Sain itse kameran 22.4. Itse arvoin pitkään 350D ja 20D väliltä ja kun tuo hintaero n. 580e alv22 on aikamoinen, niin päädyin sitten lopulta 350D ajatuksella että eihän se kameran runko ole kuin filminpidike - toki digisellainen - ja ainahan sen voi vaihtaa kun tekniikka kehittyy ja ennen kaikkea halpenee...
Ensivaikutelma oli aika lelumainen (täytyy myöntää että jäin kaipaamaan E10 magnesiumrunkoa). Kameran koko on pieni minulle, jonka käteen Olympus E10 sopi kuin nakutettu. Varsinkin kun nokalle pistää painavan 950 g linsin (EF 24-70 mm f/2,8 L), on yhden käden ote totuttelua vaativa. Totuttelu vei muutaman päivän. Vaikka pieni ja kevyt runko yhdistettynä paivavaan linssiin on aika epäsuhta yhdistelmä, niin ergonomia ei ole itseasiassa hullumpi.
Kameran käytettävyys, nappuloiden sijaiti ei ole paras mahdollinen. Esim asetetun herkyyden näkymä ei ole koko ajan esillä. Muutenkin "luovassa tilassa" asetusten vaihtaminen ei ole kaikkein kätevintä. Tiettyjen asioiden - kuten herkyyden, tarkennustavan, valotuksen mittauksen valiinataan olisin suonut "oikotietä" niin että edellä mainittuja asioita voisi vaihtaa "lenossa" esim kierityskiekolla. Nyt jotku elintärkeät asiat on piilotettu valikkojen taakse.
Koon lisäksi toinen huolenaihe oli tarkennuksen luotteavuus. Tarkennuksen "hyvyyttä" en osaa kommentoida kun ei ole parempaa vertsilukohtaa enkä ole ehtiny kovin paljon testailla. Hyvissä olosohteissa ei ole mitään ongelmaa. Minua ainoastaan mietitytti asia luettuani testin loppuosasta
(linkki tässä) 11.3. päivän kohdalta että 350D vahvimpia puolia ei ole tarkennus. Tosin itse en hirveästi kuvaa hämärässä, joten ajattelin että kokeillaan... Kuvan laatu sisäänsä ei ole mietityttänyt.
Muistikortiksi otin 2 Gigan Sandisk Extreme III. Kokeilin kortin nopeutta jatkuvalla kuvauksella, kamera kykeni otamaan muistaakseni 22-24 kuvan sarjoja ennen bufferin täyttymystä (jpg paras laatu/suurin reso). Eli kortin nopeudella tuntuu olevan väliä. Luku kameralta tietokoneelle tuntui olevan ko kortilla selvästi hitaampaa.
Itse ostin linssin ensin ja päätin vasta sen jälkeen rungosta. Kaiken kaikkiaan, kun linssi on valittu, on arpakin heitetty eikä valinnan varaa hirveästi ollut. Jos nyt - kahden päivän aktiivisen kuvaamisen jälkeen - joutuisin uudestaan valinnan eteen (kamerarunko EF putkelle), tekisin saman ratkaisun. Mutta seuraava runko on isompi ja sen käytettävyys parempi. Toki mielikin voi ajan myötä muuttua....