Daydream kirjoitti:Onkohan noista 3.2 Ghz i3:sta ja 2.8 Ghz i5:sta tehty mitään nopeustestiä? Eroa tietty on, mutta miten näkyy käytännössä? Toisessa on enemmän hertseja ja toisessa ytimiä...
ef0p kirjoitti:Se i5 on quad core ja i3 ei. Mikä niin vaikeeta vieläkin ymmärtää?
Se, että tuo +180 euron i5 on edelleen kaksiydinmalli, ei (väärin)ymmärtämäsi quad core. Intelin mallisto on vieläkin niin vaikeata ymmärtää.
(Kyseessä on siis 21.5" i3->i5-optio)
Minua ei kiinnosta mitä BTO -optioissa tarjotaan, mutta joka tapauksessa tuo high end -mallin i5 on quad.
Minulla ei ainakaan ole ollut mitään vaikeuksia ymmärtää mikä on kaksiydin ja mikä neliydin malli kun se on varsin selkeästi informoitu Apple Storen sivuilla...
Alkoi kovasti polttelemaan tuo uusi iMac, muutama kysymys asiantuntijoille:
Onkohan tuo uusi SSD:n paikka jotenkin helposti saavutettavissa ilman koneen suurempaa purkua, vai vastaavan aukomisen takana kuin aiemmin 3.5" kovalevytkin? Mietin ainoastaan sen takia, kun SSDn haluaisin, mutta tuntui optiona kohtuullisen arvokkaalta - ehkä hieman pienempi ja siten edullisempi riittäisi pelkälle käyttikselle ja eniten käyttämilleni sovelluksille.
Muita säästövinkkejä opiskelija/iPod-alennusten lisäksi? Minimimuistit Applestoresta ja omat palikat tilalle? Noiden purku ilman näytön purkua lienee mahdollista, ilmeisesti kaikki neljä palikkaa?
Pelaamista en ole lopettanut, vaikka hieman rauhallisempaa se nykyään on, ja puhelimen ja erityisesti iPadin avulla ns. viihdenäppäilyn aikalailla suoritan. Joka tapauksessa Biowaren ja Blizzardin tuotteet kiinnostaa aina, ja Bootcamppikään pelien takia ei pelota. Eli:
Mitenköhän tuo järein iMac/Radeon-kombinaatio riittää? Ilmeisesti ihan näytön natiivilla ei pysty kaikissa nopeissa peleissä, muten entäs Blizzardin ja Biowaren rooli- ja strategiapelit? Jos ei, skaalaako tuo näyttö kuinka sievästi? Entäs muuten suorituskyky ja yleinen tyytyväisyys pelin tekijöiden työhön - kannattaako nuo pelata Windowsiin buutaten, eli onko pelien suorituskyvyssä/vakaudessa eroa ja saako lisäosat ja omat systeemit Mac-versioon kuinka kivuttomasti (esim. Dragon Age)? Entäs pelikäytössä suoritin i5 vs. i7, liekö isoa merkitystä n-ohjainten merkitykzen korostuessa?
Daydream kirjoitti:Onkohan noista 3.2 Ghz i3:sta ja 2.8 Ghz i5:sta tehty mitään nopeustestiä? Eroa tietty on, mutta miten näkyy käytännössä? Toisessa on enemmän hertseja ja toisessa ytimiä...
Aivan tuollaisia hertsilukemia ei vertailussa ollut, mutta suuntaa-antavia tuloksia kuitenkin.
Itse etsiskelin myös sopivaa vertailua, mutta en löytänyt vielä mitään kovin kattavaa. Alla kuitenkin suuntaa-antavien testien tulokset. Itse valitsin ainakin Quad-core i5:en. En pelkästään prosessorin, vaan myös ATI:n HD 5750 takia.
ef0p kirjoitti:Se i5 on quad core ja i3 ei. Mikä niin vaikeeta vieläkin ymmärtää?
Se, että tuo +180 euron i5 on edelleen kaksiydinmalli, ei (väärin)ymmärtämäsi quad core. Intelin mallisto on vieläkin niin vaikeata ymmärtää.
(Kyseessä on siis 21.5" i3->i5-optio)
Minua ei kiinnosta mitä BTO -optioissa tarjotaan, mutta joka tapauksessa tuo high end -mallin i5 on quad.
Minulla ei ainakaan ole ollut mitään vaikeuksia ymmärtää mikä on kaksiydin ja mikä neliydin malli kun se on varsin selkeästi informoitu Apple Storen sivuilla...
No voi <sensuroitu>! Miksi sitten menet selittelemään ymmärtämysvaikeuksiasi, jos puhut aivan eri i5-mallista kuin minä? Kyllähän nyt jokainen lukutaitoinen ymmärtää, että high endin i5-prossu on neliytiminen, kun se kerran sen verran isolla siinä lukee. Sen sijaan (mihin sinä taas vastasit aivan väärin tuossa ylhäällä) pienempien i5-malli on kaksiytiminen ja juuri noiden mallien kohdalla ero kiinnosti minua. Eli onko i5 oikeasti noin 200 euron arvoinen verrattuna i3-malliin? Ilmeisesti ei ole, kun erona lähinnä suurempi kellotaajuus.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
Tehy kirjoitti:Hmm, kumpihan on tehokkampi: Dual Core i5 3,6 Ghz vai Quad Core i5 2,8 Ghz? Jälkimmäisen voisi ainakin kuvitella käyvän hieman viileämpänä...
Kuinka tykki tuo kalliimman 27-mallin ATI Radeon HD 5750 -kortti on? Ei ole tullut seurattua näytönohjainmarkkinoita aikoihin...
Eipä tuo 5750 mikään tykki taida olla, mutta ainakin huomattavasti parempi kuin tuo 5670 tai edellisen iMacin 4850/4670. Täällä todiste: http://www.anandtech.com/show/2917/1
chupito kirjoitti:
Eipä tuo 5750 mikään tykki taida olla, mutta ainakin huomattavasti parempi kuin tuo 5670 tai edellisen iMacin 4850/4670. Täällä todiste: http://www.anandtech.com/show/2917/1
Radeon 5750 ei ole huomattavasti tehokkaampi kuin Ati Radeon 4850. Todellisuudessa erot ovat pieniä. Suosittelen lukemaan/katsomaan kuvat tuosta linkittämästäsi Anandtechin arvostelusta. Apple tosin on käyttänyt edellisessä mallissa Mobility Radeon 4850 ohjainta, joka vastaa muuten desktop mallia, paitsi kellotaajuudet ovat pienemmät.
Tällä hetkellä arvuutellaan sitä, että mikä ohjain todellisuudessa iMacissa on. Onko oikeasti desktop versio, vai sittenkin alemmilla kellotaajuuksilla varustettu malli. Desktop malli olisi selkeästi nopeampi kuin Mobility 4850. Koneessa saattaisi olla myös oikeasti Ati Radeon Mobility 5850, joka ei olisi juurikaan parempi/nopeampi kuin edellisessä mallissa ollut 4850.
Mikäli Apple taas kerran on ottanut mobiiliohjaimen, on edellisen mallisukupolven 27" i5 hinta/laatusuhteeltaan hemmetin hyvä vaihtoehto. Hinta 200e edullisempi (jos ei EOL hinnat ole vieläkin alhaisemmat) ja suorituskyky vain hitusen huonompi.
Viimeksi muokannut juharju, 28.7.2010 klo 14.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kauan odotettu päivitys tuli siis vihdoin julki ja nyt olisi elämäni ensimmäisen iMacin osto edessä. Ulkomaisia foorumeita lueskellessani on tullut olo, että päivitys ei ollutkaan mikään kovin kummoinen, ainakaan hinnankorotukseen nähden.
27 tuuman malli siis hankinnassa, mutta kannattaako ostaa vanhempi malli ¨Apple iMac 27", 3,06 GHz pöytätietokone. The ultimate all-in-one. heti 1498.90 €
vai maksaa päivitetystä Apple iMac 27", 3,2 GHz Core i3 pöytätietokone. Uusi iMac. 7/10 -malli. arv. 1-3 viikkoa 1748.90 €
250 euroa enemmän?
Onko rahanarvoista? Koneella en tule pelaamaan, ihan peruskäyttöön tulee. Pientä videoeditointia ja kuvien muokkausta, mutta ei mitään ihmeellisempää. Ja videotiedostojen muuntamista esim. iPhonelle sopivaksi. Onko nopeempaa päivitetyllä koneella esim. DVD-elokuvan rippaus mp4.muotoon?
Ilmeisesti kannattaa odotella ja kattella, että ilmeneekö päivitetyissä koneissa näyttöongelmia. Jos ostan vanhan mallin ja näyttö on ns. rikki niin vaihtorallia en jaksa.
Saimoni kirjoitti:Kauan odotettu päivitys tuli siis vihdoin julki ja nyt olisi elämäni ensimmäisen iMacin osto edessä. Ulkomaisia foorumeita lueskellessani on tullut olo, että päivitys ei ollutkaan mikään kovin kummoinen, ainakaan hinnankorotukseen nähden.
27 tuuman malli siis hankinnassa, mutta kannattaako ostaa vanhempi malli ¨Apple iMac 27", 3,06 GHz pöytätietokone. The ultimate all-in-one. heti 1498.90 €
Ei kai. Tuon on käsittääkseni saanut Sistolta 1400:n paikkeille?
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Saattaapi olla ensimmäisen iMacin oston hetki lähellä, 21,5" versio paremmalla i5-prosessorilla 1600 euron pintaan houkuttelee tällä hetkellä aika pahasti. Civilization 5 kolkuttelee jo ovella.
thompzon kirjoitti:Saattaapi olla ensimmäisen iMacin oston hetki lähellä, 21,5" versio paremmalla i5-prosessorilla 1600 euron pintaan houkuttelee tällä hetkellä aika pahasti. Civilization 5 kolkuttelee jo ovella.
Itse taidan tyytyä kyllä tuohon i3-versioon (3.2), kun prosessoreissa ei tuon enempää (~7%) tehoeroa kerran ollut. Nyt vain iLifen julkistusta odottamaan...
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
Daydream kirjoitti:Jepjep...tuo ATI:n 5750:llä varustettu i5 Quad Core on se mun juttu...
Nyt on varmistunut, että koneessa ei todellakaan ole sisällä Ati Radeon 5750 näytönohjainta. En tiedä, mitä Applen päässä liikkuu, mutta koneessa on siis Mobility Radeon 5850. Tehoiltaan aivan marginaalisesti nopeampi verrattuna edellisen mallisarjan Mobility Radeon 4850 ohjaimeen.
Viimeksi muokannut juharju, 29.7.2010 klo 8.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jomppa kirjoitti: Eli onko i5 oikeasti noin 200 euron arvoinen verrattuna i3-malliin? Ilmeisesti ei ole, kun erona lähinnä suurempi kellotaajuus.
- No en ainakaan itse sijoittaisi 200€ BTO i5 prossuun tuossa 21" mallissa vaan sijoittaisin sen 200€ 27" karvalakkiin, tosin eihän sillä saa kuin 5.5" lisää näyttöä ja tietysti aivan huikean resoluution. Tietysti tuo 27" karvalakki vs 21" parempi malli on ihan omasta mieltymyksestä / työpöydästä kiinni.
Hinnat nousee mutta mitä sen väliä kun kansa ostaa. Apple on siinä mielessä mielenkiintoinen yritys, että se on saanut luotua ympärilleen melkoisen "myytin" ja hypetyksen, joka johtaa fanitukseen sekä evankelismiin. Toisin sanoen lähes minkä tahansa julkaisun Apple tekeekään, niitä ostetaan hinnasta riippumatta. Ei paha, kun ottaa huomioon sen tosiasian, että alan normaalit katteet pyörivät siellä 5% tuntumassa..
Hatunnosto Applelle, vaikka se välillä tarkoittaakin keskisormea kuluttajille
thompzon kirjoitti:Saattaapi olla ensimmäisen iMacin oston hetki lähellä, 21,5" versio paremmalla i5-prosessorilla 1600 euron pintaan houkuttelee tällä hetkellä aika pahasti. Civilization 5 kolkuttelee jo ovella.
Itse taidan tyytyä kyllä tuohon i3-versioon (3.2), kun prosessoreissa ei tuon enempää (~7%) tehoeroa kerran ollut. Nyt vain iLifen julkistusta odottamaan...
No himpskatti! Enhän minä tajunnut, että tuo i5 on myös pelkkä dualcore. Pitäkööt tunkkinsa, otan halvemman jos otan.
juharju kirjoitti:
Nyt on varmistunut, että koneessa ei todellakaan ole sisällä Ati Radeon 5750 näytönohjainta. En tiedä, mitä Applen päässä liikkuu, mutta koneessa on siis Mobility Radeon 5850. Tehoiltaan aivan marginaalisesti nopeampi verrattuna edellisen mallisarjan Mobility Radeon 4850 ohjaimeen.
Aivan luonnollinen päivitys. Kaikesta flameemisesta huolimatta tämä ei ole yllättävää.
Ero ei ole ihan marginaalinen, vaan luultavasti ihan samankokoinen kuin aiemminkin Applen mallistossa (eli 10-20% boost verrattuna edelliseen malliin).
Erikoisempaa on se, miksei Apple myy korttia mobility 5850:na, vaan (desktop) 5750:na, koska mainintaa mobilitystä ei ole ennenkään Applen mallistoissa nähty. Kortti on varmasti alikellotettu mobility 5850 ( jolloin vastaa tehoiltaan 5750), joskin silti erikoista "rebrändätä" se 5750:ksi.
jomppa kirjoitti:
Tuolta saa osviittaa suorituskykyerosta. Uudessa iMacissa tosin i3 550 ja i5 680 dual-coret. Näissä eroina noihin vanhempiin vain 140MHz kellotaajuutta.
Oma Apple-taipaleeni saa myös alkunsa tämän päivityksen myötä. Ongelma on enää mistä tietää miten tehot riittävät omiin tarpeisiin ja mihin kaikkeen kannattaa rahaa sijoittaa.
Koneella aion äänittää, editoida HD-videoita ja valokuvia.
Olen päätynyt myös tuohon 21,5'' (3.2GHz) koska mulla on jo yksi Benqun 24'' littu. Mutta nämä i-kolmoset ja vitoset eivät sano mulle yhtään mitään! Kannattaako maksaa pari sataa tuosta? Vai kannattaako esim. tuplata RAM-muisti samalla hinnalla?
En halua että tehot loppuu kesken, mutta en osaa myöskään yhtään hahmottaa kuinka tehokas tuo perusversio on verrattuna nykyiseen Acer + Vista -maanalainen paikka.
- Oma 30-vuotinen taival macin kanssa taitaa loppua tähän.
-Eipä kiinnosta enää puraistu omena, jos ei yritys KUNNOLLA halua kehitellä malleja ns. tavalliselle kansalle.
Voihan pc:een takapuoli...n liimata omenatarran...
-Katkeraa puhetta, mutta näin taitaa monella muullakin olevan mielessä!
Hohhoijaa, toivoisin että Apple keskittyisi parantamaan uutuuksiensa toimituksia maailmalle nopeammin sen sijaan että tuhlaavat watteja tällaisten turhien "huoltopäivitys"-tasoisten välipäivitysräpellyksien kanssa.
Nimimerkillä,
kyllä mullekin ipad ja iphone4 kelpaisi jos niitä olisi myynnissä
Laptop 15"-i7-8GB-Radeon8770M(2GB) | iMac24" | TimeCapsule | iPhone | IPhone 4 | iPad 1st gen | iPad 2nd gen | iPod Touch 3rd gen