Kuvat molempien käyttäjien saataville
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kuvat molempien käyttäjien saataville
Viesti Kirjoittaja r-e »
Koneella on kaksi käyttäjää. Aperturea käytetään kuvien muokkaamiseen, mutta siellä myös säilytetään kuvia (Aperturen omassa kirjastossa, eli managed). Ongelmana on, että minä näen ainoastaan omat kuvani ja toinen käyttäjä ainoastaan omansa. Pystyykö asetuksia vääntelemään niin, että molemmat käyttäjät näkevät molempien kuvat?
-
Re: Kuvat molempien käyttäjien saataville
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Yksi vaihtoehto olisi sijoittaa kuvakirjastot Shared-käyttäjän kansioon, joka löytyy sijainnista /Users/ (/Käyttäjät/). Sitten molempien käyttäjien Aperturet osoitetaan näihin jaettuihin kirjastoihin.
A1398 ● www.tuomashamalainen.com
-
Viesti Kirjoittaja r-e »
Tuo tuli mullekin mieleen - ja vain tuo. Eikö ole mitään nappulaa, jota vääntämällä saisi kaikille käyttäjille oikeudet kaikkien käyttäjien hakemistoihin? Eli vähän kuin Windowsissa.tuomas92 kirjoitti:Yksi vaihtoehto olisi sijoittaa kuvakirjastot Shared-käyttäjän kansioon, joka löytyy sijainnista /Users/ (/Käyttäjät/). Sitten molempien käyttäjien Aperturet osoitetaan näihin jaettuihin kirjastoihin.
-
Viesti Kirjoittaja Ilessiivi »
Paina Kuvat-kansiota hiiren oikeanpuoleisella napilla, valitse Näytä tietoja (tai Get info, Cmd+i) ja selaa alas kohtaan Jako ja oikeudet. Paina lukon kuvaketta, anna ylläpitäjän tunnus ja salasana. Sen jälkeen paina plussaa, valitse toinen käyttäjä listasta ja muuta oikeuksiksi oikeanpuoleisesta sarakkeesta "Luku ja kirjoitus" 

-
Viesti Kirjoittaja r-e »
Suurkiitokset!!! Niin paljon hyvää olen Macistä kuullut, että olisin ihmetellyt, jos tuollainen ei olisi ollut mahdollista. Vielä kerran - kiitos!Ilessiivi kirjoitti:Paina Kuvat-kansiota hiiren oikeanpuoleisella napilla, valitse Näytä tietoja (tai Get info, Cmd+i) ja selaa alas kohtaan Jako ja oikeudet. Paina lukon kuvaketta, anna ylläpitäjän tunnus ja salasana. Sen jälkeen paina plussaa, valitse toinen käyttäjä listasta ja muuta oikeuksiksi oikeanpuoleisesta sarakkeesta "Luku ja kirjoitus"
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Toinen vaihtoehto on luoda uusi (käyttäjä)ryhmä, ja kyseiseen kuvahakemistoon muuttaa ryhmäksi tämä yhteinen ryhmä. Ryhmä luodaan System Preferences > Accounts. Paina + -nappia. Ylimpään riviin "new Account" vaihda "Group". Lisää sitten tähän tyhmään molempien käyttäjätilit. E.m. mainitulla tavalla tälle ryhmälle annetaan luku- ja kirjoitusoikeudet kuvahakemistoon.
Vitutuksesta voimavara!
-
Viesti Kirjoittaja r-e »
r-e kirjoitti:Suurkiitokset!!! Niin paljon hyvää olen Macistä kuullut, että olisin ihmetellyt, jos tuollainen ei olisi ollut mahdollista. Vielä kerran - kiitos!Ilessiivi kirjoitti:Paina Kuvat-kansiota hiiren oikeanpuoleisella napilla, valitse Näytä tietoja (tai Get info, Cmd+i) ja selaa alas kohtaan Jako ja oikeudet. Paina lukon kuvaketta, anna ylläpitäjän tunnus ja salasana. Sen jälkeen paina plussaa, valitse toinen käyttäjä listasta ja muuta oikeuksiksi oikeanpuoleisesta sarakkeesta "Luku ja kirjoitus"
Molemmat käyttäjät kyllä pääsivät Kuvat-kansioon, mutta Aperture ei näyttänyt Thumbnaileja ollenkaan.
Pystyykö Aperturessa siirtämään koko koko kirjastoa (hakemistot, projektit, kuvat, albumit...) sellaisenaan paikasta toiseen. Jos tosiaan siirrän kuvat julkiseen hakemistoon, kaikki pääsevät ne näkemään.
-
Viesti Kirjoittaja JohannesL »
r-e kirjoitti:r-e kirjoitti:Suurkiitokset!!! Niin paljon hyvää olen Macistä kuullut, että olisin ihmetellyt, jos tuollainen ei olisi ollut mahdollista. Vielä kerran - kiitos!Ilessiivi kirjoitti:Paina Kuvat-kansiota hiiren oikeanpuoleisella napilla, valitse Näytä tietoja (tai Get info, Cmd+i) ja selaa alas kohtaan Jako ja oikeudet. Paina lukon kuvaketta, anna ylläpitäjän tunnus ja salasana. Sen jälkeen paina plussaa, valitse toinen käyttäjä listasta ja muuta oikeuksiksi oikeanpuoleisesta sarakkeesta "Luku ja kirjoitus"
Molemmat käyttäjät kyllä pääsivät Kuvat-kansioon, mutta Aperture ei näyttänyt Thumbnaileja ollenkaan.
Pystyykö Aperturessa siirtämään koko koko kirjastoa (hakemistot, projektit, kuvat, albumit...) sellaisenaan paikasta toiseen. Jos tosiaan siirrän kuvat julkiseen hakemistoon, kaikki pääsevät ne näkemään.
Moikka,
Samainen pähkäily minullakin menossa. Eli vaatimukset olisi tässä:
- Lomakuvat, muut yhteiset kuvat pitäisi saada sekä minun, että vaimoni katseltavaksi ja muokattavaksi
- Vaimollani on jonkin verran työkuvia, joita minun ei todellakaan huvita katsoa. Ne näkyviin ainoastaan hänelle
- Meillä kummallakin on oma maku kuvien muokkaamisessa. Minä varsinkin tykkään tehdä Aperturella kokeiluja, jotka tosin saattavat olla kuolleena syntyneitä ajatuksia. Eli olisi hyvä, jos tuollaiset muokkaukset jos niin halutaan, olisi vain toisen nähtävissä.
Onnistuuko ?
Johannes
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Aperturesta en osaa sanoa, mutta iPhotolla ainakin seuraavasti:JohannesL kirjoitti:Samainen pähkäily minullakin menossa. Eli vaatimukset olisi tässä:
- Lomakuvat, muut yhteiset kuvat pitäisi saada sekä minun, että vaimoni katseltavaksi ja muokattavaksi
- Vaimollani on jonkin verran työkuvia, joita minun ei todellakaan huvita katsoa. Ne näkyviin ainoastaan hänelle
- Meillä kummallakin on oma maku kuvien muokkaamisessa. Minä varsinkin tykkään tehdä Aperturella kokeiluja, jotka tosin saattavat olla kuolleena syntyneitä ajatuksia. Eli olisi hyvä, jos tuollaiset muokkaukset jos niin halutaan, olisi vain toisen nähtävissä.
Onnistuuko ?
Molemmilla omat kuvakirjastot omassa kotihakemistossa (~/Pictures/iPhoto Library), ja sen lisäksi yksi yhteinen kirjasto esim. /Users/Shared -hakemiston alla. Vaihto niiden välillä pitämällä optio (/alt)-nappia pohjassa iPhotoa käynnistettäessä.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka