Uusi iMac (Mid 2010)
-
Re: Uusi iMac?
Viesti Kirjoittaja Burana »
-
Viesti Kirjoittaja teidon »
Itse katselin jostain suomalaisesta kaupasta hintoja. 2x4Gt kammat (Corsair) oli 200€. Eli maksamalla noin 20€ enemmän saat koneeseesi 12Gt muistia (jos vaan sattuvat olemaan yhteensopivia keskenään) verrattuna Apple Storeen, jossa saat siis 180€:llä 4x2Gt, eli 8Gt muistia ja muistipaikat täyteen.Burana kirjoitti:Mikäs näiden Imaciin sopivien muistien hintakehitys on viimeaikoina ollut? Onko poskettoman halpaa tai järjettömän kallista? Oma kone on vielä tuloillaan, mutta pitää näitäkin jo harkita. Itse sijoitin liikenevät roposet isompaan prosessoriin, koska ajattelin että muistia voi myöhemmin lisätä helposti itse.
-
Viesti Kirjoittaja ImacMan »
Hinnat ovat tulleet alaspäin ja kuulemma jatkavat alaspäintulemista. Crucililta saa tällä hetkellä toistaiseksi halvinta RAM:ia näihin iMaceihin mitä olen nähnyt (harvalta myyjältä saa alle 100 eurolla 2x2 gigaa) -- ja tunnetusti laatu sekä nyt todettu asiakaspalvelu ovat erinomaista luokkaa. Kansainvälisillä foorumeilla suositaan OWC-nimisestä paikasta tilaamista, koska sieltä saa muun muassa samoja Samsungin muisteja kuin iMacissa on valmiiksikin sisällä. OWC:n oma muisti näkyy olevan samoissa hinnoissa kuin Crucialin, mutta uskoisin tuon paikan Suomen toimituksen olevan hirmukallista -> Crucialilla on taas EU-sivusto (muistit tulevat UK:sta eli EU:n sisältä) ja toimitus maksaa vain muutaman hassun euron.Burana kirjoitti:Mikäs näiden Imaciin sopivien muistien hintakehitys on viimeaikoina ollut? Onko poskettoman halpaa tai järjettömän kallista? Oma kone on vielä tuloillaan, mutta pitää näitäkin jo harkita. Itse sijoitin liikenevät roposet isompaan prosessoriin, koska ajattelin että muistia voi myöhemmin lisätä helposti itse.
Muutama viikko sitten tilasin nuo Crucialin muistit ja sen jälkeen hinta tuli viisi euroa alaspäin ja on siinä pysynyt. Voisin jopa sanoa, että nyt nuo ainakin ovat suhteellisen halvat. En tiedä sitten mikä tilanne on loppuvuonna, mutta ainakin vuosi sitten RAM:n hinta alkoi menemään hyvin jyrkästi ylöspäin ja silloin keljutti, kun ei heti ostanut (onneksi löysin silloin Ebaystä Mac Miniin muistit todella halvalla).
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Viesti Kirjoittaja trok »
-
Viesti Kirjoittaja renttu85 »
-
Viesti Kirjoittaja trok »
En sitten mitään, kun kaikki tuntuu 7 vuotta vanhasta pc:stä siirtymisen jälkeen salamannopealtarenttu85 kirjoitti:Olettekos kokeneet mitään huomattavaa boostia nostamalla tuon muistin määrän yli vakio neljän gigan?

No, onhan tuosta muistista varmasti apua Lightroom-käytössä, johon koneen ensisijaisesti hankin.
-
Itsellä taas toisin päin ettän pc:ssä on tehokkaammat helyt mutta iMac on hienompi, hiljaisempi, paremmalla/isommalla 27" näytöllä ja toimii paljon paremmin iPhonen ja iPadin kanssa.trok kirjoitti:En sitten mitään, kun kaikki tuntuu 7 vuotta vanhasta pc:stä siirtymisen jälkeen salamannopealtarenttu85 kirjoitti:Olettekos kokeneet mitään huomattavaa boostia nostamalla tuon muistin määrän yli vakio neljän gigan?
No, onhan tuosta muistista varmasti apua Lightroom-käytössä, johon koneen ensisijaisesti hankin.
Sitä vain mietin että olisiko tuolla rammin lisäyksellä vaikutusta esim tuohon iPhoton toimintaan?
Siirsin sen reilu 6000 valokuvaa tuohon omenaan ja tuo iPhoton scrollaus on kyllä sen jälkeen yhtä "töks töks" toimintaa.
Vai muodostuuko tukos tuosta i3 suorittimesta?
Edit: typoja
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Tuskin mitään vaikutusta niin kauan kuin iPhoton on 32-bittinen ohjelma. Seuraavassa iLifessä on huhujen mukaan 64-bittinen iPhoto, jolloin lisämuistista voi olla oikeasti jotain hyötyä.renttu85 kirjoitti: Sitä vain mietin että olisiko tuolla rammin lisäyksellä vaikutusta esim tuohon iPhoton toimintaan?
Siirsin sen reilu 6000 valokuvaa tuohon omenaan ja tuo iPhoton scrollaus on kyllä sen jälkeen yhtä "töks töks" toimintaa.
Minulla taitaa iPhotossa ('09) olla yli 20 tuhatta kuvaa ja on tuo silti vielä kohtuullisen nopea (kuvat ja kirjasto FW400-levyllä, koneena MB). Ehkäpä kannattaisi harkita jotain parempaa arkistointimenetelmää (Aperture/Lightroom), jos iPhoton kapasiteetti loppuu kesken.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja heikkipekka »
Olen tilannut OWC:ltä MacBook Pro:oon muisteja. Menevät tullissa ilman tullimaksua ja maksat vain muistien ja rahdin yhteisarvon päälle maksettavan ALV:n 23 %. Eli parhaimmassa tapauksessa dollarin kurssin ansiosta saat edullisemmin Yhdysvalloista kuin EU:sta.ImacMan kirjoitti:OWC:n oma muisti näkyy olevan samoissa hinnoissa kuin Crucialin, mutta uskoisin tuon paikan Suomen toimituksen olevan hirmukallista -> Crucialilla on taas EU-sivusto (muistit tulevat UK:sta eli EU:n sisältä) ja toimitus maksaa vain muutaman hassun euron.
-
Voihan noita toki selailla vaikka pelkällä finderilla. Mutta iPhoto on kivemman näköinen ja tuo nimeämis juttu on hauska.jomppa kirjoitti:Tuskin mitään vaikutusta niin kauan kuin iPhoton on 32-bittinen ohjelma. Seuraavassa iLifessä on huhujen mukaan 64-bittinen iPhoto, jolloin lisämuistista voi olla oikeasti jotain hyötyä.renttu85 kirjoitti: Sitä vain mietin että olisiko tuolla rammin lisäyksellä vaikutusta esim tuohon iPhoton toimintaan?
Minulla taitaa iPhotossa ('09) olla yli 20 tuhatta kuvaa ja on tuo silti vielä kohtuullisen nopea (kuvat ja kirjasto FW400-levyllä, koneena MB). Ehkäpä kannattaisi harkita jotain parempaa arkistointimenetelmää (Aperture/Lightroom), jos iPhoton kapasiteetti loppuu kesken.
Täytyypä tutustua vaikka tuohon lightroomiin.
-
Viesti Kirjoittaja Burana »
Iphotoa en alkanut edes kokeilemaan vaan latasin samantien Adobe Lightroomin trial-version. Opiskelijahinta taisi pyöriä jossakin 70 euron pinnassa jos tuohon lopullinen valinta osuu. Toistaiseksi toiminut vallan mainiosti ja näyttää aika helposti saavan valokuvat sellaiseen muotoon että voisi paperiversiot tilata. Seuraava ongelma sitten lienee miten tuosta saa helpoiten kuvat Ifolorille tai muulle edulliselle firmalle :-Drenttu85 kirjoitti:Voihan noita toki selailla vaikka pelkällä finderilla. Mutta iPhoto on kivemman näköinen ja tuo nimeämis juttu on hauska.
Täytyypä tutustua vaikka tuohon lightroomiin.
-
Ebaystä tilasin minidisplay->hdmi sovittimen ja kuva sekä äänet siirtyvät sillä varsin hyvin. Ainoa, että jos saisi tuon iMacin näytön pois päältä siksi aikaa kun katsoo tykiltä leffaa... Häiritsee hieman kun kuva pyörii kahdessa ruudussa.
Toinen asia mikä on ihmetyttänyt kun käynnistää uudelleen tai sammuttaa koneen nii aina joku ohjelma -yleensä chrome-selain tai utorrent- jää niin jumiin ettei os x suostu/pysty sammuttamaan niitä edes pakottamalla vaan taustakuva jää ruutuun ja lopulta koneen joutuu sammuttamaan väkisin painamalla virta näppäintä hetken pohjassa
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Kolmantena vähän harmittaa kun nyt jouduin kuitenkin asentamaan tuon windows 7 siihen rinnalle koska eihän tuo starcraft 2 pyörinyt alkuunkaan korkeammilla asetuksilla tuossa os x:ssä vaikka raudan puolesta tehot riittävät helposti.
Ajuri tuki ja direct x:sän puute sen varmaan aiheuttaa koska kun iMacin boottaa windowsiin ja ajaa tuota starcraftiä sieltä niin asetukset saa vääntää tappiin asti.
Muuten varsin menevä vempele jo pelkän ulkonäkönsä puolesta. Eikä ole tullut pc:tä avattua macin oston jälkeen.
-
Minulla tuo ilmiö tapahtui, kun tilasin lisämuistit Crucialilta ja kohdalle sattui huonoa RAM:ia. Ennen muistien lisäämistä iMac toimi täydellisesti, mutta kun nuo ko. muistit lisäsin, niin Snow Leopard saattoi jumittua/tiltata tai tapahtui juuri tuo ilmiö, ettei tietokone sammu loppuun saakka (jäi yleensä siniseen ruutuun). Onneksi Crucialilta lähettivät sitten toimivat muistit ja niiden mukana nuo ongelmat katosivatkin.renttu85 kirjoitti: Toinen asia mikä on ihmetyttänyt kun käynnistää uudelleen tai sammuttaa koneen nii aina joku ohjelma -yleensä chrome-selain tai utorrent- jää niin jumiin ettei os x suostu/pysty sammuttamaan niitä edes pakottamalla vaan taustakuva jää ruutuun ja lopulta koneen joutuu sammuttamaan väkisin painamalla virta näppäintä hetken pohjassa
Itse olen huoltanut/tarkastanut iMacia lähinnä levytuokalulla (ajoittain tarkastanut levyn ja levyn oikeudet) ja tarkastanut myös RAM:n. Varmasti moni muukin ongelma aiheuttaa tuota sammumisongelmaa, mutta kannattaa sinun varmaan muutenkin tarkistaa muisti. Itse käytin Rember-nimistä ohjelmaa (googleta), joka oli todella yksinkertainen ja mukava käyttää.
- Logitech diNovo Keyboard Mac Edition / Logitech Performance Mouse MX / Audioengine A2 -aktiivikaiuttimet / Nuforce Icon uDAC-2
-
Viesti Kirjoittaja Klain »
Tuollaiset hyrräävät nyt omassakin koneessa.
http://catalog.mikromafia.fi/catalog/pr ... s_id=57417
-
Rember ajanut nyt 24 looppia ilman virheitä. Ettän kai nuo muistit on kunnossa?!ImacMan kirjoitti:Minulla tuo ilmiö tapahtui, kun tilasin lisämuistit Crucialilta ja kohdalle sattui huonoa RAM:ia. Ennen muistien lisäämistä iMac toimi täydellisesti, mutta kun nuo ko. muistit lisäsin, niin Snow Leopard saattoi jumittua/tiltata tai tapahtui juuri tuo ilmiö, ettei tietokone sammu loppuun saakka (jäi yleensä siniseen ruutuun). Onneksi Crucialilta lähettivät sitten toimivat muistit ja niiden mukana nuo ongelmat katosivatkin.renttu85 kirjoitti: Toinen asia mikä on ihmetyttänyt kun käynnistää uudelleen tai sammuttaa koneen nii aina joku ohjelma -yleensä chrome-selain tai utorrent- jää niin jumiin ettei os x suostu/pysty sammuttamaan niitä edes pakottamalla vaan taustakuva jää ruutuun ja lopulta koneen joutuu sammuttamaan väkisin painamalla virta näppäintä hetken pohjassa
Itse olen huoltanut/tarkastanut iMacia lähinnä levytuokalulla (ajoittain tarkastanut levyn ja levyn oikeudet) ja tarkastanut myös RAM:n. Varmasti moni muukin ongelma aiheuttaa tuota sammumisongelmaa, mutta kannattaa sinun varmaan muutenkin tarkistaa muisti. Itse käytin Rember-nimistä ohjelmaa (googleta), joka oli todella yksinkertainen ja mukava käyttää.
Tein myös kaiken mitä tuolla levytyökalulla pystyi tekemään. Ei löytännyt mitään.
Onko tuo nyt joku rauta vika, että pitäisi takuuseen laittaa? Vai millähän tuo korjaantuisi?
-
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hiiren kakkos napilla ei löydy "nimeä uudelleen" vaihtoehtoa eikä myöskään finderin yläpalkista eikä toimi tämä applen oma ohjekkaan http://docs.info.apple.com/article.html ... /8307.html
WTF
-
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
iPhone 14+
-
Ei. Ei näköjään sieltäkään.... johan menee mahdottomaksi.Esa66 kirjoitti:Näytä tietoja kohdasta, avautuu tiedot ruutu, jospa sieltä onnistuisi?
Täytyykö tässä nyt oikeen windowsiin bootata että saa yhden tidoston nimettyä

-
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
iPhone 14+
-
No eipä tuo näytä sen kummempaa olevan kuin että ensin klikkaa kansiota/tiedostoa kerran, että se aktivoituu (tulee sininen tausta) ja sen jälkeen klikkaa kansion/tiedoston nimikenttään (KERRAN VAIN). Minusta tuli OS X -käyttäjä alle kuukausi sitten (aiemmin aina vain Windowsia käyttänyt).renttu85 kirjoitti:Ei hemmetti! Kuinka tässä os x:ssä voi nimetä tidostoja tai kansioita uudelleen?!?
Se pitää tietenkin muistaa, ettei Dockissa näkyviä tiedostoja/kansioita voi suoraan sitä kautta nimetä uudelleen. Esimerkiksi jos klikkaa Dockissa Dokumentit-kansiota ja sieltä tulee haitarina tiedostoja, niin en voi nimetä niitä uudelleen jne. ellen avaa Dokumentit-kansiota nimenomaan Finderissa.
-
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
-
Yritin siis nimetä uudelleen teksti sekä kuva tiedostoja jotka ovat ulkoisella usb-levyllä. Sattumalta huomasin että tuolla "näytä tietoja"-->"jako ja oikeudet" kohdassa lukee "voit vain lukea".
Siirsin yhden tiedoston työpöydälle ja johan alkoi nimeäminen onnistua kaikilla windowssistakin tutuilla tavoilla
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta ihmettelenkin nyt siis miksi minulla ei ole kirjoitus oikeuksia tuonne ulkoiselle levylle? En siis myöskään pysty tallentamaan sinne mitään ilman noita oikeuksia joten tuon lisätilan idea menee vähän hukkaan. Ja juu olen koneen ainoa käyttäjä ylläpito oikeuksin.
Levy ollut aikaisemmin käytössä windows 7 pc:ssä.
-
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Grugi »
Taitaa se sun ulkonen levy olla NTFS formaatissa niin siksi se ei onnistu.renttu85 kirjoitti:No ratkesihan tuo, mutta samalla heräsi uusi kysymys.
Yritin siis nimetä uudelleen teksti sekä kuva tiedostoja jotka ovat ulkoisella usb-levyllä. Sattumalta huomasin että tuolla "näytä tietoja"-->"jako ja oikeudet" kohdassa lukee "voit vain lukea".
Siirsin yhden tiedoston työpöydälle ja johan alkoi nimeäminen onnistua kaikilla windowssistakin tutuilla tavoilla![]()
Mutta ihmettelenkin nyt siis miksi minulla ei ole kirjoitus oikeuksia tuonne ulkoiselle levylle? En siis myöskään pysty tallentamaan sinne mitään ilman noita oikeuksia joten tuon lisätilan idea menee vähän hukkaan. Ja juu olen koneen ainoa käyttäjä ylläpito oikeuksin.
Tästä vois olla apua.
http://code.google.com/p/macfuse/
-
Aivan. Totta kai se on ntfs kun windowsissa sitä käyttänyt. En vain tullut ajatelleeksi ettei osx sitä ymmärrä.Grugi kirjoitti:Taitaa se sun ulkonen levy olla NTFS formaatissa niin siksi se ei onnistu.renttu85 kirjoitti:No ratkesihan tuo, mutta samalla heräsi uusi kysymys.
Siirsin yhden tiedoston työpöydälle ja johan alkoi nimeäminen onnistua kaikilla windowssistakin tutuilla tavoilla![]()
Tästä vois olla apua.
http://code.google.com/p/macfuse/
Tajuaako leopardi FATin päälle?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka