Ulkomailta ostetun iPhonen takuuhuollosta
-
Ulkomailta ostetun iPhonen takuuhuollosta
Viesti Kirjoittaja Mikkow »
Tiedoksi kaikille, että ulkomaisten iPhonen takuuhuolto ei onnistukaan Suomessa, jos et ole ostanut sitä kohdemaasta ja ei ole virallista kuittia. iTekno huoltaa puhelimet edelleen Italiassa ja todennäköisesti myös Borderlinksin kautta tilattuja ei takuuhuolleta Suomessa. Näin ainakin äsken sanoivat MCaressa. Varmistakaa asia..
Jos puhelin on ostettu esim. UK:sta matkalla ja on virallinen kuitti, niin kaikki on ok ja se huolletaan. Jos on takuun ulkopuolinen huolto, niin se myös onnistuu.
Edit: Nyt MCare huoltaa myös iTeknon iPhonet.
-
Re: iPhonen takuuhuolto ei onnistu Suomessa..
Viesti Kirjoittaja ruis12 »
Miten tuon sitten käsittää? Jos tilaat esim. englannista omalla iTunes tunnuksella ja luottokortilla ja toimitusosoite on mikä on (tuttu tai Borderlinx), niin etkö ole sitten loppukäyttäjänä ostanut puhelimen ulkomailta?
-
Viesti Kirjoittaja kamok »
-
Viesti Kirjoittaja Omenalapio »
Aika yksiselitteinen vastaus, jos mcarea ei kiinnosta, niin apple hoitaa takuun itse.
-
Viesti Kirjoittaja iMika »
-
Voithan sinä laittaa sen minulle, mutta minä en ole saanut yhtään kuorta vaihdettua ja olen yrittänyt 5 kpl..iMika kirjoitti:Pitänee sit lähettää oma puhelin kuorien vaihtoon iTeknoon kun porukalle kuoria on vaihdettu takuuseen jopa scf:n toimesta. Itselle iTekno taannoin vastasi ettei halkeamat mene takuuseen.
-
Viesti Kirjoittaja inf »
MCare huoltaa ihan normaalisti ulkomaitla ostetut laitteet, kunhan löytyy ostokuitti.
-
Niinhän minä sanoin, että jos löytyy ostokuitti ulkomailta, niin huolletaan.inf kirjoitti:Mitä ihmeen höpöhöpöä täällä jauhetaan.
MCare huoltaa ihan normaalisti ulkomaitla ostetut laitteet, kunhan löytyy ostokuitti.
-
Viesti Kirjoittaja inf »
No kuittihan löytyy aina paketista.Mikkow kirjoitti:Niinhän minä sanoin, että jos löytyy ostokuitti ulkomailta, niin huolletaan.inf kirjoitti:Mitä ihmeen höpöhöpöä täällä jauhetaan.
EDIT: ja taitaa tulla vielä postilla kirjeenä kotiinkin
-
MCaresta sanoivat, että Applelta on tullut määräys, että harmaa tuonnin puhelimia ei huolleta Suomessa, johon ilmeisesti myös Borderlinxin kuuluu.inf kirjoitti:No kuittihan löytyy aina paketista.Mikkow kirjoitti:Niinhän minä sanoin, että jos löytyy ostokuitti ulkomailta, niin huolletaan.inf kirjoitti:Mitä ihmeen höpöhöpöä täällä jauhetaan.
-
Viesti Kirjoittaja iMika »
Mikkow kirjoitti:Moi,
Tiedoksi kaikille, että ulkomaisten iPhonen takuuhuolto ei onnistukaan Suomessa, jos et ole ostanut sitä kohdemaasta ja ei ole virallista kuittia. iTekno huoltaa puhelimet edelleen Italiassa ja todennäköisesti myös Borderlinksin kautta tilattuja ei takuuhuolleta Suomessa. Näin ainakin äsken sanoivat MCaressa. Varmistakaa asia..
Jos puhelin on ostettu esim. UK:sta matkalla ja on virallinen kuitti, niin kaikki on ok ja se huolletaan. Jos on takuun ulkopuolinen huolto, niin se myös onnistuu.
Kuten Mikkow tuolla sanoo "jos et ole ostanut sitä kohdemaasta ja ei ole virallista kuittia" jos puhelimen siis on ostanut ns harmaa tuonti myyjän kautta niin varmaan takuun kanssa saa ainakin vääntää koska esim. itse iTeknolta nykyisen puhelimen ostaneena sain vain heidän kuitin(en siis apple storen kuittia) kuten missä tahansa kaupassa.inf kirjoitti:No kuittihan löytyy aina paketista.
Mutta "todennäköisesti myös Borderlinksin kautta tilattuja ei takuuhuolleta Suomessa." Tuossa en usko olevan ongelmaa koska puhelinta ei ole ostettu borderlinksiltä vaan apple storesta josta saa tuon kuitin, ainoa mikä tuossa on erilaista "normaaliin" tilaukseen on "postitus osoite (shipping address)" mutta ostajana on loppukäyttäjä.
-
Viesti Kirjoittaja kaffemi »
Ei kai Borderlinx mikään harmaatuoja ole? Vaan kuriiri.Mikkow kirjoitti:MCaresta sanoivat, että Applelta on tullut määräys, että harmaa tuonnin puhelimia ei huolleta Suomessa, johon ilmeisesti myös Borderlinxin kuuluu.inf kirjoitti:No kuittihan löytyy aina paketista.Mikkow kirjoitti:Niinhän minä sanoin, että jos löytyy ostokuitti ulkomailta, niin huolletaan.inf kirjoitti:Mitä ihmeen höpöhöpöä täällä jauhetaan.
Itse tilasin ranskassa asuvan tutun kautta, joka sitten edelleenpostitti minulle. AppleStoren kuitissa puhelimet on ainoastaan postitettu tutulleni, mutta ostajana ja maksajana olen minä. Eli ei tässäkään mitää harmaatuontia ole.
-
Niin se ainakin varmaa, että iTeknon puhelimet huolletaan jatkossakin Italiassa..iMika kirjoitti:Mikkow kirjoitti:Moi,
Jos puhelin on ostettu esim. UK:sta matkalla ja on virallinen kuitti, niin kaikki on ok ja se huolletaan. Jos on takuun ulkopuolinen huolto, niin se myös onnistuu.Kuten Mikkow tuolla sanoo "jos et ole ostanut sitä kohdemaasta ja ei ole virallista kuittia" jos puhelimen siis on ostanut ns harmaa tuonti myyjän kautta niin varmaan takuun kanssa saa ainakin vääntää koska esim. itse iTeknolta nykyisen puhelimen ostaneena sain vain heidän kuitin(en siis apple storen kuittia) kuten missä tahansa kaupassa.inf kirjoitti:No kuittihan löytyy aina paketista.
Mutta "todennäköisesti myös Borderlinksin kautta tilattuja ei takuuhuolleta Suomessa." Tuossa en usko olevan ongelmaa koska puhelinta ei ole ostettu borderlinksiltä vaan apple storesta josta saa tuon kuitin, ainoa mikä tuossa on erilaista "normaaliin" tilaukseen on "postitus osoite (shipping address)" mutta ostajana on loppukäyttäjä.
-
Viesti Kirjoittaja kaffemi »
No ne onkin harmaatuotuja - yksinkertaista.Mikkow kirjoitti:Niin se ainakin varmaa, että iTeknon puhelimet huolletaan Italiassa..iMika kirjoitti:Mikkow kirjoitti:Moi,
Jos puhelin on ostettu esim. UK:sta matkalla ja on virallinen kuitti, niin kaikki on ok ja se huolletaan. Jos on takuun ulkopuolinen huolto, niin se myös onnistuu.Kuten Mikkow tuolla sanoo "jos et ole ostanut sitä kohdemaasta ja ei ole virallista kuittia" jos puhelimen siis on ostanut ns harmaa tuonti myyjän kautta niin varmaan takuun kanssa saa ainakin vääntää koska esim. itse iTeknolta nykyisen puhelimen ostaneena sain vain heidän kuitin(en siis apple storen kuittia) kuten missä tahansa kaupassa.inf kirjoitti:No kuittihan löytyy aina paketista.
-
Viesti Kirjoittaja Mansku »
-
Viesti Kirjoittaja timoan »
Minulta lähti juuri omalle nimelle, omalla kortilla Englannista Apple Storesta ostettu, työpaikkani sikäläiseen osoitteeseen toimitettu iPhone 3Gs takuuhuoltoon MCarelle. Ei ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia. Jouduin soittamaan Applelle Englantiin, koska laitteen takuu oli mennyt vanhaksi 6 päivää aiemmin eikä huollolla ole valtuutta korjata takuuseen yhtään yliaikaisia laitteita.kaffemi kirjoitti:Ei kai Borderlinx mikään harmaatuoja ole? Vaan kuriiri.Mikkow kirjoitti: MCaresta sanoivat, että Applelta on tullut määräys, että harmaa tuonnin puhelimia ei huolleta Suomessa, johon ilmeisesti myös Borderlinxin kuuluu.
Itse tilasin ranskassa asuvan tutun kautta, joka sitten edelleenpostitti minulle. AppleStoren kuitissa puhelimet on ainoastaan postitettu tutulleni, mutta ostajana ja maksajana olen minä. Eli ei tässäkään mitää harmaatuontia ole.
Applella oli puhelimen sarjanumeron takana minun tietoni eikä kuitteja ole (vielä) kyselty missään vaiheessa. Saa nähdä kyselläänkö edes, sillä tapaus on minun silmissä aivan selvä. Puhelin on minun ostamani ja toimitan sitä itse huoltoon ja kaikki näkyy heidän tietokannastaan.
-
Viesti Kirjoittaja micqo »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Knockout bat »
Ööö....väärin. Apple Storen kuitti on täysin kelpaavaan tavaraa. Asian juju piilee siinä kuka sen tavaran ostaa. Jos sinä yksityisenä henkilönä ostat tuotteen, saat sen myös huollattaa asian mukaisesssa takuuhuollossa. Kun taas iTeknon tapauksessa iTekno OSTAA puhelimet ensin Applelta ja sen jälkeen MYY ne eteenpäin, joten myös huoltokin tapahtuu iTeknon kautta.Mansku kirjoitti:Omatoimista harmaatuontiahan tuo on, jos tilailee nettikaupasta osoitekikkailulla tutulle tai ainakin kuuriripalvelulle, joka sitten välittää eteenpäin... Veikkaisinpa, että saattavat jopa sanoa jossain vaiheessa, ettei Apple Storen kuitti kelpaa lainkaan, tilasi sen sitten itselle hotellille, kaverille, tutulle, minne vaan. Ilmeisesti noi huollot on nyt tarkoitettu lähinnä lomamatkoilta mukaan tarttuneisiin laitteisiin.
iPhone 4 UK
iPod Touch 32 Gt
iPod 80 Gt
-
Viesti Kirjoittaja vertanen »
Vähän samoilla linjoilla ollaan. Kyllähän sitä itsekin kaikkensa tekisi, jos tilausjono kuihtuisi silmissä.micqo kirjoitti:Onhan se tämäkin yksi tapa boostata omaa bisnestä "hei, olen olemassa - borderlinx tappaa mun bisneksen"
-
Viesti Kirjoittaja kamok »
Onhan tuossa Borderlinx-ketjun äänestyksen mukaan jo toista sataa potentiaalista asiakasta menetettymicqo kirjoitti:Onhan se tämäkin yksi tapa boostata omaa bisnestä "hei, olen olemassa - borderlinx tappaa mun bisneksen"

-
Ollaan vielä hengissä ja tilauksia on todella paljon enemmän kuin pystyn toimittamaan.. en vielä kaipaa lisää tilauksia, mutta kaipa se päivä tulee joskus syksymmällä.kamok kirjoitti:Onhan tuossa Borderlinx-ketjun äänestyksen mukaan jo toista sataa potentiaalista asiakasta menetettymicqo kirjoitti:Onhan se tämäkin yksi tapa boostata omaa bisnestä "hei, olen olemassa - borderlinx tappaa mun bisneksen"

-
Viesti Kirjoittaja ksakke »
-
Viesti Kirjoittaja inf »
No firman "omistaja"ksakke kirjoitti:Onko siis ketjun aloittaja kytköksissä iTeknoon? Jos on, niin noin läpinäkyvän disinformaation levittäminen on mielestäni jo hyllytyksen paikka. Just my 2 cents.
-
Viesti Kirjoittaja Friday »
Ajattelin tässä nyt ajankuluksi vielä tehdä selkeäksi asian ihmisille, jotta tästäkin asiasta päästäisi yli:Jos sinä yksityisenä henkilönä ostat tuotteen, saat sen myös huollattaa asian mukaisesssa takuuhuollossa. Kun taas iTeknon tapauksessa iTekno OSTAA puhelimet ensin Applelta ja sen jälkeen MYY ne eteenpäin, joten myös huoltokin tapahtuu iTeknon kautta.
1. Yksityinen tilaus Apple Storesta - Borderlinx - puhelin + Apple Store-kuitti kädessä = Oikeutettu huoltoon EU:n lakien mukaan myös Suomessa.
2. iTekno tilaa Italiasta - iTekno myy Suomessa - Ostat iTeknolta puhelimen = harmaatuontia, jolloin joudut huoltamaan laitteen iTeknon kautta, koska iTekno antaa todennäköisesti vain oman puljun kuitin.
EU:n lait ovat erittäin yksiselitteiset ja ne löytyvät jo aikaisemmin mainitusta linkistä (http://www.ecc.fi/fi-FI/tavaran-virhe-ja-takuu/takuu) myös Englanniksi. Niiden mukaan Sonera/Apple on täysin velvollinen huoltamaan puhelimiaan, jotka on ostettu EU:n alueelta yksityisenä henkilönä (tapaus 1).
Tässä vielä pieni lainaus kyseiseltä sivustolta:
"Kilpailusäännökset edellyttävät, että valmistajan yhdessä maassa myöntämän tehdastakuun on pääsääntöisesti oltava samoin edellytyksin voimassa myös muissa EU-maissa. Tavara pitäisi saada siis takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan tehdastakuu ja maahantuoja Suomessa."
Tehdastakuu löytyy kaikista puhelimista ja maahantuojana toimii "mahtava" Sonera. Ei muuta kuin sinne vain vaatimaan oikeuksiaan ja viimekädessä Applen kanssa vääntämään asiasta.
Vinkkinä voin sanoa, että kuluttajasuojavirasto on nykypäivänä melko hyvä pelote yrityksille.
-
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka