Avainnippu: Järjestelmä????
-
Avainnippu: Järjestelmä????
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mitäs nyt???
-
Re: Avainnippu: Järjestelmä????
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Nyt, kovasti en siihen aikaa uhrannut, mutta vastasin tuohon dialogiin AINA että "en anna" No, Nope, EI... Minusta Skypellä ei ole asiaa mihinkään "Järjestelmä" avainnippuun. Ja HUOM. Se kysyi sitä kolme tai neljä kertaa melkein peräkkäin!!! Yhden kerran se kysyi muistaakseni sellaista avainnippua mikä Skypelle maallikon silmin kuuluu. Sen annoin sille.
Ohjelma alkoi toimia normaalisti.
-
Mutta kun avainnipu käyttö ohjelmassa on tämä Järjestelmä -niminen nippu, siinä koti- ja työmaan langattomien verkkojen salasanat. Jos valitsen sen täpin siihen Näytä salasana-kohtaan, kysytään salasanaa, vaihtoehdot Kiellä, Salli kerran ja Salli aina. Mikään salasana ei kelpaa (ainakaan minun tietämäni). Ja ainoa keino irrota on Pakota lopettamaan. Joka raportoi että Avainnipun käyttö ei vastaa.
AppleCare tuki ei myöskään tiennyt suoralta kädeltä.
-
Viesti Kirjoittaja Raimo.Rousku »
Toinen kysymys liittyen avainnippuun. Ohjelmia päiviteltäessä tai asenneltaessa kysellään usein avainnippuun liittyviä kysymyksiä. Vähän yksinkertainen kun olen liittyen tähän avainnippuasiaan, olen aina vastaillut vain että joojoo, saapi käyttää. Pitäisikö joskus vastata tiukasti ei? Mistä tiedän, mikä on ok ja mikä ei?
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Autentikointi pyydetään uudelleen jos ohjelma on muuttunut. Tietoturvapäivitys päivitti siis jotakin kohdetta joka käyttää Järjestelmän avainnippua. Airport ja automaattinen verkkoonkirjaus on hyvä ehdokas. Oletko koneen ensimmäinen käyttäjä ja vaihtanut salasanaa asennuksen jälkeen käynnistäen koneen DVD:ltä? Järjestelmän avainnippu saa saman salasanan kuin asennuksessa annetaan ensimmäiselle käyttäjälle josta tulee myös koneen ylläpitäjä. Myöhemmin kun vaihdat salasanaa vaihtuu molempiin jos se tehdään käynnissä olevasta järjestelmästä Järjestelmäasetusten kautta. Kokeile vaikka korjata avainnippu Login Avainnipun käytöllä. Ohjeet siellä missä niiden kuuluukin olla eli Ohjeet-valikossa. Avainnipun asetuksista löytyy komenton nollaa avainnippu. Siinä menee sitten kaikki tallennetut salasanat.MacFinn kirjoitti:Latasin tuossa uusimman tietoturvapäivityksen. Kone käynnistyi uudelleen normaalisti, kirjauduin sisään ja eteen putkahti laatikko: Haluaa käyttää avainnippua "Järjestelmä", anna salasana. Ja tuohonhan ei kelpaa mikään minun asettamani salasana. Kolmen yrityksen jälkeen se katosi.
Mitäs nyt???
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301364
Applen mukaan kyseessä voi olla myös virus jos avainnippua kysellään omituisissa paikoissa...tämäkin lukee ohjeissa.
Kikka kuusi on kopioida kotikansion login.keychain systeemin avainnipuksi. Eli päätteellä:
sudo cp ~/Library/Keychains/login.keychain /Library/Keychains/System.keychain
Anna ylläpitäjän salasana kun pyydetään.
Mene Finderilla kansioon /Kirjasto/Keychains ja kaksoisklikkaa uutta kopioita -> Avainnipun käyttö aukeaa. Poista kaikki henkilökohtaiset salasanasi System.keychainista. Lopuksi aja Avainnipun korjaus (valikossa Avainnipun käyttö). Boottaa kone lopuksi.
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ihmetyttää.
-
Kyllä, olen koneen ensimmäinen ja ainoa käyttäjä. Mutta jostain syystä tuolle Järjestelmä-nipulle ei mun salasana kelpaa. AC tuki selvittää asiaa.NOx kirjoitti:Autentikointi pyydetään uudelleen jos ohjelma on muuttunut. Tietoturvapäivitys päivitti siis jotakin kohdetta joka käyttää Järjestelmän avainnippua. Airport ja automaattinen verkkoonkirjaus on hyvä ehdokas. Oletko koneen ensimmäinen käyttäjä ja vaihtanut salasanaa asennuksen jälkeen käynnistäen koneen DVD:ltä? Järjestelmän avainnippu saa saman salasanan kuin asennuksessa annetaan ensimmäiselle käyttäjälle josta tulee myös koneen ylläpitäjä. Myöhemmin kun vaihdat salasanaa vaihtuu molempiin jos se tehdään käynnissä olevasta järjestelmästä Järjestelmäasetusten kautta. Kokeile vaikka korjata avainnippu Login Avainnipun käytöllä. Ohjeet siellä missä niiden kuuluukin olla eli Ohjeet-valikossa. Avainnipun asetuksista löytyy komenton nollaa avainnippu. Siinä menee sitten kaikki tallennetut salasanat.MacFinn kirjoitti:Latasin tuossa uusimman tietoturvapäivityksen. Kone käynnistyi uudelleen normaalisti, kirjauduin sisään ja eteen putkahti laatikko: Haluaa käyttää avainnippua "Järjestelmä", anna salasana. Ja tuohonhan ei kelpaa mikään minun asettamani salasana. Kolmen yrityksen jälkeen se katosi.
Mitäs nyt???
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301364
Applen mukaan kyseessä voi olla myös virus jos avainnippua kysellään omituisissa paikoissa...tämäkin lukee ohjeissa.
Kikka kuusi on kopioida kotikansion login.keychain systeemin avainnipuksi. Eli päätteellä:
sudo cp ~/Library/Keychains/login.keychain /Library/Keychains/System.keychain
Anna ylläpitäjän salasana kun pyydetään.
Mene Finderilla kansioon /Kirjasto/Keychains ja kaksoisklikkaa uutta kopioita -> Avainnipun käyttö aukeaa. Poista kaikki henkilökohtaiset salasanasi System.keychainista. Lopuksi aja Avainnipun korjaus (valikossa Avainnipun käyttö). Boottaa kone lopuksi.
Jos temppuilua esiintyy täytyy koettaa tota kikkakuutosta.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Saa selvittää varmaan aika kauan. Linkki login-nipun ja system-nipun välillä on rikki. System-nipun salasanaa ei taida tietää kukaan, sitä on moni muukin kysellyt. Taitaa olla sama kuin rootin mystinen salasana. Jos nyt kuitenkin Applen tuki onnistuu tuon salasanan jostakin saamaan niin laita ihmeessä tännekin tietoon.MacFinn kirjoitti:Kyllä, olen koneen ensimmäinen ja ainoa käyttäjä. Mutta jostain syystä tuolle Järjestelmä-nipulle ei mun salasana kelpaa. AC tuki selvittää asiaa.
Tee näin. Avaa Netinfo-hallinta. Autentikoidu painamalla lukkoa. Salli Root-käyttäjä turvallisuus-valikosta. Anna sille salasana. Disabloi Root-käyttäjä. Sulje Netinfo-hallinta. Avaan Avainnipun käyttö ja kokeile pääsetkö nyt käsiksi system.keychainiin eli saatko sen auki käyttäen omaa salasanaasi.
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
"I had the same trouble with Keychain since last security update. I solved it after several try and few hours of nervous breakdown!
It is a trouble with Airport internal software of Extreme base. You must update to version 5.6 of internal software. Use "Airport utility" to do it, and ask to "configurate" (something like that I don't know exactly the word used in english system)
On my Powerbook it seems to work perfectly since I made this trick."
-
Itse poistin Järjestelmä-avainnipusta työmaan Airport salasanan. Ja nyt se näyttää olevan takaisin. Ja käyttäytyy samoin. Pah, olkoon. Täytyy vaan muistaa antaa palautetta tästä Applelle ja jatkaa hommia.
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Tällainen keino löytyi tuolta Mac Observerin sivuilta. Olisiko tästä apua?
I had to set my Airport Wireless security to "none", save it, and then back to its WPA password to make the system.keychain dialog stop.
-
Viesti Kirjoittaja joonas »
- Joonas
-
Viesti Kirjoittaja iBoost »
Onkos tässä muuten kyseessä Tiikeri vai Pantteri? Raportoikaahan jos jotain muutoksia tilanteeseen tapahtuu.
-
Ja tää on nyt ollut tuossa tilassa tuo Järjestelmä-avainnippu. Ei tunnusta mitään mun salasanaa. Mutta en mä kyllä mitään haittaa ole siitä huomannut.
Jos kerran tykkää pitää järjestelmänsalasanaa, pitäköön. Pääasia, että mun omat avainniput pelaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jubax »
Päivityksiin suhtaudun varauksella minä, niinpä minulla päivitysten autom.haku estetty on, hätäisimmät niitä ensin kokeilkoon, ja Tiger nautinnollisesti kehräilköön.
No, runoilu sikseen. Mitä sitä asentamaan sellaisia päivityksiä, mitä ei välttämättä tarvitse.-Kunkin päivityksen ohessa on lyhyt selite, keille ne on tarkoitettu jne..-.
Minä ainakin suhtaudun pienellä varauksella kaikkiin päivityksiin, joten päivittelen sitten vasta kun joku päivityksistä on minulle jotenkin merkityksellinen. Sen kyllä tietää itse, kun vertailee mielessään oman koneen käytöstä vs. tarjolla olevaan päivitykseen.
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
-
Avainnipun siivoaminen
Viesti Kirjoittaja Jiiel »
En tahdo poistaa koko Avainnippua, vaan poistaa Avainnipusta kaikki tarpeettomat kirjaanviennit: entisten palveluntarjoajien ftp- ja muut salasanat, tarpeettomien/poistettujen ohjelmien salasanat, Googlen käyttämättömät/unohdetut meili-identiteetit ja vastaavat tapaukset.
Silmämääräisen arvioinnin pohjalta sanoisin, että liki puolet Avainnipun sisällöstä on joutavaa, turhaa, jokunen jopa vaarallista säilytettävää. Semmoisesta on päästävä eroon.
-
Re: Avainnipun siivoaminen
Eikös se käy niin, että valitset poistettavan/t avaimet ja painat tota askelpalautinta, jolloin Avainnipun käyttö kysyy, että poistetaanko?Jiiel kirjoitti:On syyssiivouksen aika (Tikru): miten Avainnipusta poistetaan yksittäinen "item entry"?
En tahdo poistaa koko Avainnippua, vaan poistaa Avainnipusta kaikki tarpeettomat kirjaanviennit: entisten palveluntarjoajien ftp- ja muut salasanat, tarpeettomien/poistettujen ohjelmien salasanat, Googlen käyttämättömät/unohdetut meili-identiteetit ja vastaavat tapaukset.
Silmämääräisen arvioinnin pohjalta sanoisin, että liki puolet Avainnipun sisällöstä on joutavaa, turhaa, jokunen jopa vaarallista säilytettävää. Semmoisesta on päästävä eroon.
-
Re: Avainnipun siivoaminen
Viesti Kirjoittaja Jiiel »
Tiesin, että ratkaisu on yksinkertainen, mutta kun on olevinaan kiire ja savu jo nousee päästä, niin ajatus ei kulje... aivan takalukossa. :)MacFinn kirjoitti:Eikös se käy niin, että valitset poistettavan/t avaimet ja painat tota askelpalautinta, jolloin Avainnipun käyttö kysyy, että poistetaanko?
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »

Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka