miika1234 kirjoitti:
Mahtavaa kun on olemassa foorumi, missä asioista on kerrottu selkeästi, osa-alueet on eritelty ja myös amatööriä autetaan hyvin avoimesti, ei olla heti sillä asenteella että "Kato kettu Googlesta". Hienoa toimintaa! Toivottavasti jatkuu myös tällaisena lähi tulevaisuudessa!
Homppu on. 8)
EDIT: Tänään hain Lahden Omenagroupista tämän 13 tuumaisen Pron, useampi tunti on jo vierähtänyt ohjelmistopäivityksien parissa ja samalla olen yrittänyt päästä jyvälle OS X:n anatomiasta kun olen vielä keltanokka Mac koneiden suhteen.
Oikeastaan nopeasti en löydä mitään pahaa sanottavaa, kaikki toimii niinkuin pitääkin!
Viimeksi muokannut Pixxa, 8.7.2010 klo 20.05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ensimmäinen ilta on vierähtänyt uuden 13.3" Pron kanssa ja kyseessä on ensimmäimem Mac kannettava, pöytäkoneita on tullut käpisteltyä enemmänkin.
Kaikki tuntuu vaan toimivan(TM), näppäimistön valot illalla pimeässä olivat kohtalaisen impressive ja helpottavat kyllä käyttöä uskomattoman paljon.
Vielä ei voi jeesustella pahemmin kun on vasta ohjelmiston asennus ja konfaaminen menossa mutta tällä hetkellä vaikuttaa kyllä parhaalta kannettavalta ikinä mihin olen törmännyt ja pelko ruudun 1280x800 resoluution riittävyydestä voi nyt rehellisesti sanottuna heittää romukoppaan(omaan käyttööni siis), resoluutio oli se suurin ostanko 15" vaiko 13.3" ongelma. Aivan ensimmäisenä laatikosta nostettaessa tuli silmille koneen paino, tuntui painavan paljon mutta enpä ole tuota 17" vanhaa Acerin taulua kyllä pahemmin liikutellutkaan.
Suurin pelko on nyt se että muutaman vuoden päästä on pakko saada isompi vastaava laite 8)
Mulla on kanssa eka mäkki viikon ollut käytössä. Itsekin pelkäsin resojen riittävyyttä ja ostin tän 13pro karvalakin kokeillakseni pidänkö ylipäätään laitteesta. Hienosti riittää resot ja kaikki toimii kuin kello. seuraavakin kone tulee olemaan mac. 17v windows puolelta tulleena siirtyminen onnistui helposti ja tässä vaiheessa en ainakaan kaipaa mitään windows ympäristöstä (paitsi mikä nappi vastaa deleteä?). Tää hiiri on muuten ihan pro.
Millä näppäinyhdistelmällä pystyy liikkumaan saman ohjelman eri ikkunoiden välillä? Eli jos kaks Safari-ikkunaa, niin millä näppäinyhdistelmällä voin siirtyä ikkunasta toiseen?
odc kirjoitti:Millä näppäinyhdistelmällä pystyy liikkumaan saman ohjelman eri ikkunoiden välillä? Eli jos kaks Safari-ikkunaa, niin millä näppäinyhdistelmällä voin siirtyä ikkunasta toiseen?
cmd <
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
Ostin kesän alussa uuden läppärin itelleni, karvalakkimallisen mbp:n. Muuten on toiminut hyvin muutamaa mokkulan aiheuttamaa kaatumista lukuunottamatta, paitsi akku mietityttää. Akku latautuu vain 96% saakka, mutta iStat näyttää battery healthin olevan 100%. Normaalia?
eibou kirjoitti:Ostin kesän alussa uuden läppärin itelleni, karvalakkimallisen mbp:n. Muuten on toiminut hyvin muutamaa mokkulan aiheuttamaa kaatumista lukuunottamatta, paitsi akku mietityttää. Akku latautuu vain 96% saakka, mutta iStat näyttää battery healthin olevan 100%. Normaalia?
Vika luultavasti käyttiksessä niinkuin minullakin, eli lataa vain esim. 98% mutta laturin irroittamisen jälkeen pysyy siinä melko kauan ennenkuin alkaa laskemaan.
Jos luvut jämähtää niin irroittaa johdon ja laittaa takaisin niin lataa 100% asti.
Aivan loistava reissukone tämä. Mutta kotiin tuleminen ja omaan wlan-verkkoon takaisin liittyminen on osoittautunut erittäin haasteelliseksi! AirPort ei ensinkään meinaa löytää omaa verkkoani, naapurusto kyllä löytyy ja sitten kun oma verkko löytyy, niin seitsemääntoista kertaan syötetyn salasanankaan jälkeen ei vain suostu liittymään verkkoon. Aikansa kun kikkailee käynnistämällä ja sammuttamalla AirPortia valikkorivillä tai järjestelmän asetuksissa sekä boottailemalla kaikki kodinkoneet pääsee lopulta liittymään takaisin kotiverkkoon. Ei kait tämän näin vaikeata pitäisi olla? Ainoa vaikeushan pitäisi olla se, että muistan kryptisen WPA2-salasanan, jonka olen asettanut verkkooni. Purnukka on Elisan A-LINK ADSL2+ RR24AP, jos sillä on jotain merkitystä tässä tapauksessa.
PS. Sitten kun olen onnistunut kerran kirjautumaan kotiverkkoon, ei ole enään ongelmaa uudelleen kirjautumisessa siihen saakka, kunnes syystä tai toisesta käytän esim. mobiilia yhteyttä.
Viimeksi muokannut Jubax, 16.7.2010 klo 20.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac G4 1,25 Ghz 17"(Late 2003, Leopard+YellowDog Linux)
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
Nyt on ollut päälle viikon verran käytössä sigun macbook pro. Tässä kun on tullut katsottua leffoja ja tv-sarjoja niin olen huomannut ärsyttävää pätkimistä ja kuvan rakeutumista. Tätä ei ollut vanhalla G5 iMacilla. Mites sitä nyt tällä koneella voi olla?
Tuon trackpadin kanssa on vielä opettelemista. Välillä tuntuu toimivan normaalisti mutta välillä tuntuu ettei reagoi kosketukseen mitenkään.
Eiköhän sitä tule kone tutuksi käytön lisääntyessä lomien jälkeen.
dem0 kirjoitti:Tässä kun on tullut katsottua leffoja ja tv-sarjoja niin olen huomannut ärsyttävää pätkimistä ja kuvan rakeutumista. Tätä ei ollut vanhalla G5 iMacilla. Mites sitä nyt tällä koneella voi olla?
Missä ohjelmassa ja tiedostoissa? Itsellä nimittäin myös tekee VLC tuota .avi-filujen kanssa. Ei suuri haitta, mutta lievästi ärsyttävä. ~3-4 kertaa per 40 minuutin episodi.
dem0 kirjoitti:Tässä kun on tullut katsottua leffoja ja tv-sarjoja niin olen huomannut ärsyttävää pätkimistä ja kuvan rakeutumista. Tätä ei ollut vanhalla G5 iMacilla. Mites sitä nyt tällä koneella voi olla?
Missä ohjelmassa ja tiedostoissa? Itsellä nimittäin myös tekee VLC tuota .avi-filujen kanssa. Ei suuri haitta, mutta lievästi ärsyttävä. ~3-4 kertaa per 40 minuutin episodi.
No juurikin VLC ja .avi-tiedostot kyseessä. No ei onneksi sitten koneessa ole ongelmaa.
Pikkasen huolettaa akun kapasiteetin (ainakin näennäisen) lasku. Melkein uudesta asti kapa pyöri siinä 95-97%:n paikkeilla, ja nyt parin kalibroinnin jälkeen näyttää jo 92%. Akkua on mielestäni käytetty hellällä otteella ohjeiden mukaan, mutta noin vain menee. Missähän vaiheessa kannattaa hakeutua huoltoon?
Muuten, kalibrointiohjeen mukaan koneen pitäisi mennä akun loppuessa nukkumaan, mutta tämä yksilö vetää kyllä virrat kylmästi poikki ja mennee jonninmoiseen "deep sleeppiin".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
getty kirjoitti:Pikkasen huolettaa akun kapasiteetin (ainakin näennäisen) lasku. Melkein uudesta asti kapa pyöri siinä 95-97%:n paikkeilla, ja nyt parin kalibroinnin jälkeen näyttää jo 92%. Akkua on mielestäni käytetty hellällä otteella ohjeiden mukaan, mutta noin vain menee. Missähän vaiheessa kannattaa hakeutua huoltoon?
Muuten, kalibrointiohjeen mukaan koneen pitäisi mennä akun loppuessa nukkumaan, mutta tämä yksilö vetää kyllä virrat kylmästi poikki ja mennee jonninmoiseen "deep sleeppiin".
Viimeistään siinä vaiheessa kannattaa viedä huoltoon, kun "Service Battery" -ilmoitus lävähtää toolbariin. Omassa akussani se tuli n. 9 kk:n jälkeen.
Ehtiikö kone tallettaa kovalevylle keskusmuistin tiedot ennen kuin kone sammuu, vai käynnistyykö kone uudestaan ikään kuin se olisi ensin sammutettu?
Kyllä se ehtii vissiin ainakin jotain kirjoittaa, kun käynnistettäessä ruutuun lävähtää tilanne, joka viimeiseksi näytössä oli näkynyt ja valkoinen "nappulapalkki" alkaa rullata vasemmalta oikealle. Käyttäytyy siis kun win-kone hibernatesta herätettäessä.
Pitänee seurata tuota akun kuntoa edelleenkin, mutta luvattoman nopeasti kapasiteetti laskee, jos tiedot pitävät paikkansa. Superdrive tulikin jo vaihdatettua, oisko akku sitten seuraava, huoh.
getty kirjoitti:
Mulla on kanssa ollu sama juttu aivan ekasta päivästä lähtien. Itsekin olen tätä miettinyt.
Akun kalibrointinohjeidenhan mukaan koneen pitäisi mennä nukkumaan. Tämän jälkeen kone pitäisi käynnistää ja sammuttaa tai antaa sen nukkua ainakin 5 tuntia ja tämän jälkeen kiinnittää virtakaapeli. itsellä tosiaan kone vain sammuu eikä mene päälle enää. Kun kaapelin laittaa kiinni ja koneen käynnistää niin kaikki jatkuu siitä mihin hommat jäi (ensiksi ruutu on vähän aikaa valkoinen ja työpöytä näkyy taustalla).
Itse olen ymmärtänyt asian näin että kaiken kuuluukin jatkua siitä mihin jäätiin ennen kuin kone meni nukkumaan tai sammui. Näin ainakin itselläni, ja mitä muiden juttuja täällä olen lukenut niin noin sen pitäisi siis mennä. Kone periaatteessa tallentaa kaiken mitä sillä on tehty ennen kuin sammahtaa ja kun sitten laittaa virtakaapelin kiinni koneeseen ja se saa latautua rauhassa (tai sitten työskennellä koneella samanaikaisesti kun se latautuu), kone herää niin että näyttö on hetken aikaa sumuisen valkoinen ja näytön alareunassa on sitten sellainen palkkirivi jonka täyttyessä näyttö palaa normaaliksi.
dem0 kirjoitti:Itse olen ymmärtänyt asian näin että kaiken kuuluukin jatkua siitä mihin jäätiin ennen kuin kone meni nukkumaan tai sammui. Näin ainakin itselläni, ja mitä muiden juttuja täällä olen lukenut niin noin sen pitäisi siis mennä. Kone periaatteessa tallentaa kaiken mitä sillä on tehty ennen kuin sammahtaa ja kun sitten laittaa virtakaapelin kiinni koneeseen ja se saa latautua rauhassa (tai sitten työskennellä koneella samanaikaisesti kun se latautuu), kone herää niin että näyttö on hetken aikaa sumuisen valkoinen ja näytön alareunassa on sitten sellainen palkkirivi jonka täyttyessä näyttö palaa normaaliksi.
Mitenkä muilla on akkukesto 2010 MBP 15":ssa? Itselläni on 5-6h kevyellä nettikäytöllä, kuvien selailulla sekä musiikin kuuntelulla. Airportin kautta hoituu netit ja yleensä näytön ja näppäimistön valot aika minimeissä. Onko normaalia?
Coconut näyttää akun kunnoksi yhtäkkiä 96% aikaisemman 100-96% sijaan. Eikai rikki ole menossa?
Perzzza kirjoitti:Mitenkä muilla on akkukesto 2010 MBP 15":ssa? Itselläni on 5-6h kevyellä nettikäytöllä, kuvien selailulla sekä musiikin kuuntelulla. Airportin kautta hoituu netit ja yleensä näytön ja näppäimistön valot aika minimeissä. Onko normaalia?
Täällä myöskin akkukesto tuota luokkaa. Raskaammalla käytöllä korkeintaan viisi tuntia.
Perzzza kirjoitti:Mitenkä muilla on akkukesto 2010 MBP 15":ssa? Itselläni on 5-6h kevyellä nettikäytöllä, kuvien selailulla sekä musiikin kuuntelulla. Airportin kautta hoituu netit ja yleensä näytön ja näppäimistön valot aika minimeissä. Onko normaalia?
Coconut näyttää akun kunnoksi yhtäkkiä 96% aikaisemman 100-96% sijaan. Eikai rikki ole menossa?
Samanlaista kestoa samanlaisella käytöllä täälläkin.
Toukokuussa hankin ja akun kunto näytää 100%
kalibroitu n. kuukauden välein.
Windows ei enää innosta ja iPhone on ollut reilun vuoden parhaana kaverina.
Nyt olisi aika siirtyä myös Mac-maailmaan tietokoneella.
Harkinnassa on 13" kuin 15" Macbook (Pro) - mallit.
Kannattaako parisataa siijoittaa enemmän ja ostaa pro ?
Suurempaan käyttöön + pelailuun olisi opiskeluasunnossa PC, (pari vuotta vanha), mutta sitä ei voi junassa, koulussa ja kotona vkoloppuisin roudata mukana. Onko 15" liian iso mukana kannettavaksi ? Riittääkö 13" kuvien muokkaamiseen junamatkoilla ja vkoloppuisin ?
Armeijaan kone varmaa lähtee mukana tammikuusta eteenpäin..
Kannattaako soneran kautta ostaa 36kk sopimuksella + protection plan ?
vai ostaa suoraan gigantista tms ? Vai applen storesta ?