Pitkän kovan pohdinnan jälkeen päädyin tilaamaa MacFormatin suoraan Englannista. Tuli maksamaa 70puntaa. Tutustuin eri Mac lehtiin ja huomasin seuraavaa.
iCreate:
Ulkoasullisesti kaunein lehti ja kirjoitettu erittäin hyvin, mutta suunnattu selkeästi ihmisille jotka ovat uusia macin käyttäjiä tai ei teknillisiä ihmisiä varten, jotka jaksaisivat ottaa itse selvää asioista. Minua häiritsi myös se lehdessä se, että siinä käsitellää aina jokanumerossa kuinka käyttää iMovie, iPhotoa, iWorkia jne. En käytä itse näistä mitään, joten hyöty on täysi nolla. Ohjeet on muutenkin melko palikoita. Eli en suosittele teknillisille ihmisille / vanhoille Macin käyttäjille. Uusille käyttäjille sekä ihmisille jotka eivät ole liian teknillisiä loistava valinta.
MacLife:
En saanut yhtään näytenumeroa ostettua / luettua missään, koska sen saanti oli kiven alla. Lehteä kehuttiin palstoilla, kun lehden nimi oli ennen joku muu. Tämän jälkeen, kun lehti muuttui, niin se ei kuulemma ole ollut niin hyvä enää. Lehti olisi ollut halvin. Ainoastaan 30€/V.
MacWorld:
Lehteä tuntui löytyvän joka kirjastosta sekä lehden arvostelut ja sisältö löytyi niiden omilta www-sivuilta, joten päädyin lukemaa lehden noista paikoista. Lehti tuntui myös halvalta ja pohjois-amerikkaan suunnatulta, joten sekin häiritsi hieman. Paras lehti siinä mielessä, että uskalsi sanoa asiat suoraan. Myös uskalsi antaa rehellistä krittiikkiä Macin vikoja kohtaan, eikä kehunut joka asiassa niin kuin tuntuu muiden lehtien kanssa.
MacFormat:
Paras kompromissi. Lehti on kaunis ja siinä on paljon sisältöä. Ohjeet ovat myös tehty ammattilaisille, joten niistä on jotain hyötyäkin. Lehti testaa myös paljon Mac-laitteita. Myös muita, kuin Applen omia. Lehti on suhteessa kallein iCreaten kanssa ja siinä on mainoksia sikana. Myös lehti on hieman sekava välillä. Lehti tekee jonkun asteista yhteistyötä MacLifen kanssa, koska niillä on yhteiset toimittajat Jenkkien päässä. Lehden hyvä puoli on myös se, että se käsittelee asioita eurooppalaisten kannalta eikä pelkästään Jenkkien ja muiden.
No katsotaan millainen lehti ja arvotelen lehden uudelleen tänne vuoden kuluttua. Toivottavasti tästä oli hyötyä edes joillekkin lehden tilaajille.