Vuosi käyttöä – miten MacBookin akku jaksaa?
Keskustelua kannettavista
-
Re: Vuosi käyttöä - miten MacBookin akku jaksaa?
Viesti Kirjoittaja thugsucker »

:: Whitebook '08 / 4GB RAM, 120GB SSD & 500GB HDD :: 13" MBP '12 / 16GB RAM, 256GB SSD & 500GB HDD ::
-
Viesti Kirjoittaja luonnostaanpihalla »
Applen sivuilta poimittua: "Yksi latauskerta tarkoittaa akun lataamista täyteen energiaa ja täyttä tyhjennystä. Joka kerta kun liität tietokoneen virtalähteeseen, akkua ei välttämättä ladata kokonaan; useat osittaiset lataukset voivat yhdessä vastata yhtä täyttä latausta." http://www.apple.com/fi/macbookpro/battery/lassekuu kirjoitti:Miten kone laskee latausjaksojen määrän? tyhjästä täyteen ladatessa tulee yksi, mutta tuleeko mittariin myös yksi lataus merkintä jos lataan puolesta täyteen?
Ettei turhaa keräisi latausjaksoja ja kuluttaisi akkua loppuun.
"Elämä on vain liian lyhyt Windowsille."
-
Viesti Kirjoittaja Anssi79 »
Onko ideoita mitä vois tehdä? muilla akut kestää tän ketjun mukaan paaaaaljon paremmin kun mulla. Nyt on coconutin mukaan 8 viikkoa käytetty (todellisuudessa ollu mulla 3 viikkoa)
Original 5770mAh
Current 5429mAh 94%
loadcycles 11
Vai tippuuko vaan akun kapasitetti tota tahtia?
Kerran olen akun kalibroinut
Original 5770mAh
Current 5429mAh 94%
loadcycles 11
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Anssi79, 30.6.2010 klo 18.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacBook Air M1 iMac 27" iPhone 13 Pro Max 256gb iPhone Xr 256gb Apple TV 4K TimeCapsule 2TB iPad Pro 12,9 SpaceGrey
-
Viesti Kirjoittaja ih »
Johdon päässäkö tapaat konetta käyttää?Anssi79 kirjoitti:Onko ideoita mitä vois tehdä? muilla akut kestää tän ketjun mukaan paaaaaljon paremmin kun mulla. Nyt on coconutin mukaan 8 viikkoa käytetty (todellisuudessa ollu mulla 3 viikkoa)
Original 5770mAh
Current 5429mAh 94%
loadcycles 11
-
ih kirjoitti:Johdon päässäkö tapaat konetta käyttää?Anssi79 kirjoitti:Onko ideoita mitä vois tehdä? muilla akut kestää tän ketjun mukaan paaaaaljon paremmin kun mulla. Nyt on coconutin mukaan 8 viikkoa käytetty (todellisuudessa ollu mulla 3 viikkoa)
Original 5770mAh
Current 5429mAh 94%
loadcycles 11
Kyllä akun varassa konetta käytän aina kun mahdollista eli lataus täyteen akku melkein tyhjäksi ja uusi lataus täyteen. Kerran olen aloittanut latauksen kun akkua oli vielä puolet jäljellä kun piti saada kone mukaan reissuun.
MacBook Air M1 iMac 27" iPhone 13 Pro Max 256gb iPhone Xr 256gb Apple TV 4K TimeCapsule 2TB iPad Pro 12,9 SpaceGrey
-
Olenkin kalibroinut ton akun ihan päin per***tä
Soitto veljelle auttoi tässäkin asiassa ensimmäisen macin omistajaa 

-
Viesti Kirjoittaja iFoure »
Tässä ensituntuma akkuun:
Current battery charge 2881
Maximum battery charge 5749 50%
Current battery capacity 5749
Maximum battery capasity 5770 99%
Battery load cycles 3
Age on your mac 3 months
Charger is connected No
Battery is charging No
Current battery charge 2881
Maximum battery charge 5749 50%
Current battery capacity 5749
Maximum battery capasity 5770 99%
Battery load cycles 3
Age on your mac 3 months
Charger is connected No
Battery is charging No
Early 2015 Macbook Pro 13" (2.9 gHz Intel Core i5, 512gb, 8gb ram), macOS 11.6 Big Sur. iPhone 12 Mini (128 gb) & Apple Watch S7 (41mm SG).
-
Viesti Kirjoittaja Henkali »
20 kuukautta vanha Macbook ja coconutin mukaan current capasity on 3775, original 4100.
Vaan sittenpä tarvitsenkin apua. Kun akun varausta on jäljellä ~10%, katkeaa koneesta virrat.Töpseli paikalleen ja kone käyntiin, niin 10% näyttää edelleenkin ja lataa akkua. Aiemmin päästi menemään alemmas, jonka jälkeen nukahti / sammui, en muista, mutta tallensi kuitenkin koneen tilan. Nyt ei mitään tallennusta tapahdu, vaan boottaa "puhtaasti".
Koitin kalibroida akun pariinkin otteeseen, mutta ei muutosta.
Vaan sittenpä tarvitsenkin apua. Kun akun varausta on jäljellä ~10%, katkeaa koneesta virrat.Töpseli paikalleen ja kone käyntiin, niin 10% näyttää edelleenkin ja lataa akkua. Aiemmin päästi menemään alemmas, jonka jälkeen nukahti / sammui, en muista, mutta tallensi kuitenkin koneen tilan. Nyt ei mitään tallennusta tapahdu, vaan boottaa "puhtaasti".
Koitin kalibroida akun pariinkin otteeseen, mutta ei muutosta.
-
Viesti Kirjoittaja maufarang »
Vuosi käyttöä MacBookilla ja 98 % kapasiteetista.
Kun kuulee usein haukuttavan mäkin akkuja niin onko (kun en asiaa tiedä) Win-vehkeille esm. samaista Coconut-ohjelmaa olemassa ja milläisiä arvoja ne antavat noin yleisesti vuoden käytön jälkeen PC-kannettaville ?
Jos tuosta vuosi ja 98 % jäljellä voi jotain johtopäätöksiä vetää niin voisi olettaa että ainakin 4-5 vuotta on "tehollista" aikaa jäljellä Mäkin akulla, vai kuinka ? Jos 5 v. välein joutuisi n. 100-120 € maksavan akun uusimman niin ei kuulosta kovin pahalle ?
Kun kuulee usein haukuttavan mäkin akkuja niin onko (kun en asiaa tiedä) Win-vehkeille esm. samaista Coconut-ohjelmaa olemassa ja milläisiä arvoja ne antavat noin yleisesti vuoden käytön jälkeen PC-kannettaville ?
Jos tuosta vuosi ja 98 % jäljellä voi jotain johtopäätöksiä vetää niin voisi olettaa että ainakin 4-5 vuotta on "tehollista" aikaa jäljellä Mäkin akulla, vai kuinka ? Jos 5 v. välein joutuisi n. 100-120 € maksavan akun uusimman niin ei kuulosta kovin pahalle ?
-
Viesti Kirjoittaja ih »
Omien kokemuksien perusteella sanoisin, että PC-läppäreissä akut menevät vaihtoon aikaisemmin. Maceissa kestäneet todella hyvin, vaihtoväli ollut 2-3 vuotta, PC 1-2 vuotta.mistoheki kirjoitti:Vuosi käyttöä MacBookilla ja 98 % kapasiteetista.
Mutta. Macciin on "pakko" ostaa uusi akku vanhan kuoltua tai prossun tehot puolittuvat. Puuceeta pystyy käyttämään täysillä tehoilla vaikka ilman akkua.
Aika harva on valmis satsaamaan muutaman vuoden ikäiseen läppäriin yli 100€ (imo) pelkkään akkuun.
Molempi parempi tjsp. mutta loppupeleissä taitaa tuo PC (pitkällä käytöllä) tulla edukkaammaksi akkujen suhteen.
-
Viesti Kirjoittaja Hount »
Jaa, itselläni kilahti akku aikalailla vuoden jälkeen. Nyt kestää about 20min akun varassa. Kävin näyttämässä huollossakin ja "ihan hyvin se toimii, applen testiohjelma ei huomannut mitään vikaa"mistoheki kirjoitti:Vuosi käyttöä MacBookilla ja 98 % kapasiteetista.
Nyt minulla on pöytäkone joka sanoo "Service Battery"
En kauheasti tuulettaisi vielä tuon 98% kanssa. Saattaa mikä päivä tahansa laueta ja sitten se on suunta akkukaupoille.
- Hount
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Mites, moni on varmaankin ostanut noita tarvikeakkuja esim. eBaysta tai DealExtremestä, onko niiden kanssa havaittavissa mitään laadullisia eroja isommassa mittakaavassa, maanantaimatskua mahtuu varmasti molempiin leireihin, mutta mites noin yleensä? Kaikkihan ne varmaakin ovat ihan Made in China, osti ne sitten Applelta tai tuolta jostain.
-
Viesti Kirjoittaja dem0 »
Mites tällainen, kun sain uuden koneen eilen, ja kerran on ladattu akku täyteen. Ei lataa kuin 97% saakka. En ole kokeillut vielä kuin pitkään akku kestää, mutta ei kai sen nyt heti pitäisi noin tippua?
EDIT. ja tiputtaa varaustaan aika vauhdikkaasti.
EDIT2. Akun kalibrointi auttoi tällä kertaa. En vaan ole koskaan ennen kalibroinut uuden koneen akkua heti alkuun, mutta näköjään se kannattaa

EDIT. ja tiputtaa varaustaan aika vauhdikkaasti.
EDIT2. Akun kalibrointi auttoi tällä kertaa. En vaan ole koskaan ennen kalibroinut uuden koneen akkua heti alkuun, mutta näköjään se kannattaa
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)

Viimeksi muokannut dem0, 11.7.2010 klo 15.02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
... it's all up to you ...
-
Viesti Kirjoittaja rutina »
Tällaista näyttää tällä hetkellä:

Konetta ja akkua käytetty aivan miten sattuu ilman mitään järjellistä logiikkaa. Paljon ollut myös matkoilla mukana, kuumassa ja kylmässä jne. Ihan hyvin siis minun mielestäni on selvinnyt ja edelleenkin akku kestää kiitettävän pitkään!

Konetta ja akkua käytetty aivan miten sattuu ilman mitään järjellistä logiikkaa. Paljon ollut myös matkoilla mukana, kuumassa ja kylmässä jne. Ihan hyvin siis minun mielestäni on selvinnyt ja edelleenkin akku kestää kiitettävän pitkään!
Be happy
-
Tätä treadia lukiessa huomaan että CMD+Shift+4 ja välilyönti combosta ei näemmä ole kaikki kuulleet. Eli välilyöntiä näppäämällä sitten kun tuo CMD+Shift+4 on painettu saa otettua screenshotin kursorin alla olevasta ikkunasta ilman mitään muuta turhaa.

- Hount

- Hount
Viimeksi muokannut Hount, 15.7.2010 klo 23.46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja iFoure »
Tässä tämän hetken tilanne:

MBP on ollut nyt käytössä hieman yli kuukauden ja akun kapasiteetti näyttäisi tällä hetkellä pysähtyneen tuohon n. 91-92 %:iin kun lataus syklejä on tullut täyteen 40 kpl. Konetta olen käyttänyt akun varassa pääsääntöisesti, piuhassa kiinni vain kun lataus on käynnissä. kalibrointi on myös suoritettu muutamaan otteeseen. Itsellä kun ei ole kokemusta, siitä että missä prosenteissa olisi hyvä akun kapasiteetin olla, niin kysynkin nyt että onko 8-9 % kapasiteetin väheneminen yhdessä kuukaudessa normaalia? Tällä menolla akku sitten vetelisi viimeisiään 9 kk päästä
Akku ei myöskään kestä luvattua 10 tuntia, ilman käyttöä luvuksi saa 11-12 tuntia, mutta suht kevyelläkin käytöllä yksi lataus kestää vain noin 4-6 tuntia ![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)

MBP on ollut nyt käytössä hieman yli kuukauden ja akun kapasiteetti näyttäisi tällä hetkellä pysähtyneen tuohon n. 91-92 %:iin kun lataus syklejä on tullut täyteen 40 kpl. Konetta olen käyttänyt akun varassa pääsääntöisesti, piuhassa kiinni vain kun lataus on käynnissä. kalibrointi on myös suoritettu muutamaan otteeseen. Itsellä kun ei ole kokemusta, siitä että missä prosenteissa olisi hyvä akun kapasiteetin olla, niin kysynkin nyt että onko 8-9 % kapasiteetin väheneminen yhdessä kuukaudessa normaalia? Tällä menolla akku sitten vetelisi viimeisiään 9 kk päästä
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Early 2015 Macbook Pro 13" (2.9 gHz Intel Core i5, 512gb, 8gb ram), macOS 11.6 Big Sur. iPhone 12 Mini (128 gb) & Apple Watch S7 (41mm SG).
-
Omassa akussa oli 335mAh kun huolto vihdoin otti sen vastaan. Neljä kuukautta aikaisemmin akussa oli ehkä n. 1000mAh ja huolto käännytti takaisin "ei tässä mitään vikaa ole"
Vaihdoin huoltoliikettä ja sain itse seurata vieressä kun verkosta ladattu hardware test heitti ruudun punaiseksi ja ilmoitti että akku on rikkisärki.
Uutta akkua odotellessa. Ikää koneella on nyt n. 18kk
Tällä hetkellä mennään ilman akkua.
- Hount
Vaihdoin huoltoliikettä ja sain itse seurata vieressä kun verkosta ladattu hardware test heitti ruudun punaiseksi ja ilmoitti että akku on rikkisärki.
Uutta akkua odotellessa. Ikää koneella on nyt n. 18kk
Tällä hetkellä mennään ilman akkua.
- Hount
Viimeksi muokannut Hount, 28.8.2010 klo 16.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja 00sci »
Mulla on nyt ollu alle viikko tää 13 mbp ja olen erittäin tyytyväinen! Nyt olis pari kysymystä latauksesta, onko paras ladata akku täyteen ja sit käyttää kunnes on ihan loppu? Vai voiko pitää sen kytkettynä laturiin suuremman osan ajasta? Ja mitä tää akun kalibrointi tarkoittaa? Mitä sillä hyödyntää ja kuinka sen tekee?
Olis varmaan ollu paras etsiä. Anteeksi.
Olis varmaan ollu paras etsiä. Anteeksi.
-
Viesti Kirjoittaja siguli »
Minulla on MacBook Pro Intel Core 2 Duo 2,26 GHt. Mallin tunniste: MacBookPro5,5
Onko normaalia, että akun varauskyky on enää 88 % uuden akun kapasiteetista. MacBookini on 8 kk vanha ei siis vuottakaan, ja lataussyklejä 54.
Olen elvyttänyt akkua parin viikon välein.
Voisiko tuosta akusta valittaa Applelle, kun tuota takuutakin on jäljellä?
Kuvassa CoconutBatteryn tulokset:

Onko normaalia, että akun varauskyky on enää 88 % uuden akun kapasiteetista. MacBookini on 8 kk vanha ei siis vuottakaan, ja lataussyklejä 54.
Olen elvyttänyt akkua parin viikon välein.
Voisiko tuosta akusta valittaa Applelle, kun tuota takuutakin on jäljellä?
Kuvassa CoconutBatteryn tulokset:

iMac 27" I Quad Core i7 3.5 GHz | MacBook Pro 13.3" 2019 | Core i5 1.4 Ghz | iMac 21.5" 2.7 GHz Core i5 | iPad Air 2020 64GB • Apple TV 4K • iPhone 14 Pro 256 Gt| Apple Watch 9
-
Viesti Kirjoittaja niilinhai »
passelisti pelannut. jos näyttö ei ole kirkkaimmalla niin akku saattaa kestää aidosti noin kuusi tuntia selaimen käyttöä (click2flash käytössä) ja irkkaamista.
kone on 13" macbook pro, late 2009.

kone on 13" macbook pro, late 2009.

O M E N A A.
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
jännä miten coconut näyttää jo 11kk kun kone on vasta 9 ja 1/2kk ollut omassa omistuksessa ja uutena ostettu. Näin kuitenkin kapasiteetti.

-
Viesti Kirjoittaja mli »

tiedä sitten liekkö nuo arvot byvät vai huonot?
-
Viesti Kirjoittaja rantom »
No verrattuna omaani tuo sinun on kyllä huonompi.mli kirjoitti:tiedä sitten liekkö nuo arvot byvät vai huonot?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Screen shot 2010-09-06 at 12.48.19 AM.png
Akku on täällä kestänyt ihan hyvin, ei mitään moitteita. Pitää muistaa vaan välillä kalibroidakin. Ja laite on tosiaan mid-2009 MacBook Pro (13").E: Painotettakoot, että helmikuusta alkaen on ollut kone virtalähteessä kiinni sekä ulkoinen näyttö liitetty koneeseen, jotka varmasti vaikuttavat akun kestoon. Satunnaisia virtalatauksia on tullut kanssa, mutta uskoisin, että nuo luvut on kyllä kohtuu oikein silti (satunnaisia latauksia ollut kohtuu vähän, enintään kait 20 kpl).
Viimeksi muokannut rantom, 6.9.2010 klo 0.57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Geebe »
Ihan samanlaiset oireet täälläkin MB:n kanssa kuin bloofilla huhtikuussa. Akku tähän asti ollut oireeton joskin vanha ja nyt ei lataudu eikä kestä sekuntiakaan. Pohjassa olevat vihreät merkkivalot eivät näytä mitään. Ihan kuin ei olisi piuhat kiinni. Kontaktipinnat olen puhdistanut.
bloof kirjoitti:Näyttäisi emännän kolme vuotta vanhan MacBookin akku kuolleen, joskin vähän mystisellä tavalla.
Kone jäi viikon ajaksi käyttämättä unitilaan niin, ettei se ollut kytketty laturiin. Siinähän se oli sitten valunut tyhjäksi kuten arvata saattaa. Tämän jälkeen akku ei kuitenkaan lähde latautumaan ja kone toimii vain verkkovirralla, MagSafen irrottaminen pistää koneen välittömästi unille.
iStat Pro ilmoittaa heathiksi 0%, mikä on vähintäänkin outoa koska mielestäni ennen tätä viikon uinahdusta health oli jotain 80-90% luokkaa.
Menubarin näkymä näyttää tuolta. Tuon "Vaihda nyt" -tekstin takaa löytyy ohje joka kertoo että akku kyllä toimii mutta varaus ei kestä kovin kauaa. Nyt se ei vaan kestä sekuntiakaan.
Oisko tuohon olemassa jotain elvytystoimenpiteitä? Koitin SMC-resettiä parikin kertaa mutta ei auttanut. Kone siis kolmisen vuotta vanha valkoinen MacBook ja sisällä 10.6.2.
-
Viesti Kirjoittaja foodscience2009 »
Oma akkuni alkaa olla finaalissa. Kuukausi sitten kaikki oli vielä huomattavasti paremmin, mutta nyt ei hönkää riitä juuri mihinkään. Akkua olen ladannut aivan satunnaisesti. Toissapäivänä prosentit olivat noin 50 %, mutta nyt näytti taas romahtaneet. Kalibroinnin olen suorittanut useamman kerran. Mitäköhän Mac-huolto sanoisi asiaan? "Vanha Macbook, normaalia..."
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka