Keskustelua tavaroiden yleisestä hintatasosta ja ajankohtaisista tarjouksista. Tälle alueelle myös ilmoitukset varastetuista tavaroista ja mahdolliset kimppatilaukset.
Ymmärtääkseni kuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa Verkkokaupan palautusoikeuspolitiikkaan. Mikäli oikein muistan, KRL:n tulkinnan mukaan tulisi soveltaa KSL:n tarkoittamaa etämyyntiä, jos asiakas on ensin tilannut tuotteen netistä ja sitten noutanut sen myymälän noutotiskiltä. Ts. tilaus on ensin tehty netissä ja sitten haettu Verkkiksen tiskiltä.
Tällöin KSL:n mukaan kuluttajalla on oikeus avata pakkaus ja tutkia sitä samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotetta ei saa käyttää.
Tästä saattaisi olla sinun tapauksessasi apua, toivottavasti palautus onnistuisi .
P.S. Verkkokauppa saattaa olla nihkeitä hyväksymään tuotetta siltikin takaisin, koska heidän tulkintansa on erilainen. Jos päädyt myymään kannettavan, voit kuitenkin yrittää vaatia ostohinnan ja myyntihinnan erotusta vahingonkorvauksena viivästyskorkoineen.
Viimeksi muokannut Anniel, 3.6.2010 klo 14.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
deissi kirjoitti:Ymmärtääkseni kuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa Verkkokaupan palautusoikeuspolitiikkaan. Mikäli oikein muistan, KRL:n tulkinnan mukaan tulisi soveltaa KSL:n tarkoittamaa etämyyntiä, jos asiakas on ensin tilannut tuotteen netistä ja sitten noutanut sen myymälän noutotiskiltä. Ts. tilaus on ensin tehty netissä ja sitten haettu Verkkiksen tiskiltä.
Tällöin KSL:n mukaan kuluttajalla on oikeus avata pakkaus ja tutkia sitä samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotetta ei saa käyttää.
Tästä saattaisi olla sinun tapauksessasi apua, toivottavasti palautus onnistuisi .
P.S. Verkkokauppa saattaa olla nihkeitä hyväksymään tuotetta siltikin takaisin, koska heidän tulkintansa on erilainen. Jos päädyt myymään kannettavan, voit kuitenkin yrittää vaatia ostohinnan ja myyntihinnan erotusta vahingonkorvauksena viivästyskorkoineen.
Palautus mahdollisuus ilmeisesti olisi jos tosiaan olisi netin kautta tilattu, mutta kun on ihan verkkokauppa.comin Helsingin myymälästä ostettu...=/
deissi kirjoitti:Ymmärtääkseni kuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa Verkkokaupan palautusoikeuspolitiikkaan. Mikäli oikein muistan, KRL:n tulkinnan mukaan tulisi soveltaa KSL:n tarkoittamaa etämyyntiä, jos asiakas on ensin tilannut tuotteen netistä ja sitten noutanut sen myymälän noutotiskiltä. Ts. tilaus on ensin tehty netissä ja sitten haettu Verkkiksen tiskiltä.
Tällöin KSL:n mukaan kuluttajalla on oikeus avata pakkaus ja tutkia sitä samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotetta ei saa käyttää.
Tästä saattaisi olla sinun tapauksessasi apua, toivottavasti palautus onnistuisi .
P.S. Verkkokauppa saattaa olla nihkeitä hyväksymään tuotetta siltikin takaisin, koska heidän tulkintansa on erilainen. Jos päädyt myymään kannettavan, voit kuitenkin yrittää vaatia ostohinnan ja myyntihinnan erotusta vahingonkorvauksena viivästyskorkoineen.
Mielestäni seikka löytyy ihan suoraan laista, ilman KRL:n tulkintoja.
Kuluttajansuojalain (6 luku 4 §, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038) mukaisesti merkittävää palautusoikeuden suhteen on sopimuksen syntyminen etäviestintä käyttäen, eikä se mistä etäviestimen kautta tilattu tuote on noudettu. Sopimus ostoksesta syntyy Verkkokauppa.com:n nettisivustolla kun asiakas maksaa tai hyväksyy tuotteen tilatuksi. Palautusoikeus ei siis poistu, vaikka tuote noudetaan itse, koska alkuperäinen sopimus on tehty etämyyntinä.
Väitän, että VK joko ottaa tuotteen takaisin tai ns. itkee ja ottaa (kuluttajaviranomaisen suosiollisella avustuksella tahi sillä uhkaamisella).
Viimeksi muokannut mikkoman72, 3.6.2010 klo 13.34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
deissi kirjoitti:Ymmärtääkseni kuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa Verkkokaupan palautusoikeuspolitiikkaan. Mikäli oikein muistan, KRL:n tulkinnan mukaan tulisi soveltaa KSL:n tarkoittamaa etämyyntiä, jos asiakas on ensin tilannut tuotteen netistä ja sitten noutanut sen myymälän noutotiskiltä. Ts. tilaus on ensin tehty netissä ja sitten haettu Verkkiksen tiskiltä.
Tällöin KSL:n mukaan kuluttajalla on oikeus avata pakkaus ja tutkia sitä samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotetta ei saa käyttää.
Tästä saattaisi olla sinun tapauksessasi apua, toivottavasti palautus onnistuisi .
P.S. Verkkokauppa saattaa olla nihkeitä hyväksymään tuotetta siltikin takaisin, koska heidän tulkintansa on erilainen. Jos päädyt myymään kannettavan, voit kuitenkin yrittää vaatia ostohinnan ja myyntihinnan erotusta vahingonkorvauksena viivästyskorkoineen.
Mielestäni seikka löytyy ihan suoraan laista, ilman KRL:n tulkintoja.
Kuluttajansuojalain (6 luku 4 §, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038) mukaisesti merkittävää palautusoikeuden suhteen on sopimuksen syntyminen etäviestintä käyttäen, eikä se mistä etäviestimen kautta tilattu tuote on noudettu. Sopimus ostoksesta syntyy Verkkokauppa.com:n nettisivustolla kun asiakas maksaa tai hyväksyy tuotteen tilatuksi. Palautusoikeus ei siis poistu, vaikka tuote noudetaan itse, koska alkuperäinen sopimus on tehty etämyyntinä.
Väitän, että VK joko ottaa tuotteen takaisin tai ns. itkee ja ottaa (kuluttajaviranomaisen suosiollisella avustuksella tahi sillä uhkaamisella).
Eiköhän tota palautus asiaa voisi jauhaa jossain muualla ja keskittyä täällä nyt vaan myyntiin ja ostoon. Konetta ei ole ostettu etänä, vaan on ihan kaupasta ostettu niinkuin maitopurkki.
deissi kirjoitti:Ymmärtääkseni kuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa Verkkokaupan palautusoikeuspolitiikkaan. Mikäli oikein muistan, KRL:n tulkinnan mukaan tulisi soveltaa KSL:n tarkoittamaa etämyyntiä, jos asiakas on ensin tilannut tuotteen netistä ja sitten noutanut sen myymälän noutotiskiltä. Ts. tilaus on ensin tehty netissä ja sitten haettu Verkkiksen tiskiltä.
Tällöin KSL:n mukaan kuluttajalla on oikeus avata pakkaus ja tutkia sitä samalla tavalla kuin myymälässä. Tuotetta ei saa käyttää.
Tästä saattaisi olla sinun tapauksessasi apua, toivottavasti palautus onnistuisi .
P.S. Verkkokauppa saattaa olla nihkeitä hyväksymään tuotetta siltikin takaisin, koska heidän tulkintansa on erilainen. Jos päädyt myymään kannettavan, voit kuitenkin yrittää vaatia ostohinnan ja myyntihinnan erotusta vahingonkorvauksena viivästyskorkoineen.
Mielestäni seikka löytyy ihan suoraan laista, ilman KRL:n tulkintoja.
Kuluttajansuojalain (6 luku 4 §, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038) mukaisesti merkittävää palautusoikeuden suhteen on sopimuksen syntyminen etäviestintä käyttäen, eikä se mistä etäviestimen kautta tilattu tuote on noudettu. Sopimus ostoksesta syntyy Verkkokauppa.com:n nettisivustolla kun asiakas maksaa tai hyväksyy tuotteen tilatuksi. Palautusoikeus ei siis poistu, vaikka tuote noudetaan itse, koska alkuperäinen sopimus on tehty etämyyntinä.
Väitän, että VK joko ottaa tuotteen takaisin tai ns. itkee ja ottaa (kuluttajaviranomaisen suosiollisella avustuksella tahi sillä uhkaamisella).
Eiköhän tota palautus asiaa voisi jauhaa jossain muualla ja keskittyä täällä nyt vaan myyntiin ja ostoon. Konetta ei ole ostettu etänä, vaan on ihan kaupasta ostettu niinkuin maitopurkki.
My bad, pahoitteluni - tuollahan asian manitset selvästi:
leorantala kirjoitti:
Palautus mahdollisuus ilmeisesti olisi jos tosiaan olisi netin kautta tilattu, mutta kun on ihan verkkokauppa.comin Helsingin myymälästä ostettu...=/
Kenties modet voisivat pätkäistä kuluttajien oikeuksia koskevan osuuden oikealle osastolle?
ei tässä yleensä ongelma ole se miten sopimus on syntynyt vaan missä menee kokeilun ja käyttöönoton raja. Lainsäädäntö on selvästi tehty jotain Elloksen postimyyntikuvastojen rättikauppaa varten ja vaatteissa on intuitiivisesti selvää mikä on kokeilua ja mikä käyttöä.
Siksi kannattaa ostaa muualta missä em tulkinnasta ei tarvitse riidellä, tai tuotteita joissa raja ei ole yhtä häilyvä.
Ja sitten tuohon "Tällöin KSL:n mukaan kuluttajalla on oikeus avata pakkaus ja tutkia sitä samalla tavalla kuin myymälässä.". Saatko liikkeessäkään availla ihan vapaasti tuotteiden laatikoita? Ostaessasi esim. muistitikun on se tuotteen tutkiminen kaupassakin vain paketin tutkimista. Eli en ihan heti väittäisi, että tuoteella kuin tuotteella onnistuu edes tuo paketin avaaminen ja palautus sen jälkeen (siis, jos myyjä ei tule säännöissä/oikeuksissa vastaan).
Kuluttajansuojalain (6 luku 4 §, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038) mukaisesti merkittävää palautusoikeuden suhteen on sopimuksen syntyminen etäviestintä käyttäen, eikä se mistä etäviestimen kautta tilattu tuote on noudettu. Sopimus ostoksesta syntyy Verkkokauppa.com:n nettisivustolla kun asiakas maksaa tai hyväksyy tuotteen tilatuksi. Palautusoikeus ei siis poistu, vaikka tuote noudetaan itse, koska alkuperäinen sopimus on tehty etämyyntinä.
Viittasin tapaukseen jossa tuote tilataan netistä, mutta maksetaan Verkkokaupan kassalla. VK:n tulkinnan mukaan tällöin sopimus olisi syntynyt kaupassa, ei etämyynnillä. Heidän mukaansa kyse oli tuotteen "varaamisesta" ei "tilaamisesta". Ja tämä nyt siis ihan ulkomuistista, en laita päätäni asiassa pantiksi.
Ja sitten tuohon "Tällöin KSL:n mukaan kuluttajalla on oikeus avata pakkaus ja tutkia sitä samalla tavalla kuin myymälässä.". Saatko liikkeessäkään availla ihan vapaasti tuotteiden laatikoita? Ostaessasi esim. muistitikun on se tuotteen tutkiminen kaupassakin vain paketin tutkimista. Eli en ihan heti väittäisi, että tuoteella kuin tuotteella onnistuu edes tuo paketin avaaminen ja palautus sen jälkeen (siis, jos myyjä ei tule säännöissä/oikeuksissa vastaan).