Tietokonelaitteita kauan myyneenä on tämä asia ollut monesti esillä. On toki hienoa kuluttajalle että laite saadaan kuntoon veloituksetta vielä takuuajan jälkeenkin. Mutta kauppiaille tämä on aika huono homma.
Silloin kun tämä homma menee esim. Applen kanssa siten että Apple itse maksaa huollot niin eihän siinä mitään. Mutta mikäli tämä maksettava osuus jää jälleenmyyjän niskoille niin tilanne on aika nurinkurinen.
PC maailmassahan alkaa yleistyä tämä sama kuluttajien näkemys takuuajan jälkeisestä takuusta. Ja silloinhan asiakas tietysti vie koneen / laitteen sinne mistä on ostanutkin. Jos/ja kun kuluttajasuoja vaatii että laite on vaihdettava/korjattava ei jälleenmyyjä saa penniäkään hyvitystä koska tukut eivät tule asiassa vastaan sen enempää kuin valmistajatkaan. Eli myyjä maksaa itse uuden laitteen.
Etenkin oheislaitteiden kohdalla tämä homma kostautuu todella nopeasti ja näkyy juurikin siinä että liikkeet katoavat ja ihmiset ostavat sitten tuotteensa netin kautta. Tällöin jää siis kaikki tuki / muut palvelut kokonaan pois. Sitten voidaan taas ihmetellä kun on kamat housuissa ja paluuta ei ole.
Nettikaupathan ei ota mitään kantaa tälläisiin asioihin, katteet ovat alhaiset suuren kilpailun vuoksi ja homma perustuu suuriin myyntimääriin. Kiinteitä kuluja ei juuri ole ja kaikki takuuasiat ovat pelkkää rasitetta. Ja niistä pyritään aina luikertelemaan tavalla tai toisella. Esimerkkejä viime vuonna useita. Tämä johtaa siihen että kuluttajan pitää olla suoraan yhteydessä valmistajaan joka yllättävän usein ei ota mitään kantaa (jos edes vastaa puhelimeen / maileihin).
Tämä on siis näkemykseni asiasta. Tosin asian monet puolet nähneenä usein käy mielessä että voisi pistää pallon kiertämään ja toimia takuuajan jälkeisten ongelmien kanssa juuri siten että "huoltoon vaan vaikka tapellen", mutta sitä en silti tee koska käsitykseni mukaan takuu on takuu ja kun se loppuu, se loppuu.
Toisaalta, onhan sekin todettu että mersut kestävät kauan. Miksi mersu ei siis korjaa 15 vuotta vanhoja autoja takuunpuitteissa koska sehän on tehty kestämään enemmän kuin 3 vuoden käyttöä? Jos 1.3 miljoonaa asiakasta päättää haluta mersunsa takuuhuoltoon (yli 3v vanhat) menee firma takuulla nurin
Tämä ei ole sodan aloittamiseksi, pelkästään vain ajatuksia tuomaan.