Aperture - kuvat hukassa
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Aperture - kuvat hukassa
Viesti Kirjoittaja Viljami »
Tein juuri uuden "projektin", johon importtasin kuvat suoraan kamerasta. Jostain syystä kyseinen projekti näyttää kuitenkin nyt pelkkää tyhjää, mutta kuvat löytyvät kuitenkin kun klikkaan kansiota johon olen ao. projektin sijoittanut (ne kuvat eivät ole lipsahtaneet myöskään muihin projekteihin jotka ovat samassa kansiossa). Mistäköhän tämä johtuu ja missä ne kuvat oikein ovat tallennettuina, eiväthän ne voi olla ainoastaan kansiotasolla? En onnistu niitä drag and drop:lla myöskään siirtämään kansiotasolta ao. projektiin. Miten saisin ne siis näkymään siinä projektissa?
-
Re: Aperture - kuvat hukassa
Viesti Kirjoittaja KaiO »
Hei kaikki Aperture-osaajat.
Yllä kirjoitettu Viljamin juttu ei aukea minulle näillä näkymin mutta lisään kysymyksiä jos vaikka muutkin hyötyisivät.
Eli,
- kuvaan 100 kuvaa jotka siirrän kamerasta Apertureen
- varmuuskopioin kortin ulk. levylle
- kortti kameraan ja kortintyhjennys
- käydään läpi siirretyt kuvat joista poistetaan eri syistä 30 kuvaa (kokonaan)
- jäljelle jäävistä Raw-kuvista teen jotain, tilaan vaikka paperikuvat jolloin kuvat siirtyy pois Aperturesta kun muutetaan kuvat muotoon-jpg.
- Edelleen Aperturessa olevat masterit ovat nuotoa Raw
- näin kun teen tarpeeksi kauan niin kone täyttyy näistä isoista tiedostoista
kysymys: Näinkö tämä menee? Säilötäänkö nämä Raw-kuvat koneen levyllä? Vaikkakaan kone ei nyt heti tukkeudu niin onhan tuo jossain vaiheessa ongelma.
Yllä kirjoitettu Viljamin juttu ei aukea minulle näillä näkymin mutta lisään kysymyksiä jos vaikka muutkin hyötyisivät.
Eli,
- kuvaan 100 kuvaa jotka siirrän kamerasta Apertureen
- varmuuskopioin kortin ulk. levylle
- kortti kameraan ja kortintyhjennys
- käydään läpi siirretyt kuvat joista poistetaan eri syistä 30 kuvaa (kokonaan)
- jäljelle jäävistä Raw-kuvista teen jotain, tilaan vaikka paperikuvat jolloin kuvat siirtyy pois Aperturesta kun muutetaan kuvat muotoon-jpg.
- Edelleen Aperturessa olevat masterit ovat nuotoa Raw
- näin kun teen tarpeeksi kauan niin kone täyttyy näistä isoista tiedostoista
kysymys: Näinkö tämä menee? Säilötäänkö nämä Raw-kuvat koneen levyllä? Vaikkakaan kone ei nyt heti tukkeudu niin onhan tuo jossain vaiheessa ongelma.
-
Viesti Kirjoittaja Zarquon »
Mulla kävi jotenkin vastaavanlaisesti kun importtasin vaimon kameralla otettuja jpg-kuvia kortinlukijan kanssa. Kaikki meni olevinaan ok ja Aperture kuittasi, että kuvat siirretty. Mutta sitten niitä ei ollutkaan kohdeprojektissa ja näkyivät siellä kansiotasolla. Importtasin kuvat uudelleen ja sitten homma oli ok. Mutta outo juttu ja tullut vastaan vain jpg-kuvilla sen yhden kerran. Tosin omassa tapauksessani tilanteeseen liittyi samanaikainen oluen nauttiminen joten käyttäjän virhe ei ole poissuljettu...
KaiO: jos exporttaat kuvia Aperturesta jäävät raw-versiot tallelle joko Aperturen kirjastoon tai muualle kovalevylläsi riippuen siitä miten kuviasi arkistoit eli kuvat eivät poistu Aperturesta. Nuo exportatut tuplaversiothan kannattaa käytön jälkeen hävittää, niin ainakin itse teen. Eli säilytä aina ne raw-muotoiset alkuperäiset. Varmuuskopioi käyttäen mieluummin Aperturen Vault-toimintoa kuin tuolla kuvaamallasi muistikortin kopioinnilla kovalevylle.
KaiO: jos exporttaat kuvia Aperturesta jäävät raw-versiot tallelle joko Aperturen kirjastoon tai muualle kovalevylläsi riippuen siitä miten kuviasi arkistoit eli kuvat eivät poistu Aperturesta. Nuo exportatut tuplaversiothan kannattaa käytön jälkeen hävittää, niin ainakin itse teen. Eli säilytä aina ne raw-muotoiset alkuperäiset. Varmuuskopioi käyttäen mieluummin Aperturen Vault-toimintoa kuin tuolla kuvaamallasi muistikortin kopioinnilla kovalevylle.
-
Kiitokset Zarquon kommentista, jpeg-kuvia mullakin kyseessä tällä kertaa. Olen yrittänyt uudelleenkin tuota importtausta, mutta ei vaan onnistu ja jotain muutakin outoa on nyt meneillä. Kun kytken kameran kiinni ja virrat päälle, niin importtausnäkymään tulee vain murto-osa kameran kortilla olevista kuvista. Kamerana on aika järeä Canonin EOS digijärkkäri, joten tuskin vika on siellä päässä. Olisko Aperturen softa mennyt jotenkin sekaisin, voiko sen jotenkin "resetoida"? Mitäköhän tässä uskaltaa/kannattaa tehdä että ei ala häviään pian jotain aikaisemmistakin kohdeprojekteista (on kyllä ulkoisella kovalevyllä varmuskopiot)?Zarquon kirjoitti:Mulla kävi jotenkin vastaavanlaisesti kun importtasin vaimon kameralla otettuja jpg-kuvia kortinlukijan kanssa. Kaikki meni olevinaan ok ja Aperture kuittasi, että kuvat siirretty. Mutta sitten niitä ei ollutkaan kohdeprojektissa ja näkyivät siellä kansiotasolla. Importtasin kuvat uudelleen ja sitten homma oli ok. Mutta outo juttu ja tullut vastaan vain jpg-kuvilla sen yhden kerran. Tosin omassa tapauksessani tilanteeseen liittyi samanaikainen oluen nauttiminen joten käyttäjän virhe ei ole poissuljettu...
-
Viesti Kirjoittaja HACY »
Metadata välilehdellä on General osiossa "Project Path". Antaako se tietona saman projektin, mihin olit niitä kuvia sijoittamassa alunperin? Jos ei, löytyyko kuvat siinä annetusta projektista?
Minulla oli aluksi hankaluuksia, kun Aperture tuntui heittelevän kuvia minne sattui. Sitten löysin asetuksista (preferences) import osiosta "default import location" kohdan. Siinä oli "New project", eli Aperture omavaltaisesti loi uuden projektin jokaisen tuontisession kohdalla. Vaihdoin sen arvoksi "Selected Item" niin kuvat alkoi ilmestyä sinne minne ne halusinkin ilmestyvän.
Minulla oli aluksi hankaluuksia, kun Aperture tuntui heittelevän kuvia minne sattui. Sitten löysin asetuksista (preferences) import osiosta "default import location" kohdan. Siinä oli "New project", eli Aperture omavaltaisesti loi uuden projektin jokaisen tuontisession kohdalla. Vaihdoin sen arvoksi "Selected Item" niin kuvat alkoi ilmestyä sinne minne ne halusinkin ilmestyvän.
-
Viesti Kirjoittaja Zarquon »
Kokeile ottaa ruksi pois kohdasta "do not import duplicates", jos olet oikeasti jo siirtänyt (tai yrittänyt siirtää) kuvia ja ne ovat menneet hukkaan voi Aperture luulla että ne on jo siirretty eikä enää näytä niitä import-ikkunassa. Tämä tietty auttaa vain jos se oli alunperin valittunaViljami kirjoitti:Kiitokset Zarquon kommentista, jpeg-kuvia mullakin kyseessä tällä kertaa. Olen yrittänyt uudelleenkin tuota importtausta, mutta ei vaan onnistu ja jotain muutakin outoa on nyt meneillä. Kun kytken kameran kiinni ja virrat päälle, niin importtausnäkymään tulee vain murto-osa kameran kortilla olevista kuvista. Kamerana on aika järeä Canonin EOS digijärkkäri, joten tuskin vika on siellä päässä. Olisko Aperturen softa mennyt jotenkin sekaisin, voiko sen jotenkin "resetoida"? Mitäköhän tässä uskaltaa/kannattaa tehdä että ei ala häviään pian jotain aikaisemmistakin kohdeprojekteista (on kyllä ulkoisella kovalevyllä varmuskopiot)?Zarquon kirjoitti:Mulla kävi jotenkin vastaavanlaisesti kun importtasin vaimon kameralla otettuja jpg-kuvia kortinlukijan kanssa. Kaikki meni olevinaan ok ja Aperture kuittasi, että kuvat siirretty. Mutta sitten niitä ei ollutkaan kohdeprojektissa ja näkyivät siellä kansiotasolla. Importtasin kuvat uudelleen ja sitten homma oli ok. Mutta outo juttu ja tullut vastaan vain jpg-kuvilla sen yhden kerran. Tosin omassa tapauksessani tilanteeseen liittyi samanaikainen oluen nauttiminen joten käyttäjän virhe ei ole poissuljettu...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
No nyt valkeni mistä kiikasti, ja menee aika pahasti omaan piikkiin. Katsoin ensin tuosta Project Path -toimminnosta, ja sen mukaan kuvat olivat juuri siinä kohdeprojektissa mihin ne alunperin tallensin, mutta edelleen siellä näytti pelkkää tyhjää kun sen avasi. Sitten katselin näkymiä vielä uudemman kerran, ja ... olin onnistunut vahingossa törkkäämään oikean alakulman pieneen spotlight-hakuun yhden f-kirjaimen. On niin pienellä tuo teksti siinä, ettei kovin helpolla osunut silmään. Tämän siis kun poistin niin tietysti kaikki siellä näkyy taas normaalisti. Kyllä nyt vähän hävettää kun lähdin tänne huutelemaan. Mutta aika mielenkiintoisesti tuo spotlight näyttää pitävän edellisen hakukriteerin valittuna vaikka aperturen ja tietokoneenkin välillä sammuttaa.HACY kirjoitti:Metadata välilehdellä on General osiossa "Project Path". Antaako se tietona saman projektin, mihin olit niitä kuvia sijoittamassa alunperin? Jos ei, löytyyko kuvat siinä annetusta projektista?
Kuten Zarquon mainitsikin, niin "do not import dublicates" oli tietysti valittuna, minkä vuoksi uudelleen importtaus ei onnistunut.
Kiitokset vielä vinkeistä, vaikka niitä ei tähän nyt lopulta tarvittukaan!
-
Viesti Kirjoittaja mikian »
Tietysti, ja tuohan on projekti ja albumikohtainen. Olisi aikas ärsyttävää jos koko ajan joutuisi tekemään haut uudestaan jatkaakseen töitään sen sijaan että se muistaa missä ollaan oltu viimeksi...Viljami kirjoitti:Sitten katselin näkymiä vielä uudemman kerran, ja ... olin onnistunut vahingossa törkkäämään oikean alakulman pieneen spotlight-hakuun yhden f-kirjaimen. On niin pienellä tuo teksti siinä, ettei kovin helpolla osunut silmään. Tämän siis kun poistin niin tietysti kaikki siellä näkyy taas normaalisti. Kyllä nyt vähän hävettää kun lähdin tänne huutelemaan. Mutta aika mielenkiintoisesti tuo spotlight näyttää pitävän edellisen hakukriteerin valittuna vaikka aperturen ja tietokoneenkin välillä sammuttaa.
Hyvä että tällä kertaa oli ihan oma mokaaminen, eli ts. ongelma ratkesi helposti

-
Viesti Kirjoittaja HACY »
Et ole ainoa, joka tuon kanssa on joutunut taistelemaan.Viljami kirjoitti:... Sitten katselin näkymiä vielä uudemman kerran, ja ... olin onnistunut vahingossa törkkäämään oikean alakulman pieneen spotlight-hakuun ...
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka