Minä ja kaveri saatiin puhelimet (iPhone4) eilen ja ollaan testattu rinnakkain aika kattavasti kahdella puhelimella, kummatkin Soneran verkossa.
Nyt pitää muistaa, että useimmat eivät käytä iPhonea pääasiassa (oletettavasti) soittamiseen, vaan surffailuun. Eli sillä on melko vähän väliä, miten pylväät/pilarit käyttäytyvät puhelun aikana ja sillä paljon enemmän, kun puhelinta näpräillään siten, että se on kämmenessä. Puhelun aikana, kun puhelinta painetaan korvaan, on suht helppo löytää yksi monesta tavasta pitää sitä, niin että tuota vasemman alakulman raitaa ei oikosuljeta. Kämmenessä osuu melkein väkisinkin siihen ongelmakohtaan, vasemmassa alareunassa olevaan rimaan, joiden kummallakin puolella olevia antenneja ei saisi oikosulkea.
Testien paikka on ollut Vantaalla Jumbon vieressä Kartanonkoskessa ja Ylästössä, sekä Jumbo-ostarin lisärakennuksessa Flamingossa. Tässä omia havaintoja. Muistakaa, että paikasta riippuen, pitotavasta riippuen ja varmasti omasta kropastakin riippuen tulokset varmasti vaihtelevat. Ehkä myös puhelimesta riippuen, mutta tässä on nyt kaksi brittipuhelinta testissä ja kummatkin käyttäytyivät tarkalleen identtisesti.
Havaintoja:
1. Ongelma, että pilareiden määrä laskee ja puhelimen "vastaanotto" heikkenee ON olemassa. Olen testannut sitä kahdella laitteella jättämällä puhelimen terassin kaiteelle kotona (3g, kolme pilaria, speedtest.net 500/500kbps). Kun laitan sen kämmenelle, pilareista katoaa heti kaksi, hetken päästä puhelin tippuu Edge alueelle ja kerran jopa "No service" -tasolle. Toistin tämän testin ehkä 10 krt peräkkäin. Sama tapahtuu, jos oikosuljen tuon viivan kummallakin puolella olevan metalliriman esimerkiksi keittiöveitsellä. Sama tapahtuu, jos painan vain etusormella sitä viivan liitoskohtaa.
2. Jotkut väittävät että tällä ei ole merkitystä, koska se ei vaikuta 3g -verkon nopeuteen ja bitti valuu aina kuitenkin samalla nopeudella. Tämä ei pidä aina paikkansa, koska kotonani, missä olen 3g:n ulkokieppeillä, tippuminen merkitsee aina speedtest.net:in tuloksen tippumista radikaalisti. 500/500 saattaa mennä 20/0 tasolle ja jos tippuminen 3g:stä Edgelle tapahtuu juuri testin ollessa käynnissä, se helposti epäonnistuu kokonaan.
3. Bumpperi (Applen valmistama) auttaa ja korjaa asian lähes täysin. Välillä tuntuu, että kämmenellä pitämisestä tippuu yksi 3G pilari pois, mutta en ole varma johtuuko se tästä antenniongelmasta.
4. Flamingossa (3km etäisyydellä meistä), 3G toimii aina ja antaa täydet viisi pilaria. Tosiasia on se, että tällöin ei sormitempulla ole vaikutusta. Eli vaikka miten oikosulkisi tuon riman ja pilarit tippuu kahdella (eli 5 pilaria -> 3 pilaria), speedtest.netin nopeus pysyy vakiona (500/500), joten tästä johtuen varmaan monet sanovat ettei ongelmaa ole olemassa ja toiset väittävät kivenkovaa että on.
5. Vihasin ennen bumppereita ja koteloita, mutta Applen bumpperi on niin käytännöllinen, että olen alkanut tykkäämään siitä päivässä. Onhan se kauniimpi ilman (mielestäni), mutta tässä joitakin etuja:
* Bumpperin ansiosta puhelin pysyy melkein millä tahansa tasolla liukumatta, vaikka olisi täysi tärinä päällä
* Bumpperi nostaa takalasia hiukan, joten se ei enää koskaan kosketa pöytää, eikä naarmuunnu niin helposti
* Puhelimen kehtaa melkein tiputtaa alas pöydälle sen sijaan, että asettaisi varovasti, koska bumpperi toimii ihan niin kuin linnanmäen autoissa.
* Puhelin pysyy mielestäni tukevammin myös kädessä.
ja muutamia haittoja:
* Puhelin on rumempi (makuasia)
* Bumpperi naarmuttaa antennikylkiä. Olen päivässä saanut ekan naarmuni ja lukenut vastaavia raportteja netistä. Se johtunee siitä, että bumpperin sisään kerääntyy hiekkaa, pölyä ja roskaa, joka sitten hankkaa sisäosia.
Tällä hetkellä pitäisin ehkää bumpperin vaikka voisin luopua siitä, koska olen oppinut pitämään siitä.
6. Teippi ei kauheasti auta. Kokeilin kolmen sorttista läpinäkyvää teippiä (Scotchin vakkaria, paksumpaa paketointiteippiä jne). Kaikilla lopputulos oli sama kuin teippiä ei edes olisi siellä. Jotenkin teippi vain johtaa sitä sähköä / oikosulkee tuon riman. Heti kun kosketan rimaa, tippuu pari, kolme pilaria. Teipillä tai ilman. Olen myös laittanut teippiä niin paksuja paloja (testiksi), ettei mikään osa antennista jää avoimeksi. Sähköteippi (nuo värikkäät, muoviset) ei myöskään toimi, syystä tai toisesta. Ehkä se johtaa liimapuolelta?
Tällä hetkellä siis seuraava lopputulos: Ilman bumpperia tai koteloa, on raivostuttavaa käyttää iPhone nelosta heikolla 3g alueella, missä ollaan juuri ja juuri 3g:n ja Edgen kuuluvuuden rajoilla. Myös Edge signaali tippuu alaspäin kun koskettaa rimaa, eli ongelma ei kohdistu pelkästään 3g:hen.
Bumpperilla puhelin toimii "normaalisti", vaikka se tuntuu antavan heikomman signaalin kuin edeltäjänsä (N900) melkein kaikissa paikoissa. Mutta se voi vain olla ero pilareiden näyttämisen optimismissa eri valmistajilla. Eli viisi nokian pilaria eivät vastaa viittä Applen.
Toivottavasti jollekin oli hyötyä tästä. Tosiaankin kahdella eri puhelimella kotisuomessa testattu. Olen vakuuttunut että ongelma on olemassa, mutta että se esiintyy vain tietyissä olosuhteissa. Valitettavasti juuri siellä missä sekä minä, että kaverini asumme. Muuten diggaan puhelimesta aivan kybällä. Paras tähän asti, enkä vaihtaisi mihinkään toiseen. Facetimekin on hauska.
EDIT: Pistin sitten muutaman kuvan josta ehkä näkee jotain. Eka on puhelin pöydällä itsekseen, toka ja kolmas kuva otteesta, miten pidän puhelinta kun surffailen sillä ja neljäs näyttää missä se ongelmallinen rima sijaitsee. Viides on ennen bumpperin asentamista harrastamani ote, joka todistettavasti toimii hyvin
Jos joku kaipaa videota syystä tai toisesta, niin kertokaa. En viittinyt tähän hätään laittaa, kun kelasin että youtube on pullollaan samanlaisia iPhone4 antenniongelmavideoita.
http://imgur.com/a/Q1Z5C