Tuli ostettua Stockan Hulluilta Päiviltä Trustin "Slimline Widescreen Tablet", silläkin uhalla että pakkauksessa puhuttiinkin vain Windows-yhteensopivuudesta. Vaikka virallista tukea ei ole, sain kuin sainkin piirtolevyn toimimaan Makkosessa!

Ensinnäkin levy on suhteellisen kookas (250 x 150 mm), mikä on mielestäni hyvä asia (jos vain pöytätila riittää). Kynä on sopivan painoinen, sekä myös tasapainoisen tuntuinen kädessä pidettäessä. Itse tosin olisin toivonut painonappien olevan hieman lähempänä kynän kärkeä. Nykyisellään ne ovat ehkä hieman hankalat käyttää, koska olen tottunut pitämään (normaalistakin) kynästä kiinni suhteellisen läheltä kärkeä, ja nyt sormea joutuu koukistamaan napeille yltääkseen.
Itse levy on tumman puhuva, laadukkaan ja tukevan oloinen. Levyn ylä-, ja sekä vasemmassa että oikeassa reunassa on kynän kärjellä käytettäviä "pikanappuloita" erilaisten toimintojen suorittamiseksi. Osaan nappuloista on printattu joku symboli, osa vain numeroitu.
Vaikka virallista Mac-tukea ei laitteessa olekaan, toimi se – ainakin periaatteessa - heti paketista purkamisen ja usb-johdon kytkemisen jälkeen. Mac-ajurin tai softan puuttuessa mukana tulleelta cd:ltä, ei pikakuvakkeiden ohjelmoimiseen ollut mitään mahdollisuutta. Jälleen kerran Google (omatoimisen päättelyn ja yritys- ja erehdysmenetelmän lisäksi) oli paras apu. Trust valmistaa myös omaa, Mac-käyttäjille sunnattua (valkoista, mutta pienempää) padia. Eräässä nettikeskustelussa käyttäjä väitti saaneensa oman Trustin "PC-pädinsä" toimimaan vain asentamalla tuon Mac-pädin ajurit. Minulla tuon Mac-version konfigurointisofta vain ilmoitti sitkeästi "tablet not found". Jotain muuta oli siis keksittävä.
Jostain toisesta keskustelusta taas selvisi, että samaa (tai lähes samaa) piirtolevyä myydään myös muun merkkisinä, muun muassa Aiptek-merkillä. Aiptekin sivuilla surfaaminen tuotti tulokseksi ainoastaan kasapäin heidän erilaisiin laitteisiinsa tarkoitettuja Win-ajureita, eikä ainoatakaan Mac-ajuria. En enää muista miten, mutta jotenkin löysin Googlen avulla jonkun vanhemman Aiptekin piirtolevyn, johon OLI olemassa myös Mac-ajurit. Linkkejä seurailemalla pääsinkin sivulle josta ajurit sai ladattua. Lataamani ajuri on siis jollekin vanhalle Aiptekin mallille, mutta se näyttäisi toimivan Macissa myös tuolla Trustin PC-piirtolevyllä. Ajurin löysin täältä.
Sekä Trustin että Aiptekin pädeissä on molemmissa 29 kpl noita pikanäppäimiä, mutta niiden numerointi poikkeaa radikaalisti toisistaan. Sen takia Aiptekin ajurin asentamisen Trustin pikanäppäinten klikkaaminen tuottaa mitä kummallisimpia tuloksia... Trustin levyn yläreunan nappuloissa on printattu symboli, reunojen näppäimet on numeroitu. Vasen reuna numeroilla 1-8 ylhäältä alas, ja oikea reuna numeroilla 9-16 ylhäältä alas.
Tuolla ajurin mukana tulevalla "FKeyHandlerX"-ohjelmalla näppäinten ohjelmointia voi muuttaa toteuttamaan joko jonkun pikanäppäinyhdistelmän (esim. Cmd + C), tai suorittamaan suoraan jonkun ohjelman (Safari.app). Seuraavassa taulukko, joka auttaa näppäinten ohjelmoinnissa:
Näppäimen numero:
Trust Ajuri
1 14
2 15
3 16
4 17
5 18
6 19
7 20
8 21
9 22
10 23
11 24
12 25
13 26
14 27
15 28
16 29
Text Input 1
Open 2
Save 3
Print 4
Cut 5
Copy 6
Paste 7
Undo 8
Redo 9
Tablet ctrl 10
Word 11
Excel 12
PowerPoint 13
Muuttelemalla mäppäyksiä ajurisoftalla, saa toiminnot siis vastaamaan levyyn printattuja merkintöjä. Ajurissa vois myös määritellä samoihin nappeihin eri toimintoja eri softille. Itse esimerkiksi määrittelin levyn sivuilla olevat nappulat vastaamaan eri työkaluja Pixelmatorin työkalupaletissa.
Toivottavasti tästä on apua jollekin piirtolevyn hankintaa mahdollisesti harkitsevalle!

#Sami