Mielessä MacBook Pro, mutta...
-
Re: Mielessä MacBook Pro, mutta...
Viesti Kirjoittaja Giraffe »
MacBook Pron tarve ei ole vielä huutava, mutta olen päättänyt, että siitä tulee ensimmäinen läppärini. Olen ajatellut, että vasta ensi vuonna kun lähden opiskelemaan ostaisin läppärin, kai minä selviän sinne asti.
-
Viesti Kirjoittaja dem0 »
Ei sinällään mitään kiirettä ole, saan kaverin koneen lainaan siksi aikaa että saan itselleni hankittua oman koneen.
Yleensähän nuo macbookit (pro:t myös) päivittyvät vielä syksyllä, niin onkohan tietoa tulisiko noihin 13" pro-koneisiin päivitystä prosessori puolelle? Jäisikö C2D:t pois jo kokonaan?
Tosin siltikin tuo 15" olisi omaan käyttöön parempi, koska ei ole mahdollisuutta ostaa 13" kaveriksi ulkoista näyttöä, liian vähän tilaa omassa kämpässä sellaisille viritelmille.
-
Viesti Kirjoittaja coolmeester »
Ostaisin sinuna 15" Hi-Res anti-glaren, tuskin tulee kaduttamaan, vaikka kallis kone onkin. Soppelin kokonen ja näytössä resoa ratkaisevasti enemmän + mattapinta. Saat samalla haluamasi i5:n.dem0 kirjoitti:Minulla myös edessä kannettavan hankinta. Mutta ensin tulisi tietysti päättää kumman hankkii, 13" vai 15". Itseä lähinnä kiinnostaa tuo 15":n i5 prosessori, ja koska olen tottunut nyt vuoden ajan 20" iMacin näyttöön niin siirtyminen takaisin 13" tuntuu tällä hetkellä vähän hölmöltä. Toki aloitinkin normi macbookilla siirtymisen applen koneisiin, joten kyllähän siihen tottuisi.
Ei sinällään mitään kiirettä ole, saan kaverin koneen lainaan siksi aikaa että saan itselleni hankittua oman koneen.
Yleensähän nuo macbookit (pro:t myös) päivittyvät vielä syksyllä, niin onkohan tietoa tulisiko noihin 13" pro-koneisiin päivitystä prosessori puolelle? Jäisikö C2D:t pois jo kokonaan?
Tosin siltikin tuo 15" olisi omaan käyttöön parempi, koska ei ole mahdollisuutta ostaa 13" kaveriksi ulkoista näyttöä, liian vähän tilaa omassa kämpässä sellaisille viritelmille.
-
Viesti Kirjoittaja demise »
15" tai jopa 17" tietysti, kun raha ei ollut rajoite, kannettavuudelle ei ole erityistä tarvetta mutta tila kämpillä on kortilla. 17" pitäisi olla erinomainen DTR eli desktop replacement.coolmeester kirjoitti:Ostaisin sinuna 15" Hi-Res anti-glaren, tuskin tulee kaduttamaan, vaikka kallis kone onkin. Soppelin kokonen ja näytössä resoa ratkaisevasti enemmän + mattapinta. Saat samalla haluamasi i5:n.dem0 kirjoitti:Minulla myös edessä kannettavan hankinta. Mutta ensin tulisi tietysti päättää kumman hankkii, 13" vai 15". Itseä lähinnä kiinnostaa tuo 15":n i5 prosessori, ja koska olen tottunut nyt vuoden ajan 20" iMacin näyttöön niin siirtyminen takaisin 13" tuntuu tällä hetkellä vähän hölmöltä. Toki aloitinkin normi macbookilla siirtymisen applen koneisiin, joten kyllähän siihen tottuisi.
-
Viesti Kirjoittaja demise »
Ei. Applen hinnat on käytännössä vakio koko mallin elinajan, jämyt toki voivat pieniä tarjouksia heitellä mutta ne on yleensä luokkaa 5% tai alle.Giraffe kirjoitti:Mullakin olisi mielessä MacBook Pro. Oon tässä pääni puhki pähkäilly, että milloin kannattaisi ostaa? Tekeekö apple yleensä hintojen kanssa sillee, että kun tuotteet päivittyvät, niin hinnat on heti alhaalla ja sitten ne parin viikon päästä nousee ja pysyy korkealla?
MacBook Pron tarve ei ole vielä huutava, mutta olen päättänyt, että siitä tulee ensimmäinen läppärini. Olen ajatellut, että vasta ensi vuonna kun lähden opiskelemaan ostaisin läppärin, kai minä selviän sinne asti.
Koska hinta ei muutu, vastinetta rahalle saa parhaiten juuri esitellyn mallin ostolla ja vähiten elinkaaren lopussa.
Mieti odotellessa miten konetta käytät ja valkkaa sen mukaan. Yleisratkaisuna ehdotan 13" MBP-mallia vähän ja kevyesti pelaavalle sekakäyttäjälle, joka saa ulkoisen näytön ostamalla pienen koneen siirrettävyyden ja ison näytön edut.
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Apple ei kyllä tee hinnanalennuksia koneiden elinkaaren missäkään vaiheessa, ainakaan täällä euroopassa (jenkeissä kuulemma myyvät vanhempia malleja samanaikaisesti uusien kanssa, hinnasta en tiedä).Giraffe kirjoitti:Mullakin olisi mielessä MacBook Pro. Oon tässä pääni puhki pähkäilly, että milloin kannattaisi ostaa? Tekeekö apple yleensä hintojen kanssa sillee, että kun tuotteet päivittyvät, niin hinnat on heti alhaalla ja sitten ne parin viikon päästä nousee ja pysyy korkealla?
Ainoa tietämäni tapa jolla saa koneen alle listahinnan (jos education alennuksia ei lasketa) on että hankkii koneen joltain kivijalkaliikkeeltä juuri uuden mallin tultua markkinoille kun myyvät vanhat mallit pois alta tappiolla. Ensi kerralla kun käy näin on aikaisintaan syksyllä koska Macbook Pro mallisto päivittyi viime kerralla noin kuukausi takaperin.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ainakin mun unibody 13" on melkein koko takareuna pelkkää tuuletusritilää, tarkemmin siis kivasti piilotettuna saranan taakse/väliin.Hount kirjoitti:Tässä se mäkin kompastuskivi on. Kun katsoo konetta ja koettaa etsiä siitä jäähdytysaukkoja selviää hyvin äkkiä että kovin viileänä se ei tule käymään.
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
Niin se on kaikissa Unibodyissä. Sarana peittää tuuletusaukon ja ilmavirta on ihan olematon. Tyyli ennen toimivuutta.Jamac kirjoitti:Ainakin mun unibody 13" on melkein koko takareuna pelkkää tuuletusritilää, tarkemmin siis kivasti piilotettuna saranan taakse/väliin.Hount kirjoitti:Tässä se mäkin kompastuskivi on. Kun katsoo konetta ja koettaa etsiä siitä jäähdytysaukkoja selviää hyvin äkkiä että kovin viileänä se ei tule käymään.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja vib »
pähkäilyni jatkuu edelleen. Olen lähestulkoon päättänyt hankkia MacBookPron, ja lähinnä painottelen 13" ja 15" välillä, koska haluaisin voida ottaa koneen tarvittaessa messiin ja mulla on kuitenkin nuo kaksi hyvää lcd:tä mitä voin käyttää hyväksi. Luultavasti päädyn johonkin 15" malliin, koska haluan mahdollisimman tarkan anti-glare näytön.
Ois näppärä joku ulkoinen erillinen prosessoriyksikkö, johon vois kotona tökätä koneen, mutta se tietenkin vaatii oman väylärakenteen koko läppäriin. Yhdistyisi mukavasti mobiilius ja tarvittaessa teho.
Lisäksi Macin raudassa houkuttelee se, että siinä voi OS X:ää käyttää natiivina ilman sen kummempia säätöjä, ja laajentaa tarvittaessa muihin. OS X:n yksinkertaisesti sujuva käyttö lopulta on melko houkutteleva myyntivaltti.
Miinuksia: Lähes pakko ottaa Applecare - vastaava takuu tulee mukaan ilman erilliskustannuksia vastaavaan PC-koneeseen, vähemmän vääntöä ja epätarkempi näyttö samalla hinnalla suhteessa vastaavaan PC-koneeseen (Olen käyttänyt aiemmin mainitsemaani Delliä vertailukoneena, koska koneista pystyy rakentamaan identtiset teknisesti --- Dellissä on tosin vielä laajemmat liitännät ja vastaavat tarjolla)
Jos löydän jostain vähän käytetyn viimeisimmän 15" MBP:n, niin koen saavani rahoilleni parempaa vastinetta.
-
Viesti Kirjoittaja pucilpet »
Ensi vuonna lähdössä myös opiskelemaan, jonne olisi mukava ottaa kannettava mukaan. Tällä hetkellä vielä kiinnostaisi kuitenkin mahdollisuus pelata esimerkiksi Starcraft 2:ta ja tulevaa Mafia 2:ta (taitaa joutua jälkimmäisen hommaamaan PS3:lle...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mielessä on käynyt myös Windows kannettava niiden halvemman hinnan ja tehokkaampien komponenttien takia. Välillä muutan mieleni, mutta mieli muuttuu aina takaisin MBP:hon.
Muuten: pystyyköhän tuolla Apple storessa hyödyntämään opiskelija-alennuksen + "iPod touch -tarjouksen", mikäli tuon koneen ostaa firman käyttöön?
-
Viesti Kirjoittaja kahvikuppi »
Pelikäyttöön windows kannattaa hankkia ja mieluiten tietysti pc:llä. Mutta jos uskot, että tuo starcraft riittää niin tuskin yhden pelin takia kannattaa tehdä valintaa pelkästään. Edullisimmat macbookit tarjoaa ihan rahalle hyvin vastinetta kun pohditaan kokonaisuutta. Kyllä osx joutuu säätelemään yhtälailla kuin windowsia, mutta lähtökohtaisesti se on valmiimpi paketti kuin windows. Jotku asiat on hoidettu osx nätisti ja raudan puolesta kun on tuttua kauraa niin se kokonaisuus on varsin toimiva. Jos on mahdollista niin säilytä pc pöytäkone pelikoneena ja osta rinnalle opiskeluun tuo 13" läppäri applelta.pucilpet kirjoitti:Itseäkin on nyt alkanut houkuttelemaan Macbook Pro (erityisesti mielessä 13-tuumainen malli). Tällä hetkellä käytössä pöytäkone (Windows), mutta pikku hiljaa alkaa kyllästyttää virittely.
Ensi vuonna lähdössä myös opiskelemaan, jonne olisi mukava ottaa kannettava mukaan. Tällä hetkellä vielä kiinnostaisi kuitenkin mahdollisuus pelata esimerkiksi Starcraft 2:ta ja tulevaa Mafia 2:ta (taitaa joutua jälkimmäisen hommaamaan PS3:lle...). Kuinka tuo Starcraft 2 pyörii tällä uusimmalla 13-tuumaisella MBR:lla?
Mielessä on käynyt myös Windows kannettava niiden halvemman hinnan ja tehokkaampien komponenttien takia. Välillä muutan mieleni, mutta mieli muuttuu aina takaisin MBP:hon.
Muuten: pystyyköhän tuolla Apple storessa hyödyntämään opiskelija-alennuksen + "iPod touch -tarjouksen", mikäli tuon koneen ostaa firman käyttöön?
-
Viesti Kirjoittaja pucilpet »
Homman nimihän on siis se, että pöytäkoneesta hajosi näytönohjain, eikä pätkääkään nappaa ostaa uutta. Muutenkin alkaa virittelyt (siis komponenttien) ottamaan hattuun ja haluaisi perustoimivan koneen.kahvikuppi kirjoitti:Pelikäyttöön windows kannattaa hankkia ja mieluiten tietysti pc:llä. Mutta jos uskot, että tuo starcraft riittää niin tuskin yhden pelin takia kannattaa tehdä valintaa pelkästään. Edullisimmat macbookit tarjoaa ihan rahalle hyvin vastinetta kun pohditaan kokonaisuutta. Kyllä osx joutuu säätelemään yhtälailla kuin windowsia, mutta lähtökohtaisesti se on valmiimpi paketti kuin windows. Jotku asiat on hoidettu osx nätisti ja raudan puolesta kun on tuttua kauraa niin se kokonaisuus on varsin toimiva. Jos on mahdollista niin säilytä pc pöytäkone pelikoneena ja osta rinnalle opiskeluun tuo 13" läppäri applelta.pucilpet kirjoitti:Itseäkin on nyt alkanut houkuttelemaan Macbook Pro (erityisesti mielessä 13-tuumainen malli). Tällä hetkellä käytössä pöytäkone (Windows), mutta pikku hiljaa alkaa kyllästyttää virittely.
Ensi vuonna lähdössä myös opiskelemaan, jonne olisi mukava ottaa kannettava mukaan. Tällä hetkellä vielä kiinnostaisi kuitenkin mahdollisuus pelata esimerkiksi Starcraft 2:ta ja tulevaa Mafia 2:ta (taitaa joutua jälkimmäisen hommaamaan PS3:lle...). Kuinka tuo Starcraft 2 pyörii tällä uusimmalla 13-tuumaisella MBR:lla?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mites toi opiskelija-alennus + firma?
-
Viesti Kirjoittaja jehu »
-
Viesti Kirjoittaja Juhal79 »
No Samoja hajoavia komponentteja Macitkin sisältävät. Perustoimivuuskin on aika laaja käsite ja omalla kokemuksella Windows 7 on paljon vakaampi kuin Snow Leopard. Muuten tämä MBP onkin sitten paljon hienompi verrattuna PC läppäreihinpucilpet kirjoitti: Homman nimihän on siis se, että pöytäkoneesta hajosi näytönohjain, eikä pätkääkään nappaa ostaa uutta. Muutenkin alkaa virittelyt (siis komponenttien) ottamaan hattuun ja haluaisi perustoimivan koneen.

-
Viesti Kirjoittaja masa »
Mikäs sun Snowssa on vika - ei ole ominaisuus..Juhal79 kirjoitti:No Samoja hajoavia komponentteja Macitkin sisältävät. Perustoimivuuskin on aika laaja käsite ja omalla kokemuksella Windows 7 on paljon vakaampi kuin Snow Leopard. Muuten tämä MBP onkin sitten paljon hienompi verrattuna PC läppäreihinpucilpet kirjoitti: Homman nimihän on siis se, että pöytäkoneesta hajosi näytönohjain, eikä pätkääkään nappaa ostaa uutta. Muutenkin alkaa virittelyt (siis komponenttien) ottamaan hattuun ja haluaisi perustoimivan koneen.
-
Viesti Kirjoittaja nolifer »
Jepjep... Tätä lainausta ei kannata ottaa huomioon. Kovin moni tuskin on samaa mieltä.Juhal79 kirjoitti:Perustoimivuuskin on aika laaja käsite ja omalla kokemuksella Windows 7 on paljon vakaampi kuin Snow Leopard.
(Sun ompussa pakko olla jotain vikaa)
-
Viesti Kirjoittaja tjames »
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
No kyllä peruskäytössä nyt pärjää ihan helposti vähemmälläkin kuin 4GB:n muistimäärällä. Täällä taas kokeillaan, että saadaanko reaktiota aikaan, kun lähdetään tuolle linjalle.tjames kirjoitti:Kyllä tuo kannattaa ottaa huomioon. Taitaa nykyään tulla kaikki macbookit vähintään sillä 4gb:n muistilla? Taitaa olla minimimäärä, että toimii edes jotenkuten jouhevasti kun on muukin applikaatio päällä kuin adium.
-
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmia ollut Safarin kanssa niin ei kannata silloin yleistää. On kummallista, että ihmiset alkavat yleistämään asioita silloin, kun heillä on joku ongelma niin totta kai se täytyy sitten olla kaikilla. Enkä mä tarkoita, että se on trolli jos sanoo jotain negatiivista vaan se asenne, että kun mulla on nyt tässä ongelmia niin tää konehan on ihan hanurista eikä oteta selvää, että voisiko asialle kenties jotain tehdä. Ja flash tunnetusti on sellainen, että se vie kauheasti resursseita, sille ei vaan mitään mahda ja silloin toki lämmöt nousee. Eipä nuo muissa tilanteissa nyt niin hirveästi tunnu nousevan, kun ei juuri muuten nettiselainta käyttäessä prosessoreita kuormiteta.tjames kirjoitti:Kokeillaan vaan reaktiota. Heti kun vähänkin mainitsee negatiivista on joko trolli tai... trolli. 2GB ei tunnu riittävän kunnolla pyörittämään kahta nettiselainta joista toisessa flash-video ja toisessa foorumia jne. On muuten kohtalaisen nirso tuo safari kaiken suhteen, rantapallo pyörii myötiinsä ja selaimen resetoinnista on tullu jo melkeen tapa. Ainnut syy miksi moista roskaa viitsii käyttää, on se, että safarilla koneen lämmöt pysyy paremmin kurissa kuin esimerkiksi chromella. Hassua sinällää, koska muuten chrome on paljon vikkelämpi.
-
-
Viesti Kirjoittaja Juhal79 »
Heh. Kyllähän se maailma näyttää ruusuisemmalta kun ei ota huomioon mitään negatiivista.nolifer kirjoitti:Jepjep... Tätä lainausta ei kannata ottaa huomioon. Kovin moni tuskin on samaa mieltä.Juhal79 kirjoitti:Perustoimivuuskin on aika laaja käsite ja omalla kokemuksella Windows 7 on paljon vakaampi kuin Snow Leopard.
(Sun ompussa pakko olla jotain vikaa)
Tarkoitin tuolla vakaudella sitä, että olen käyttänys windows 7:aa viime kesästä asti ja ei ole kertaakaan vaatinut pakkosammutusta, toisin kuin tämä MBP 13" joka on kaksi kertaa jäätynyt niin että pitänyt virtanappulasta sammuttaa. Lisäksi rantapalloa tulee huomattavasti useammin, kuin windows 7:ssa vastaavaa "jäätymistä".
En sitten tiedä mikä voi olla vikana. Muistit ehkä satunnaisesti temppuilee.
Ja nämä siis omia kokemuksia, tykkäsitte tai ette
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Heh, mulla on olohuoneessa Mac mini, 1.66 GHz Core Duo ja 2 GB muistia. Ei ole kaatunut kertaakaan sen jälkeen kun se tonne tuli, joskus 4 vuotta sitten. Ja EyeTV tallentaa kevyesti samalla kun katsoo jotain tallentamatta jäänyttä Areenasta. Tai selaa muuten nettiä. Toki pitää myöntää, ettei sen vääntö riitä YLE:n HD lähetysten seuraamiseen.tjames kirjoitti:Kokeillaan vaan reaktiota. Heti kun vähänkin mainitsee negatiivista on joko trolli tai... trolli. 2GB ei tunnu riittävän kunnolla pyörittämään kahta nettiselainta joista toisessa flash-video ja toisessa foorumia jne. On muuten kohtalaisen nirso tuo safari kaiken suhteen, rantapallo pyörii myötiinsä ja selaimen resetoinnista on tullu jo melkeen tapa. Ainnut syy miksi moista roskaa viitsii käyttää, on se, että safarilla koneen lämmöt pysyy paremmin kurissa kuin esimerkiksi chromella. Hassua sinällää, koska muuten chrome on paljon vikkelämpi.
-
Viesti Kirjoittaja vib »
-
Viesti Kirjoittaja nolifer »
Tai sitten kommenttini pohjautuu vuosien kokemukseen... Tälläkin hetkellä painin työkseni windows-työasemien (XP/7) kanssa, pääsääntöisesti käytössä olevassa työkoneessa on Win7. Kotona ei jaksa enää samaa taistelua mitä töissä, siksi siellä Applen tuotteet.Juhal79 kirjoitti:Kyllähän se maailma näyttää ruusuisemmalta kun ei ota huomioon mitään negatiivista.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka