He-hei!
Mulla on ollut vähän toista vuotta kannettava läppäri. Pitääkö ajaa jotain yleishuoltoa jossain välissä, tai ottaa varmuuskopioita tai jotain? En ole koko aikana tehnyt mitään paitsi KLONK:sta olen kuullu ja sen tehnyt pariin otteeseen.
Konetta en ole käynnistänyt kuin silloin kun uusi käyttis tuli vähän aikaa sitten ja kerran kun joku yhdistelmä sai koneen tilttaamaan täysin.
Jos varmuuskopioita, niin millä ja miten?
Jos jotain huoltoajoa niin millä ja miten?
Pitääkö tehdä jotain?
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Pitääkö tehdä jotain?
Viesti Kirjoittaja Kakku »
-
Re: Pitääkö tehdä jotain?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Noo ei... Anna mennä vaan.
Omat filut nyt kannattaa polttaa CDlle tai DVDlle hyvissä ajoin ennen mahdollisesti tapahtuvaa kovalevyn hajoamista kyllä. Tai sitten ostaa ulkoinen kovis (firewire) ja laittaa ne omat jutut sinne, mikä tosin sekin saattaa hajota.
Omat filut nyt kannattaa polttaa CDlle tai DVDlle hyvissä ajoin ennen mahdollisesti tapahtuvaa kovalevyn hajoamista kyllä. Tai sitten ostaa ulkoinen kovis (firewire) ja laittaa ne omat jutut sinne, mikä tosin sekin saattaa hajota.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja js »
Jos kone on nukkumassa yöt niin silloin tällöin voisi ottaa terminaalin esille ja ajaa nämä kolme komentoa:Kakku kirjoitti: Jos jotain huoltoajoa niin millä ja miten?
sudo periodic daily
sudo periodic weekly
sudo periodic monthly
Nuo ajavat käyttiksen omia siivousrutiineja jotka normaalisti suoritetaan öisin jos kone olisi päällä.
MacBook Pro 15" | iPad Pro | iPhone 8 Plus
-
Viesti Kirjoittaja omppo »
Noista öillisistä siivousrutiineista...
Eikös melkein kaikki peruskäyttäjät ja samoin heidän koneensa nuku öisin, puhumattakaan toimistoissa öisin toimetonna olevat koneet. Eli miksei tuosta missään ohjekirjassa mainita, että olisi syytä siivoilla ja ylipäätään on varsin kummallista, jos muutoin niin mukavasti nukkuva kone pitäisi periaatteessa pitää öisin hereillä...?
Itse en ole koskaan moisia "sudoja" ajellut, terminaalista en välttämättä halua edes tietää.. Deadlinejen painaessa päälle kyllä joskus yötä myöten tulee painettua hommia, mutta boottaukset vain ohjelmistopäivitysten sitä vaatiessa. Pitäisikö oikeasti tehdä jotain muuta?
Backuppien tekeminen sitten tietysti aina sen mukaan paljonko omia tiedostojaan ja varsinkin työtään arvostaa... Itsellä on Firewirellä backuppi ripatusta CD-kokoelmastakin, ettei tarvi uudelleen alkaa niitäkin rippailemaan vaikka sinänsä originaalit on olemassa ja työ sinänsä yksinkertaista...
omppo
Eikös melkein kaikki peruskäyttäjät ja samoin heidän koneensa nuku öisin, puhumattakaan toimistoissa öisin toimetonna olevat koneet. Eli miksei tuosta missään ohjekirjassa mainita, että olisi syytä siivoilla ja ylipäätään on varsin kummallista, jos muutoin niin mukavasti nukkuva kone pitäisi periaatteessa pitää öisin hereillä...?
Itse en ole koskaan moisia "sudoja" ajellut, terminaalista en välttämättä halua edes tietää.. Deadlinejen painaessa päälle kyllä joskus yötä myöten tulee painettua hommia, mutta boottaukset vain ohjelmistopäivitysten sitä vaatiessa. Pitäisikö oikeasti tehdä jotain muuta?
Backuppien tekeminen sitten tietysti aina sen mukaan paljonko omia tiedostojaan ja varsinkin työtään arvostaa... Itsellä on Firewirellä backuppi ripatusta CD-kokoelmastakin, ettei tarvi uudelleen alkaa niitäkin rippailemaan vaikka sinänsä originaalit on olemassa ja työ sinänsä yksinkertaista...
omppo
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Nuo siivousrutiinit saa ajettua myös esim. Cocktaililla tai OnyX:lla.
Voit ajastaa ohjelman tekemään nuo taustalla silloin kun tiedät koneesi varmuudella olevan käynnissä. OSX:n ollessa Unix-pohjainen nämä ovat välttämätön paha, mutta mielestäni pieni juttu kun ajattelee kuinka vakaa ja turvallinen käyttis on kyseessä. Kiitos Unix-pohjan...
Sama koskee oikeuksien korjailua.
Voit ajastaa ohjelman tekemään nuo taustalla silloin kun tiedät koneesi varmuudella olevan käynnissä. OSX:n ollessa Unix-pohjainen nämä ovat välttämätön paha, mutta mielestäni pieni juttu kun ajattelee kuinka vakaa ja turvallinen käyttis on kyseessä. Kiitos Unix-pohjan...
Sama koskee oikeuksien korjailua.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Suosittelen, että haet esim http://www.versiontracker.comista MacJanitorin ja ajelet sillä nuo siivousrutiinit. En minäkään niitä päivittäin tee, sillai viikottain yritän kyllä ehtiä/muistaa.
Ja varmuuskopiot on pakko olla. Itse käytän ulkoista Firewire kovoa ja Backup softaa, mutta Backup vaatii .Mac tilausta. Ennen tein varmistukset Retrospectillä, mutta luovuin kun se rupes käymään rasittavaksi (minusta se oli tolkuttoman hidas luomaan sitä listaa, että mitä pitäis kopioida).
Carbon Copy Clonerista toiset pitää, itse en ole kokeillut.
Yksinkertaisin varmistuskeino on polttaa suoraan Finderista tiedostot CD/DVD:lle.
Ja KLONKin voi ajaa aina joskus.
Ja varmuuskopiot on pakko olla. Itse käytän ulkoista Firewire kovoa ja Backup softaa, mutta Backup vaatii .Mac tilausta. Ennen tein varmistukset Retrospectillä, mutta luovuin kun se rupes käymään rasittavaksi (minusta se oli tolkuttoman hidas luomaan sitä listaa, että mitä pitäis kopioida).
Carbon Copy Clonerista toiset pitää, itse en ole kokeillut.
Yksinkertaisin varmistuskeino on polttaa suoraan Finderista tiedostot CD/DVD:lle.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Niin ja varmuuskopioita KANNATTAA ja PITÄÄ tehdä. Kuinka usein riippuu ihan siitä kuinka "arvokasta" tavaraa koneellasi mielestäsi on. Itse käytän Deja Vu:ta joka tekee kerran viikossa kopiot matskuista jotka olen listannut kopioitavaksi. Se ei kopioi kaikkea vaan peilaa kansioiden sisällön ja kopioi vaan muuttuneet tiedostot. En edes huomaa prosessia taustalla.
-
Viesti Kirjoittaja Macsam »
Itse olen alkanut KLONKkailla vasta ryhdyttyäni lukemaan aktiivisesti HO:aa. Sitä ennen en sen kummemmin konetta huoltanut, mutta ei kyllä ikinä ollut mitään erityisiä ongelmiakaan. Nyt olen sitten tehnyt noita huoltoajoja vähän sillä ennakoivalla periaatteella, että eihän siitä nyt suurta vaivaakaan ole.
Varmuuskopioita pitää ottaa. Mikään tekninen systeemi ei ole rikkoutumaton tai ikuinen. Mitä enemmän oma toimeentulo on kiinni koneella olevista tiedostoista, sitä tarkempi ja järjestelmällisempi tietysti pitää olla. Yhdenkin kokonaisen työpäivän tulosten katoaminen bittiavaruuteen voi olla katastrofaalista.
Varmuuskopioita pitää ottaa. Mikään tekninen systeemi ei ole rikkoutumaton tai ikuinen. Mitä enemmän oma toimeentulo on kiinni koneella olevista tiedostoista, sitä tarkempi ja järjestelmällisempi tietysti pitää olla. Yhdenkin kokonaisen työpäivän tulosten katoaminen bittiavaruuteen voi olla katastrofaalista.
-
Viesti Kirjoittaja Mictlantecuhtli »
Tarkoittaako uusi käyttis Pantheria? Eli et ole asentanut yhtään käyttöjärjestelmän päivitystä, jotka vaativat koneen uudelleenkäynnistämisen? Mielestäni kannattaisi pitää se ajan tasalla.Kakku kirjoitti:Konetta en ole käynnistänyt kuin silloin kun uusi käyttis tuli vähän aikaa sitten ja kerran kun joku yhdistelmä sai koneen tilttaamaan täysin.
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Kun kerran saa kunnolla turpaansa niin se muistuttaa varmuuskopioinnista.
Mulla meni kerran kuukauden duunit yhdelle asiakkaalle konevian takia. Ei paljon naurattanut.
Toisena tapauksena voin kertoa seuraavan. Tein lainamäkillä duuneja puolen vuoden ajan ja toinen käyttäjä halusi saman vehkeen valokuvausstudioon digiperään kiinni. Totesin ryhdikkäästi ettei koneeseen kosketa ennenkuin käyn ostamassa ulkoisen FW kovon ja siirrän kamani sinne.
Ei kaduta. Kaveri (win miehiä) onnistui nimittäin sörssimään koneen ekalla kerralla siihen kuntoon ettei se enää käynnistynyt ilman täsyremonttia.
Ulkoinen kovalevy tulee siis aika halvaksi.
Itse siivoilen konetta Onyxilla silloin kun muistan. Saman homman tekee monet muut softat.
Mulla meni kerran kuukauden duunit yhdelle asiakkaalle konevian takia. Ei paljon naurattanut.
Toisena tapauksena voin kertoa seuraavan. Tein lainamäkillä duuneja puolen vuoden ajan ja toinen käyttäjä halusi saman vehkeen valokuvausstudioon digiperään kiinni. Totesin ryhdikkäästi ettei koneeseen kosketa ennenkuin käyn ostamassa ulkoisen FW kovon ja siirrän kamani sinne.
Ei kaduta. Kaveri (win miehiä) onnistui nimittäin sörssimään koneen ekalla kerralla siihen kuntoon ettei se enää käynnistynyt ilman täsyremonttia.
Ulkoinen kovalevy tulee siis aika halvaksi.
Itse siivoilen konetta Onyxilla silloin kun muistan. Saman homman tekee monet muut softat.
PowerBook 165c
-
Viesti Kirjoittaja at »
Kokemuksesta voin sanoa, että kertaus on opintojen äiti.Pastori kirjoitti:Kun kerran saa kunnolla turpaansa niin se muistuttaa varmuuskopioinnista.
Ja joka kerta se sattuu ja yleensä lujaa.
Koskaan ei ole riittävän hyvin backuppeja, sen olen oppinut.
Onnellinenkin loppu on vain loppu
-
Viesti Kirjoittaja Rewes »
Samoilla linjoilla ollaan. Päivitykset kannattaa kyllä asentaa, jos et niitä ole asentanut.MacFinn kirjoitti:Suosittelen, että haet esim http://www.versiontracker.comista MacJanitorin ja ajelet sillä nuo siivousrutiinit. En minäkään niitä päivittäin tee, sillai viikottain yritän kyllä ehtiä/muistaa.
Designed by a Brit, built in China - Apple
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka