Huawei E1762/E1820 Sonera/Elisa OSX testiä
-
Huawei E1762/E1820 Sonera/Elisa OSX testiä
Viesti Kirjoittaja Jone »
Viikko melkoista tutkimusta näiden kanssa takana. Wanha Huawei e220+Sonera pelaa ok megasella liitymällä ja on pelannut jos kohta 2 vuotta. Nyt kaupasta uudempi Soneran "verkon maksimi" ja Huawei e1762. Täytyy sanoa etten ole vielä näin paaskaa keksintöä ennen tavannut näissä systeemeissä. Mukana väkisin tuleva apuohjelma ajureineen kuormittaa vanhempaa PPC konetta niin että ropelit meinaa hirttää kiinni. Huikean uudemman driver-metsästyksen jälkeen ei mitään parannusta ja HDSPA verkossa data liikkuu n 20-70kb/sek ja ping surkea 300-500 ja kun mokkula menee WCDMA tilaan niin liikenne jysähtää siihen. Lisäantennilla menee tuohon tilaan aina eikä homma pelaa siis lainkaan. Verkkotyökalulla voi laittaa pingaamaan koko ajan ja saada keinotekoisesti tolkkua touhuun mutta ei se ne nyt näin voi mennä €%&tana. Yhden kerran sain tulokseksi 1,2megan latausnopeuden.
1762 Huawein mukana tulee "driver" joka pohjaa vuoden 2003 Applen dial up modeemiin. Vanha hitaampi e220 tuntuisi toimivan ihan vartavasten tehdyllä 3G skriptillä/driverilla.
Testissä siis viikon ajan:
Huawei e220
Huawei e1762
iBook G4 OSX 10.5
Mac Book Pro OSX 10.6
iPhone 3G
Nokia N94
Testin näitä kaikkia ristiin ja rastiin monta kertaa ja putsasin koneista kaikki ajurien jäänteet ja preferenssit FileBuddylla joka näkee tietty Finderia syvemmälle.
Tein kaikilla noilla speedtestejä useaan aikaan päivästä ja monta kertaa. Kullekin muodostui hyvin selkeä toistuva käyttäytymismalli. Lopputulos on se että kaikki muu toimii suht ok ristiin ja rastiin mutta tuo Huawei e1762 on totaalisen onneton tuote Soneran littymän kanssa, vaikkakin testialue on koko ajan hyvässä peittoalueessa. Muut yhteyslaitteet pelasi megasella liittymällä "megasen tavoin". Kokeilin vielä kaverin vastaavaa Nokia CS-15 mokkulaa Soneralla ja se pelasi hyvin.
Päätelmäni on se että irtisanon vanhan Sonera-liittymäni(24kk soppari ohi jo). Palautan myös tyytyväisyystakuun aikana tän uudemman Huawein tikun ja sen mukana tulleen Sonera-liittymän. Puhuin asiasta myös Elisan asennusjannun kanssa ja tämä oli sitä mieltä ettei Soneralla ole edes tähän kaikkeen soveltuvaa tekniikkaa käytössään. Näin tuumasi hän: " Elisa/Saunalahti omistaa suomessa tällä hetkellä n. 2700 tukiasemaa...DNA tulee perässä hyvänä kakkosena n. 2400 tukiasemalla ja Sonera tulee perässä valovuosia"
Ei näiltä toki voi ihan huikeita odottaakaan mutta kokeilen seuraavaksi Elisan vastaavaa sillä kun päivitän megasesta tuotetta ylöspäin niin odotan saavani rahoilleni edes jotain vastinetta enkä koneelle lisäkuormaa ja hitaampaa verkkoa kalliimmalla. Ei voi kun kummastella miten Sonera voi ilkeää myydä tätä uudempaa tavaraa Mac-käyttäjille? Ja voinetta arvata millainen oli puhelu kun kysyi Soneralta apua..voi hyvä luoja..
Ja lopuksi vielä viestintäviraston määritelmä siitä mistä on kyse ja esim. mikä on 1 megan yhteys:
http://www.viestintavirasto.fi/index/in ... lvelu.html
-
Re: Huawei e1762 Sonera OSX testiä.
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Re: Huawei e1762 Sonera OSX testiä.
Siinä on jo hyvät lukemat mökille ja tuolla pärjäisi kotonakin vallan hienosti. Noin sen just pitäs olla.MacFinn kirjoitti:Onneksi Soneran kesätarjouksessa oli Nokian CS-15 eikä tuo Huawei. Kokeilin ekaa kertaa täällä mökilllä, 4 megaa tulee tännepäin ja 0,31 ylöspäin, ping oli oletettu 205 ms.
Hirvittää kun Elisan paketeissa on noita Huawein toisia malleja joissa sama "Mobile partner" softa. Pitää mennä kivijalkaliikkeeseen ihan tutkimaan saisiko tehtyä seoksen jossa Nokian tikku ja Elisan data+puh.liittymä. Ainakin niillä on maksutta multisim, että saisi samaan liittymään datan ja toiselle kortille/samaan liittymään puhelut. Nokian CS-15 tikku on iso möhkö verrattuna Huawein siroihin, mutta silti jos Huaweinkin tökkää suoraan Macin USB-porttiin niin siihen viereiseen porttiin ei mene enää mikään tikku tai liitin. Eli ihan sama roikottaa sitten isompaakin tikkua piuhan nokassa.
-
Re: Huawei E1762/E1820 Sonera/Elisa OSX testiä
Ei voi kun kummastella miten voi olla näin huikea ero tuotteissa. Tän hinta oli 13,90/kk tuolla tikulla ja sai vielä 10€ kertamaksulla toisen tikun mukaan ja vielä maksutta toisen sim-kortin.
T: Tyytyväinen asiakas
-
-
Viesti Kirjoittaja kimppikoo »

Yleensä (siis aina) pingit ovat vähintään 150 - 200 ms luokkaa, ja ainakin mökillä testaillessani pahimmillaan 500 - 1000 ms. Nopeudesta ei juuri ole tuollaisilla viipeillä mitään iloa, kun nettisivut kuitenkin nykyään tuppaavat lähettämään kaikenlaisille seuranta/mainos palvelimille älyttömästi pieniä paketteja.
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Mulla paras mittaamani ping on ollut 39 ms (CS-15/Nopsa).kimppikoo kirjoitti:Oho, oletpas saanut alhaiset latenssit (pingit siis) !! En ole missään mobiililiittymässä nähnyt noin hyviä tuloksia, taidat sattua viimeisintä tekniikkaa olevan tukiaseman alueelle ilman muita käyttäjiä![]()
Just äsken 60:n kahta puolta (Tallinna/Turku).
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Tietty etu syntyy keikkabussin takanurkassa FPS-pelin kiroissa kiemurtelevallekimppikoo kirjoitti:Nopeudesta ei juuri ole tuollaisilla viipeillä mitään iloa, kun nettisivut kuitenkin nykyään tuppaavat lähettämään kaikenlaisille seuranta/mainos palvelimille älyttömästi pieniä paketteja.

-
Viesti Kirjoittaja milesdavis »
Koska en näistä nopeuksista juuri tajua, kommentoisitteko tätä Helsingin tulosta:

Sitten haluaisin vielä tietää, onko minun pakko käyttää tämän kanssa Soneran Mobile Partneria, joka kuumentaa konetta ja ilmeisesti vie melkoisesti resursseja. Vai toimiiko tikun kanssa Leopardin Verkko. Kiitos avusta!
-
Ihan hyvät lukemat tässä. Mulla oli murto-osa tuosta vastaavalla paketilla. Mobile Partnerin ohitusta en ainakaan itse keksinyt.milesdavis kirjoitti:Hankin itsekin mielenhäiriössä Soneran E1762 -tikun, jolla toki on se 14 päivän tyytyväisyystakuu. Vaikka tikun piti toimia heti paketista, tietenkin jouduin mailaamaan Soneralle, jotta aktivoivat sen omasta päästään. No äsken se sitten alkoi "toimia". Elelen Helsingissä ja täällä kai verkkojen pitäisi olla melko kunnossa. Langaton laajakaista tulee kuitenkin Vihdin mökille ja siellä tikun toimivuus todella testataan. Sen testaan viikonloppuna.
Koska en näistä nopeuksista juuri tajua, kommentoisitteko tätä Helsingin tulosta:
Sitten haluaisin vielä tietää, onko minun pakko käyttää tämän kanssa Soneran Mobile Partneria, joka kuumentaa konetta ja ilmeisesti vie melkoisesti resursseja. Vai toimiiko tikun kanssa Leopardin Verkko. Kiitos avusta!
-
Hyvä kuulla, vaikka hieman tahmaiselta tuntuukin verrattuna megaiseen kiinteään laajakaistaani (se on ilmainen, joten en ole viitsinyt maksaa nopeammasta). Mutta viikonloppuna sitten mökkitesti.Jone kirjoitti: Ihan hyvät lukemat tässä. Mulla oli murto-osa tuosta vastaavalla paketilla. Mobile Partnerin ohitusta en ainakaan itse keksinyt.
-
Juu ei nämä pärjää kiinteälle yhteydelle ja ovatten hieman tahmaisia, mutta iso apu moneen puuhaan.milesdavis kirjoitti:Hyvä kuulla, vaikka hieman tahmaiselta tuntuukin verrattuna megaiseen kiinteään laajakaistaani (se on ilmainen, joten en ole viitsinyt maksaa nopeammasta). Mutta viikonloppuna sitten mökkitesti.Jone kirjoitti: Ihan hyvät lukemat tässä. Mulla oli murto-osa tuosta vastaavalla paketilla. Mobile Partnerin ohitusta en ainakaan itse keksinyt.
-
Jone, toisaalla keskusteltiin, että ilmeisesti toisen Huawein mallin käyttäminen suoraan verkkoasetuksista on mahdollista, jos pin-kysely ohitetaan. Oletko sitä mieltä, etä sama ei toimisi E1762:n kanssa? Kiitokset avustasi!Jone kirjoitti: Mobile Partnerin ohitusta en ainakaan itse keksinyt.
-
Juu kyllä se näin on ja mulla on myös Huawein E220 ja ainakin sillä tuo onnistuu juuri noin kuten sanoit. Tällä systeemillä ei taas niin väliäkään kun ohjaussofta "Mobiilikaista ohjelmisto" on ihan olematon.milesdavis kirjoitti:Jone, toisaalla keskusteltiin, että ilmeisesti toisen Huawein mallin käyttäminen suoraan verkkoasetuksista on mahdollista, jos pin-kysely ohitetaan. Oletko sitä mieltä, etä sama ei toimisi E1762:n kanssa? Kiitokset avustasi!Jone kirjoitti: Mobile Partnerin ohitusta en ainakaan itse keksinyt.
-
En ollut kuitenkaan kokeillut "ilmaista" lisäantennia ja tänään kun palasin taas kaupungista mökille, kytkin sen tikkuun. Ja katsos vaan, homma lähti ainakin aluksi toimimaan aivan eri tavalla. Tuosta surkean näköisestä lisäantennista vaikuttaa olevan aitoa hyötyä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Mulla tuo lisäantenni taas teki sen että se meni siihen nopeampaan verkkoon jossa Sonera ei toimi lainkaan. Ehkä sulla se meni ja ylsi siihen toiseen. Mutta toivottavasti Saunalahti pelaa ok ilman mitään kilkkeitä sillä melkoista räpellystä on netin käyttö sen antennin kanssa. Toki mökille sen antennin voi pultata kiinteäksi jos ei muuten pelaa mutta "matkanettin" en itse moista härpäkettä haluaisi tikun lisäksi.milesdavis kirjoitti:No niin, nyt on testailtu mökilläkin. Paikka on sellainen syrjäinen piilopirtti Vihdin ja Nurmijärven rajalla, jossa uudemmat puhelimetkaan eivät meinaa kuulua. Soneran E1762 -tikun kanssa oli vaikeaa viikonloppuna, ja vaikka sivuja putoilikin ajoittain, ei parin kolmen minuutin odottaminen per sivu ollut kovin mukavaa. Tänä aamuna tilasin Saunalahden liittymän.
En ollut kuitenkaan kokeillut "ilmaista" lisäantennia ja tänään kun palasin taas kaupungista mökille, kytkin sen tikkuun. Ja katsos vaan, homma lähti ainakin aluksi toimimaan aivan eri tavalla. Tuosta surkean näköisestä lisäantennista vaikuttaa olevan aitoa hyötyäTäytyypä tutkia tilannetta ja vertailla vielä myöhemmin Saunalahden liittymään. Huonompi saa väistyä.
-
No olen kyllä muutaman tunnin surffailun jälkeen samaa mieltä. Aluksi homma toimi, mutta nyt on taas ollut hidasta... Saunalahtea/Elisaa odotellessa:)Jone kirjoitti:Mulla tuo lisäantenni taas teki sen että se meni siihen nopeampaan verkkoon jossa Sonera ei toimi lainkaan. Ehkä sulla se meni ja ylsi siihen toiseen. Mutta toivottavasti Saunalahti pelaa ok ilman mitään kilkkeitä sillä melkoista räpellystä on netin käyttö sen antennin kanssa. Toki mökille sen antennin voi pultata kiinteäksi jos ei muuten pelaa mutta "matkanettin" en itse moista härpäkettä haluaisi tikun lisäksi.milesdavis kirjoitti:No niin, nyt on testailtu mökilläkin. Paikka on sellainen syrjäinen piilopirtti Vihdin ja Nurmijärven rajalla, jossa uudemmat puhelimetkaan eivät meinaa kuulua. Soneran E1762 -tikun kanssa oli vaikeaa viikonloppuna, ja vaikka sivuja putoilikin ajoittain, ei parin kolmen minuutin odottaminen per sivu ollut kovin mukavaa. Tänä aamuna tilasin Saunalahden liittymän.
En ollut kuitenkaan kokeillut "ilmaista" lisäantennia ja tänään kun palasin taas kaupungista mökille, kytkin sen tikkuun. Ja katsos vaan, homma lähti ainakin aluksi toimimaan aivan eri tavalla. Tuosta surkean näköisestä lisäantennista vaikuttaa olevan aitoa hyötyäTäytyypä tutkia tilannetta ja vertailla vielä myöhemmin Saunalahden liittymään. Huonompi saa väistyä.
-
Nyt on juuri otettu käyttön Saunalahti/Elisa ja Huawei E1820. Jonen ansiokas pioneerityö näköjään piti tarkalleen kutinsa. Tämä yhdistelmä liikkuu ainakin kaupungissa aivan hurjaa kyytiä verrattuna Soneraan. Saunalahti on jopa kiinteää liittymääni vauhdikkaampi ensi tutustumisen perusteella. Toivon sydämestäni, että homma toimii mökillä samalla tavalla. Sen näen ensi viikolla...

-
Hieno juttumilesdavis kirjoitti:Sonera sai lähteä sinne mistä oli tullutkin. En voi suositella sitä tuotetta kenellekään, valitettavasti.
Nyt on juuri otettu käyttön Saunalahti/Elisa ja Huawei E1820. Jonen ansiokas pioneerityö näköjään piti tarkalleen kutinsa. Tämä yhdistelmä liikkuu ainakin kaupungissa aivan hurjaa kyytiä verrattuna Soneraan. Saunalahti on jopa kiinteää liittymääni vauhdikkaampi ensi tutustumisen perusteella. Toivon sydämestäni, että homma toimii mökillä samalla tavalla. Sen näen ensi viikolla...

Itse olen paukuttanut tuota speedtestiä joka päivä eikä ole mennyt alle 6mb kertaakaan. Vaikka se lisäantenni on kömpelö,niin saattaa olla mökillä tarpeellinen.
-
Kuitenkin Elisan liittymällä sain surffailtua tarpeelliset työt, vaikkakin suht' hitaasti. Kuitenkin vauhti oli inhimillinen ja välillä jopa normaali. Saunalahti jää nyt minulle ja yritän parantaa tilannetta aktiivisella USB-johdolla ja kenties lisäantennilla, jos se sen vaatii. Luulen että pitkä USB-kaapeli auttaa jo tilannetta paljon.
-
Ite huitelen kanssa tänään samalla combolla korpeen tutkimaan tilannetta. Lisäantennia ei valitettavasti ole mukana että mahdollisen avun voisi todeta, mutta testitään silti itse tikkua. Tuolla jossain DYI-sivuilla jannut oli laittaneet pitkän USB-johdon perään nettitikun ja tämän sitten pitkän kepin nokkaan pihalle. Tikku+liitin oli suojattu nerokkaasti säältä kondomilla/nippusiteellämilesdavis kirjoitti:Saunalahti/Elisa + E1820 on nyt testattu myös mökkiolosuhteissa. Lienee syytä korostaa, että mökkimme on erittäin vaikeassa paikassa Nurmijärven ja Vihdin rajalla ison kukkulan juurella. Kuuluvuuskartat osoittavat, että ei siellä mokkulan pitäisikään toimia kunnolla.
Kuitenkin Elisan liittymällä sain surffailtua tarpeelliset työt, vaikkakin suht' hitaasti. Kuitenkin vauhti oli inhimillinen ja välillä jopa normaali. Saunalahti jää nyt minulle ja yritän parantaa tilannetta aktiivisella USB-johdolla ja kenties lisäantennilla, jos se sen vaatii. Luulen että pitkä USB-kaapeli auttaa jo tilannetta paljon.
-
Mielenkiintoista! Tiedätkö miten päin tikun pitäisi kortsun sisällä olla eli pitääkö se suunnata johonkin? Oletus on tietenkin tässä tapauksessa pystyasennossaJone kirjoitti: Ite huitelen kanssa tänään samalla combolla korpeen tutkimaan tilannetta. Lisäantennia ei valitettavasti ole mukana että mahdollisen avun voisi todeta, mutta testitään silti itse tikkua. Tuolla jossain DYI-sivuilla jannut oli laittaneet pitkän USB-johdon perään nettitikun ja tämän sitten pitkän kepin nokkaan pihalle. Tikku+liitin oli suojattu nerokkaasti säältä kondomilla/nippusiteelläVaan oli ollut erittäin toimiva systeemi ja hyvä "kuuluvus".
Edit: Ota Jone korpeen mukaan tällainen: http://www.siptune.com/siptune.com/inde ... cts_id=267
"Tämän antennin teho siis riittää tykittämään 900 MHz GSM- tai UMTS-verkon tiheammänkin metsikön läpi. Heiveröisempi rastas mötkähtää lepän oksalta tantereeseen, jos osuu tämän antennin tulilinjalle." 8)
-
Viesti Kirjoittaja onlyone79 »
Tuki tikulle ja Macille pitäisi olla, mutta kas kummaa kun valmistajan sivuiltakaan ei löydy sanaakaan ohjeita, joissa mainittaisiin MAC ei suomeksi, englanniksi eikä norjaksi!
Ai V...u, mitä pitäis tehdä?
-
Viesti Kirjoittaja masiaro »
Siis mitä? Sait siis kaksi mokkuloita ja toinen maksoi vain 10e?Jone kirjoitti:No huh huh! Kävin Elisan "Nopsan" jossa verkon maksimi ja Huawei E1820 tikku. Homma lähti supattamaan oitis ja vauhti melkein 9 megaa/s ja pingin 100 kieppeillä. Oikein ok driver mukana sekä ohjaava softa keponen ja enempi on/off tyyppinen.
Ei voi kun kummastella miten voi olla näin huikea ero tuotteissa. Tän hinta oli 13,90/kk tuolla tikulla ja sai vielä 10€ kertamaksulla toisen tikun mukaan ja vielä maksutta toisen sim-kortin.
T: Tyytyväinen asiakas
-
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka