Olen täysin keltanokka Mäkin ihmemaailmassa lähes 20 PC-vuoden jälkeen... Nytpä törmäsin sitten ongelmaan: Minulla on WD:n ulkoinen 2 Teran ("raidaava") kovalevy, jota olen pitänyt PC:lläni pitänyt backup-levynä. Nyt kun sitten olen Mäkin kanssa sitä käyttänyt, kovalevy kyllä näkyy ok ja sieltä saa tavaraa siirrettyä, mutta levy on jotenkin kirjoitussuojattu tms. eli en pysty kirjoittamaan sinnepäin mitään. Minulla on kyllä Mäkkiäni varten toinen ulkoinen levy backup-levyksi, mutta kyllä sitä silti joskus tuolle toisellekin tulisi tarvetta kirjoittaa, vaikka sitten ihan Bridgessä laittaa tähtiä kuville tms. Olisiko kellään mitään hajua, mistä voisi olla kyse? Pienet tiedostojen siirtoon käyttämäni ulkoiset levyt toimivat hyvin molempiin suuntiin. Kysykää, jos tarvitsette jotain tarkempia teknisiä tietoja, itselläni kun ei ole hajuakaan, mitkä tiedot mahtaisivat olla olennaisia...
Lämpimät kiitokset jo nyt, jos joku osaa vähänkin vinkata, mitä voisin asialle tehdä!
Ulkoiselle kovalevylle kirjoittaminen
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ulkoiselle kovalevylle kirjoittaminen
Viesti Kirjoittaja jrkr »
-
Re: Ulkoiselle kovalevylle kirjoittaminen
Viesti Kirjoittaja vesku »
Levysi lienee alustettu ntfs:lle, jota OSX ei sellaisenaan tue kuin lukemisen osalta. Ilmaisella apuohjelmalla onnistuu myös kirjoitus (Googleta Mac ntfs support tms., en nyt tähän hätään muista nimiä. Olikohan NTFS-3G yksi…)jrkr kirjoitti:Olen täysin keltanokka Mäkin ihmemaailmassa lähes 20 PC-vuoden jälkeen... Nytpä törmäsin sitten ongelmaan: Minulla on WD:n ulkoinen 2 Teran ("raidaava") kovalevy, jota olen pitänyt PC:lläni pitänyt backup-levynä. Nyt kun sitten olen Mäkin kanssa sitä käyttänyt, kovalevy kyllä näkyy ok ja sieltä saa tavaraa siirrettyä, mutta levy on jotenkin kirjoitussuojattu tms. eli en pysty kirjoittamaan sinnepäin mitään. Minulla on kyllä Mäkkiäni varten toinen ulkoinen levy backup-levyksi, mutta kyllä sitä silti joskus tuolle toisellekin tulisi tarvetta kirjoittaa, vaikka sitten ihan Bridgessä laittaa tähtiä kuville tms. Olisiko kellään mitään hajua, mistä voisi olla kyse? Pienet tiedostojen siirtoon käyttämäni ulkoiset levyt toimivat hyvin molempiin suuntiin. Kysykää, jos tarvitsette jotain tarkempia teknisiä tietoja, itselläni kun ei ole hajuakaan, mitkä tiedot mahtaisivat olla olennaisia...
Lämpimät kiitokset jo nyt, jos joku osaa vähänkin vinkata, mitä voisin asialle tehdä!
iMac 21,5" late 2009 OSX 10.10 Macbook Pro 13,3" mid 2009 OSX 10.10 Powermac G4 450 2/120/64 OSX 10.5.8 Leopard; iPod nano 8gig (product)RED 3.gen; iPhone 5 64 Gb iPad mini 32 Gb
-
Viesti Kirjoittaja jrkr »
SUURI kiitos! Minäpä selvitän tuota niksiä tarkemmin!
-
Viesti Kirjoittaja Jiiel »
NTFS-3G oli pitkään käytössä (G4-Tikru), mutta viime talvena tekivät sille jotakin - tai eivät tehneet, jos tuli muutosta jonkin turvapäivityksen takia. Joka tapauksessa ainoa ulkoinen wintoosa-formatoitu asema temppuili koneen kanssa, irrottaminen ei toiminut, vaan levy raksutti omiaan 15-20-25 min. Siis täysin omiaan: mitään en ollut sille siirtänyt, vaan kerrankin vain tsekannut jonkin tiedoston tallessaolon. Asetusten muuttaminen ei auttanut.
Yritys poistaa NTFS-3G antoi jonkin virheilmon operaation epäonnistumisesta. Oli kaiketi tuttua puuhaa kehitystiimille, koska vaihtoehtoinen poistoneuvo oli saitilla. Tosin sekään ei auttanut, en ainakaan löytänyt tarkoitettua tiedostoa. Lopulta tyydyin poistamaan Järjestelmäasetuksista NTFS-3G:n käynnistysikonin, kun en muutakaan keksinyt. Myös jostain Kirjaston syvyyksistä sain yhden ntfs-3g -tiedoston pois.
Buuttasin koneen ja asensin kaupallisen version (Tuxera) ja wintoosa-asemakin toimii kuin unelma (almost). Jälkeenpäin miettinyt tätä ihmisjärjen vajaavuutta: on muka säästävinään parikymppiä kun tyytyy freewareen, mutta saa harmaita hiuksia ja heikkohermoisuutta säännöllisesti aina kun koettaa panna jotain wintoosa-asemalle. Joissain harrastesoftissa freeware on joskus lähes parasta mitä löytyy (vrt. MeD's tai Ohjelmaopas X), mutta näissä systemilaajennuksissa ym. asiallisemmissa asioissa kannattaa näemmä hakea toimivinta ratkaisua.
Yritys poistaa NTFS-3G antoi jonkin virheilmon operaation epäonnistumisesta. Oli kaiketi tuttua puuhaa kehitystiimille, koska vaihtoehtoinen poistoneuvo oli saitilla. Tosin sekään ei auttanut, en ainakaan löytänyt tarkoitettua tiedostoa. Lopulta tyydyin poistamaan Järjestelmäasetuksista NTFS-3G:n käynnistysikonin, kun en muutakaan keksinyt. Myös jostain Kirjaston syvyyksistä sain yhden ntfs-3g -tiedoston pois.
Buuttasin koneen ja asensin kaupallisen version (Tuxera) ja wintoosa-asemakin toimii kuin unelma (almost). Jälkeenpäin miettinyt tätä ihmisjärjen vajaavuutta: on muka säästävinään parikymppiä kun tyytyy freewareen, mutta saa harmaita hiuksia ja heikkohermoisuutta säännöllisesti aina kun koettaa panna jotain wintoosa-asemalle. Joissain harrastesoftissa freeware on joskus lähes parasta mitä löytyy (vrt. MeD's tai Ohjelmaopas X), mutta näissä systemilaajennuksissa ym. asiallisemmissa asioissa kannattaa näemmä hakea toimivinta ratkaisua.
Viimeksi muokannut Jiiel, 23.6.2010 klo 13.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka