Viestini ei ole toistaiseksi kerännyt hirveästi vastauksia SSD-kiintolevyjen vertailuthreadissa, joten laitetaas kokonaan uusi lanka pystyyn:
Olen tässä jonkin aikaa miettinyt josko pitäisi päivittää MBPn 5400rpm -levy johonkin rivakkaan SSD-levyyn. Ongelmaksi muodostuu se, että nykyään koneessa on kapasiteettiä 640G ja SSDn kanssa tilaa olisi se about 160G. Musaa ja valokuvia on kovolla yli 150G, joten siirtyminen 160G levyyn ei varmaankaan olisi kovin kivuton operaatio.
Löytyykö täältä SSD-kovalevyyn vaihtaneita läppärin omistajia? Tuleeko elämästä liian hankalaa jos laittaa koneeseen pienemmän levyn ja alkaa pelaamaan ulkoisten kovojen kanssa?
Elämä SSD-kovalevyn kanssa.
Keskustelua kannettavista
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Elämä SSD-kovalevyn kanssa.
Viesti Kirjoittaja VilleK »
-
Re: Elämä SSD-kovalevyn kanssa.
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Olen itse miettinyt samaa nykyiseen, ei-omenalliseen läppäriini ja juuri tuo pieni kapasiteetti on tähän asti jarruttanut vaihto-operaatiota, osin myös hinnan ohella. Olen viimeaikoina alkanut miettimään hybridin hommaamista, eli esim. tämmöinen Seagaten limppu missä on 7200rpm 500GB -limppu + 4GB SSD:tä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=35613
Ulkoiset levyt ei kyllä kiinnosta yhtään, mutta pakkohan se on tällä hetkellä backuppeja heitellä niille, käytännössä pitäisi kyllä muutenkin rakentaa kunnon NAS -järjestelmä noille kuville + mahdollisesti vielä joku verkossa oleva backup, esim. F-Securelta rajaton tallennustila 70-80e per vuosi.
Ulkoiset levyt ei kyllä kiinnosta yhtään, mutta pakkohan se on tällä hetkellä backuppeja heitellä niille, käytännössä pitäisi kyllä muutenkin rakentaa kunnon NAS -järjestelmä noille kuville + mahdollisesti vielä joku verkossa oleva backup, esim. F-Securelta rajaton tallennustila 70-80e per vuosi.
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Napatkaa se optinen asema koneen sisältä pois, ja tilalle netistä tilattavia kehikkoja joihin sitten vanha iso HDD kiiinni, ja SSD normi kovalevyn paikalle. Tämä siis ratkaisuna silloin kun pelkkä SSD ei tilansa puolesta riitä.
MacBook (Late 2008 AluUnibody, 2GHz C2D / 8GB / 128GiB SSD & 160GiB 7200rpm, 10.8)
iPhone 4 32Gb
iPhone 4 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja sntt »
Entä miten olisi verkkokovo ? Itse laitoin valokuvien backup:it ulkoisille kovoille,elokuvat,musiikin ja TimeMachine:n verkkokovolle...
tosin iTunes:in käyttömukavuus hieman kärsii verkkolevystä johtuen...coverflow etc. ei pelitä verkkolevyn kanssa tai sitten mä oon vaan käsi...
tosin iTunes:in käyttömukavuus hieman kärsii verkkolevystä johtuen...coverflow etc. ei pelitä verkkolevyn kanssa tai sitten mä oon vaan käsi...
-
Viesti Kirjoittaja dasb00t »
Tämä olisi hieno ratkaisu, mutta se kehikkokin maksaa satasen + kulut eikä siihen kuulu vielä edes levyä. Mielestäni hieman turhan kallis. Paras ratkaisu olisi, kun Apple toisi bookiin option heivata optinen aseme pois ja tilalle toinen kovo. Itse en tee optisella asemalla yhtään mitään, en ole tehnyt enää moneen vuoteen. Paitsi OS installointi, mutta senkin voisi hoitaa hyvin helposti ilman sisäistä asemaakin. Optisen aseman tilalle saisi myös akkukapasiteettia melkoisen paljon.honpsu kirjoitti:Napatkaa se optinen asema koneen sisältä pois, ja tilalle netistä tilattavia kehikkoja joihin sitten vanha iso HDD kiiinni, ja SSD normi kovalevyn paikalle. Tämä siis ratkaisuna silloin kun pelkkä SSD ei tilansa puolesta riitä.
-
Viesti Kirjoittaja omppa »
Hankin jossain vaiheessa expresscard-paikkaan SSD-levyn (Filemate Solidgo 48 Gb) ja asensin nyt koneen buuttaan siitä.. eli SSD:llä on käyttis ja sofat. Tilaa jäi vielä 30 gigaa. Koneessa on muuten normaalisti kiintolevy, 320 gigaa, jossa on kaikki muut tiedostot..
Mutta suosittelen tällaista vaihtoehtoa, jos et tarvi expresscard-slottia muuhun. Kone toimii huomattavasti sutjakkaammin.
Mutta suosittelen tällaista vaihtoehtoa, jos et tarvi expresscard-slottia muuhun. Kone toimii huomattavasti sutjakkaammin.
Braun Control ET44
-
Viesti Kirjoittaja symbol »
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0530418291dasb00t kirjoitti:Tämä olisi hieno ratkaisu, mutta se kehikkokin maksaa satasen + kulut eikä siihen kuulu vielä edes levyä. Mielestäni hieman turhan kallis. Paras ratkaisu olisi, kun Apple toisi bookiin option heivata optinen aseme pois ja tilalle toinen kovo. Itse en tee optisella asemalla yhtään mitään, en ole tehnyt enää moneen vuoteen. Paitsi OS installointi, mutta senkin voisi hoitaa hyvin helposti ilman sisäistä asemaakin. Optisen aseman tilalle saisi myös akkukapasiteettia melkoisen paljon.
Ei tartte satasta maksaa vaan 20 dollaria riittää.
Viimeksi muokannut symbol, 30.7.2010 klo 22.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
graphic design / portfolio
http://www.ahjopalo.com
http://www.ahjopalo.com
-
Viesti Kirjoittaja Eqi »
Vaimon MacBook Pro vuodelta 2006 sai sisälleen Kingstonin 64GB SSD levyn ja kyllä vanha kone piristyi.
Pitkää käyttökokemusta ei vielä ole mutta jo lyhen testin jälkeen tilasin omaan MacBook Prohon myös ssd:n.
Läppäri on käytössä vain liikkuessa palavereissa ja kokouksissa joten kovin paljoa tilaa ei tarvita. Kaikki vähän suurempi tehdään sitten pro:lla, mihin kyllä kiinnostaisi kanssa
vaihtaa ssd levy käyttislevyksi.. pitänee odotella että hinnat hieman tippuvat noissa suuremmissa levyissä.
Pitkää käyttökokemusta ei vielä ole mutta jo lyhen testin jälkeen tilasin omaan MacBook Prohon myös ssd:n.
Läppäri on käytössä vain liikkuessa palavereissa ja kokouksissa joten kovin paljoa tilaa ei tarvita. Kaikki vähän suurempi tehdään sitten pro:lla, mihin kyllä kiinnostaisi kanssa
vaihtaa ssd levy käyttislevyksi.. pitänee odotella että hinnat hieman tippuvat noissa suuremmissa levyissä.
- E -
-
Viesti Kirjoittaja hatmac »
Onko tuosta jollain kokemuksia?symbol kirjoitti: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0530418291
-
Viesti Kirjoittaja gurdjieff »
On ja hyvin toimii.hatmac kirjoitti:Onko tuosta jollain kokemuksia?symbol kirjoitti: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0530418291
Tässä asiaa käsittelevä ketju: Optibay ja sen variaatiot
Tuolla lisää juttua: MacBook Pro: SSD -projekti & vanha HDD DVD-aseman tilalle
Viimeksi muokannut gurdjieff, 12.8.2010 klo 16.02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka