Koneiden mekaanisesta tasosta on vaikea mennä sanomaan mitään pahaa. Tosin ei ne PC kannettavatkaan kyllä ikinä ole olleet huonoja laadun suhteen. Luulen kyllä että itse mekaanisen kestävyyden osalta molemmat ovat yhtä hyviä. Applen koneissa ei ole ollenkaan ulkonevia osia/liittimiä joten mekaaninen kestävyys liittimien osalta on ehkä siinä mielessä parempi.
Jos jotain PC kannettavaa suosittelisin jossa olisi WLAN, DVD-ROM (ei CD-RW) ja pieni koko olisi se varmaan sitten 12" Toshiba Portégé M100 (ei TV ulostuloja!). Hintaa tuolle löytyy 2600eur ja melkein pitää saksasta tilata että kun suomesta on niin huono saatavuus. IBM mallistosta taas voisi lähin pikku malli olla 14" T41 2.2kg painava josta löytyisi DVD-CDRW comboasema,WLAN,Bluetooth, S-video ja hintaa noin 2000eur. IBM on kyllä 12" malleja mutta niissä ei sitten ole CD-DVD asemia.
No takaisin itse asiaan. Kyllähän tuo Mac OS X toimii jopa vain 128MB keskusmuistilla mutta kannattaa ostaa erikseen edes pikkusen enemmän sitä muistia kun ei paljoa maksa. Ostaisin kyllä tuohon erikseen 512MB (DDR333 SO-DIMM) muistikamman kun ei maksa kuin tuollaisen 120eur. Apple Storesta ei kannata kalliin hinnan takia ostella noita muisteja, kun nuo kannettavien muistikammatkin toimivat Applen kannettevien kanssa. Tai ainakin hankkisin minimissään tuollaisen 256MB (DDR333 SO-DIMM) muistikamman joka maksaa noin 70euroa eli koneen kokonaismuisti olisi 512MB joka takuuvarmasti riittäisi sinun käyttöön.
iBook koneet naarmuttuvat todella helposti joten tuo "sleeve"-tyyppisen laukun hankinta on aivan must ostos. Ja aika suositeltava se on myös PowerBookkiin jos sitä aikoo repussa kuljetella, vaikka ei naarmuunnu yhtä helposti kuin iBook.
Videotoisto onnistuu Powerbookissa tuplanäyttötuen ansiosta todella hyvin. Se ottaa automaattisesti tuon TV-ulostulon kakkosmonitorina jolloin pistät sen videon pyörimään kakkosnäyttöön ja voit sitten ykkösnäytöllä (kannettavan oma näyttö ) vaikka tehdä siinä leffan katselun lomassa töitä. Toki siinä toimii myös TV ulostulo mirror toimintona jolloin se mikä on näytössä näkyy myös TV:llä. 12" PowerBookissa ei ole suoraan S-Video liitäntää kuten isommissa malleissa vaan Vaatii "Mini-DVI to Video Adapter"in joka myydään erikseen (en tosin löytänyt tuota suomen Applen sivuilta, mutta tilaamalla jostain liikkeestä saat sen kuitenkin). Adaterissa on sekä S-Video että RCA composiitti ulostulo.
iBookissa taas TV-ulostulo onnistuu "Apple Video Adapter"illa jossa S-Video että RCA composiitti ulostulo. iBookissa ei myöskään ole tuplanäyttöominaisuuksia. Tosin jos ajattelit katsella leffoja ihan niin ettet tee töitä samaan aikaan niin silloin se iBook ajaa saman asian.
Jos tuollaiseen peruskäyttöön ostaisin kannettavan niin kyllä varmaan kallistuihin hiukan tuon iBookin puoleen kun on halvempi ja melkein samoilla ominaisuuksilla. iBookissa on kyllä karsittu joitakin ominaisuuksia (ei tuplanäyttötukea/audio-in/vain yksi muistipaikka) mutta ne eivät tule vastaan normalikäytössä.
Kun kysyit että onko se 12-tuuman näyttö oikea, niin siihen on aika paha vastata kunnolla. 12-tuuman näyttö on matkakäyttössä todella hyvän kokoinen mutta kirjoituskäytössä toki se 14-tuuman näyttö on varmasti mukavampi. Itse ostaisin kuitenkin sen 12" mallin. Noihin hintaraameihin mahtuisi kyllä tuo uusi 15" PowerBook mutta sen akkukestävyys on kyllä varmaan sitten 1,5-2 tunnin luokkaa siinä missä nuo 12" powerbookit ja iBookit kestää sellaiset 4tuntia.
Akun kestosta enemmän täältä.
Tässä mallina sellaiset koneet jotka varmaan riittäisi "nettikäyttöön" (powerbookissa 60GB eli pienin levy ja iBookissa 40GB keskikoon levy)
iBook
• 12.1-inch TFT display
• 1GHz PowerPC G4
• 256MB DDR266 SO-DIMM (built-in)
• 256MB DDR266 SO-DIMM (itse ostettu +65eur) eli yht. 512MB.
• 40GB Ultra ATA drive
• Slot-In DVD/CD-RW
• AirPort Extreme Card
• Apple Video Adapter (S-Video & RCA ulostulo) +30eur
YHTEENSÄ 1454,78eur
PowerBook
• 12.1-inch TFT display
• 1.33GHz PowerPC G4
• 256MB DDR333 SO-DIMM (256MB built-in)
• 256MB DDR333 SO-DIMM (itse ostettu +70eur) eli yht. 512MB.
• 60GB Ultra ATA drive (4200rpm)
• Slot-In DVD/CD-RW
• NVIDIA GeForce FX GO 5200 - 64MB DDR
• AirPort Extreme Card
• Bluetooth
• Mini-DVI to Video Adapter (S-Video & RCA ulostulo) +30eur
YHTEENSÄ 1928,78eur