Tilanteeni on lyhyesti seuraava. Siirryin Mac-käyttäjäksi reilu vuosi sitten. Siihen mennessä minulle oli kertynyt parin-kolmenkymmenen tuhannen kuvan kirjasto, jota hallitsin ja käsittelin Photoshop Elementsin Windows-versiolla. PE:n Windows-versiota tuntemattomille huomautettakoon, että se sisältää kuvankäsittelykomponentin (Editor) lisäksi myös kuvakirjaston hallintakomponentin (Organizer). Olen ollut suhteellisen tyytyväinen PE-ratkaisuun, joka mm. mahdollistaa kuvaoriginaalien säilyttämisen koskemattomina, koska Organizer sisältää versiointiominaisuuden. Kuvakirjaston yhä kasvaessa olen kuitenkin alkanut huolestua PE:n kyvystä pitää homma kasassa. Todettakoon vielä, että olen tähän asti käsitellyt ja mitä todennäköisimmin jatkossakin käsittelen kuviani pelkästään jpg-muodossa, joka on tarpeisiini täysin riittävä lähestymistapa.
No, mikä siis on ongelma? Tietysti se, että haluaisin siirtää kuvankäsittelyni ja kuvakirjastoni aitoon Mac-ympäristöön. Toistaiseksi olen ratkaisuut asian niin, että ajan edelleen Windows PE:tä Parallels-virtuaalikoneessa Macilläni. Vaikka se sujuu hämmästyttävän juohevasti ja ilman teknisiä ongelmia, on siinä kuitenkin omat, turhan tuntuiset kommervenkkinsä, joista haluaisin eroon. Ratkaisu olisi helppo, jos PE:n Mac-versiossakin olisi Organizer-osio, mutta kun ei ole. Olen ymmärtänyt, että vaihtoehtoja Mac-ympäristössä olisivat lähinnä Lightroom tai Aperture. Kumpikaan ei pienen tutustumisen jälkeen vaikuta hirveän houkuttelevalta ratkaisulta senkään takia että molemmat on tarkoitettu ennen kaikkea raw-kuvien kanssa puuhaileville, ja toisaalta ison kuvakirjaston muunto niin, että kaikki suurella vaivalla kirjastooni luomat metatiedot säilyvät, tuntuu arveluttavalta. Muista mahdollisista vaihtoehdoista en tiedä, joten onko minun vaan jatkettava Mac-Windows-yhdessäeloa hamaan tulevaisuuteen nykyiseen malliin?
dolphy
Mikä ratkaisu kuvakirjaston hallintaan?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mikä ratkaisu kuvakirjaston hallintaan?
Viesti Kirjoittaja dolphy »
-
Re: Mikä ratkaisu kuvakirjaston hallintaan?
Viesti Kirjoittaja aritko »
Onko iPhoto tarkoitukseesi sopimaton? Kuvailusi perusteella se tuntuisi olevan hyvä vaihtoehto.
EDIT: Kuvankäsittely ominaisuudet ei ole Photarin tasoa, mutta perusjutut löytyy. Ja aina on mahdollisuus käyttää ulkoista editoria (esim. Photaria) kuvien käsittelyyn.
EDIT: Kuvankäsittely ominaisuudet ei ole Photarin tasoa, mutta perusjutut löytyy. Ja aina on mahdollisuus käyttää ulkoista editoria (esim. Photaria) kuvien käsittelyyn.
Viimeksi muokannut aritko, 16.8.2010 klo 9.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Mikäli jatkat Mac-maailmassa Elementsin käyttöä niin PSE 8 mukana tulee Bridge joka soveltuu hyvin mainitsemaasi käyttöön ja kaikki tekemäsi meta-tiedotkin siirtyvät
uuteen järjestelmään. iPhoto kannattaa suosiolla unohtaa.
uuteen järjestelmään. iPhoto kannattaa suosiolla unohtaa.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Miten mahtaisi onnistua Lightroomiin siirtyminen, säilyvätkö metatiedot vai katoavatko?
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Adobella yleensä metatiedot siirtyvät ohjelmasta toiseen mikäli "ruksit" ovat oikeissa paikoissa. En siksi maininnut Lightroomia kun kysyjä oli siihen jo tutustunut.
-
Täytyypä tutustua tuohon Bridgeen ihan ensimmäiseksi, sitä en jostain syystä ole osannut noteerata mahdollisena minulle sopivana ratkaisuna. Kiitos vihjeestä!
-
Tutkailin vähän Adoben sivuja, mutta en kyllä huomannut missään mainintaa, että Bridge olisi saatavilla PE8:n kanssa tai yksin, kaikki viittaukset olivat CS5-ohjelmistopaketteihin, jotka ovat kaikki minulle tarpeettoman laajoja ja kalliita.lsippu kirjoitti:Mikäli jatkat Mac-maailmassa Elementsin käyttöä niin PSE 8 mukana tulee Bridge joka soveltuu hyvin mainitsemaasi käyttöön ja kaikki tekemäsi meta-tiedotkin siirtyvät uuteen järjestelmään. iPhoto kannattaa suosiolla unohtaa.
dolphy
-
Mulla tuli PSE 8:n mukana hieman kevennetty Bridge verrattuna CS5:n Bridgeen.
Tosin mulla on sekä PSE8, CS5 sekä Lightroom 3.
Tosin mulla on sekä PSE8, CS5 sekä Lightroom 3.
Viimeksi muokannut lsippu, 16.8.2010 klo 15.26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Juuri aukaisin PSE8:n ja tarkistin että sen mukana tullut Bridge on CS4:n eikä CS5:n Bridge - varmaankin riittävä käyttöösi.
En ymmärä mistä sait sen käsityksen että Bridge ei sisälly PSE8:iin?
The Mac version includes Adobe Bridge CS4, a more complex cataloging tool that works with all kinds of files, not just photos.
http://www.macworld.com/reviews/product ... ts_80.html
http://www.elementsvillage.com/forums/s ... hp?t=54599
En ymmärä mistä sait sen käsityksen että Bridge ei sisälly PSE8:iin?
The Mac version includes Adobe Bridge CS4, a more complex cataloging tool that works with all kinds of files, not just photos.
http://www.macworld.com/reviews/product ... ts_80.html
http://www.elementsvillage.com/forums/s ... hp?t=54599
-
Jep. Asensin kokeiluversion PE8:sta, ja tosiaan sen mukana tuli Bridgen CS4-versio, joka ensi tutustumisen jälkeen vaikuttaa varsin käyttökelpoiselta ja monipuoliselta. Siinä näyttäisi olevan suurin osa Win-PE:n Organizerin ominaisuuksista, tosin ei aivan kaikkia. Toisaalta esim. metatietojen käsittely- ja hakutoiminnot vaikuttavat selvästi monipuolisemmilta Bridgessä. Yhden merkittävän puutteen olin havaitsevani PE8-Bridge-yhdistelmässä: siinä ei ole kuvien automaattista versiointiominaisuutta, joka mahdollistaisi vaivattoman tavan pitää kuvaoriginaali koskemattomana kuvia muokattaessa.dolphy kirjoitti:Täytyypä tutustua tuohon Bridgeen ihan ensimmäiseksi, sitä en jostain syystä ole osannut noteerata mahdollisena minulle sopivana ratkaisuna. Kiitos vihjeestä!
Oli miten oli, harkitsen nyt vakavasti kuvakirjastoni siirtoa Mac-ympäristöön PE8-Bridge-yhdistelmällä hallittavaksi.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka