IIIMacci kirjoitti:Palataan asiaan 10vuoden päästä. Itse olen vahvasti sitä mieltä että verkon sisältö on menossa rikkaampaan suuntaan kokoajan ja se ei pysähdy tähän Flashikeskusteluun vaan niin tulee olee myös jatkossa. Jos vuorovaikutus ja multimedia ärsyttää niin kukaan ei estä pysymästä vaikkapa vain ja yksinomaan täällä hompussa.
Sanoit, että Niken sivu on rautaa Flashin takia. Sanoit myös, että kaiken voi toteuttaa standardeilla? Eli, sinun mielestäsi se Flash on siinä pointti. Katsoin noita Niken sivuja ja onnistuisi mainiosti niiden toteuttaminen standardeilla. Tulisipa jopa parempi kokemus, kun ei tarvitsisi joka väliin laittaa sitä kieltä ja maata. Kahdessa samannäköisessä dialogissa Eurooppa oli eri kohdassa!
Sä selität tästä rikkaasta sisällöstä ihan kuin se olisi mahdollista vain Flashilla. Ei se ole! Sen voi toteuttaa paremmin sen rikkaan sisällön käyttämällä standardeja, joilla voit tukea myös selaimia, jotka ei pysty toistamaan sun ”rikasta sisältöä.” Mitäköhän sä luulet, että kadunmies ajattelee siitä, ettei näe sun vaatekauppas aukioloaikoja kännykästään, ku sä olet todennut, että hän kuuluu kännykänkäyttäjänä marginaaliin, joka ei ole sun ”rikkaan sisältösi” arvoinen?
Netti on menossa tietenkin siihen ”rikkaampaan” suuntaan, jos puhutaan esim. videosta ja äänestä. Jos puhutaan vaan visuaalisista efekteistä, niin tietenkin ne kehittyy ja tietenkin niitä käytetään vielä mauttomammin kuin tänään. Onko tämä kenties se ”rikkaus”?
Nettiä ei tule kehittää olemaan riippuvainen yhden firman alustasta. Tämän takia on hyvä pyrkiä irti Flashista ja suosia standardeja, joilla nettisivut voidaan toteuttaa näkymään kaikilla. Ei vain ”rikkailla”.
Sä nautit Flash sivuista. Etkö sä nauti samanlaisista sivuista, jos ne on tehty standardeilla?
Mä nautin enemmän standardein tehdyistä sivuista kuin Flashilla tehdyistä sivuista, vaikka ne olis samanlaiset. Miksi? Siksi, koska se kertoo mulle jotain sivujen tekijästä. Flashilla saa aikaan hienoja efektejä ja mielenkiintoisia kokeiluja ja monimutkaisempia animaatioita helpommin. Monimutkaiset animaatiot eivät kuitenkaan ole se pointti sivuilla, joilla tehdään bisnestä. Informaatio on se pointti.
Miksi joku olisi sun firmas sivuilla, ellei saamassa informaatiota? Informaatio ja käyttökokemus. Ei krumeluurit. Ei ne krumeluurit näy kuin ”rikkailla”. Sä sanot sun käyttäjille, että sua ei kiinnosta niiden kiinnostus sun firmaa kohtaan. Odotatko niiden palaavan?