Itse olen valitsemassa nimenomaan tuota i5-optiota 21.5" malliin. Käsittääkseni i5 tukee Turbo Boostia (mikä on näitä ominaisuuksia, jotka nopeuttavat toimintaa tietyillä ohjelmilla) siinä missä i3 ei tue. Tosin foorumeilla on ollut vähän sekavuutta mitä ominaisuuksia tuo i3 nyt sitten tukee ja mitä ei -- tieto ei ole siis 100%:sen tarkkaa välttämättä. Itse perustelen asian niinkin, että myöhemmin voi aina lisätä RAM:a ja ajan myötä sen hintakin laskee. Prossua taas ei voi tuosta vaan vaihtaa. Tämän lisäksi tuo 4Gt:n RAM:ia on jo sen verran, että ellei ole sitten esimeriksi editoinnin ammattilainen, niin se riittää vallan hyvin.author kirjoitti: Olen päätynyt myös tuohon 21,5'' (3.2GHz) koska mulla on jo yksi Benqun 24'' littu. Mutta nämä i-kolmoset ja vitoset eivät sano mulle yhtään mitään! Kannattaako maksaa pari sataa tuosta? Vai kannattaako esim. tuplata RAM-muisti samalla hinnalla?
Uusi iMac (Mid 2010)
-
Re: Uusi iMac?
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Viesti Kirjoittaja JaniV »
Mietin ja pähkäilin uusien ja vanhempien mallien välillä.. Kun mielelläni halusin neliytimillisen prossun niin en katsonut tuon uuden olevan niin paljon tehokkaampi etteikö tämä minulle riittäisi. Kun käpistelen enimmäkseen kuvia...
Ja kone + apple care tuli halvemmaksi kuin uudemman i5-mallin parin tonnin hintalappu..
No ihan uusi ja outo ympäristö vuosien windows kaytön jälkeen..
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja author »
Okei. Kiitti tästä! (:ImacMan kirjoitti: Käsittääkseni i5 tukee Turbo Boostia (mikä on näitä ominaisuuksia, jotka nopeuttavat toimintaa tietyillä ohjelmilla) siinä missä i3 ei tue. Tosin foorumeilla on ollut vähän sekavuutta mitä ominaisuuksia tuo i3 nyt sitten tukee ja mitä ei -- tieto ei ole siis 100%:sen tarkkaa välttämättä. Itse perustelen asian niinkin, että myöhemmin voi aina lisätä RAM:a ja ajan myötä sen hintakin laskee. Prossua taas ei voi tuosta vaan vaihtaa. Tämän lisäksi tuo 4Gt:n RAM:ia on jo sen verran, että ellei ole sitten esimeriksi editoinnin ammattilainen, niin se riittää vallan hyvin.
-
Viesti Kirjoittaja ef0p »
- Hyvä valinta. Itse olen ehkä kuitenkin myös päätymässä vanhemman mallin 27" i5 quadiin. Reilun kahden tonnin hintalappu uudess iMacissä ei paljoa innosta.JaniV kirjoitti:itse päädyin lopulta "vanhaan" iMac 27" Core i5 Quadiin...
Mietin ja pähkäilin uusien ja vanhempien mallien välillä.. Kun mielelläni halusin neliytimillisen prossun niin en katsonut tuon uuden olevan niin paljon tehokkaampi etteikö tämä minulle riittäisi. Kun käpistelen enimmäkseen kuvia...
Ja kone + apple care tuli halvemmaksi kuin uudemman i5-mallin parin tonnin hintalappu..
Ainut, että tuo paikka SSD levylle kiinnostaa, mutta jälkiasenteisesti hieman hankalaa...
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Onko? Minähän tein tuon liikkeen keväällä jo kahdesti ostamalla ensin Dell Minin ja sitten isohkon Sony Vaion. Edellisessä asentamani Ubuntu on hyvä, hirveästi parempi kuin Xp, mutta pieni näytön koko rajoittaa käyttöä melkoisesti. Jälkimmäinen taas osoitti, kuinka ankea vehje pakasta vedetty Win7-kone onkaan. Saihan sitä parannettua riisumalla joutavaa roskaa ja asentamalla tilalle tarpeellista, mutta näköjään ei ole Win7:stä alkuunkaan Snow Leopardin käyttökokemuksen kanssa kisaamaan joten nämä harharetket loppui nyt tähän. (Ubuntu ei valitettavasti ole täysin yhteensopiva Vaion kanssa.)PeteQ kirjoitti:- Oma 30-vuotinen taival macin kanssa taitaa loppua tähän.
-Eipä kiinnosta enää puraistu omena, jos ei yritys KUNNOLLA halua kehitellä malleja ns. tavalliselle kansalle.
Voihan pc:een takapuoli...n liimata omenatarran...
-Katkeraa puhetta, mutta näin taitaa monella muullakin olevan mielessä!
Android-tabletin taas voisin hyvin kuvitella hankkivani...
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja turam »
-
Anteeksi mitä?turam kirjoitti:Ostin koneen Helsingistä tectorilta mutta käytännössä myyvät applestoren kautta.
Tämmöisistä kuvioista en ole kuullutkaan eli ihan uutta on...
Käsittääkseni Tectorilla ei ole mitään Store-palautusoikeutta eli koneesi korjataan.
Seison toki korjattuna, jos pitkään toiminut kivijalkaliike onkin nykyään Apple Storen esittelypiste.
-
Viesti Kirjoittaja turam »
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Samaa sanoi Oulun Systemakin hinnoistaan jo varmaan kolme vuotta sitten. Eikä Systemalla(kaan) ole mitään tekemistä AppleStoren kanssa.turam kirjoitti:Voi olla että olen ihan väärässä, mutta sain vain sellaisen käsityksen kun katsoivat opiskelijahinnankin applestoren kautta ja sanoivat että samat hinnathan meillä kuin sielläkin.
-

-
Viesti Kirjoittaja thompzon »

-
Sitä en tiedä, mutta jos vertaa vastaavia näyttöjä erillistavarana niin hinnanero on huimasti isompi.thompzon kirjoitti:Pahasti kyllä polttelee iMacin hankinta, en ole vielä vain päässyt lopulliseen päätökseen otanko 21,5" vai 27". Onko 6,5" reilun 200 euron arvoista?

-
Viesti Kirjoittaja tjames »
-
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
Jos on tilaa 27" tuumaiselle, niin mikäs siinä. Kyllähän täälläkin 27" polttelee jo sen takia, että se on se "cool" valinta, mutta minkäs teet, kun työpöydällä ei ole oikein tilaa 65 senttiä leveälle todella korkealle näytölle. Tosin jos ollaan järkeviä, niin onhan noita 27":sta poiskäännyttäviä tekijöitäkin olemassa:thompzon kirjoitti:Pahasti kyllä polttelee iMacin hankinta, en ole vielä vain päässyt lopulliseen päätökseen otanko 21,5" vai 27". Onko 6,5" reilun 200 euron arvoista?
1) Yellow tint -ongelma -- Vaikuttaa olevan yleisempi isommassa mallissa vaikka pienemmässäkin sitä on tavattu.
2) 27":n mallin isompi sähkönkulutus -- Vaikka sähkölaskussa vuositasolla tuo tuskin näkyy kauheasti, niin onhan se nykypäivänä ihan oikeutettua olla tarkka virrankulutuksen suhteen.
3) 27":n mallin tykimmät komponentit -- Neliyhdinprossut ovat tehokkaita, mutta tällaisessa ohuessa all-in-one -ratkaisussa nuo voivat aiheuttaa oireiluja. En tiedä kuinka paljon esimerkiksi nämä iMacien kuumentumiset, sirinät ja muut ikävät pikkuongelmat juontavat juurensa tähän, mutta toisaalta jos muistetaan, että edellisen sukupolven hinnat alken mallitkin olivat normikäyttäjälle jo "ylitehokkaita", niin en sitten tiedä kannattaa tietokonettaan kuormittaa tehoylijäämällä.
4) Kaikki on pientä ja 27":n suosijatkin ovat sanoneet, että pienempi malli on parempi valinta niille, jotka esimerkiksi selainikkunan avaavat koko näytön suuruudelta. Multitaskauksen ystävien kannattaa muistaa sekin, että Snow Leopardissa on tämä Spaces-ominaisuus, jonka kautta 21.5":llakin pystyy helposti käsittelemään useita ikkunoita käden käänteessä.
21.5":n valinta 27":n sijaan kirpaisee varmasti, mutta ainakin itse tunnistan itsessäni sen, että 27" polttelee nimenomaan näiden "100" näyttökään työpöydällä ei ole liian iso" ihmisten kommenttien takia eikä sen takia, että sille olisi oikeasti käyttöä. Tosin tuo edellisen sukupolven 27" QUAD CORE i5 on tällä hetkellä todella hyvä diili, joten jos 27" kiinnostaa, niin kannattaa harkita. Tosin nuo edellisen sukupolven 27" masiinat ovat olleet sen verran ongelmaisia, että siinä on aina omat riskinsä.
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Tämä ei kuitenkaan ole yhdenkään käyttäjän geneettinen ominaisuus tai pysyvä vamma; jokainen voi sen ikkunan avata pienempänäkin.ImacMan kirjoitti:27":n suosijatkin ovat sanoneet, että pienempi malli on parempi valinta niille, jotka esimerkiksi selainikkunan avaavat koko näytön suuruudelta.

-
Viesti Kirjoittaja Daydream »
Onko 180 e i7:n arvoinen?
-
Viesti Kirjoittaja thompzon »
-
Viesti Kirjoittaja reacher »
Harkitsen ensimmäisen macin hankintaa ja vähän pihalla vielä näistä eri malleista jotka kuitenkin kulkevat samalla "imac" nimellä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://www.veikonkone.fi/application?or ... &pr_tech=1
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/st ... Id=3138414#
-
Viesti Kirjoittaja keppie »
Kun kattelee, mitä koneita jengit on ostamassa, niin herää kysymys, minkä takia kaikki suosii enemmän tota kalliimpaa 21" iMacia? Onko siinä niin huomattavaa eroa, tuleeko tosta näytönohjaimesta huomattava ero suorituskykyyn verrattuna halvempaan? i3 prossujen nopeusero tuskin on kovimpaan huomattava missään käytössä. i5 nostaa hintaeron jo 500 euroon, ja 1700 on aika paljon 21" näytön koneesta :]
-
Viesti Kirjoittaja Boreas »
-
Ei 27-tuumaista ole edes tehty 9400M-näyttiksellä...reacher kirjoitti:Mitä eroa näillä on? Hinta on about sama, mutta koneissa on esim eri näytönohjain. Kumpi on parempi, ja onko noissa muita eroja?
Harkitsen ensimmäisen macin hankintaa ja vähän pihalla vielä näistä eri malleista jotka kuitenkin kulkevat samalla "imac" nimellä![]()
http://www.veikonkone.fi/application?or ... &pr_tech=1
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/st ... Id=3138414#
Anttilan linkki ei tapansa mukaan toimi.
-
Viesti Kirjoittaja reacher »
Jaahas, täytyypä sitten käydy kysymässä veikosta että mitä tuo oikeasti sisältääRepe Ruutikallo kirjoitti: Ei 27-tuumaista ole edes tehty 9400M-näyttiksellä...
Anttilan linkki ei tapansa mukaan toimi.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Ainakin Applen sivujen mukaan myös tuossa nopeammassa (3.2) i3:ssa on Turbo Boost, joten sen perusteella ei kannata ylimääräistä rahaa tuhlata.ImacMan kirjoitti:Itse olen valitsemassa nimenomaan tuota i5-optiota 21.5" malliin. Käsittääkseni i5 tukee Turbo Boostia (mikä on näitä ominaisuuksia, jotka nopeuttavat toimintaa tietyillä ohjelmilla) siinä missä i3 ei tue. Tosin foorumeilla on ollut vähän sekavuutta mitä ominaisuuksia tuo i3 nyt sitten tukee ja mitä ei -- tieto ei ole siis 100%:sen tarkkaa välttämättä.author kirjoitti: Olen päätynyt myös tuohon 21,5'' (3.2GHz) koska mulla on jo yksi Benqun 24'' littu. Mutta nämä i-kolmoset ja vitoset eivät sano mulle yhtään mitään! Kannattaako maksaa pari sataa tuosta? Vai kannattaako esim. tuplata RAM-muisti samalla hinnalla?
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja Tehy »
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
32-bittisellä photoshopilla muistin lisäyksestä ei suoraan ole hyötyä (pl. levyvälimuistin tuoma nopeuslisä), 64-bittisellä kylläkin. iMovie on vielä 32-bittinen, joten siihen pätee sama homma. Itse olen huomannut, että kahdella käyttäjällä neljä gigaa on varsin hyvin käytössä viimeistään viikon kuluttua käynnistyksestä, joten kahdeksan gigaa ei välttämättä ole mikään ylimitoitettu määrä.Tehy kirjoitti:Onko muistin päivittäminen neljästä gigasta kahdeksaan järkevää, jos peruskäytön lisäksi tulee päivittäin käsiteltyä kuvia PhotoShopilla sekä yhä enevissä määrin myös videoita iMoviella? Antaako muistin tuplaaminen merkittävästi lisää nopeutta?
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka