1. minulla on työpöydällä jpg-kuvia, avaan Finderin ja sieltä kuvat-kansion ja haluan "heittää" työpöydälla olevat kuvat kansioon. Ne katoavat matkalla! Osa saattaa siirtyä, toisista tulee virheilmoitus ja niitä ei enää näy, MISSÄÄN! en voi myöskään tehdä siirtoa tekemättömäksi, eli Macci söi tiedostoni.
eikö juuri Macissa pitäisi olla aivan normaalia "heitellä" tiedostoja/kansioita paikasta toiseen ilman copy-pastea???
(kovalevyn korjauskin ajettu juuri läpi)
2. tiedostojen oikeuksien kohdalla tulee tällainen teksti: "Varoitus: SUID-tiedostoa "System/Library/Core... acOS/ARDAgent" on muokattu eikä sitä korjata." miksi sitä ei korjata? onko tämä "vaarallista"?
olen uusi Macin käyttäjä ja jo nyt kokenut kaikkea mahdollista outoa ja hankalaa tän koneen kanssa, vaikka pääasiassa saan nauttia sillä työskentelystä. toi ensimmäinen asia lähinnä ihmetyttää. miten se voi olla mahdollista, kun edes Windows ei hävitä kuvia siirrettäessä!!!! :/
2 ihmeteltävää asiaa
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
2 ihmeteltävää asiaa
Viesti Kirjoittaja tiqwa »
iMac 21" 5, 3.06 GHz Intel Core 2 Duo / 4GB / 500GB / Mac OS X 10.6.3
-
Re: 2 ihmeteltävää asiaa
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Tuo kakkonen on harmiton, tulee jokaisessa koneessa ja joka kerta. Eikä vaikuta mihinkään.
Eka ongelma kuulostaa oudolta. Onko varma, että niitä ei ole pudotettu vahingossa väärään kansioon?
Eka ongelma kuulostaa oudolta. Onko varma, että niitä ei ole pudotettu vahingossa väärään kansioon?
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
1. Missä kohtaan ne katoavat? Lipesikö ote hiirestä? Finderin valikosta ei löydy Undo'ta?
2. Ei mitään hätää.
2. Ei mitään hätää.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Tervetuloa foorumille tiqwa!
Minä raahaan kuvat aina iPhotoon, sinne ne pitää siirtää suoraan, ohjelma hoitelee itse kuvat oikeisiin kansioihin. Tartu siis kuviin hiirellä ja raahaa ne iPhoto-kuvakkeen päälle Dockissa ja irrota ote, kuvat siirtyvät oikeaan paikkaan.
Minä raahaan kuvat aina iPhotoon, sinne ne pitää siirtää suoraan, ohjelma hoitelee itse kuvat oikeisiin kansioihin. Tartu siis kuviin hiirellä ja raahaa ne iPhoto-kuvakkeen päälle Dockissa ja irrota ote, kuvat siirtyvät oikeaan paikkaan.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Kiitos vastauksista/neuvoista!
Vaikka olen Macin uusi käyttäjä, kyllä mä jonkun verran osaan tietokoneita käyttää, eli sormi ei lipeä hiireltä eikä osoitin ollut kansion päällä. Siirsin työpöydällä olevia psd ja jpg-kuvia. Psd:t jäivät Kuvat kansioon, mutta jpg:t hävisivät nootin kera ja komento+Z ei toiminut (undo). Luulin menettäneeni kuvat.
Kokeilin äsken uudelleen ja kyllä, psd:t siirtyvät Kuvat-kansioon, mutta hokkus pokkus ne jpg:t löysivät tiensä Rotated Images-kansioon!!!! Ensin ne menivät Kuvat-kansioon, mutta lähtivät siitä sitten yksitellen pois, jolloin sain nootin: Tiedostoa Alias/Users/..... ei löytynyt." ja löysin ne spotlitin kautta sieltä Rotated Images-kansiosta! ?!!! En edes ole kääntänyt noita kuvia Macissa, vaan joskus muinoin Windowsissa. TODELLA OUTOA! Toivoisin voivani todistaa tämän teille! Kokeilin sitä eri kuvilla muutamaan kertaan ja joka kerta työpöydältä siirretyt jpg-kuvat pomppasivat Kuvat-kansiosta Rotated Images-kansioon ja Finder ilmoitti "Tiedostoa Alias/Users/..... ei löytynyt." Menipä Finder kerran jumiinkin ja jouduin lopettamaan sen väkisin... Ei hyvä, ei.
Onkohan mussa joku macci viirus, kun tämmöistä saan aikaan!
Onneksi Macissa on tuo Spotlight! Ihan yli siisti systeemi!![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vaikka olen Macin uusi käyttäjä, kyllä mä jonkun verran osaan tietokoneita käyttää, eli sormi ei lipeä hiireltä eikä osoitin ollut kansion päällä. Siirsin työpöydällä olevia psd ja jpg-kuvia. Psd:t jäivät Kuvat kansioon, mutta jpg:t hävisivät nootin kera ja komento+Z ei toiminut (undo). Luulin menettäneeni kuvat.
Kokeilin äsken uudelleen ja kyllä, psd:t siirtyvät Kuvat-kansioon, mutta hokkus pokkus ne jpg:t löysivät tiensä Rotated Images-kansioon!!!! Ensin ne menivät Kuvat-kansioon, mutta lähtivät siitä sitten yksitellen pois, jolloin sain nootin: Tiedostoa Alias/Users/..... ei löytynyt." ja löysin ne spotlitin kautta sieltä Rotated Images-kansiosta! ?!!! En edes ole kääntänyt noita kuvia Macissa, vaan joskus muinoin Windowsissa. TODELLA OUTOA! Toivoisin voivani todistaa tämän teille! Kokeilin sitä eri kuvilla muutamaan kertaan ja joka kerta työpöydältä siirretyt jpg-kuvat pomppasivat Kuvat-kansiosta Rotated Images-kansioon ja Finder ilmoitti "Tiedostoa Alias/Users/..... ei löytynyt." Menipä Finder kerran jumiinkin ja jouduin lopettamaan sen väkisin... Ei hyvä, ei.
Onkohan mussa joku macci viirus, kun tämmöistä saan aikaan!
Onneksi Macissa on tuo Spotlight! Ihan yli siisti systeemi!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Mikä ihmeen Rotated Images? Ei semmoista ainakaan itseltä löydy. ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja nesta »
Tarkistapa yksi asia. Mene Finderiin ja hae sieltä Kuvat-kansio. Klikkaa Kuvat-kansiota hiiren oikealla näppäimellä, ja valitse valikosta "Folder Actions Setup" (tai mikä ikinä se on suomeksi, jos se on käytössä). Näytölle hyppää ikkuna, paina siihen Cancel. Näkyykö Kuvat-kansio vasemmalla puolella Folder Actions Setup-ikkunaa? Jos näkyy, poista se.
Vaikuttaa nimittäin siltä, että sinulla on laitettu Kuvat-kansioon skripti, joka pyöräyttää kansioon tiputettuja kuvia 90 astetta, ja siirtää sen Rotated Images kansioon automaattisesti
. On tietysti hyvä kysymys, kuinka skripti on mennyt päälle, koska se pitää käsin virittää.. Tämä skripti myös selittää sen, miksi muut formaatit eivät siirry, koska skripti koskee ainoastaan jpg-tiedostoja (ja muutamaa muuta, mutta ei psd-tiedostoja).
Vaikuttaa nimittäin siltä, että sinulla on laitettu Kuvat-kansioon skripti, joka pyöräyttää kansioon tiputettuja kuvia 90 astetta, ja siirtää sen Rotated Images kansioon automaattisesti

-
Kiitoksia taasen!
Joo, olin itse laittanut sieltä Folder Actions Setup:ista ne kuvan käännökset päälle, kun mua häiritsee Macissa se, etten saa käännettyä kuvia hiiren oikealla, kuten Windowsissa. Tosin ei sekään homma toiminut ja sekoitti sitten vahingossa kaikkea muutakin. Kiitos neuvoista, poistin scriptit ja yritän käännellä kuvat jossain muualla, iPhotossa?! Viimeistään Photoshopissa...![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Joo, olin itse laittanut sieltä Folder Actions Setup:ista ne kuvan käännökset päälle, kun mua häiritsee Macissa se, etten saa käännettyä kuvia hiiren oikealla, kuten Windowsissa. Tosin ei sekään homma toiminut ja sekoitti sitten vahingossa kaikkea muutakin. Kiitos neuvoista, poistin scriptit ja yritän käännellä kuvat jossain muualla, iPhotossa?! Viimeistään Photoshopissa...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Voit lisätä kuvien kääntämiseksi palveluita (services) jotka löytyisivät oikeaklikkivalikosta. Voit luoda tällaisia ja kaikkea muuta hyödyllistä Automatorilla.
http://smokingapples.com/software/tutor ... -download/
http://macosxautomation.com/services/do ... index.html
Edit: Tuo jälkimmäinen linkki tarjoaa valmiita Automator-toimintoja ladattavaksi ja sieltä löytyy tuo kaipaamasi kuvien rotaatiokin. Kannattaa kuitenkin tutustua Automatoriin myös itse.
http://smokingapples.com/software/tutor ... -download/
http://macosxautomation.com/services/do ... index.html
Edit: Tuo jälkimmäinen linkki tarjoaa valmiita Automator-toimintoja ladattavaksi ja sieltä löytyy tuo kaipaamasi kuvien rotaatiokin. Kannattaa kuitenkin tutustua Automatoriin myös itse.
-
ok, mä tutkin asiaa! kiitos! ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka