Ostin vuosi sitten hyvän järkkärin, jolla pystyy ottamaan myös HD-tason videoa. PC-maailmassa ei tuntunut olevan konetta/sotftaa, joka olisi lukenut ko. video-formaattia ongelmitta. Kyllästyin viimein koko touhuun ja ostin iMacin. Onhan tämä nyt aivan eri maailma :-) Videot rokkaa suoraan ja taso on mitä parasta koneella toistettaessa. Meinasin laskea alleni innostuksesta, kun videoeditointi sujui viimein kuin ajatus! No, muutama ilta tässä on nyt sitten mennyt ihmetellessä sitä, mihin häviää loistava HD-taso, kun editoidun softan saa poltetuksi DVD:lle!?!
Olen kokeillut sekä iMovie- sekä Final Cut Express-softia editointiin ja kiekot olen polttanut iDVD:llä.
Jossain saitilla haukuttiin tuo iMovie, koska kuulemma jättää heti kättelyssä videosta jotain pois (en ymmärtänyt kovin tarkasti), mutta eipä tuo Final Cut sen parempaa jälkeä tunnu tekevän. Kokeilujen pohjalta näyttäisi, että iDVD:kin pistäisi jotain omaansa soppaan?
Kertokaapa viisaammat, että syntyykö noilla softilla kunnon jälkeä, vai onko mulle myyty väärät softat? Koneesta homma ei tuntuisi kyllä millään jäävän kiinni!
Jos saitilla sukkuloi joku video-guru, niin kiitollisena ottaisin hyviä vinkkejä vastaan! Tavoitteenani kun ei ole mikään kikkailuvideo, vaan pelkästään otoksista olisi tarkoitus ottaa paras sisältö talteen ja siitä sitten DVD:lle ja iltojen hämärtyessä sitten katsella tuotoksia telkkarin kautta.
Laadukasta jälkeä DVD:lle saakka?
Koko liikkuvan kuvan kirjo
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Laadukasta jälkeä DVD:lle saakka?
Viesti Kirjoittaja imakki »
-
Re: Laadukasta jälkeä DVD:lle saakka?
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Olikos kysyjälle selvillä HD-videon ja DVD-videon resoluutioero?
-
Viesti Kirjoittaja pnp »
Niin, ainoa vaihtoehto lienee bluray soittimen ja bluray levyn tekemiseen soveltuvan ohjelman hankkiminen, itse tuotoksen voi sitten kyllä tehdä DVD:lle bluray muodossa, useat bluray soittimet kyllä niitä toistavat. Täysimittaisen elokuvan tallentamisen sitten vaaditaan bluray levy, kun tuossa DVD:ssä loppuu tila kesken..
iPhone 15 pro Max
Mac Studio M1 Max 32Gb
Mac Studio M1 Max 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »
Moi,
Osaako Bluray soitin toistaa DVD:lle tallennetun 1080p DivX elokuvan ilman, että se on erikseen missään bluray muodossa? Eli käytännössä vain pelkkä tiedosto levylle poltettuna ilman mitään valikoita tms.
--
Sami
Osaako Bluray soitin toistaa DVD:lle tallennetun 1080p DivX elokuvan ilman, että se on erikseen missään bluray muodossa? Eli käytännössä vain pelkkä tiedosto levylle poltettuna ilman mitään valikoita tms.
--
Sami
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Kannattaa kääntää videota H264 formaattiin ja osta joku mediasoitin, joka tukee sitä (esim. AppleTv). H264 tukee HD tasoista videota (mpeg4 part10) ja jos normaalisti iMoviessa exportaa niin sitä se antaa ulos tuolla formaatilla (mp4, mv4 tai mov pääte). AppleTv tukee ainakin chapterseja, joita voi laittaa iMoviessa mp4 tiedostoon.
DVD-media on tarkoitettu SD laatuisen videon katseluun. HD materiaalia soitetaan joko mediasoittimella tai Blueray soittimella ei DVD soittimella. Minusta ollaan menty väärään suuntaan, kun HD materiaalia on alettu jakaamaan blueray levyillä helposti naarmuuntuvassa muodossa. HD materiaalin tallentamiseen tarkoitettu media pitäisi olla joku flash kortti, joka ei tuhoudu käsittelyssä niin helposti kuin naarmuuntuva levy.
DVD-media on tarkoitettu SD laatuisen videon katseluun. HD materiaalia soitetaan joko mediasoittimella tai Blueray soittimella ei DVD soittimella. Minusta ollaan menty väärään suuntaan, kun HD materiaalia on alettu jakaamaan blueray levyillä helposti naarmuuntuvassa muodossa. HD materiaalin tallentamiseen tarkoitettu media pitäisi olla joku flash kortti, joka ei tuhoudu käsittelyssä niin helposti kuin naarmuuntuva levy.
Viimeksi muokannut Hepo, 27.8.2010 klo 22.45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MacBook Pro13" mid 2012 16GB 480GB SSD
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
-
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »
Moi,
Koitin viikonloppuna HD video tiedoston (DivX, 720p) tallentamista DVD levylle. Sonyn PS3 toisti sen mukisematta. Videon pituus 7,5min ja koko 700Mb. Mielestäni kuvan laatu oli erittäin hyvä (katsottuna LG 37" FullHD LED teeveestä). Eli näillä spekseillä voisi olettaa, että DVD:lle sopii aika mukavasti videota HD laadulla. Full HD luonnollisesti vie hiukan enemmän tilaa.
--
Sami
Koitin viikonloppuna HD video tiedoston (DivX, 720p) tallentamista DVD levylle. Sonyn PS3 toisti sen mukisematta. Videon pituus 7,5min ja koko 700Mb. Mielestäni kuvan laatu oli erittäin hyvä (katsottuna LG 37" FullHD LED teeveestä). Eli näillä spekseillä voisi olettaa, että DVD:lle sopii aika mukavasti videota HD laadulla. Full HD luonnollisesti vie hiukan enemmän tilaa.
--
Sami
-
Viesti Kirjoittaja hnu »
Hei!
Hommasin HD-videokameran ja olen yrittänyt tehdä sillä kuvatusta materiaalista DVD-levyjä. Olen editoinut videot Premierellä ja iMoviella. Kaikki sujuu hyvin siihen asti, kun poltan videon DVD:lle. Premierestä exportatut tai iMoviesta jaetut videot eivät nyi Quick Time Playerillä katsottuna, mutta DVD nykii.
Olen käyttänyt DVD:n polttamiseen Adobe Encorea ja Toastia, mutta aina lopputulos on nykivä. iDVD:tä en ole käyttänyt, kun en saa siitä pois menuja, jotka se väkisin tekee. Millä saisin aikaan DVD:n, jossa ei olisi häiritsevää nykimistä? Olen tehnyt kymmeniä versioita eri asetuksilla, mutta mikään ei tunnu auttavan. DVD nykii sekä tietokoneella että DVD-soittimella.
t. Harri
Hommasin HD-videokameran ja olen yrittänyt tehdä sillä kuvatusta materiaalista DVD-levyjä. Olen editoinut videot Premierellä ja iMoviella. Kaikki sujuu hyvin siihen asti, kun poltan videon DVD:lle. Premierestä exportatut tai iMoviesta jaetut videot eivät nyi Quick Time Playerillä katsottuna, mutta DVD nykii.
Olen käyttänyt DVD:n polttamiseen Adobe Encorea ja Toastia, mutta aina lopputulos on nykivä. iDVD:tä en ole käyttänyt, kun en saa siitä pois menuja, jotka se väkisin tekee. Millä saisin aikaan DVD:n, jossa ei olisi häiritsevää nykimistä? Olen tehnyt kymmeniä versioita eri asetuksilla, mutta mikään ei tunnu auttavan. DVD nykii sekä tietokoneella että DVD-soittimella.
t. Harri
-
Viesti Kirjoittaja Rujoenkeli »
Kuvaako kamerasi mahdollisesti 30 fps ?hnu kirjoitti:Hei!
t. Harri
Polttamalla levyt NTSC:nä pitäisi nykimisen loppua.
-
Viesti Kirjoittaja hnu »
Joo, 30 fps tai 60 fps. Pitääpä kokeilla. Olen kyllä luullut, että NTSC levyt eivät näy PAL telakkarilla ja DVD-soittimella.
t. Harri
t. Harri
-
Viesti Kirjoittaja Soundwise »
PAL järjestelmän DVD:t toimivat vain 25 fps, joten noilla framerateilla saat taatusti nykivää kuvaa.hnu kirjoitti:Joo, 30 fps tai 60 fps.
t. Harri
-
Viesti Kirjoittaja Rujoenkeli »
Jos DVD-soitin on mallia, joka toistaa sekä PAL että NTSC-levyt, niin silloin ei ole mitään väliä vaikka telkkari onkin PAL.hnu kirjoitti:Joo, 30 fps tai 60 fps. Pitääpä kokeilla. Olen kyllä luullut, että NTSC levyt eivät näy PAL telakkarilla ja DVD-soittimella.
t. Harri
Nykimistä ei esiinny (tai no tietenkin riippuu mitä on tullut kuvattua
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Itselläni esim. eläkkeelle siirretyt Pioneerin DVD-soitin DV-490V ja 20 vuotta vanha Philipsin kuvaputkitelkkari, eikä todellakaan mitään ongelmia nykimisen suhteen vaikka katsoisikin NTSC-levyjä.
-
Viesti Kirjoittaja hnu »
Kiitos vinkistä!
NTSC:ksi polttaminen tosiaan auttoi. Nykiminen loppui, mutta pientä väreilyä esiintyy.
Miten kannattaa menetellä? Kamera tekee 1280x720 30 fps. Millä laadulla kannattaa tehdä Premiere/iMovie projekti ja millä laadulla exportata video polttamista varten? Parhaan tuloksen olen saanut aikaan tekemällä projektin DV NTSC -laadulla ja exporttauksen samalla laadulla (iMoviessa paras laatu). Vaikka kamera tekee laajakuvaa, tulee DVD:n kanssa skaalausongelmia tai DVD edelleen nykii tai värisee pahasti, jos käyttää edellisissä vaiheissa laajakuva-asetuksia.
t. Harri
NTSC:ksi polttaminen tosiaan auttoi. Nykiminen loppui, mutta pientä väreilyä esiintyy.
Miten kannattaa menetellä? Kamera tekee 1280x720 30 fps. Millä laadulla kannattaa tehdä Premiere/iMovie projekti ja millä laadulla exportata video polttamista varten? Parhaan tuloksen olen saanut aikaan tekemällä projektin DV NTSC -laadulla ja exporttauksen samalla laadulla (iMoviessa paras laatu). Vaikka kamera tekee laajakuvaa, tulee DVD:n kanssa skaalausongelmia tai DVD edelleen nykii tai värisee pahasti, jos käyttää edellisissä vaiheissa laajakuva-asetuksia.
t. Harri
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka