Olen koostanut elokuvia iMoviella ja vienyt ne iDVD:n (Jako -> iDVD) ja polttanut. Lopputulos on kamalaa katseltavaa. Vinot ja pyöreät, tarkkarajaiset viivat menevät aivan sahalaidaksi. Kyse ei nyt ole lomittamisesta, tämä on vähän erinäköistä. Samaa näkee joskus valokuvissa, jos skaalaus isosta pieneen on tehty huonosti.
Tämä koskee myös iMoviella tehtyjä otsikkoja ja muita lisäyksiä, kyse ei siis ole vain videomateriaalista. iMoviessa ja iDVD:n esikatselussa kuva näyttää vielä hyvältä. Ja katson DVD:tä siis ihan perinteisellä putkitelkkarilla (16:9).
Alkaa hermo mennä tämän ongelman kanssa, on tullut yritettyä kaikenlaista asetusten vääntöä. Näitä DVD-ongelmia on sivuttu täällä monessa ketjussa, mutta yhdestäkään en löytänyt ihan tätä ongelmaa. Pitäisikö elokuva viedä iMoviesta jollain muulla tavalla? Vai onko iDVD susi? Muita ehdotuksia?
iDVD tuottaa sahalaitaa
Koko liikkuvan kuvan kirjo
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
iDVD tuottaa sahalaitaa
Viesti Kirjoittaja laamanto »
-
Re: iDVD tuottaa sahalaitaa
Viesti Kirjoittaja Hepo »
On tätä sahalaita juttua käsitelty aiemminkin, yhdessä ketjussa olen itse laittanut kuvankin siitä.
Et maininnut iLife versiotasi ja kameraasi. Minkä laatu tason olet laittanut? Pahimmat pitäisi saada pois parhaimmalla kuvanlaadulla. Voisit ehkä kokeilla exportata iMoviesta jollain hyvällä laadulla ja eri tavalla tuoda sen sitten iDVD:n. Itse epäilen että osa vika kodekissa, mutta vikaa mys lähdemateriaalissa jolle tehdään lopuksi iDVD:ssä lomittelu. Entä minkälainen ero jos otat videota macin kameralla ja sen siirrät DVD:lle?
Et maininnut iLife versiotasi ja kameraasi. Minkä laatu tason olet laittanut? Pahimmat pitäisi saada pois parhaimmalla kuvanlaadulla. Voisit ehkä kokeilla exportata iMoviesta jollain hyvällä laadulla ja eri tavalla tuoda sen sitten iDVD:n. Itse epäilen että osa vika kodekissa, mutta vikaa mys lähdemateriaalissa jolle tehdään lopuksi iDVD:ssä lomittelu. Entä minkälainen ero jos otat videota macin kameralla ja sen siirrät DVD:lle?
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Kiitos, Löysin laittamasi kuvan, JUURI sama ilmiö minuakin häiritsee, kyse ei siis ole lomitusviivoista.yhdessä ketjussa olen itse laittanut kuvankin siitä.
Kamera on Canon HF200. Käytössä on iMovie09 ja iDVD:stä viimeisin versio mitä Leopardiin on tarjolla (juuri nyt en tarkkaa versiota pääse tarkistamaan, kun en ole kotona). Macin kameraa ei ole käytössä, koska kone on Mac mini.
Kokeilin ihan aluksi parhaalla laadulla kamerasta importtia, mutta totesin sen turhaksi DVD-käyttöä varten, lopullinen DVD-kuva ei silläkään tavalla ollut sen parempi. Ja jotenkin tuntuu, että se ongelma on jossain IMovie-työstämisen jälkeisessä vaiheessa, koska IMoviessa kuvanlaatu näyttää vielä erittäin hyvältä. Vai onko siellä konepellin alla voinut jo tapahtua jotain merkitsevää kamerasta importoidessa?
Voisitko vääntää tätä rautalangasta? Minulle nuo iMovien eri export-vaihtoehdot ja niiden optiot eivät kerro yhtään mitään, olen melko aloittelija näissä videohommissa.Voisit ehkä kokeilla exportata iMoviesta jollain hyvällä laadulla ja eri tavalla tuoda sen sitten iDVD:n
<edit>Tarkat versiot olivat iMovie '09 v8.0.6 ja iDVD 7.0.4</edit>
-
Nyt mulla ei ole macbookia tullut vielä postista, jossa kyseinen ohjelma on niin en tarkistamaan, mutta jotenkin näin ajattelin.laamanto kirjoitti:Voisitko vääntää tätä rautalangasta? Minulle nuo iMovien eri export-vaihtoehdot ja niiden optiot eivät kerro yhtään mitään, olen melko aloittelija näissä videohommissa.Voisit ehkä kokeilla exportata iMoviesta jollain hyvällä laadulla ja eri tavalla tuoda sen sitten iDVD:n
Jos nyt kokeilet iMoviessa ottaa export Quicktime Movie. sieltä sitten optionsista tai jostain DV-PAL ja ääni 48kHz. Tuo PAL meinaa sitä että kamerasta exportoitua videosta ei poisteta lomittelua eli periaatteessa mitään lomittelun poistoa eikä uudelleen lomittelu tapahdu. Tuo lopuksi video iDVD:n. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kun siirrät videon iMovien ja se enkoodaa editoidun videon normaalilla export to iDVD, niin tässä vaiheessa otetaan lomittelu pois. Sitä parempi kuva mitä parempi lomittelunpoisto algoritmi. Taas kun iDVD tekee videon niin kuva lomitellaan uudestaan ja myös uudestaan pakataan. No nyt jää vaihtoehdoksi, että tuo sahalaitaisuus tulee joko tupla-lomittelusta, pakkauksesta tai molemmista. Tupla lomittelulla tarkoitan "lomittelun poisto->uudelleen lomittelu" operaatiota. Tuo operaatio voi olla sellainen että se vääristää kuvaa jotenkin.
-
Kokeilin mainitsemaasi exporttia hyvällä laadulla, ja se näyttää kyllä jo Quicktimessa niin kamalalta, etten edes viitsi viedä sitä iDVD:n. Oletusexport-asetuksilla testiksi tehty mov-tiedosto sen sijaan näyttää QuickTimessa ihan ookoolta.Hepo kirjoitti: Jos nyt kokeilet iMoviessa ottaa export Quicktime Movie. sieltä sitten optionsista tai jostain DV-PAL ja ääni 48kHz.
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Auttaisiko JES Deinterlacer softa (sori en ole tutkinut)?
-
Se varmaan näkyi siksi, koska on lomiteltua ja tietokone ei osaa sitä näyttää, ellet ota lomittelun poistoa pois päältä. Ei mielestäni mitään vikaa videossa.laamanto kirjoitti:Kokeilin mainitsemaasi exporttia hyvällä laadulla, ja se näyttää kyllä jo Quicktimessa niin kamalalta, etten edes viitsi viedä sitä iDVD:n. Oletusexport-asetuksilla testiksi tehty mov-tiedosto sen sijaan näyttää QuickTimessa ihan ookoolta.Hepo kirjoitti: Jos nyt kokeilet iMoviessa ottaa export Quicktime Movie. sieltä sitten optionsista tai jostain DV-PAL ja ääni 48kHz.
-
Suo anteeksi skeptisyyteni, tämä menetelmä todellakin toimi!!! Eli tuon DV-PAL-muotoisen mov-tiedoston kun vie iDVD:n ja polttaa DVD:n, niin viimeinkin, jälki on, ainakin omaan käyttööni, kunnollista!Hepo kirjoitti:Se varmaan näkyi siksi, koska on lomiteltua ja tietokone ei osaa sitä näyttää, ellet ota lomittelun poistoa pois päältä. Ei mielestäni mitään vikaa videossa.laamanto kirjoitti:Kokeilin mainitsemaasi exporttia hyvällä laadulla, ja se näyttää kyllä jo Quicktimessa niin kamalalta, etten edes viitsi viedä sitä iDVD:n. Oletusexport-asetuksilla testiksi tehty mov-tiedosto sen sijaan näyttää QuickTimessa ihan ookoolta.Hepo kirjoitti: Jos nyt kokeilet iMoviessa ottaa export Quicktime Movie. sieltä sitten optionsista tai jostain DV-PAL ja ääni 48kHz.
Onpa huojentunut olo, ja olen todella kiitollinen tästä vinkistä, jota en omin päin olisi koskaan tajunnut.

-
Viesti Kirjoittaja harlequin »
Kertokaas tyhmälle ku ei mee jakeluun yksi asia.
Miksi 720 HD ei tee lomitusjuovia kuvaan, ainakaan että silmä kovin tuota näkisi ja taas 1080 tekee.
EDIT: parin päivän googlettamisen jälkeen meni jotenki jakeluun.
Miksi 720 HD ei tee lomitusjuovia kuvaan, ainakaan että silmä kovin tuota näkisi ja taas 1080 tekee.
EDIT: parin päivän googlettamisen jälkeen meni jotenki jakeluun.

9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka