oon hankkimassa uutta konetta videopuolen juttuihin. PC:llä olen käyttänyt Adoben Premiereä, After Effectsiä ja Photshoppia liikkuvan kuvan työstämiseen. Tarvitsen siis tehokkaan koneen!
Nykyisen pöytäkoneen kertaheitolla korvaava läppäri ei olisi ollenkaan huono juttu, koska tarvitsen myös koneen, jonka tarpeen vaatiessa voi ottaa mukaan. Nykyinen 2Ghz Macbook ei tehojen puolesta ihan riitä ns. kenttätyöskentelyyn, ulkoisen äänikortin kanssa se on äänen nauhoitukseen OK, mutta kameran (eos 7D) liveview-ominaisuuden käytössä tehot loppuu kesken ja kuva nykii.
Ainoa Omppu-vaihtoehto olisi siis Macbook Pro ja fiksuimmalta kuulostava malli olisi tuo 15 inch, core i7 prossulla varustettu. Minkälainen konfiguraatio tuosta mahtaisi olla fiksu? Kovalevy olisi varmasti syytä vaihtaa tuohon 7200 rpm nopeuksiseen, mutta entäpä millainen ratkaisu olisi 128 gigan SSD levy? Tuoko se paljoa esimerkiksi "vauhtia" lisää videoiden käsittelyyn editointisoftassa? Tiedän, että muistia ei kannata apple-kaupasta ostaa, mutta olisiko tuo 4 gigaa syytä päivittää kenties kuuteen tai kahdeksaan? Saako mistään halvalla Macbookkiin sopivaa muistia? Näyttöpinnan suhteen on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja, Anti-glare on kuulemma paras, jos läppäriä haluaa käyttää ulkona ym. Kannattaako tuohon sijottaa toi 150 ekeä? Mitäs vielä! Näytönohjain, onko toi ihan rupu? Osaako mikään videopuolen softa hyödyntää tota? Mitä tuo käytännössä meinaa, että laitteessa on 2 näytönohjainta?
Softapuoleen liittyen. Olen HDSLR-kuvaaja, kuvaan siis videoni digijärkkärillä, koska se tuottaa halpaan hintaansa nähden upeeta videokuvaa. PC puolella Premieressä esimerkiksi kamerani (EOS 7D) tuottamat videotiedostot eivät ole tuettuja ja videopätkät pitää esirenderöidä ennen kun niitä voi softassa edes katsoa. Osaako joku Macisti kertoa, miten 7D on tuettu Final cutissa? Olen käsittänyt, että Final Cutin käyttöliittymä on melko helppo oppia, - muistuttaako se kovasti Premiereä ?
Entäpä tämä Applen tarjoama opiskelija-alennus (http://store.apple.com/fi/browse/campai ... TAyNTQzODI). Itse pääsin tilausvaiheeseen asti ilman mitään todistuksia opiskelupaikastani. Voiko tuolta siis käytännössä kuka vain tilata halvemmilla hinnoilla?
Vielä tämä: jos kuitenkin päätän hankkia iMacin on varmasti syytä odottaa seuraavaa mallia. Onko missään spekuloitu, minkälaista rautaa se tulisi pitämään sisällään? Nyt hinta ei ole kovinkaan jepa, kun samalla summalla (paras iMac konfiguraatio) saisi vaikka kuinka paljon tehokkaampaa PC-rautaa. Ja siltikin, vaikka tiedän kaiken siitä, kuinka paljon parempia ne Macit on

Kiitti!