Nyt on edessä OS X:lle sopivan täyden DAW:n hankinta. About kaikkia DAWeja on kokeiltu, mutta muissa kuin näissä kahdessa tuntuu olevan selvästi ne omat hyvät ja varsinkin huonot puolensa ainakin oman työskentelyni kannalta. Ja nyt haetaan softaa, jonka kanssa voisi viettää pitkän ajan harkisematta vaihtamista toiseen. Ja koska alustana on OS X ja halutaan mahdollisimman hyvää tukea ja tehoa, on valinnat rajoittuneet näihin kahteen OS X-ekslusiiviseen softaan: Logic ja Digital Performer. Myös Cubase harkinnassa, mutta toimivuus mac-ympäristössä on kysymysmerkki.
Featureja kaikista löytyy aivan riittävästi ja yleensäkin kaikki tarpeellinen, mutta nyt kiinnostaisikin softien pitkäaikaisten käyttäjien kokemukset seuraavista asioista:
-bugit, niiden korjaamisen ripeys ja esiintymistiheys
-ongelmat/tökkivät asiat, joihin olette törmänneet joko workflowssa tai yleensäkin softassa ts. huonot puolet
-mukana tulevien plugarien laatu ja käyttökelpoisuus, vertailua
-markkinaosuuden vaikutus yleiseen toimintavarmuuteen ja käyttökelpoisuuteen esim. kaupallisten toimijoiden kanssa. Onko DP kuoleva softa?
Digital Performer vastaan Logic, Cubase? - käytännössä?
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Digital Performer vastaan Logic, Cubase? - käytännössä?
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Viimeksi muokannut Blank^, 13.4.2010 klo 10.58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Re: Digital Performer vastaan Logic - käytännössä?
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Sun kantsis jotenkin päästä kokeilemaan molempia. Varsinaisia demojahan noista ei vissiin löydy. Itse olen vääntänyt kuvaäänen jälkitöitä Performerilla versiosta 4.5 alkaen, nykyinen versio 6, seiskan hankintaa olen vielä lykännyt. Varsinaisia bugeja en muista, valikoiva muisti
, teen aika simppeleitä asioita. Veikkaisin, että äänen editointi sekvenssi-ikkunassa on DPssä kivempaa. Logicia olen aina välillä kokeillut, mutta se ei tunnu ollenkaan kivalta, pakon edessä voisin sillä ruveta hommiin...Logicilla olen kokeillut jotain pieniä musajuttuja, mutta en mä sillä osaa editoida, kun ei ole ollut pakko. Logicin peruskompurat on mun mielestä ok, mukavaa kun voi valita niitä eri tyyppisiä. Logicin iso kaiku on erinomainen.
Logicin etuna on vielä sopivuus Garagebandin kanssa, joka on tavallaan yksi mun lemppareista puuhastelussa. Oikeat työt teen DPllä. Logicia olen käyttänyt myös OMF-toolina, kun on pitänyt avata niitä ja viedä DPhen. Vanhemmilla DPllä ei kaikki OMFt aina auenneet, silloin piti keksiä jotain muuta.
DP on kevyt, varmatoiminen, varsinkin kun siihen tottuu. Leveler on todella hyvä kompura, samoin Limitteri-puoli on hyvää, monialuekompura on ok tietyissä paikoissa, vähän suttaa ja muusaa, mutta sopii johonkin. Preamppi on samaten välillä hyvä. Proverb on erinomainen, muut kaiut tyydyttäviä. Muita plugareita en vissiin oo tarvinnu. Ai niin, Motun EQ on tod hyvä.
Masterlohkoon olen hankkinut Ozonen, sekä ulkoiseksi purkiksi Focusriten LiquidMixin. Rautana perus 828, ja kättä pidempänä Behkun BCF2000.
Varsinaisia huonoja puolia ei tule mieleen, taas valikoivaa muistia...mitäs sun mielestä siinä on huonoa?
Kiva feature on, kun listasta tai raidalta hiirellä klikkaa ja pitää pohjassa, niin voi kuunnella palikoita. Samaten, kun ottaa läjän aktiiviseksi, niin kaikkiin voi vetasta crossfadet kerralla. Kokeilemalla ctrl, alt, cmd ja hiiri-yhdistelmiä, löytyy erilaisia juttuja.
DP-käyttäjien foorumi on aika hyvä paikka kysellä neuvoja, melkoisen aktiivista ja asiallista meininkiä.
http://www.motunation.com/forum/index.php
DPn kuolevuudesta on paha sanoa mitään, eiköhän sekin joskus kupsahda? Aika marginaalinen softa Suomessa, ameriikoissa yleisempi. Jonkinlaista yhteistyötä Digidesignin kanssa ollut pitkään, joten siltä suunnalta ei varmaan kiusaa tehdä. Motun rauta on mun mielestä aika asiallista.
Jos teet koko homman alusta loppuun DP-ympäristössä, niin hyvä. Jos taas sessioita ja plugareita pitää saada auki muuallakin, niin ei niin kätevää. Perustiedot kyllä siirtyvät vaivattomasti, mutta vähän hyötysuhde kärsii.
Edit: Oma valinta oli aikanaan helpohko. Ominaisuudet hintalappuun verrattuna olivat siihen aikaan DPssä ylivoimaiset. Lisäksi podin jonkinasteista PT-allergiaa, ja silloinen Logic 7 vai mikä se oli, maksoi yli tonnin, puhumattakaan Nuendosta. Cubase ei silloin vissiin aukonu OMFeja. ProToolsin OMF-ominaisuudet taas maksoivat ihan liikaa sen hetkiseen budjettiin. Hommasin "tunkiolta" DPn kokeiluun, tein pari proggista, ja kävelin kauppaan, iskin tiskiin kuutisensataa. Nykyisin päivitykset tulee tilailtua suoraan valmistajalta. Saapahan tuoreimman version halvimpaan hintaan kotiovelle...
Edit2: Rewireä olen kokeillu vanhan Reasonin kanssa, ja hyvin pelasi. Tuo mukavan lisäulottuvuuden, molempiin softiin.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Logicin etuna on vielä sopivuus Garagebandin kanssa, joka on tavallaan yksi mun lemppareista puuhastelussa. Oikeat työt teen DPllä. Logicia olen käyttänyt myös OMF-toolina, kun on pitänyt avata niitä ja viedä DPhen. Vanhemmilla DPllä ei kaikki OMFt aina auenneet, silloin piti keksiä jotain muuta.
DP on kevyt, varmatoiminen, varsinkin kun siihen tottuu. Leveler on todella hyvä kompura, samoin Limitteri-puoli on hyvää, monialuekompura on ok tietyissä paikoissa, vähän suttaa ja muusaa, mutta sopii johonkin. Preamppi on samaten välillä hyvä. Proverb on erinomainen, muut kaiut tyydyttäviä. Muita plugareita en vissiin oo tarvinnu. Ai niin, Motun EQ on tod hyvä.
Masterlohkoon olen hankkinut Ozonen, sekä ulkoiseksi purkiksi Focusriten LiquidMixin. Rautana perus 828, ja kättä pidempänä Behkun BCF2000.
Varsinaisia huonoja puolia ei tule mieleen, taas valikoivaa muistia...mitäs sun mielestä siinä on huonoa?
Kiva feature on, kun listasta tai raidalta hiirellä klikkaa ja pitää pohjassa, niin voi kuunnella palikoita. Samaten, kun ottaa läjän aktiiviseksi, niin kaikkiin voi vetasta crossfadet kerralla. Kokeilemalla ctrl, alt, cmd ja hiiri-yhdistelmiä, löytyy erilaisia juttuja.
DP-käyttäjien foorumi on aika hyvä paikka kysellä neuvoja, melkoisen aktiivista ja asiallista meininkiä.
http://www.motunation.com/forum/index.php
DPn kuolevuudesta on paha sanoa mitään, eiköhän sekin joskus kupsahda? Aika marginaalinen softa Suomessa, ameriikoissa yleisempi. Jonkinlaista yhteistyötä Digidesignin kanssa ollut pitkään, joten siltä suunnalta ei varmaan kiusaa tehdä. Motun rauta on mun mielestä aika asiallista.
Jos teet koko homman alusta loppuun DP-ympäristössä, niin hyvä. Jos taas sessioita ja plugareita pitää saada auki muuallakin, niin ei niin kätevää. Perustiedot kyllä siirtyvät vaivattomasti, mutta vähän hyötysuhde kärsii.
Edit: Oma valinta oli aikanaan helpohko. Ominaisuudet hintalappuun verrattuna olivat siihen aikaan DPssä ylivoimaiset. Lisäksi podin jonkinasteista PT-allergiaa, ja silloinen Logic 7 vai mikä se oli, maksoi yli tonnin, puhumattakaan Nuendosta. Cubase ei silloin vissiin aukonu OMFeja. ProToolsin OMF-ominaisuudet taas maksoivat ihan liikaa sen hetkiseen budjettiin. Hommasin "tunkiolta" DPn kokeiluun, tein pari proggista, ja kävelin kauppaan, iskin tiskiin kuutisensataa. Nykyisin päivitykset tulee tilailtua suoraan valmistajalta. Saapahan tuoreimman version halvimpaan hintaan kotiovelle...
Edit2: Rewireä olen kokeillu vanhan Reasonin kanssa, ja hyvin pelasi. Tuo mukavan lisäulottuvuuden, molempiin softiin.
Viimeksi muokannut Ana P, 12.4.2010 klo 22.04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Ja oma käyttöhän on siis:
-Elektronista ja sample-pohjaista musiikkia, MIDI-edit(!)
-Paljon ReWireä
-Kuva&ääni synkronointi
-audio-editointi (joka nykyään hoituu Audacityllä)
Tarkoitus on, että kaiken voisi tehdä yhdessä ainoassa softassa. Ei tarvetta toistaiseksi siirrellä muihin softiin, mutta tämä olisi ns. future-proof, jos jonkinlaista yhteensopivuutta olisi muutenkin kuin audio-muodossa.
Digital Performeria en ole koskaan kokeillut, joten se tässä nyt vähän tökkiikin. Vaikuttaa kuitenkin MOTU:n sivujen hehkutuksen ja käyttäjäkokemusten valossa käyttööni optimaaliselta, mutta juuri tuo "tuntemattomuus" häiritsee ja pelottaa. Standardi-Logicilla nyt toki tulisi toimeen, mutta käyttöliittymän rakenne ja workflow ei ole omaan mieleen laisinkaan. Cubase oli myös listoilla, mutta sitä ei käsittääkseni kannata ajaa OS X:ssä ja toisaalta sen soveltuvuus omaan työskentelyyn vaatisi sekin ehkä kompromisseja. Nuendokin Steinbergin tuotteena taitaa olla enemmän tuonne PC-puolelle.
Tutustun DP-foorumiin, kiitos.
-Elektronista ja sample-pohjaista musiikkia, MIDI-edit(!)
-Paljon ReWireä
-Kuva&ääni synkronointi
-audio-editointi (joka nykyään hoituu Audacityllä)
Tarkoitus on, että kaiken voisi tehdä yhdessä ainoassa softassa. Ei tarvetta toistaiseksi siirrellä muihin softiin, mutta tämä olisi ns. future-proof, jos jonkinlaista yhteensopivuutta olisi muutenkin kuin audio-muodossa.
Digital Performeria en ole koskaan kokeillut, joten se tässä nyt vähän tökkiikin. Vaikuttaa kuitenkin MOTU:n sivujen hehkutuksen ja käyttäjäkokemusten valossa käyttööni optimaaliselta, mutta juuri tuo "tuntemattomuus" häiritsee ja pelottaa. Standardi-Logicilla nyt toki tulisi toimeen, mutta käyttöliittymän rakenne ja workflow ei ole omaan mieleen laisinkaan. Cubase oli myös listoilla, mutta sitä ei käsittääkseni kannata ajaa OS X:ssä ja toisaalta sen soveltuvuus omaan työskentelyyn vaatisi sekin ehkä kompromisseja. Nuendokin Steinbergin tuotteena taitaa olla enemmän tuonne PC-puolelle.
Tutustun DP-foorumiin, kiitos.
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Yksi huomion arvoinen seikka, mikä DP:ssä ihmetytti suunnattomasti oli, ettei MIDIssä ole regioneja, vaan kaikki on raidalla yhteen pötköön. Konemusiikissa yks tärkeimpiä asioita on pelata MIDI:n kanssa saumattomasti, ja siinä minulla paloi hermot välittömästi DP:n kanssa. En tiedä onko uusimmassa tehty jotain muutoksia asian eteen, mutta kutosessa ei tainnut vielä olla.. Tiedän porukkaa, jotka tekee konemusaa DP:llä, mutta ne on enempi audioraitakikkailua kuin MIDIä. DP on selkeästi tehty muunlaiseen käyttöön, mitä Logic. Selkeästi enemmän nuotinnukseen tuo MIDI puoli DP:ssä on suunnattu, kun taas konemusiikissa nuoteilla ei voi esittää käytännössä yhtään mitään. Varmaan kannattaa kokeilla ja tehdä johtopäätökset itse 

-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Nyt on tanakasti harhakurssilla olettamukset. Cubase on erittäin ok OSX kuten myös Nuendo. PC puolella se vaan on toki yleisempi koska se on levinnyt kuin kulovalkea koska sen saa kräkättynä. Macille moista taas ei..Blank^ kirjoitti:Cubase oli myös listoilla, mutta sitä ei käsittääkseni kannata ajaa OS X:ssä ja toisaalta sen soveltuvuus omaan työskentelyyn vaatisi sekin ehkä kompromisseja. Nuendokin Steinbergin tuotteena taitaa olla enemmän tuonne PC-puolelle.
Noista sun versio on Cubase, Nuendo ei tuo lisäarvoa sun puuhiin. Ja kalliskin. Siinä ei tule edes synat,rumpukoneet mukana. Cubasessa 25 vuoden kokemuksella väsätty midi editori ja audion work flow linttaa esim. Logicia korville että heilahtaa. ReWire taasen on juurikin Steinberg(Cubase) ja Propellerheadsin yhdessä luoma standardi kuten myös ASIO ja koko VST ovat Steinbergin. Muut tekee saman annettujen speksien mukaan, tosin toimivasti mutta niiden luoja on tämä. Monilla on mielipide jostain vanhasta SX versiosta tai äänikortin kylkeen bundlatusta Cubasesta vaan ne on aivan tajuttoman kaukana siitä missä toi oikea versio menee. Kokeile sivuilta ladattavaa 30pv demoa oikeasta softasta ja totea itse. Demo vaatii tosin Syncrosoftin USB-tikun johon 30pv lisenssi heilahtaa. Jos et omista tikkua ja tahdot testata niin laita yv. Tämä softa ei ainakaan ole kuolevien joukossa talouden yms takia ja sen takaa osaltaan että Steinbergin omistaja on Yamaha.
http://www.steinberg.net/en/products/mu ... oduct.html
-
Kovinpa löytyy juttua ja käytännön havaintojakin, että Cubasen suorituskyky olisi ihan eri luokkaa Windowsilla kuin OS X:llä. Samoin pelottaa Steinbergin Mac-tuki noin yleensä, kun cross-platform kuitenkin kyseessä ja PC-puolella huomattavasti enemmän käyttäjiä. 64-bittikin OS X:lle myöhässä.
http://www.dawbench.com/images/blofelds ... x-0609.JPG
http://www.gearslutz.com/board/music-co ... vs-pc.html
ReWiren käytännön toimivuudessa (lue: helppokäyttöisyydessä) tuppaa myös olemaan eroja DAWien kesken.
Itse softana Cubase on oikein miellyttävä (vaan on niitä muitakin), mutta em. seikat ajavat poispäin.
DAWit lähdössä kuitenkin lähiaikoina käytännön testeihin, josko noista vielä löytyisi se sopivin.
ReWiren käytännön toimivuudessa (lue: helppokäyttöisyydessä) tuppaa myös olemaan eroja DAWien kesken.
Itse softana Cubase on oikein miellyttävä (vaan on niitä muitakin), mutta em. seikat ajavat poispäin.
DAWit lähdössä kuitenkin lähiaikoina käytännön testeihin, josko noista vielä löytyisi se sopivin.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Eihän siitä mitään haittaa ole että softa pelaa myös PC puolella hyvin? Noi tarinat tuossa edellä on vuoden 2009 alun softasta. Nyt on vuosi 2010. x64 versio pitäs tulla just nyt ja toivon mukaan optimointi on onnistunut. Mac tukea ei toinna pelätä. Se on pelannut ok vuodesta 1991 ja Steinberg julkaisi juuri Mac version WaveLab softasta ja on hyvin kärryllä siitä että Mac touhut on tanakassa kasvussa näiltä osin. Mutta testaa sun toimintaympäristössä sun omilla työtavoilla ja vaatimuksilla niin kyllä se "oma" softa sieltä esiin pullahtaa. Mikään näistä ei ole sinällään paras.Blank^ kirjoitti:Kovinpa löytyy juttua ja käytännön havaintojakin, että Cubasen suorituskyky olisi ihan eri luokkaa Windowsilla kuin OS X:llä. Samoin pelottaa Steinbergin Mac-tuki noin yleensä, kun cross-platform kuitenkin kyseessä ja PC-puolella huomattavasti enemmän käyttäjiä. 64-bittikin OS X:lle myöhässä.
DAWit lähdössä kuitenkin lähiaikoina käytännön testeihin, josko noista löytyisi se sopivin.
-
Viesti Kirjoittaja johannesw »
Ootko jo kokeillut logic 9:ä ? Se on aimo harppaus eteenpäin, audio editoinnin suhteen... Mulla on oli motun 896:n kanssa Dp reilun 2 v käytössä, siinä oli joitain mainioita juttuja, mut 9:n jälkeen niitä ei oo kaivannut. Nuendo on mainio, mutta jos teet myös kuvaa ja ääntä, niin nuendon hinnalla saa logicin ja FinalCut pro:n.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka