jpsuominen kirjoitti:Viime vuosina on Apple ollut tuo "kulutuselektroniikan takatukka". Jossain kohtaa se menee pois muodista, ja trendejä seuraavat massat syöksyvät ostamaan "Pearin" tuotteita Applen sijaan, ihan vaan siitä syystä, että "Pear" on "the shit" jota jokaisen muotitietoisen kuluttajan tulee ostaa. Applen käyttäjiksi jäävät ne jotka oikeasti kokevat saavansa tuotteista lisäarvoa, mutta se ryhmä ei todellakaan riitä ylläpitämään osakkeen nykyistä hintaa. Joka tuli myös aika selväksi viimeaikaisten kurssiheilahtelujen aikana. Apple tipahti tuossa "suuressa syöksyssä" huomattavasti indeksiä enemmän.
Rohkenen olla vähän toista mieltä siitä, että Apple olisi enää kovin muotiherkkä. 1980-luvulla se oli haavoittuva ja myös muotiherkkä, kun tuotevalikoima oli aluksi kovin yksinomaan Apple II, sitten vuodesta 1984 Mac-tuotteet. Samoin 1990-luvulla lähes kaikki Applella kietoutui Macintoshien, niiden käyttöjärjestelmien ja ohjelmien sekä lisälaitteiden (näytöt, tulostimet jne.) ympärille. Kilpailu Windows-puolen kanssa ei ollut kovin helppoa ja tuottavaa. 2000-luvulla on tapahtunut suuri muutos: Maccien ohelle tuli mm. iPod, iTunes-kauppa, iPhone, jotka kaikki saavuttivat sektorillaan hämmästyttävän markkinaosuuden nopeasti. Ja Applen tuottavuus kasvoi oleellisesti. Ehkä iPad aiheuttaa myös melkoisen muutoksen tuomalla uuden tuotekategorian. Vanha 1977 perustettu firma on edelleen yllättävän innovatiivinen ja on osannut vetää oikeita naruja.
Tietenkin Applen pörssikurssissa on kovasti suurten odotusten nostamaa arvoa, josta huonoina talousaikoina ja huonojen uutisten jälkeen saattaa huveta iso osuus. Applen brandi ja tuotteiden markkinatilanne on nykyään niin vahva, että sitä ei voi kuitata muutaman vuoden muoti-ilmiönä. Verrataanpa tilannetta vaikka pelikonsolien valmistajiin: jotta uusi tuote saadaan riittävän suosituksi, sitä joudutaan myymään ensin selvällä tappiolla ja tulosta odotetaan pelien myynnin mukaan. Apple tekee mm. iPadin kohdalla toisin: iPad on alusta pitäen niin haluttu tuote, että sitä voidaan myydä heti kelpo katteella eikä tuotantokapasiteetti edes aluksi edes riitä.
Apple on pystynyt olemassaolonsa aikana monta kertaa mullistamaan tuotemaailmaa, koska se on lähestynyt markkinoita epätavallisista kulmista: ei uudistettu Apple II:n käyttistä hitaasti vaan siirryttiin ensimmäisen merkittävään graafispohjaiseen käyttöjärjestelmään, ei uudistettu vanhenevaa Mac OS:ää evoluution kautta, vaan hypättiin Unix-pohjaiseen OS X:ään, tehtiin aivan uudella konseptilla käytettävä musiikkisoitin, ei muutettu läppäriä kosketusnäytölliseksi tablet-PC:ksi vaan tehtiin iPad, joka on jotain muuta kuin tietokone tai iso iPod Touch. Voisi olla sattumaa ja hyvää onnea, että joku firma tekee yhden tai kaksi tällaista harppausta. Applella on näitä onnellisia muutoksia ollut jo aika monta. Ne näyttävät myös ruokkivan toisiaan: Firman sisällä ollaan ehkä avoimempia muutoksille ja uusille tuulille, kun niistä on hyviä kokemuksia. Kuluttajat taas suosivat firmaa, jonka tuotteisiin liittyy myönteisiä odotuksia ja brandin luomaa hohtoa. Eihän nykyään myydä ihmisille sitä, mitä he todella tarvitsevat vaan lähinnä sitä, mitä he luulevat tarvitsevansa.
Toki Applella on myös huonoja puolia: se saattaa pitää itsepintaisesti kiinni jostain keksinnöstään, vaikka se muuttuu kehityksen jarruksi. Vaikkapa eksoottinen näppämistön ADB-väylä, ADC-näyttöliitin, Applen oma AAT-fonttitekniikka ovat hyviä esimerkkejä asioista, joista olisi pitänyt päästä nopeammin eroon. Viimeisestä Apple ei näytä luopuvan hevillä, joku onkin sanonut Winston Churchillin
Amerikka-lausuntoa mukaillen "Apple will always do the right thing, but only after exhausting all other options." Ei se oo aina Applellakaan helppoa...