Sigun Macbook pelittää melko normaalisti. Bluetooth katoili ja jäi joskus löytymättä kokonaan mutta se nyt näyttää ratkenneen aika hyvin kun kaapelia ohjasi kiertämään hieman eri kautta koneen sisällä, BT:tä en kyllä tosin tarvitse kun ei ole laitteitakaan... mutta, Airportin kanssa on pienoisia ongelmia. Kun kone on viileä niin signaali on tapissa siellä huoneessa jossa konetta pääsääntöisesti käytän eikä netin toiminnassa ole ongelmaa. Kuitenkin kun kone alkaa kuumeta niin signaali tuntuu tippuvan tasaisesti (laskee nuo pykälät tuolla kuvakkeessakin) ja lopulta on yhteysongelmia. Kone toimii kuumetessaankin Airportilla jos vien koneen lähemmäs modeemia eikä tarvitse edes ihan kiinni toisiinsa laittaa eli ei ihan huonosti toimi.
Onkos tämmöstä ollut havaittavissa muilla eli lämpö vaikuttaisi tuohon toimivuuteen? Oletteko vaihtaneet noita kortteja toisiin tai tehneet muita patentteja? Modeemi on varmasti kunnossa koska niin moni muu masiina sen kanssa pelittää että vika on todellakin tässä Applen rakkineessa. Konetta käytän ihan normaaliolosuhteissa eli ilma pääsee kiertämään myös sen alta ja lämmöt ovat korkeimmillaankin pari astetta päälle 60C prossun osalta jos vaikka katson YouTubea, en ole havainnut että missään vaiheessa että olisi 70C tai päälle, iStatia käytän tarkkailuun.
AirPortin signaali heikkenee koneen kuumetessa?
Keskustelua kannettavista
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
AirPortin signaali heikkenee koneen kuumetessa?
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Viimeksi muokannut kallekilponen, 25.6.2010 klo 18.57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Re: Airportin signaali heikkenee koneen kuumetessa?
Viesti Kirjoittaja LRM »
Itse en ole huomannut tuota ongelmaa Airportissa. Tosin BT pätkii aika paljonkin, joka on ärsyttävää koska yleensä käytän BT hiirtä ja näppistä. En ole jaksanut availla konetta ja siirellä kaapelia ja huollosta kyselin niin hinnat..Tunnetusti pilvissä. (Sigun kone lähes sama kuin sinulla, paitsi huonommalla prossulla).
Erittäin pikaisella googletuksella en tuota ongelmaa löytänyt, mutta kannattaa katsoa hieman tarkemmin ja lueskella foorumeita.
Itse olen huomannut että kun kone käy 'kuumana' +/- 60C niin silloin BT pätkii enemmän, tämä voi olla vain kuvitteluakin..
Vikahan voisi olla vain yksinkertaisesti tuossa Airportissa? - Etsi Ebaysta/muualta halvalla ja kokeile vahtaa jos auttaa ongelmaan.
Erittäin pikaisella googletuksella en tuota ongelmaa löytänyt, mutta kannattaa katsoa hieman tarkemmin ja lueskella foorumeita.
Itse olen huomannut että kun kone käy 'kuumana' +/- 60C niin silloin BT pätkii enemmän, tämä voi olla vain kuvitteluakin..
Vikahan voisi olla vain yksinkertaisesti tuossa Airportissa? - Etsi Ebaysta/muualta halvalla ja kokeile vahtaa jos auttaa ongelmaan.
-
Joo tuo BT -kaapeli tosiaan kiertää koneen vasemmasta laidasta oikeaan keräten siinä matkalla "kaikki" mahdolliset häiriöt mitä muista komponenteista tulee ja yhdessä välissähän se menee sitten vielä päälekkäin muiden kaapelien (kovo, näyttö mitäniitänytoli) kanssa. Liian pitkä kaapeli ja ilmeisesti liian huonot eristeet tai jotain...
Tuo 60C vaikuttaisi maagiselta rajalta myös tämän Airportin kanssa sen verran mitä olen iStatia seuraillut signaalin heiketessä. eBaystä kattelin ettei nuo 802.11n tason kortit kyllä maksaisi kuin 12 -18 dollaria kuluineen eli halvallahan tuon kokeilisi. Se vaan että toisaalta mietin että jospa se syypää onkin liitin koska aiemmin iBookeissa oli tuota liittimen irtoamista lämpöjen takia... toisaalta vaikuttaisi että vaikka kone onkin lämmennyt aikansa ja Airportin kytkee vasta sitten päällä niin kyllä se oman aikansa pelittää ongelmitta, todella paljon vähemmän aikaa tosin kuin viileänä. USB-WLAN toki löytyy ja se pelittää kyllä mutta oishan se jees jos ei tuota tarvisi.
Tuo 60C vaikuttaisi maagiselta rajalta myös tämän Airportin kanssa sen verran mitä olen iStatia seuraillut signaalin heiketessä. eBaystä kattelin ettei nuo 802.11n tason kortit kyllä maksaisi kuin 12 -18 dollaria kuluineen eli halvallahan tuon kokeilisi. Se vaan että toisaalta mietin että jospa se syypää onkin liitin koska aiemmin iBookeissa oli tuota liittimen irtoamista lämpöjen takia... toisaalta vaikuttaisi että vaikka kone onkin lämmennyt aikansa ja Airportin kytkee vasta sitten päällä niin kyllä se oman aikansa pelittää ongelmitta, todella paljon vähemmän aikaa tosin kuin viileänä. USB-WLAN toki löytyy ja se pelittää kyllä mutta oishan se jees jos ei tuota tarvisi.
Viimeksi muokannut -wk-, 25.6.2010 klo 14.35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja LRM »
Liitin voi olla kyllä myös se joka tuota aiheuttaa, mutta..Jotenkin vaikuttaisi ehkä enemmän airportille. No alle 20 dollaria kuluineen ei ole paljoa, jos lähtee kokeilemaan. Periaatteessa jollainhan tuota ongelmaa täytyy lähteä ratkomaan ja tuosta on suht helppo lähteä karsimaan ongelmia pois, jos AP:n vaihto ei auta, niin silloin vika on muualla..Ja jos AP:n vaihto ei auta, niin ainahan tuon ostetun voi myydä pois niin ei mene rahat hukkaan.
Oliko tuo BT:n johdon 'ratkominen' kuinka vaikea homma? Kuinka paljon joutuu konetta repimään auki, jotta ko. operaatio onnistuu? En viitsisi tuon takia lähteä vaihtamaan konetta, koska tehot riittävät vielä 'terpeeksi' hyvin käyttööni..Ja huolto..Vian tarkistus 50e, työ 50e ja osat 30 eurom luokkaa ja tiedä sitten korjaantuisiko asia edes BT:n vaihdolla, jos se ottaa siltikin häiriötä jostain. - Miten tarkalleen eristit tuota johtoa/tms..?
Oliko tuo BT:n johdon 'ratkominen' kuinka vaikea homma? Kuinka paljon joutuu konetta repimään auki, jotta ko. operaatio onnistuu? En viitsisi tuon takia lähteä vaihtamaan konetta, koska tehot riittävät vielä 'terpeeksi' hyvin käyttööni..Ja huolto..Vian tarkistus 50e, työ 50e ja osat 30 eurom luokkaa ja tiedä sitten korjaantuisiko asia edes BT:n vaihdolla, jos se ottaa siltikin häiriötä jostain. - Miten tarkalleen eristit tuota johtoa/tms..?
-
Tässä on iFixit opas: http://www.ifixit.com/Guide/Device/MacBook_Core_Duo
Ja täällä keskustelua aiheesta: http://discussions.apple.com/thread.jsp ... ID=6290169 (katso etenkin Tom Voon kirjoitukset)
Se mitä ite oon tehny on että oon kiertäny sitä kaapelia niin ettei se mee noiden kondensaattorien ohi vaan se menee osittain muistislottien päältä, mitään kunnollista eristemateriaaliahan mulla ei ole että ihan tuollaista ruskeaa pakkausteippiä jota oon pistänyt siihen ympärille ja jolla on teipannu sitä kiinni![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta tuollakin oli vaikutusta kuten tuolla threadissa kerrotaan ja itse en varmasti tehny tuota parhaiten mutta silti tuo Bluetooth on ainakin tunnistettu tämän parin päivänä aikana joka bootissa ja paljon harvemmin on harmaana tuo kuvake siksakin kera merkiksi siitä ettei bluetooth ole käytettävissä.
Semmonen tuli tässä kirjottaessa mieleen tuosta Airportista että se useimmiten alkaa oireilla YouTubessa tai muussa raskaassa rasituksessa ja käytän konetta ilman akkua... joskus jonkin konemallin kohdalla olen täältä foorumilta lukenut että ilman akkua kone ei saisi tarpeeksi virtaa.. voisiko tuo Airport mennä sitten pahan paikan tullen johonkin virransäästötilaan tiputtaen tehoa sitten?
Ja täällä keskustelua aiheesta: http://discussions.apple.com/thread.jsp ... ID=6290169 (katso etenkin Tom Voon kirjoitukset)
Se mitä ite oon tehny on että oon kiertäny sitä kaapelia niin ettei se mee noiden kondensaattorien ohi vaan se menee osittain muistislottien päältä, mitään kunnollista eristemateriaaliahan mulla ei ole että ihan tuollaista ruskeaa pakkausteippiä jota oon pistänyt siihen ympärille ja jolla on teipannu sitä kiinni
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta tuollakin oli vaikutusta kuten tuolla threadissa kerrotaan ja itse en varmasti tehny tuota parhaiten mutta silti tuo Bluetooth on ainakin tunnistettu tämän parin päivänä aikana joka bootissa ja paljon harvemmin on harmaana tuo kuvake siksakin kera merkiksi siitä ettei bluetooth ole käytettävissä.
Semmonen tuli tässä kirjottaessa mieleen tuosta Airportista että se useimmiten alkaa oireilla YouTubessa tai muussa raskaassa rasituksessa ja käytän konetta ilman akkua... joskus jonkin konemallin kohdalla olen täältä foorumilta lukenut että ilman akkua kone ei saisi tarpeeksi virtaa.. voisiko tuo Airport mennä sitten pahan paikan tullen johonkin virransäästötilaan tiputtaen tehoa sitten?
Viimeksi muokannut -wk-, 25.6.2010 klo 18.24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Re: AirPortin signaali heikkenee koneen kuumetessa?
Ruuvasin nyt tuon Airportin kiinni Fujitsun Li2727 läppäriin ja se tunnistui samantien ajureineen ja nettiin pääsi, täytyypi testailla myöhemmin alkaako yhteys tippuilla. Fujitsun oma WLAN-kortti / yhteys on myöskin ollut ongelmainen ja ruuvasin nyt sen oman kortin tähän Macbookiin kiinni, Mac OS X ei tue kyseistä korttia (Atheros 5007G tms. se tais olla) Ubuntu tunnistaa mutta syystä tai toisesta langattoman verkon asetuksiin ei pääse käsiksi. Voisin tietysti asennella Boot Campiin Windowsin ja katsoa mitä se sanoo....
EDIT: Xubuntu 10.04:n live-cd:llä näköjään tunnistui ja nettiin pääsi, nyt jos se probleema on emolevyssä ja se lämmöistä johtuu niin kaippa samat oireet pitäisi olla eri käytiksessäkin.
EDIT2: Fujitsun oma kortti näyttäs toimivan ihan hyvin tässä Macbookissa, ei ole tippunut kertaakaan, signaalin voimakkuudeksi näyttää kylläkin vain noin 50%, mutta Soneran nopeustesti näyttää että noin 6mbps olisi nopeus kun useamman kerran olen tuon testin tehnyt, 8mbps liittymä kun on kyseessä niin onhan tuo ihan OK Wlanin kautta jos ei signaali kerran ole paras mahdollinen (?)
EDIT3: Päivitetään vielä sen verran että Macbookin kortti toimii Fujitsussa ilman mitään ongelmia, ei katko eikä pätki. Aikas jännä, harmittavasti OS X:n laitetuki on niin rajallinen (tai laitevalmistajien tuki OS X:lle) että joutu nyt pistää AP:n tulemaan, Linuxissa ja Windowsissahan tämä nykyinen pelittäisi mutta Macin osto Windowsin pyöritykseen ei oikein ole järkevää mielestäni![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT: Xubuntu 10.04:n live-cd:llä näköjään tunnistui ja nettiin pääsi, nyt jos se probleema on emolevyssä ja se lämmöistä johtuu niin kaippa samat oireet pitäisi olla eri käytiksessäkin.
EDIT2: Fujitsun oma kortti näyttäs toimivan ihan hyvin tässä Macbookissa, ei ole tippunut kertaakaan, signaalin voimakkuudeksi näyttää kylläkin vain noin 50%, mutta Soneran nopeustesti näyttää että noin 6mbps olisi nopeus kun useamman kerran olen tuon testin tehnyt, 8mbps liittymä kun on kyseessä niin onhan tuo ihan OK Wlanin kautta jos ei signaali kerran ole paras mahdollinen (?)
EDIT3: Päivitetään vielä sen verran että Macbookin kortti toimii Fujitsussa ilman mitään ongelmia, ei katko eikä pätki. Aikas jännä, harmittavasti OS X:n laitetuki on niin rajallinen (tai laitevalmistajien tuki OS X:lle) että joutu nyt pistää AP:n tulemaan, Linuxissa ja Windowsissahan tämä nykyinen pelittäisi mutta Macin osto Windowsin pyöritykseen ei oikein ole järkevää mielestäni
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viimeksi muokannut -wk-, 27.6.2010 klo 13.16. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
Re: AirPortin signaali heikkenee koneen kuumetessa?
Uusi Airport-kortti saapui, Atheros 5416 -piirillä eli kyseessä 802.11n -sarjalainen, maksoi vain 4 dollaria posteineen. Kortissa on kolme antennislottia ja koneessa itessään kaksi antennia, nähtävästi keskimmäinen kannattaa jättää tyhjäksi jos meinaa Core Duo -koneeseen laittaa koska kytkemällä 0 ja 1 nopeudet on 1 - 2mbps, mutta jättämällä keskimmäisen tyhjäksi 54mpbs ja signaali tapissa eikä yhteys näytä myöskään katkeilevan.
Viimeksi muokannut -wk-, 8.7.2010 klo 10.42. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka