iDVD 5 ja 16:9
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
iDVD 5 ja 16:9
Viesti Kirjoittaja Bonita Applebum »
Olen tekemässä kuvaesitystä. 5-versiota mainostettiin sillä, että se osaa laajakuvan. Kuitenkaan mistään en ole löytänyt vipua, josta sen saisi päälle. Tämähän on sisänsä suht tärkeä homma, että ne kuvat sais sata kertaa isommiksi laajakuvina. Eli mites toi toimii?
? iMac (Intel)
-
Re: iDVD 5 ja 16:9
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
iDVD:stä en tiedä juuri mitään ja DVD Studio Pro ei ole meikun varsinaista alaa, mutta on kuulunut paljon kommenttia että 16:9 ei oikein futaa kunnolla. Be warned.Bonita Applebum kirjoitti:Olen tekemässä kuvaesitystä. 5-versiota mainostettiin sillä, että se osaa laajakuvan. Kuitenkaan mistään en ole löytänyt vipua, josta sen saisi päälle. Tämähän on sisänsä suht tärkeä homma, että ne kuvat sais sata kertaa isommiksi laajakuvina. Eli mites toi toimii?
EDIT: Kommentti siis koskien DSP:tä.
Mun maailmassani on hauskempaa.
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Kuten olen täällä todennut: http://hopeinenomena.net/ShowPost.aspx?PostID=85533Bonita Applebum kirjoitti:Olen tekemässä kuvaesitystä. 5-versiota mainostettiin sillä, että se osaa laajakuvan. Kuitenkaan mistään en ole löytänyt vipua, josta sen saisi päälle. Tämähän on sisänsä suht tärkeä homma, että ne kuvat sais sata kertaa isommiksi laajakuvina. Eli mites toi toimii?
pitää materiaalin jonka haluat anamorfiseksi laajakuvaksi DVD levylle iDVD:tä käyttäen, muuttaa 1024x576 resoluutioon. Tämä siis koskee videota jota haluaa anamorfiseksi. Sama koske taatusti myös still-kuvia koska still kuvien tiedostoformaatit ei edes sisällä mitään flageja jota iDVD voisi olla ymmärtämättä.
Kim
-
Viesti Kirjoittaja AV.Kammari »
BlueTide kirjoitti:iDVD:stä en tiedä juuri mitään ja DVD Studio Pro ei ole meikun varsinaista alaa, mutta on kuulunut paljon kommenttia että 16:9 ei oikein futaa kunnolla. Be warned.Bonita Applebum kirjoitti:Olen tekemässä kuvaesitystä. 5-versiota mainostettiin sillä, että se osaa laajakuvan. Kuitenkaan mistään en ole löytänyt vipua, josta sen saisi päälle. Tämähän on sisänsä suht tärkeä homma, että ne kuvat sais sata kertaa isommiksi laajakuvina. Eli mites toi toimii?
EDIT: Kommentti siis koskien DSP:tä.
DVD Studio Prossa 16:9 toimii ilman mitään ongelmia. Importoidulle klipille tulee vain valita oikea muoto (16:9), mikäli DSP:n asetuksissa se ei ole käyttäjällä oletuksena.
Track (window) > General > Display > Mode (ohje koskee versiota 3, todnäk. sama vanhemmissa).
-
Viesti Kirjoittaja BlueTide »
Mä en yhtään epäilekkään etteikö ton flägin asettaminen auttaisi videon kuvasuhteeseen. Hauskaksi homma menee letterboxauksen(vs Pan & Scan), menujen jne kanssa 4:3 telkuilla. On kaksi eriasiaa miten projektit toimivat Applen DVD playerillä ja erilaisilla soittimilla. Soittimienkin välillä tietysti on eroja. Ja riippuen vielä TV:stä joilla niitä katsotaan. Noista kysytään Applen palstallakin tasaisesti.AV.Kammari kirjoitti: DVD Studio Prossa 16:9 toimii ilman mitään ongelmia. Importoidulle klipille tulee vain valita oikea muoto (16:9), mikäli DSP:n asetuksissa se ei ole käyttäjällä oletuksena.
Track (window) > General > Display > Mode (ohje koskee versiota 3, todnäk. sama vanhemmissa).
En mä sitä sano ettei sitä saa toimimaan, mutta että ilman ongelmia... Sonicit ja TFDVDEditit eivät ole olemassa ihan huvin vuoksi.
PS. Noi jotka valittivat eivät olleet tekemässä ihan perusprojektia. Ja yhä edelleen, en mä mitään mistään tiedä mutta ne jotka valittivat tietävät. Niillä taisi olla 4:3 kamaa ja 16:9 sekaisin ja menut eivät skulanneet niinkuin piti. Joka tapauksessa tämä alkaa mennä OT:ksi nin pahasti että hyvä pistää tälle piste.
Mun maailmassani on hauskempaa.
-
Jatketaan hieman OT:nä vielä..Mä en yhtään epäilekkään etteikö ton flägin asettaminen auttaisi videon kuvasuhteeseen. Hauskaksi homma menee letterboxauksen(vs Pan & Scan), menujen jne kanssa 4:3 telkuilla. On kaksi eriasiaa miten projektit toimivat Applen DVD playerillä ja erilaisilla soittimilla. Soittimienkin välillä tietysti on eroja. Ja riippuen vielä TV:stä joilla niitä katsotaan. Noista kysytään Applen palstallakin tasaisesti.
DVD Studio Pron yksi hyvä ominaisuus on, että voit määrittää erikseen, näkyykö materiaali 4:3-töllössä PanScanina vai Letterboxina. Samat määrittelyt voi tehdä kaikille menuillekin. Itse olen testaillut DvdSP tehtyjä levyjä useissa eri televisiossa ja menut/kuvasuhteet ovat aina toimineet. Mutta olet enemmän kuin oikeassa, että aina löytyy varmasti sekin laite, missä jokin menee pieleen.
Koska DvdSP:lla on juuri helppoa pakottaa kuvat oikeisiin/vääriin formaatteihin, ei tule myöskään ongelmia sen suhteen, että projektissa on 4:3 ja 16:9 kamaa sekaisin.
No joo.. pahoitteluni, että "ulkoistin" alkuperäisen kysäjän topikin tuuliajolle. Itselläni ei ole tuota iDVD:tä asennettuna, joten voin vain kommentoida, että ainakin vanhemmalla iDVD:llä ongelma oli juuri kuten Kim sen kuvaili.
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
No mites sitten soittimen asetukset vaikuttavat? Mun käsityksen mukaan soittimen asetukset märää ja levyn informaatio on sekundäärinen. Esim. pan&scan toiminto toimii vain jos levy antaa siihen "luvan". Mutta jos pan&scan lupa on levyllä niin ei kuvaa scannata ellei soittimen asetuksissa ole pan&scan päällä. Siis soittimen asetus määrää viime kädessä mitä kuvaa se ulostaa edellyttäen että "lupa" on levyllä.AV.Kammari kirjoitti: DVD Studio Pron yksi hyvä ominaisuus on, että voit määrittää erikseen, näkyykö materiaali 4:3-töllössä PanScanina vai Letterboxina. Samat määrittelyt voi tehdä kaikille menuillekin.
iDVD:llä 4:3 ja 16:9 anamorfinen kama onnistui myöskin sekaisin esittämälläni tavalla. Tosin iDVD valikot ovat aina ja iänkaikkisesti 4:3.AV.Kammari kirjoitti:ei tule myöskään ongelmia sen suhteen, että projektissa on 4:3 ja 16:9 kamaa sekaisin.
Kim
-
Viesti Kirjoittaja Bonita Applebum »
Eli siis kun teen vaan tollasta kuvagalleria-DVD-systeemiä, niin pitää jokainen kuva erikseen laittaa oikeeseen kokoon itse? Tosi kätevää. Saako iPhotolla jotain tollasta massamuunnosta aikaan?
Tää iDVD tuntuu olevan jotenkin taka-alalla iLifen kehityksessä, semmonen sivuohjelma vaan, eihän sen uusia ominaisuuksia verrattuna noihin muihin edes hehkutettu. Ei kyllä ole aihettakaan.
Meinaako toi anamorfinen sitä ”aitoa” laajakuvaa vai mites? Muistelisin, että niitäkin on eri laatuja.
Tää iDVD tuntuu olevan jotenkin taka-alalla iLifen kehityksessä, semmonen sivuohjelma vaan, eihän sen uusia ominaisuuksia verrattuna noihin muihin edes hehkutettu. Ei kyllä ole aihettakaan.
Meinaako toi anamorfinen sitä ”aitoa” laajakuvaa vai mites? Muistelisin, että niitäkin on eri laatuja.
? iMac (Intel)
-
>> Kim: No mites sitten soittimen asetukset vaikuttavat? Mun käsityksen mukaan soittimen asetukset märää ja levyn informaatio on sekundäärinen. Esim. pan&scan toiminto toimii vain jos levy antaa siihen "luvan". Mutta jos pan&scan lupa on levyllä niin ei kuvaa scannata ellei soittimen asetuksissa ole pan&scan päällä. Siis soittimen asetus määrää viime kädessä mitä kuvaa se ulostaa edellyttäen että "lupa" on levyllä.
Näinhän tuo menee. Silloin jos soitin määrää "väärää" kuvaa, ei tosin enää voi syyttää levyn tekijää
>> Bonita Applebum: Meinaako toi anamorfinen sitä ”aitoa” laajakuvaa vai mites? Muistelisin, että niitäkin on eri laatuja.
Täältä: http://www.adamwilt.com/DV-FAQ-etc.html#widescreen kun lukee tuo 16:9 osuuden, saa aika hyvän kuvan venyvistä ja vanuvista kuvista.
Näinhän tuo menee. Silloin jos soitin määrää "väärää" kuvaa, ei tosin enää voi syyttää levyn tekijää

>> Bonita Applebum: Meinaako toi anamorfinen sitä ”aitoa” laajakuvaa vai mites? Muistelisin, että niitäkin on eri laatuja.
Täältä: http://www.adamwilt.com/DV-FAQ-etc.html#widescreen kun lukee tuo 16:9 osuuden, saa aika hyvän kuvan venyvistä ja vanuvista kuvista.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka