Olen suht uusi käyttäjä Maccien maailmassa ja nyt ihmetyksiä aiheuttaa verkkokiintolevy jonne koitan ottaa yhteyttä.
Verkkokiintolevy on Qnap TS-209 Pro jota olen aikaisemmin käyttänyt verkossa olevien Windows-koneitten kanssa. Nyt kun siirryin Macciin ja ajattelin ottaa tämän työkoneekseni, niin pitäisi saada siirrettyä verkossa olevalta levyltä isoja tiedostoja sisältäviä kansioita tähän Macciin. Tiedostojen koko vaihtelee aika paljon, suurimmat ovat kuitenkin 1-2 gigan kokoisia. Näen verkkolevyn ja siellä olevat kansiot kyllä normaalisti mutta kun yritän avata jotakin kansiota, alkaa Finderin ikkunan oikeassa alakulmassa oleva "ratas" vaan pyöriä eikä tiedostot tule ikkunaan näkyviin. Kansiot, joissa on pieniä tiedostoja, kyllä aukeavat ihan normaalisti mutta näitten suurien tiedostojen kanssa on ongelmia. Jos kansiossa on todella suuri määrä tiedostoja, niidenkin avaamisessa on välillä vastaavanlaisia ongelmia.
Verkkoyhteytenä olen kokeillut niin langatonta yhteyttä kuin langallistakin yhteyttä ja vielä niinkin että Mac on samassa reitittimessä verkkokiintolevyn kanssa. Muuten verkko kyllä toimii aivan moitteetta ja kansiot ja tiedostot aukeavat Windowsilla ihan normaalisti mutta tämä Mac nyt aiheuttaa hieman päänvaivaa. Periaatteessa nämä isot tiedostot saisi siirrettyä kyllä ulkoisella kiintolevylläkin verkkolevyltä Macciin mutta kun uo verkkokin on olemassa niin sen pitäisi toimia...
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Sen verran vielä lisäystä että jos pakottaa lopettamaan Finderin (alt-cmd-esc) ja avaa sen uudelleen niin sitten verkossa olevaan kansioon pääsee käsiksi ja tiedostoja pääsee käyttämään normaalisti.
Toivottavasti saitte selvää ongelman kuvauksestani ja jostain löytyy apu tähän ongelmaan.