Jkln Kampus Data. Henkilökohtainen kokemus ja asiakaspalaute
-
Jkln Kampus Data. Henkilökohtainen kokemus ja asiakaspalaute
Viesti Kirjoittaja Martti N »
Apple uudisti Macbook Pro -mallistonsa viime keskiviikkona, neljä päivää sen jälkeen kun olin ostanut omani (13" 2.26Ghz MBP). Ostin koneeni Jyväskylän Kampus Datasta vanhan, positiivisen asiakassuhteen ja nopean toimitusajan perusteella. Olisin saanut saman tuotteen Applen nettikaupasta samaan hintaan, mutta hieman pidemmällä toimitusajalla. Suosin kuitenkin Kampus Dataa siksi, että olen ollut heidän pitkäaikainen asiakkaansa vuosien ajan ja asiakkuuteni aikana kaikki on pelannut hienosti. Olen ostanut firmalta tuhansilla euroilla tavaraa sekä itselleni, että työnantajilleni.
Arvatenkin, olisin ollut halukas perumaan neljä päivää vanhan kaupan ja tekemään uuden kaupan päivitetystä mallista. Liikkeestä ostettaessa myyjällä ei kuitenkaan ole velvollisuutta hyväksyä toimivan tuotteen palautusta kuten nettikaupassa, jossa on 14 päivän täysi palautusoikeus. Kävin keskustelemassa Kampus Datan toimitusjohtajan kanssa siitä, miten jonkinlainen diili olisi kohtuullista asiakasta ja asiakkuussuhdetta kohtaan etenkin kun asiakas nimenomaan valitsi ostaa koneen kyseisestä liikkeestä nettikaupan sijaan, mutta he eivä tulleet ollenkaan vastaan, joten vanha kone jäi käteen. Tämä siis tuloksena uskollisesta asiakkuudesta ja tietyn liikkeen suosimisesta. Takkiin tuli itselleni merkittävä summa rahaa ja koneen potentiaalista suorituskykyä.
Sanomattakin selvää, että asioimiseni Kampus Datan kanssa loppuu tähän. Vaikka liikkeellä ei ole laillista velvollisuutta asiakasta kohtaan tällaisessa tapauksessa, olisi jonkinlainen ratkaisu ja "vastaan tuleminen" mielestäni ollut kohtuullista.
Martti Niskanen
Jyväskylä
-
Re: Jkln Kampus Data. Henkilökohtainen kokemus ja asiakaspalaute
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
2) otitko itse etukäteen selvää onko uutta mallia odotettavissa
3) miksi liikkeen olisi pitänyt ottaa takkiin se merkittävä summa rahaa ja potentiaalista suorituskykyä ottaen huomioon nuo kaksi ensimmäistä kohtaa?
4) lakkasiko se neljän päivää sitten ostamasi kone toimimasta kokonaan tai osittain tämän julkistuksen myötä?
Sanomattakin taitaa olla selvää, että Kampus Data on samaa mieltä asiakkuutesi jatkosta.
-
1. Ei. En myöskään missään tapauksessa tähän viittaa.MacFinn kirjoitti:1) huijasiko liike sinua ostamaan koneen (malli, joka ei edes merkittävästi uudistunut) neljä päivää ennen uusien julkaisua?
2) otitko itse etukäteen selvää onko uutta mallia odotettavissa
3) miksi liikkeen olisi pitänyt ottaa takkiin se merkittävä summa rahaa ja potentiaalista suorituskykyä ottaen huomioon nuo kaksi ensimmäistä kohtaa?
4) lakkasiko se neljän päivää sitten ostamasi kone toimimasta kokonaan tai osittain tämän julkistuksen myötä?
2. Kyllä, mutta eihän näistä oikeasti voi tietää. Myönnettävästi ei myöskään jälleenmyyjä.
3. Ei pidäkään, eikä heillä ole velvollisuutta niin tehdä.
4. Ei.
Ei tämä ole mikään hyökkäys KD:aa vastaan, vaan oma kokemukseni. Ihmisillä on eri käsitys asiakaspalvelun ja asiakkuussuhteen merkityksest kaupanteossa. Tämä ei vastannut odotuksiani.
-
Viesti Kirjoittaja vigorous »
-
Sai hyllystä, joten uusi kone oli hallussani ennen päivitystä. Tuo "harmillinen tilanne" on juuri postaukseni pointti.vigorous kirjoitti:Harmillinen tilanne. Viestistäsi jäi nyt - ainakin itselleni - hieman epäselväksi, saitko tämän vanhan mallin suoraan hyllystä (tai ylipäätään käyttöösi ennen malliston päivitystä). Eli olitko purkamassa kauppoja sinetittömästä, vaiko vasta matkalla olevasta laitteesta?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja vigorous »
No Martti, näitähän sattuu. Mitenkään ko. jälleenmyyjän toimintaan perehtymättä, tilanne olisi varmaan ollut toinen mikäli konetta ei olisi käyttöön otettu. Seuraavan kerran nämä siirtymävaiheen hankinnat paremmalla onnella (ja kenties sieltä applen kautta)Martti N kirjoitti:Tuo "harmillinen tilanne" on juuri postaukseni pointti.
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Martti N: Sait kuitenkin erittäin hienon ja erinomaisen koneen, joka ei käytännössä eroa juuri mitenkään tästä uudemmasta mallista. Nauti siitä. Aina tulee uusia malleja ja vuoden päästä on malli parikin kertaa kerennyt päivittyä.
Erheellistä toiminta olisi ollut, jos myyjä olisi tiennyt/tiesi koneiden uusiutuvan. Huonoa pelisilmää Kampusdatalta tämä jälkimarkkinoinnin hoito. Kampusdatan myyjänä itse olisin tarjonnut kompensaatioksi vaikka suojapussia, lisämuistia tai Applecarea alennuksella tms. Olisitko ollut valmis ottamaan sellaisen vaihtoehdon?
-
Näinhän palaute nykyaikana toimii, sekä negatiivinen että positiivinen. Rehellisyyden ja avoimuuden vuoksi kirjoitin postin tietoisesti omalla nimelläni enkä anonyymin käyttäjätunnuksen takaa. Linkin lähettäminen postausta koskevalle firmalle on mielestäni hyvä idea.
Ehdottomasti, jos sitä olisi tarjottu. Laillisestihan tilanteessa ei ole epäselvyyttä, mutta asiakaspalvelun nykyisen merkityksen huomioon ottaen tilanne on harmillinen. Etenkin kun tein ostopäätökseni edellisten, positiivisten kokemusteni perusteella.NeliX4 kirjoitti:Erheellistä toiminta olisi ollut, jos myyjä olisi tiennyt/tiesi koneiden uusiutuvan. Huonoa pelisilmää Kampusdatalta tämä jälkimarkkinoinnin hoito. Kampusdatan myyjänä itse olisin tarjonnut kompensaatioksi vaikka suojapussia, lisämuistia tai Applecarea alennuksella tms. Olisitko ollut valmis ottamaan sellaisen vaihtoehdon?
Samaa mieltä.vigorous kirjoitti:No Martti, näitähän sattuu. Mitenkään ko. jälleenmyyjän toimintaan perehtymättä, tilanne olisi varmaan ollut toinen mikäli konetta ei olisi käyttöön otettu.
-Martti
-
Viesti Kirjoittaja Infant »
-
Viesti Kirjoittaja juu-zo »
Itse asiassa applen ehdoissa puhutaan tyytyväisyydestä. Jos et ole tyytyväinen tuotteeseen voi sen palauttaa 14 päivän sisällä. Käyttöön otosta tai toimivuudesta ei ole puhetta. Koneen voi palauttaa siis vaikka sitä olisi kokeiltu.Infant kirjoitti:Niin, ja todettakoon vielä sekin, että ei nettikaupasta ostetulla tuotteella ole 14 päivän täysi palautusoikeus, jos laite on avattu, otettu käyttöön ja on kaikinpuolin toimiva.
-
Ai Apple Storessa tuo onnistuu, really? Mahtavaa.juu-zo kirjoitti:Itse asiassa applen ehdoissa puhutaan tyytyväisyydestä. Jos et ole tyytyväinen tuotteeseen voi sen palauttaa 14 päivän sisällä. Käyttöön otosta tai toimivuudesta ei ole puhetta. Koneen voi palauttaa siis vaikka sitä olisi kokeiltu.Infant kirjoitti:Niin, ja todettakoon vielä sekin, että ei nettikaupasta ostetulla tuotteella ole 14 päivän täysi palautusoikeus, jos laite on avattu, otettu käyttöön ja on kaikinpuolin toimiva.
Tarkennetaan siis, että itse tarkoitin yleensä nettikauppaa ja 14 päivän palautusoikeutta kuluttajasuojan kannalta. Hienoa, jos joku tarjoaa parempia ehtoja

-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Mietin tässä, että kai se suhde sentään vähän alensi hintaa, eikä ihan täyttä Store-ovh:ta peritty? Ymmärsin avauksesta että hinta oli täysi. Eikö se vuosien suhde ja tuhansien eurojen kantaminen liikkeeseen todellakaan yhtään pudottanut hintaa, vaikka muualta voi saada usean prosentinkin alennusta ilman mitään vanhoja asiakassuhteita?
Koneen takaisinottovaatimus on ikävä kyllä täysin perusteeton. Huhut uusien mallien julkistuksesta seuraavalla viikolla olivat tämän kaupan tapahtuessa jo rautaisen kovat, ja edellisestä julkistuksesta oli kulunut aikaa yli keskimääräisen malli-iän. Tästä huolimatta asiakas halusi ostaa sen minkä osti.
Kyllähän jokainen liike myy tavaransa mieluummin nyt hintaan X kuin viikon päästä hintaan X miinus 15 %...
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Kuluttajansuojalain mukaan tavaran kokeilu ei vie palautusoikeutta. Tuotetta on oikeus kokeilla samalla tavalla kuin sitä kaupassa kokeiltaisiin. Käyttöönotto vie palautusmahkut.juu-zo kirjoitti: Itse asiassa applen ehdoissa puhutaan tyytyväisyydestä. Jos et ole tyytyväinen tuotteeseen voi sen palauttaa 14 päivän sisällä. Käyttöön otosta tai toimivuudesta ei ole puhetta. Koneen voi palauttaa siis vaikka sitä olisi kokeiltu.
Apple Storen palautusoikeus todellakin ylittää kuluttajansuojalain vaatimukset, joten Store voi olla hyvä paikka ostaa, jos on epävarma tykkääkö Macista yleensä tai tietystä mallista erityisesti ja jos vielä voi ostaa edu-hinnalla.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Jatketan taas osin off-topicilla, mutta minä väitän, että jos otat nettimyynnistä tilatun tietokoneen käyttöön, eli käynnistät sen ja teet mitään muutoksia tai asennuksen edistämisiä tai kirjautumisia, niin että laitteen alkuperäinen tila muuttuu, menetät laillisen palautusoikeutesi. Tulkitsen, että kokeilu on sitä missä laite avataan varovasti paketista, pyöritellään käsissä ja hypistellään miltä se tuntuu, mallataan sopiiko se työpöydälle ja onko se sopivan kokoinen laukkuun. Eli samaa mitä kaupassa voit tehdä, ei sielläkään ei-esittely-laitteita käynnistetä, kirjauduta ja näytetä miten Safari toimii. Se on oletus, että se kone toimii ja softan demoilut voi hoitaa sillä esittelykoneella, jos sellaista on olemassa. Aina mahdollisuutta ei ole, esim. enpä ole koskaan kuullut että pyykkikonetta on voinu myymälässä demota.Repe Ruutikallo kirjoitti:Kuluttajansuojalain mukaan tavaran kokeilu ei vie palautusoikeutta. Tuotetta on oikeus kokeilla samalla tavalla kuin sitä kaupassa kokeiltaisiin. Käyttöönotto vie palautusmahkut.juu-zo kirjoitti: Itse asiassa applen ehdoissa puhutaan tyytyväisyydestä. Jos et ole tyytyväinen tuotteeseen voi sen palauttaa 14 päivän sisällä. Käyttöön otosta tai toimivuudesta ei ole puhetta. Koneen voi palauttaa siis vaikka sitä olisi kokeiltu.
Apple Storen palautusoikeus todellakin ylittää kuluttajansuojalain vaatimukset, joten Store voi olla hyvä paikka ostaa, jos on epävarma tykkääkö Macista yleensä tai tietystä mallista erityisesti ja jos vielä voi ostaa edu-hinnalla.
Pari pätkää Finlexista väitteideni tueksi: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
Peruuttamisoikeuden rajoitukset etämyynnissä
4) sopimus koskee tavaraa, jota luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäväksi taikka joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua;
5) kuluttaja on avannut sinetöitynä toimitetun ääni- tai kuvatallenteen taikka tietokoneohjelman;
Tulkintakysymyksiä ja en ole lakimies, mutta kohtaan 4 uskoisin, että mikäli koneen käyttöjärjestelmä on aktivoitu tai "kokeiltu" asentamalla vähän softaa, ei se enää ole jälleenmyyntikelpoinen uutena (ilman uudelleenasennusta -> lisätyötä myyjälle ja silti käytetty tuote imho). Enpä usko että täällä kukaan suostuisi, jos uutena myyty kone sisältääkin Pertti Keinosen käyttäjätilin.
Kohta 5 puhuu ohjelmista ja sineteistä, eiköhän käynnistetty ja asennettu läppäri softineen putoaisi tähänkin rajoitukseen.
Tietysti laki venyy ja paukkuu ja asiakaspalvelun nimissä myyjäliike voi suostua mihin vaan, mutta itse kuluttajanakaan en usko oikeuteni olevan "kokeilla" 14 päivää läppäriä virrat päällä, kyllä katson sen olevan jo käyttöönottoa.
edit: Selvennys vielä, että yleisesti nettikauppaa ja tietokoneen tai muun vastaavan laitteen ostoa ajatellen pohdintani. Ja selventämään omaa näkemystäni kokeilun ja käyttöönoton välisestä häilyvästä rajasta.
-
Viesti Kirjoittaja juu-zo »
Olisi kiva kuulla jotain faktaa nyt joltakin joka oikeasti on tuota 14 päivän palautusoikeutta käyttänyt. Vai pitääkö itse uteliaisuudesta sen verran soittaa applelle ja kysäistä. Kertokaas joku nyt joka on oikeasti palauttanut koneen miten tuo homma toimii. Saako kone olla esimerkiksi asennettu ja kokeiltu kunnes huomataan että osx ei ole se minun juttu? Faktaa pöytään. Omalta osalta tämä on pelkkää kuulopuhetta ja mutuilua. Itse kun olen ollut aina tyytyväinen saamiini tuotteisiin.Infant kirjoitti:Jatketan taas osin off-topicilla, mutta minä väitän, että jos otat nettimyynnistä tilatun tietokoneen käyttöön, eli käynnistät sen ja teet mitään muutoksia tai asennuksen edistämisiä tai kirjautumisia, niin että laitteen alkuperäinen tila muuttuu, menetät laillisen palautusoikeutesi. Tulkitsen, että kokeilu on sitä missä laite avataan varovasti paketista, pyöritellään käsissä ja hypistellään miltä se tuntuu, mallataan sopiiko se työpöydälle ja onko se sopivan kokoinen laukkuun. Eli samaa mitä kaupassa voit tehdä, ei sielläkään ei-esittely-laitteita käynnistetä, kirjauduta ja näytetä miten Safari toimii. Se on oletus, että se kone toimii ja softan demoilut voi hoitaa sillä esittelykoneella, jos sellaista on olemassa. Aina mahdollisuutta ei ole, esim. enpä ole koskaan kuullut että pyykkikonetta on voinu myymälässä demota.Repe Ruutikallo kirjoitti:Kuluttajansuojalain mukaan tavaran kokeilu ei vie palautusoikeutta. Tuotetta on oikeus kokeilla samalla tavalla kuin sitä kaupassa kokeiltaisiin. Käyttöönotto vie palautusmahkut.juu-zo kirjoitti: Itse asiassa applen ehdoissa puhutaan tyytyväisyydestä. Jos et ole tyytyväinen tuotteeseen voi sen palauttaa 14 päivän sisällä. Käyttöön otosta tai toimivuudesta ei ole puhetta. Koneen voi palauttaa siis vaikka sitä olisi kokeiltu.
Pari pätkää Finlexista väitteideni tueksi: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
Peruuttamisoikeuden rajoitukset etämyynnissä
4) sopimus koskee tavaraa, jota luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäväksi taikka joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua;
5) kuluttaja on avannut sinetöitynä toimitetun ääni- tai kuvatallenteen taikka tietokoneohjelman;
Tulkintakysymyksiä ja en ole lakimies, mutta kohtaan 4 uskoisin, että mikäli koneen käyttöjärjestelmä on aktivoitu tai "kokeiltu" asentamalla vähän softaa, ei se enää ole jälleenmyyntikelpoinen uutena (ilman uudelleenasennusta -> lisätyötä myyjälle ja silti käytetty tuote imho). Enpä usko että täällä kukaan suostuisi, jos uutena myyty kone sisältääkin Pertti Keinosen käyttäjätilin.
Kohta 5 puhuu ohjelmista ja sineteistä, eiköhän käynnistetty ja asennettu läppäri softineen putoaisi tähänkin rajoitukseen.
Tietysti laki venyy ja paukkuu ja asiakaspalvelun nimissä myyjäliike voi suostua mihin vaan, mutta itse kuluttajanakaan en usko oikeuteni olevan "kokeilla" 14 päivää läppäriä virrat päällä, kyllä katson sen olevan jo käyttöönottoa.
edit: Selvennys vielä, että yleisesti nettikauppaa ja tietokoneen tai muun vastaavan laitteen ostoa ajatellen pohdintani. Ja selventämään omaa näkemystäni kokeilun ja käyttöönoton välisestä häilyvästä rajasta.
-
Painotan vielä, että en puhunut Apple Storesta tai mistään tietystä nettikaupasta. Kauppakohtaisia eroja varmasti on, mutta esimerkiksi parin sivuston ehdoista lainaukset alla:juu-zo kirjoitti: Olisi kiva kuulla jotain faktaa nyt joltakin joka oikeasti on tuota 14 päivän palautusoikeutta käyttänyt. Vai pitääkö itse uteliaisuudesta sen verran soittaa applelle ja kysäistä. Kertokaas joku nyt joka on oikeasti palauttanut koneen miten tuo homma toimii. Saako kone olla esimerkiksi asennettu ja kokeiltu kunnes huomataan että osx ei ole se minun juttu? Faktaa pöytään. Omalta osalta tämä on pelkkää kuulopuhetta ja mutuilua. Itse kun olen ollut aina tyytyväinen saamiini tuotteisiin.
Palautusoikeutta ei ole esim. avatuilla ohjelmistoilla, käytetyillä mustepatruunoilla, käyttöönotetuilla tuotteilla (esim. kannettava tietokone on otettu käyttöön)
Tietokoneiden käyttöjärjestelmän asentaminen päättää palautusoikeuden.
Peleillä, elokuvilla, ohjelmistoilla tai muilla sinetöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta, kun tuotepakkaus on avattu.
Tietotekniikkalaitteet
Palautusta ei hyväksytä, mikäli tietokone on käynnistetty. Tallennuslaitteiden, kuten MP3-soittimiin ja kovalevyihin ei saa tallentaa tiedostoja. Näissä tapauksissa emme voi hyväksyä palautusta.
Tulkinnanvaraista, kuten niin monesti ympäripyöreän lakitekstin kanssa ja kauppojen ehtojen kanssa. Joka tapauksessa kuluttajan kannattaa etukäteen tiedostaa omat argumentaatiotaidot, sinnikkyys ja periksiantamattomuus mikäli tälle kepillä-jäätä-linjalle lähtee

-
Viesti Kirjoittaja Snapple »
Jäi kerran MacBookin laturi työpaikalle viikonlopuksi. Menin perjantaina Apple Storeen ihan muille ostoksille ja tuli laturiasia esille myyjän kanssa. Hän sanoi minulle, että voit ostaa nyt uuden laturin; käyttää sitä viikonlopun yli; tulla sitten maanantaina palauttamaan sen ja saada rahat takaisin. Sen tein.juu-zo kirjoitti: Olisi kiva kuulla jotain faktaa nyt joltakin joka oikeasti on tuota 14 päivän palautusoikeutta käyttänyt. Vai pitääkö itse uteliaisuudesta sen verran soittaa applelle ja kysäistä. Kertokaas joku nyt joka on oikeasti palauttanut koneen miten tuo homma toimii. Saako kone olla esimerkiksi asennettu ja kokeiltu kunnes huomataan että osx ei ole se minun juttu? Faktaa pöytään. Omalta osalta tämä on pelkkää kuulopuhetta ja mutuilua. Itse kun olen ollut aina tyytyväinen saamiini tuotteisiin.
-
Tässä tapauksessa sinulla oli hyvää asiakaspalvelua, myyjän lupaus ja selkeä tilanne. Laturiin ei myöskään jää käytön merkkejä, eli käytännössä se voidaan myydä uutena, jos et ole naarmuttanut, rikkonut pakettia yms. Tämä on mielestäni selkeämpi esimerkki "kokeilusta", vaikkakin rehellisesti kerroit, että "käytät" sitä pari päivääSnapple kirjoitti:Jäi kerran MacBookin laturi työpaikalle viikonlopuksi. Menin perjantaina Apple Storeen ihan muille ostoksille ja tuli laturiasia esille myyjän kanssa. Hän sanoi minulle, että voit ostaa nyt uuden laturin; käyttää sitä viikonlopun yli; tulla sitten maanantaina palauttamaan sen ja saada rahat takaisin. Sen tein.

edit: Muistanpa nyt mainita, että muinoin topicin Kampus Datasta ostin LCD-näytön suullisella sopimuksella, että voin sen vkl jälkeen palauttaa mikäli siitä löytyy viallisia pikseleitä. Onko tämä nyt sitten lakitermein avokauppaa vai mitä, mutta joka tapauksessa hyvä palvelu ja tuotekohtaisesti sovitut palautusehdot. Hyvä mieli jäi, näyttö oli myös ehjä.
-
Viesti Kirjoittaja Kamu »
No onneksi Macit on erittäin helppo palauttaa tilaan, josta myyjä EI huomaa/voi väittää, että kone olisi käynnistetty ja käyttöjärjestelmä asennettu.Infant kirjoitti:...
...
Tietotekniikkalaitteet
Palautusta ei hyväksytä, mikäli tietokone on käynnistetty...

ps. Eka viesti vaimon uudella MacBookPro Mid 2010:llä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tietenkin, jos omatunto sallii niin siitä vaan, samoin autonkin mittarin voi rustata takaisin nollaan ja väittää ettei ajanut sillä tai pestä lenkkarien pohjat ja sanoa ettei juossutkaanKamu kirjoitti:No onneksi Macit on erittäin helppo palauttaa tilaan, josta myyjä EI huomaa/voi väittää, että kone olisi käynnistetty ja käyttöjärjestelmä asennettu.Infant kirjoitti:...
...
Tietotekniikkalaitteet
Palautusta ei hyväksytä, mikäli tietokone on käynnistetty...

-
Viesti Kirjoittaja Snapple »
-
Viesti Kirjoittaja Kamu »
Valitettavasti esimerkkisi ontuvat - autoon jää aina käytönjälkiä, joita ei saa poistettua, samoin lenkkareiden pohjiin...Infant kirjoitti:Tietenkin, jos omatunto sallii niin siitä vaan, samoin autonkin mittarin voi rustata takaisin nollaan ja väittää ettei ajanut sillä tai pestä lenkkarien pohjat ja sanoa ettei juossutkaanKamu kirjoitti: No onneksi Macit on erittäin helppo palauttaa tilaan, josta myyjä EI huomaa/voi väittää, että kone olisi käynnistetty ja käyttöjärjestelmä asennettu.
No varmaan ymmärsit pointin? Jos saivarrella halutaan, niin varmasti aika monen tuotteen saa tavalla toi toisella palautettua "kuin uusi" tilaan, se vaan sitten vaatii aikaa ja vaivaa.Kamu kirjoitti:Valitettavasti esimerkkisi ontuvat - autoon jää aina käytönjälkiä, joita ei saa poistettua, samoin lenkkareiden pohjiin...Infant kirjoitti:Tietenkin, jos omatunto sallii niin siitä vaan, samoin autonkin mittarin voi rustata takaisin nollaan ja väittää ettei ajanut sillä tai pestä lenkkarien pohjat ja sanoa ettei juossutkaanKamu kirjoitti: No onneksi Macit on erittäin helppo palauttaa tilaan, josta myyjä EI huomaa/voi väittää, että kone olisi käynnistetty ja käyttöjärjestelmä asennettu.
-
Viesti Kirjoittaja Rhapsody »
Palaa sivulle “Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka