Eli oma käyttötarpeeni liittyy lähinnä valokuvien skannaukseen ja kuvankäsittelyyn. Raw-tiedostot tai originaaliskannitiedostot kulkevat pääasiassa lightroomin/PS:n kautta. Kyseessä ei ole täysipäiväinen ammattitoiminta, mutta kuitenkin "vakavaharrastaja"- tasolla liikuskellaan.
Tähän asti olen kituuttanut pb g4 1,25 1gt 15" koneella, joka on palvellut erittäin hyvin, mutta on jo todella tahmea noiden isojen skannien/raakatiedostojen käsittelemisessä. Eli työnkulku pitäisi saada jouhevammaksi myös noissa tilanteissa, joissa useita satoja ruutuja pitäisi kahlata nopeasti läpi ja tehdä kuvankäsittelytoimenpiteet jouhevasti. Nyt olen vain tottunut hörppiin kahvia sillä välin, kun sininen palkki hilautuu rauhaksiin eteen päin.

Olen nyt miettinyt lähtökohtaisesti seuraavia vaihtoehtoja (budjettini huomioiden):
1) Imac 21,5 tai 27
2) MacBook Pro 13 + Cinema Display (etuna koneen liikuteltavuus muihin tarpeisiin liittyen)
3) Macbook Pro 15 (matta?)
Eli kaipailisin hiukan infoa seuraavista seikoista yllä kuvattu käyttötarpeeni huomioon ottaen:
- Imac näyttöpaneelia ei saa kuin kiiltävänä, onko tällä kuvankäsittelyn kannalta merkitystä, ja onko näyttö helposti kalibroitavissa asiaan kuuluvilla laitteilla, eli onko lainkaan varteenotettava vaihtoehto?
- Jos lankean mbProhon, niin onko tuo mattanäyttö kannattavampi vaihtoehto tarkoitukseeni(onko merkitystä?)
- Kuinka esim. "karvalakki" mbpro 13" ja Cinema Display pelittää, vai onko sitten jo pakko laittaa lisää tehoa koneeseen? Olisiko suositusta koneesta, jos kylkeen laitetaan Cinema Display?
- Jos ostan koneen applestoresta, kannataako mahdollinen lisämuisti tilata "siinä kyljessä", hinta vaikuttaa aika kovalta esim. 4gb --> 8gb. Ja voiko tuota 4gigaa pitää jo tarpeeseeni täysin riittävänä?
Ja viimeiseksi, voin odotella hankintaani jonkin aikaa, eli onko tietoa mahdollisista uusista malleista tms., vai onko ihan sama ostanko koneen saman tien pois?
Arvostaisin myös, jos joku vastaavanlaisia hommia vehtaava voisi suositella jotain kokoonpanoa, tai tuoda esille seikkoja, joita minun kannattaisi hankinnan yhteydessä ottaa huomioon (keskusmuistin määrä, prosessorinopeus, näytönohjainten riittävyys, näyttöpaneelin soveltuvuus kuvanköäsittelyyn yms.).
Lähtökohtaisesti budjettini rajoittuu tuonne 2000e:n paikkeille ja halvemmallakin saa päästä.
Kiitos jos etukäteen.