RTF ongelma OS X <-> ikkunat
-
RTF ongelma OS X <-> ikkunat
Viesti Kirjoittaja 1Toitsu »
Olen ymmärtänyt että ongelma on siinä että mikkisäft käyttää uudempaa rtf versiota (1.9.1) kuin osx, mutta olisiko ongelmaan jonkin sortin kiertotietä? Muut tiedostovaihtoehdot eivät tule kysymykseen (yritetty on) saati PDF.
Pakkoko tässä on hankkia winkkari kone koulun vuoksi tai asentaa virtuaalinen windows koneelle? Ei kai nyt sentään?
-
Re: RTF ongelma osx <-> ikkunat
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Vois olla yksi sellainen asia, joka räkii...
R.
-
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
-
Viesti Kirjoittaja Miklu »
-
Mutta vaikuttaisiko tulostimen paperiasetukset suoraan itse tiedostoon asti? Työt palautetaan siis tiedostoina ja niihin on sivuasettelut laitettu kohdalleen. Näkyy siis winkakreissa väärin jo ruudulla.Juhani L kirjoitti:Ettei vaan olisi kyse siitä, että Macissä oletustulostimen paperiasetukset ovat erilaiset? Kokemukseni mukaan mm. Macin OpenOfficella pystyy tuottamaan käytännössä tarkalleen samanlaisena Windowsin MS Officella avautuvia dokkareita.
Tuotakin olen miettinyt että pitää varmaan hommata mac läppäri ja viedä aina työ näytille sillä..

-
Tuosta ilmeisesti on tulossa keskustelu että voisi palauttaa työt pdf:nä, näkyisi ainakin varmuudella oikein. Mac käyttäjät on kuitenkin huomioitu siten että ovat vapautettuja atk-tunneilta, mikä sinällään on väärin, tilalla pitäisi olla selkeästi mac-käyttöä.Miklu kirjoitti:Yhtä asiaa voisi myös kokeilla - kyseenalaistaa sitä koulun vaatimusta ja perustella sitä sillä, että kaikki eivät käytä samaa käyttöjärjestelmää. Mielestäni voisi olla perusteltua, että koulun vaatimukset ovat sellaisia, että niihin pystyy myös muilla järjestelmillä kuin Windowsilla. Tarvittaessa voi käydä vaikka näyttämässä, että homma toimii ja näkyy Macillä oikein, joten jos koulun / opettajien koneet ei toista oikein tehtyä ja aseteltua työtä oikein, voi vika ollakin siellä koulun suunnassa. Ja tarpeen vaatiessa valitusta ja selvitystä vaikka kuin korkealle taholle siellä koulun hierarkiassa... Tai tietysti voisi ottaa yhteyttä koulun IT-tukeen ja kysyä vinkkiä sieltä.
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Itse asiassa saattaa vaikuttaa, mm. tulostimen määritetyt marginaalit voivat muuttaa tekstin juoksutuksen ihan toisen näköiseksi heti kun dokumentti avataan.1Toitsu kirjoitti:Mutta vaikuttaisiko tulostimen paperiasetukset suoraan itse tiedostoon asti? Työt palautetaan siis tiedostoina ja niihin on sivuasettelut laitettu kohdalleen. Näkyy siis winkakreissa väärin jo ruudulla.Juhani L kirjoitti:Ettei vaan olisi kyse siitä, että Macissä oletustulostimen paperiasetukset ovat erilaiset? Kokemukseni mukaan mm. Macin OpenOfficella pystyy tuottamaan käytännössä tarkalleen samanlaisena Windowsin MS Officella avautuvia dokkareita.
Tuotakin olen miettinyt että pitää varmaan hommata mac läppäri ja viedä aina työ näytille sillä..
Mitkä sitten ovat opettajan tulostimen oletusasetukset - luoja tietää
muttei kerro...
R.
-
Raikka kirjoitti:Itse asiassa saattaa vaikuttaa, mm. tulostimen määritetyt marginaalit voivat muuttaa tekstin juoksutuksen ihan toisen näköiseksi heti kun dokumentti avataan.1Toitsu kirjoitti:Mutta vaikuttaisiko tulostimen paperiasetukset suoraan itse tiedostoon asti? Työt palautetaan siis tiedostoina ja niihin on sivuasettelut laitettu kohdalleen. Näkyy siis winkakreissa väärin jo ruudulla.Juhani L kirjoitti:Ettei vaan olisi kyse siitä, että Macissä oletustulostimen paperiasetukset ovat erilaiset? Kokemukseni mukaan mm. Macin OpenOfficella pystyy tuottamaan käytännössä tarkalleen samanlaisena Windowsin MS Officella avautuvia dokkareita.
Mitkä sitten ovat opettajan tulostimen oletusasetukset - luoja tietää
muttei kerro...
Mutta sitten luulisi saman ongelman olevan winkkarilla tallennettujen dokkareiden kanssa myös..?
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Olen nähnyt dokumentteja (ammattisihteereiltä), jossa rivinvaihdot tehdään lyömällä sarkainta riittävän monta peräkkäin tai jopa välilyöntejä kunnes automaattirivinvaihto tekee sen rivinvaihdon. Ja toisinaan kappaleen jokainen rivi on päätetty rivinvaihtoon. Olen nähnyt sisennykset tehtävän välilyönneillä jne. Näissä kaikissa dokumentti NÄYTTÄÄ hyvältä ruudulla tekijän koneella, paperi on jo eri asia puhumattakaan toisesta koneesta. Edes kaksi Windows-konetta ei näytä näitä dokumentteja samannäköisinä.
Joten miten ne sekoavat?
-
Viesti Kirjoittaja morbusg »
Hrrrr. Tuli kylmät väreet. Kyllä on täytynyt olla opetuksessa karmivia puutteita jos ihan ammatikseen on päästetty tekemään.MacFinn kirjoitti:Olen nähnyt dokumentteja (ammattisihteereiltä), jossa rivinvaihdot tehdään lyömällä sarkainta riittävän monta peräkkäin tai jopa välilyöntejä kunnes automaattirivinvaihto tekee sen rivinvaihdon. Ja toisinaan kappaleen jokainen rivi on päätetty rivinvaihtoon. Olen nähnyt sisennykset tehtävän välilyönneillä jne.
-
Ymmärrän hyvin mitä ajat takaa, mutta nyt ei ole tuosta kyse, olisikin, olisi helppo korjata! Dokumentit sekoavat siten, että määrittelemättömässä kohtaa (siis ei missään sivun vaihdossa tai kappaleen vaihdossa vaan vaikka keskellä sanaa) dokkaria muuttuu fontti ja/tai riviväli ja marginaalit ei pysy kohdallaan. Rivinvaihdot kone tekee itse tekstiin ja kappaleen vaihdot enterillä. Sarkaimella tehdään tilaa rivin alkuun jos tarvii eikä millään välilyönnillä. Nimerkillä joskus pari vuotta tekstinkäsittelyä opettanut windows maailmassa aikuisiltaopetuksena.. Ei se niin paljon pitäisi macillä erota? Nämä dokkarit näyttää hyviltä ruudulla ja kotitulostimen paperillakin. Jos vien tiedoston töihin windows koneelle niin siinäkin on jo asetukset sviduillaan.MacFinn kirjoitti:Tätä ketjua lukiessa olen alkanut miettiä, että miten ne asettelut on ihan oikeasti tehty, jos kerran sekoavat. Ja miten ne sekoavat?
Olen nähnyt dokumentteja (ammattisihteereiltä), jossa rivinvaihdot tehdään lyömällä sarkainta riittävän monta peräkkäin tai jopa välilyöntejä kunnes automaattirivinvaihto tekee sen rivinvaihdon. Ja toisinaan kappaleen jokainen rivi on päätetty rivinvaihtoon. Olen nähnyt sisennykset tehtävän välilyönneillä jne. Näissä kaikissa dokumentti NÄYTTÄÄ hyvältä ruudulla tekijän koneella, paperi on jo eri asia puhumattakaan toisesta koneesta. Edes kaksi Windows-konetta ei näytä näitä dokumentteja samannäköisinä.
Joten miten ne sekoavat?
-
RTF muotonahan on semi-luettavaa "selkokielisenäkin", esim. alla oma pikatestidokkari:
Koodi: Valitse kaikki
{\rtf1\ansi\ansicpg1252\cocoartf949\cocoasubrtf540
{\fonttbl\f0\fnil\fcharset0 AndaleMono;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;}
\paperw11900\paperh16840\margl1440\margr1440\vieww8360\viewh7180\viewkind0
\pard\tx566\tx1133\tx1700\tx2267\tx2834\tx3401\tx3968\tx4535\tx5102\tx5669\tx6236\tx6803\ql\qnatural\pardirnatural
\f0\fs28 \cf0 defaults write com.apple.iTunes full-window -int -1}
Nyt jos OSX:ssä näkyy niitä fontin muutoksia keskellä lausetta, niin ne nähdäkseni on sinne itse tehty.
-
Kokeilin hommaa uudelleen (etten puhu ihan höpöjä), koska siitä kun viimeksi tappelin asian kanssa on jo n. 6kk. Ongelma ilmenee jo avatessa tiedosto uudelleen samalla koneella+ohjelmalla kuin se on tehty. Yksinkertainen rtf näkyy ok, mutta jos marginaalit, rivivälin 1,5 ja otsikot ottaa käyttöön niin nämä sekoavat. Liitetiedostona kuva jossa vasen palsta on ODT tiedosto, tehty Open Office 3.1.0 ja oikea palsta on sama kone, sama ohjelma, sama odt tallennettu RTF:nä. Suljettu tiedosto ja avattu uudelleen. ODT muistaa asetukset, rtf sekoaa. Se ei siis ole fontin koko vaan riviväli joka sekoaa. Otsikot hyppii marginaalien ulkopuolelle. Marginaalit pysyi oikeina.
-
Re: RTF ongelma OS X <-> ikkunat
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Katsopa myös, mitä otsikoiden määrittelyissä RFT-koodissa näkyy.
-
Riviväli on 1,5 koska koulun "ohjeistus" niin käskee. Ainoastaan otsikot on eri fonttikoolla, kaikki muu on 12pt. Tässä koodia:Juhani L kirjoitti:Kurkkaapa millaista koodia RFT-tiedostossa on mm. kappaleenvaihdon kohdalla, jossa uusi alkaa "Mauris sed libero". Miksi rivinväli on suhteellinen 1,5? Se ei ole somaa, koska rivitys voi mennä rumaksi, jos kappaleessa on yksikin isommalla fonttikoolla kirjoitettu merkki. Jos tekstikoko on 12 pt, silloin laittaisin rivinväliksi 18 pt, jos jostain syystä haluan sen olevan tarkalleen 1,5-kertainen.
Katsopa myös, mitä otsikoiden määrittelyissä RFT-koodissa näkyy.
dit sit amet tortor.}
\par \sect\sbknone\cols1\ltrsect
\pard\plain \ltrpar\s3\cf0{\*\hyphen2\hyphlead2\hyphtrail2\hyphmax0}\sa120\rtlch\af5\afs24\lang255\ltrch\dbch\af3\langfe255\hich\f0\fs24\lang1035\loch\f0\fs24\lang1035 {\rtlch \ltrch\loch\f0\fs24\lang1035\i0\b0 Mauris sed libero
-
########
Hei.
Katselin pikaisesti mitä RTF:stä puhutaan OpenOffice.org:n foorumeilla, ja vaikuttaa siltä että OO.o:ssa on valitettavasti vain huono tuki RTF-formaatille. Yhtenä syynä mainitaan se, ettei RTF-formaatille ole luotu minkäänlaista standardia.
Enemmän käyttötukea OpenOffice.org -ohjelmistolle löytyy suomenkielisiltä tukisivuilta:
http://fi.openoffice.org/tuki.html
ja vielä enemmän englanninkielisiltä:
http://user.services.openoffice.org/en/forum/
Terveisin,
-----
On 10.9.2010 17:38, yhteydenotto@openoffice.fi wrote:
PALAUTE/VIESTI:
Hei!
Haluaisin tiedustella miksi Open Officen 3.1.0 RTF tallennus sotkee dokumentin?
A4 dokkari, marginaalit vasen 4, oikea 2, ylä 2,5 ja ala 2,5cm. Riviväli 1,5. Fontti times new roman 12 paitsi otsikot arial. Kaksi otsikkoa sivulla. Ensimmäinen otsikko on otsikko 1 ja toinen otsikko 2, tehty valmiilla otsikko asetteluilla.
Kun tallentaa tekstin odt:nä kaikki on ok, mutta kun tallentaa rtf:nä ja avaa niin otsikot eivät pysy marginaalien sisällä ja kesken tekstin vaihtuu riviväli 1,5 -> 1. Tätä ei tapahdu odt muotoa käytettäessä. Käyttis Snow leopard.
Tämä ei tapahdu vain tietyllä tekstillä vaan joka kerta ja millä tahansa tekstillä.
Kiitos!
####
Näyttäisi siltä että ongelma on ratkaisematon?
-
Tuossa näyttämässäsi pätkässä tuntuisi siltä että kaikki ensimmäisen \par :n jälkeinen olisi turhaa (\par perii edellisen kappaleen määritykset).
Kannattaa kokeilla vielä OSX:n mukana tulevaa Texturia.
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Itse asiaan komenttina sellainen, että rtf ei ole missään nimessä mikään palautusformaatti, joka takaisi kohdekoneessa samanlaisen tuloksen kuin lähdekoneessa. Ikävä kyllä maailmassa on paljon tietotekniikan "opettajia", jotka eivät ymmärrä edes perusasioita vaan toistavat papukaijamaisesti joltain kallispalkkaiselta konsultilta (tai opettajalta) oppimaansa.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Texturi ei hallitse marginaaleja ja toisaalta on turhaa korjata suoraan rtf koodiin, koska pitäisihän tuon open officen tehdä oikeanlainen samantien..? Dokumenttejä kun ei tule yksi ja kaksi vaan kymmeniä..morbusg kirjoitti:Juu ei varmaankaan standardi, mut speksit löytyy.
Tuossa näyttämässäsi pätkässä tuntuisi siltä että kaikki ensimmäisen \par :n jälkeinen olisi turhaa (\par perii edellisen kappaleen määritykset).
Kannattaa kokeilla vielä OSX:n mukana tulevaa Texturia.
Juu tuo tiettyyn tiedostomuotoon keskittyminen ei ole nykyaikaa. Nykyaikaa on se, että osataan lukea useita formaatteja, joten työtkin pitäisi saada palauttaa siinä formaatissa mikä on parhaiten siihen työhön soveltuva..
-
Juu en minä RTF:n "lähdekoodin" muokkausta ratkaisuksi tarjonnutkaan, huomioinpahan vaan jo todetun OO.o:n RTF-tuen kökköyden uudelleen.1Toitsu kirjoitti:Texturi ei hallitse marginaaleja ja toisaalta on turhaa korjata suoraan rtf koodiin, koska pitäisihän tuon open officen tehdä oikeanlainen samantien..? Dokumenttejä kun ei tule yksi ja kaksi vaan kymmeniä..
Minkä näköistä OSX-Word sitten tuottaa? Luulisi että Microsoftin oma tuote osaisi suoltaa oman lafkan speksien mukaista. Tai no...
-
MS:n oma tuote osaa kaiken siihen asti kun lisää sivunumeroinnin jonka jälkeen muistaakseni marginaalit hyppi miten sattui... Näin tosin yleensä mikkisoftin tuotteissa mielestäni käy, jos asiat toimivat erikseen, niin yleensä yhdessä ne ei toimi...morbusg kirjoitti:Juu en minä RTF:n "lähdekoodin" muokkausta ratkaisuksi tarjonnutkaan, huomioinpahan vaan jo todetun OO.o:n RTF-tuen kökköyden uudelleen.1Toitsu kirjoitti:Texturi ei hallitse marginaaleja ja toisaalta on turhaa korjata suoraan rtf koodiin, koska pitäisihän tuon open officen tehdä oikeanlainen samantien..? Dokumenttejä kun ei tule yksi ja kaksi vaan kymmeniä..
Minkä näköistä OSX-Word sitten tuottaa? Luulisi että Microsoftin oma tuote osaisi suoltaa oman lafkan speksien mukaista. Tai no...
-
#########
Hei.
Voit lähettää RTF-määritykset suoraan OpenOffice.org -sivustolle.
Me emme kehitä OpenOffice.org -ohjelmistoa. Kävin katsomassa projektin TO-DO -listaa ja siellä on RTF export "OK", mutta RTF import ei...
Luultavasti tuo on jo työn alla...
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka