out" -moodi, joka samalla hieman himmentää muuten kirkasta näyttöäni.
Hyvä jos Aperturessa on myös mahdollisuus saada kaikki EXIF-data kuvaan mukaan, mutta ainakaan suorassa Flickr-uploadissa en moista vaihtoehtoa löytänyt tai se ei ainakaan ollut oletuksena valittuna. Kaikki muu data kyllä säilyy (käytetty kamera, valotusaika, aukko, ISO-herkkyys, mittaustapa jne.), mutta käytetyn objektiivin data katosi, testasin 7D:n ja 5DMK2:en tuottamilla JPEG ja RAW -kuvilla. En enää asentanut Aperturea tähän uuteen, takuuvaihdettuun iMacciin, joten en pääse tuota juuri nyt testaamaan.
Mitä taas Photoshop-integrointiin tulee, kuten aiemmassa viestissäni mainitsin, Aperture jumiutui useaan kertaan tätä yrittäessäni ja silloinkin kun se kerran suostui toimimaan, Photoshopissa muokattu versio ei ilmestynyt autom. Apertureen. Ehkäpä tämä integrointi pelaa nykyisellä päivityksellä paremmin, se kun taisi korjata aikamoisen läjän ongelmia?
Ja toisaalta, kuten mainitsin, Lightroom pystyy muuntamaan RAW-kuvat kätevästi tuonnin yhteydessä avoimeen DNG:en. En Aperturea testaessani tuonut suoraan kamerasta kuvia, joten en sitten tiedä onko siinäkin moinen vaihtoehto. Joka tapauksessa ainakin itse haluan muuntaa kuvani DNG:n arkistointia varten – en ollenkaan luota siihen, että vaikkapa 50 vuoden kuluttua Canonin (ja etenkin jonkun pienemmän kameravalmistajan) suljettu, proprietary RAW-formaatti on yleisesti tuettuna. DNG:llä on taasen avoimuutensa puolesta huomattavasti suuremmat mahdollisuudet tähän.