Tervehdys kaikille ja sitten asiaan. Vanhana Mac käyttäjänä (v:sta 1987) tuli eteen ongelma, joka ei kotikonstein ratkea.
Ostin äsken uuden G5:sen (2 x 1,8 Ghz, 1 Gt), johon installoitiin käyttikseksi 10.3.8. ja Airport. Kaikki verkkoyhteydet toimii, mutta, Mutta...Wanhat tulostimet eivät wörki.
Ne ovat ensiksi HP Laserjet 6 MP mustavalko-postari, kiinni WLAN/ADSL-reitittimessä (A-link RR56AP) eetteri/AppleTalk boxin kautta (Farallon iPrint) ja toisena samassa reitittimessä on QSM magicolor 6100 A3-koon värilaser. Kaikki 9.2.2 (myös airport) koneet näkevät tulostimet ja tulostavat OK, mutta ei tämä uusi G5:nen.
Tulostimien ajurit olen hakenut valmistajien saiteilta ja installoinut / siirtänyt oikeaa (?) kansioon, joten tulostimien nimet näkyy oikeilla ikoneilla tulostinvalikossa. Työt lähtee, mutta tulee ilmoitus: Printer not responding. Tulostimen valot tms. eivät myöskään reagoi mitenkään.
AppleTalk protokolla on päällä.
Siirryin 9.2.2 G4:sta 10.3.8 G5:een ja printterit hävis
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Siirryin 9.2.2 G4:sta 10.3.8 G5:een ja printterit hävis
Viesti Kirjoittaja HJpenni »
Mac-vet. v:sta 1987 (Macintosh II 16 MHz, 1 Mt RAM, 20 Mt HDD, 13" näyttö, 256-väriä) oli Rolls Royce
-
Re: Siirryin 9.2.2 G4:sta 10.3.8 G5:een ja printterit hä
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Miten sen olet asentanut, kai se on AppleTalk kirjoittimena?
Tukeekko tuo reititin AppleTalkia ollenkaan?
Tolle HP:llehan ei tarvii mitään ajureita hakee, se on vakiona OS X asennuksessa mukana.
Tukeekko tuo reititin AppleTalkia ollenkaan?
Tolle HP:llehan ei tarvii mitään ajureita hakee, se on vakiona OS X asennuksessa mukana.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
HP:n sivuilta hain ppd-tiedoston, jonka siirsin en.lproj kansioon, kuten myös QMS:n ppd:n.
Eivät ilmesty kirjoitinasetustyökalulla mihinkään, ei AppleTalk, ei LPR-kirjoittimeksi, kun en tiedä kirjoittimen osoitetta. Nyt kun kirjoitin siihen tulostimen nimen, luotiin uusi kirjoitin. Katsotaanpas... Unable to lookup host HP jne.
Reititin tukee, koska kaikki (siis 3) 9.2.2 koneet löytää tulostimet ja tulostus myös onnistuu. Todistaako se mitään?
Miten se on vakiona, kun tulostinta ei löydy. Kyllä se ilmeisesti on LPR-tulostin valikossa, mutta kun valintakaan ei auta. Yhteyttä ei synny. Ysissä kun kytkit tulostimen verkkoon, vaikkei edes ollut iokeaa ajuria niin tulostus yleensä onnistui, koska yhteys tulostimeen oli syntynyt.
Olen jo huomannut, että kympissä ei riitä että yhdestä kohdasta laittaa esim. AppleTalkin päälle, vaan se pitää olla kaikkialla päällä, eli siis missä kaikkialla? Miksei verkkoa osata "haistella"?
Eivät ilmesty kirjoitinasetustyökalulla mihinkään, ei AppleTalk, ei LPR-kirjoittimeksi, kun en tiedä kirjoittimen osoitetta. Nyt kun kirjoitin siihen tulostimen nimen, luotiin uusi kirjoitin. Katsotaanpas... Unable to lookup host HP jne.
Reititin tukee, koska kaikki (siis 3) 9.2.2 koneet löytää tulostimet ja tulostus myös onnistuu. Todistaako se mitään?
Miten se on vakiona, kun tulostinta ei löydy. Kyllä se ilmeisesti on LPR-tulostin valikossa, mutta kun valintakaan ei auta. Yhteyttä ei synny. Ysissä kun kytkit tulostimen verkkoon, vaikkei edes ollut iokeaa ajuria niin tulostus yleensä onnistui, koska yhteys tulostimeen oli syntynyt.
Olen jo huomannut, että kympissä ei riitä että yhdestä kohdasta laittaa esim. AppleTalkin päälle, vaan se pitää olla kaikkialla päällä, eli siis missä kaikkialla? Miksei verkkoa osata "haistella"?
Mac-vet. v:sta 1987 (Macintosh II 16 MHz, 1 Mt RAM, 20 Mt HDD, 13" näyttö, 256-väriä) oli Rolls Royce
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Jottei vaan olis menny sekasin. Yrititkö hetsillään asennuksen jälkeen käyttää printtereitä, vai vasta "ajuripäivityksen" jälkeen? Mitenhän mahtais tommoset verkkoprintterit näkyä Finderissä omppu+shift+K - en tietä, en ole koskaan kokeillut. Eiks se Appletalkki valita network-valikosta eikä mistään muualta.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Mulla on joskus auttanut kun asensi hpijs ja gimp ajurit (googleta) kun lisäät kirjoitinta pidä optio pohjassa kun klikkaat tulee lisävalinnat...
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja TimoTee »
Sama vaiva täällä. Jos onnistut asennuksessa, kerro tänne. En saa vanhaa HP LaserJet 4M:ää asennettua kirveelläkään. Ei saa yhteyttä tulostimeen, vaikka kaivoin HP:n IP-numeronkin esille ja asensin uudet ajurit. Kyllä vanha 9 oli näissä hommissa etevämpi.
MBA 1.6, Mac Mini 1.66, iPhone 3G 16, TC 1 Tt
-
Siis miten se sun verkkos on.
Kirjoittimet kiinni siinä reitittimessä, samoin nämä OS 9 koneet langalla. Kokeiles G5:n kiinnittämistä langalla. Luulen että toimii.
Mulla on töissä ADSL reitittimessä kaksi verkkotulostinta, molemmat tukee AppleTalkia. Siitä reitittimestä menee kaapeli Extreme Base Stationin WAN porttiin, LAN portissa on 8 porttinen hubi, jossa lankayhteyden koneet. Pari läppäriä wlanilla. Tulostus toimii niin Windowsista kuin Macistakin koska kirjoittimilla on kiinteät IP:t.
Kotona mulla oli BS:n WAN portissa ADSL ja LAN portissa tuo iPrint (perässä kaksi tulostinta) ja hyvin toimi.
AppleTalkia ei saa toimimaan tuon reittimen ja Base Stationin kaapelin kautta. En muista enää miksi, mutta niin se vaan on. Ja mä luulen, että tässä on kyse samasta jutusta.
Kirjoittimet kiinni siinä reitittimessä, samoin nämä OS 9 koneet langalla. Kokeiles G5:n kiinnittämistä langalla. Luulen että toimii.
Mulla on töissä ADSL reitittimessä kaksi verkkotulostinta, molemmat tukee AppleTalkia. Siitä reitittimestä menee kaapeli Extreme Base Stationin WAN porttiin, LAN portissa on 8 porttinen hubi, jossa lankayhteyden koneet. Pari läppäriä wlanilla. Tulostus toimii niin Windowsista kuin Macistakin koska kirjoittimilla on kiinteät IP:t.
Kotona mulla oli BS:n WAN portissa ADSL ja LAN portissa tuo iPrint (perässä kaksi tulostinta) ja hyvin toimi.
AppleTalkia ei saa toimimaan tuon reittimen ja Base Stationin kaapelin kautta. En muista enää miksi, mutta niin se vaan on. Ja mä luulen, että tässä on kyse samasta jutusta.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Uskoisin, että nyt aletaan olla jäljillä. Printterit on langalla tietty ja osa koneista langalla osa Airportilla ja joskus vaihdellen. Mistähän sais printtereiden IP:t selville?
G4 (9.2.2) on piuhalla kiinni reitittimessä, Airportin kansaa tulostettaessa oli nimittäin ongelmia vähänkin isommaan tiedoston kanssa, printteriltä tuli TimeOut virheilmoituksia. Jouduin ottamaan piuhan käyttöön.
Mutta siltikin koneet jotka oli (on) Airportin varassa näkevät tulostimet kun käyttis on 9, mutta eivät löydä, kun vaidetaan kympiksi!! Siis G4 ja iBook 500 Mhz.
Pistin eetteripiuhan kiinni G5:seen, saas nähdä. Nyt on myös ladattu kaikki Ghostprintit ym mitä edellä ehdotettiin.
Eipä ota Yhteyttä. Laitteen nimi on blanko ja URI tarjoaa vain pap:// ja sitten tyhjää. Pitäiskö nämä osata itse täyttää? Mistä tiedot?
Taidan soittaa ammattiapua ensviikolla!
G4 (9.2.2) on piuhalla kiinni reitittimessä, Airportin kansaa tulostettaessa oli nimittäin ongelmia vähänkin isommaan tiedoston kanssa, printteriltä tuli TimeOut virheilmoituksia. Jouduin ottamaan piuhan käyttöön.
Mutta siltikin koneet jotka oli (on) Airportin varassa näkevät tulostimet kun käyttis on 9, mutta eivät löydä, kun vaidetaan kympiksi!! Siis G4 ja iBook 500 Mhz.
Pistin eetteripiuhan kiinni G5:seen, saas nähdä. Nyt on myös ladattu kaikki Ghostprintit ym mitä edellä ehdotettiin.
Eipä ota Yhteyttä. Laitteen nimi on blanko ja URI tarjoaa vain pap:// ja sitten tyhjää. Pitäiskö nämä osata itse täyttää? Mistä tiedot?
Taidan soittaa ammattiapua ensviikolla!
-
Tolla HP:lla ei ole IP numeroa, se on AppleTalk over ethernetin varassa. Eikä se tarvii mitään Ghostprintiä. Tuosta toisesta en tiedä.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka