Äänikortti Maciin
-
Äänikortti Maciin
Viesti Kirjoittaja mikaha »
Jos tuo laite ei toimi, niin olisko jotain vehjestä jolla yllä kuvattu onnistuisi kohtuu hintaan (mielellään alle kahden sadan, mutta ainakin alle kolmen sadan). En ole etsimässä mitään huippu laatua, vaan ihan keskinkertainenkin äänityslaatu riittää eli ei mitään hyperkalliita superhifihässäköitä joihin vanhat koneenikin kyykkää heti alkuunsa.
Vai olisiko syytä unohtaa tietsikalla äänittäminen ja ostaa suoraan joku (esim 8 raitainen riittäisi meikäläiselle) kovalevytallennin (niillähän vissiin voi äänitellä vaan eikä tarvii osata tietokonetta)?
-
Re: Äänikortti maciin
Viesti Kirjoittaja Ana P »
http://www.thomann.de/fi/esi_maya_44_usb.htm
Tässä pari nappulaa enemmän:
http://www.thomann.de/fi/esi_u46_xl.htm
Nää on koneen ulkoisia usb-väyläisiä purkkeja. Koneen sisäisiä pci-kortteja saattaa saada vähän halvemmalla, jos sulla sattuu olemaan sopiva pöytäkone. Joku voisi pitää noita ulkoisia purkeja kätevämpinä, mutta makuasioita. Firewire-väyläiset purkit on hitusen kalliimpia.
Voisi olla mukavaa ja tarpeellista säädellä raitojen voimakkuuksia, eli silloin purkissa on hyvä olla jotain sellaisia säätöjä taikka sitten sen pitäisi olla vähän moniraitaisempi mikserimallinen kuin tuo sun ehdottama. Vaihtoehto on myös käyttää nurkista mahdollisesti löytyvää vanhaa analogimikseriä tasoittamaan ääneksiä ennen tietokonetta.
Ai niin, haluat jatkossa äänitellä myös suoraan koneelle. Tuo kalliimpi ESI on varmaan halvin siihen hommaan, jos pidetään mielessä tämä 4 sisään-optio, ja ulkoinen purkki.
Tsekkaa tarjontaa vaikka tuolta Thomannin sivuilta lisää. Toinen toistaan parempia vaihtoehtoja on vaikka kuinka.
Tuo viimeinen kysymyksesi kovalevytallentimesta on aika henkilökohtainen. Tietokoneen kanssa joutuu ennen pitkää vähän roplailemaan ja asentelemaan asioita uusiksi. Onko susta siihen?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Re: Äänikortti Maciin
Viesti Kirjoittaja Grugi »
Laite toimii 4 kanavaisena ilman lisävirtaa ja virtalähteen kanssa saa kaikki 8 käyttöön.
Eipä ole pahaa sanottavaa tosta laitteesta, hintaakin alle 300€
http://www.m-audio.com/products/en_us/F ... Ultra.html
-
Re: Äänikortti maciin
Kiitoksia kattavasta vastauksestasi. Tuo ESI U46XL sopisi minulle paremmin, koska siitä saisi sähköä mikille. Toisaalta mulla ei ole tarvetta sille neljälle inputille enää sitten kun olen saanut demot tietokoneelle siirrettyä. Niin ja juu siitä mun kasettiraiturista saa kyllä ne raidat ulos eli siinä on liitännät juuri tuota tarkoitusta varten. Toisaalta jos tyytyisi kaksi kanavaiseen äänikorttiin, niin pystyyhän silläkin äänittämään ne neljäraitaa kahdella otolla (pitää vaan ne raitaparit kohdistaa siinä ohjelmassa koska ei niitä erikseen saa millään osumaan suoraan synkkaan). Toisaalta voisi useammasta inputista olla etua, jos esimerkiksi äänittää "mies ja kitara" yhdellä otolla niin että olisi kaksi mikkiä kitaralle ja yksi laululle. No pitää vielä tsiigailla ja funtsia ei tämä niin kiireinen asia ole. Olen pärjäillyt tähän saakka macbookin omalla änikortilla ja sen sisään menolla, mutta nyt vaan tuli mieleen josko vähän monipuolistaisi tätä työkalua.Ana P kirjoitti:Veikkaisin, että tuolla et saa neljää erillistä raitaa koneelle kerralla. Yleensä noilla saa summattua vain kaksi kerrallaan koneeseen päin. Saako siitä neliraiturista kaikki neljä raitaa erikseen ulos omista liittimistään? Tämä on Thomannin listoilta halvin 4 sisään purkki:
http://www.thomann.de/fi/esi_maya_44_usb.htm
Tässä pari nappulaa enemmän:
http://www.thomann.de/fi/esi_u46_xl.htm
Nää on koneen ulkoisia usb-väyläisiä purkkeja. Koneen sisäisiä pci-kortteja saattaa saada vähän halvemmalla, jos sulla sattuu olemaan sopiva pöytäkone. Joku voisi pitää noita ulkoisia purkeja kätevämpinä, mutta makuasioita. Firewire-väyläiset purkit on hitusen kalliimpia.
Voisi olla mukavaa ja tarpeellista säädellä raitojen voimakkuuksia, eli silloin purkissa on hyvä olla jotain sellaisia säätöjä taikka sitten sen pitäisi olla vähän moniraitaisempi mikserimallinen kuin tuo sun ehdottama. Vaihtoehto on myös käyttää nurkista mahdollisesti löytyvää vanhaa analogimikseriä tasoittamaan ääneksiä ennen tietokonetta.
Ai niin, haluat jatkossa äänitellä myös suoraan koneelle. Tuo kalliimpi ESI on varmaan halvin siihen hommaan, jos pidetään mielessä tämä 4 sisään-optio, ja ulkoinen purkki.
Tsekkaa tarjontaa vaikka tuolta Thomannin sivuilta lisää. Toinen toistaan parempia vaihtoehtoja on vaikka kuinka.
Tuo viimeinen kysymyksesi kovalevytallentimesta on aika henkilökohtainen. Tietokoneen kanssa joutuu ennen pitkää vähän roplailemaan ja asentelemaan asioita uusiksi. Onko susta siihen?
Tota kyllä mä jonkin verran pystyn alkeellisella tasolla roplaamaan tietokoneen kanssa, mutta tuo kovalevytallennin viehättää ideana. Siis olisi äänittämiseen pyhitetty purkki jolla ei tehtäisi muuta ja sitä pystyisi ohjaamaan suoraan sen omista namikoista. Vaikka tietsikka on hyvä niin jotenkin se tuntuu vähän kömpelöltä tuommoiseen tallentimeen verrattuna. Ainoastaan mietityttää, että onko sellainen kovalevytallennin yhtä monipuolinen kuin tietokone? ainakin olen studioissa nähnyt yleensä käytettävän tietokoneita. Tiedätkö, pystyykö kovalevytallentimesta tuomaan sen projektin esim. garagebandiin jatkokäsittelyä varten (joissakin niissä on ainakin CD-asema (liekkö vain valmiin tuotoksen nauhoittamiseen. Toisaalta hyvä kovalevytallennin on hyvähkön tietokoneen hintainen.
-
Kiitos Grugi, musafasulla taitaa ollakin tuollainen ehdottamasi laite. Pistänpä senkin harkintaan. Mulla on macbook, johon tuon kytkisin. Tuo siis toiminee garagebandin kanssa?Grugi kirjoitti:Mulla on iMac:issä M-Audion Fast Track Ultra 8x8 IO ja hyvin pelittää.
Laite toimii 4 kanavaisena ilman lisävirtaa ja virtalähteen kanssa saa kaikki 8 käyttöön.
Eipä ole pahaa sanottavaa tosta laitteesta, hintaakin alle 300€
http://www.m-audio.com/products/en_us/F ... Ultra.html
Kyllä pitää sanoa, että ei jää musiikin tuottaminen vehkeistä kiinni tänä päivänä:-) muistan kun penskana värkättiin demoja jollain Fostexilla ja Tascamilla (niillä c-kasetti tallentimilla) ja tuskailtiin, kun raidat loppui kesken eikä ollut muutenkaan oikein kaksisia kamppeita hommaan (mulla ei esimerkiksi ollut auxilla varustettua dekkiä jolla olisi voinut hoitaa miksauksen ja piti aina käydä kaverin luona miksaamassa hengen tuotteet;-)). Nykyisin on kamppeet viimeisen päälle, mutta ei vaan meinaa keksiä mitä äänittäisi:-D.
-
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Apogee Duet vaihtui hetki sitten väliaikaisesti Behringer SRC2496:een, joka ei ainakaan vaatimattomassa kotisetupissani häviä juurikaan Duetille. Voi jopa olla parempisoundinen, makuasioita. RME BabyFace hankintalistalla enemmän I/O:n ja parempien ajureiden perässä, kunhan putkahtaa markkinoille. Kovin high-endiin en ole muunninasioissa sijoittanut/sijoittamassa, kun korvat tai muukaan setup ei niitä kaipaa. Pääasia on, että välttää sen kuran (= oikeasti pas*an kuuloiset ja huonosti toimivat interfacet), mitä markkinoilla ja etenkin halvemmissa hintaluokissa on saatavilla. Behringer SRC2496 (~155€) oli positiivinen yllätys.johannesw kirjoitti: Mut mikä kone sulla on ? mulla ois käytetty RME:n 9632 Pci & XLR brakeout & se kaapeli mikä tuli mukana 240 €
-
Tuossa kysyttiin aikaisemmin, että mitä oikein haluan. Niin haluan ensisijaisesti äänittää omaa musiikkiani itse soittamana ja laulamana. Siksi kaksi+ raitaa yhtaikaa riittää (mies ja kitara vaatisi kolme jos laittaa kaksi kitaraan ja yksi laululle). Tuo vanhojen demojen digidoindi oli vaan tommonen sivujuonne, josko se olisi hoitunut niinkö samalla iskulla, mutta en sen vuoksi halua alkaa mitään kalliita kellopelejä alkaa ostelemaan.
Äänittelen siis omaksi ilokseni en levytä tai mitään sellaista. Enintään jossain juutuupissa ja feispuukissa niitä saatan julkaista jos jotain elämää suurempaa sattuu saamaan aikaiseksi (luultavasti en saa).
-
Ketju lähtikin aika lapasesta suhteessa alkuperäiseen asiaanmikaha kirjoitti:Nonniin, olishan se pitänyt arvata ettei tämäkään homma ole niin yksinkertainen kuin olisi luullut. En minä mitään kellokortteja ala hommamaan, kyllä sen verta simppelimmällä tasolla nyt liikutaan. Tämä keskustelu on kuitenkin avannut tätä asiaa minulle sen verta, että päätynen sähköä mikille antavaan 2 tai 4 raitaa kerrallaan äänittävään vehkeeseen. Nuo vanhojen demojen digitoinnit taidan unohtaa, ei ne nyt niin ihmeellisiä ole. Tai sitten teetän sen jollekin tutun tutulle jolla on oikea studio (riippuu vähän mitä kustantaa).
Tuossa kysyttiin aikaisemmin, että mitä oikein haluan. Niin haluan ensisijaisesti äänittää omaa musiikkiani itse soittamana ja laulamana. Siksi kaksi+ raitaa yhtaikaa riittää (mies ja kitara vaatisi kolme jos laittaa kaksi kitaraan ja yksi laululle). Tuo vanhojen demojen digidoindi oli vaan tommonen sivujuonne, josko se olisi hoitunut niinkö samalla iskulla, mutta en sen vuoksi halua alkaa mitään kalliita kellopelejä alkaa ostelemaan.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Omasta mielestäni pieni hyvälaatuinen audio interface + tietokone on helpompi ja potentiaalisesti parempi ratkaisu kuin digitaalinen nauhuri. Tietokone + äänikortti ei välttämättä ole kannettavuudeltaan niin simppeli, mutta mahdollisuuksia purkituksen ja äänenkäsittelyn suhteen on rutosti enemmän, mitä pelkässä digitaalisessa raiturissa. Pienet raiturit ovat pääasiassa tarkoitettu mobiiliin moniraitapurkitukseen, mutta lopulta nekin audiot dumpataan tietokoneelle prosessointia varten.
Molemmat käy, mutta mielestäni se audio interface on helpompi ja ongelmattomampi ratkaisu, jos kone kulkee mukana. Jos spesifioit vielä budjetin ja sen, että kuinka paljon sisäänmenoja ja ulostuloja tarvitset (eli kuinka montaa raitaa tahdot kerralla äänittää ja toistaa), niin voidaan heitellä lisää ehdotuksia, joskin jo aiemmin esitetyt vaihtoehdot lienevät ihan kelpoja. Ja ehkä myös sen, kuinka montaa mikrofonia aiot kerralla käyttää, koska se vaikuttaa vaadittavien etuasteiden lukumäärään.
Oma ääni M-Audio FastTrack Ultralle. Lukemani mukaan hyvin ongelmaton ja pienilatenssinen interface "uudemman sukupolven" USB 2.0 piirien takia (sama juttu, mitä RME teki BabyFacessa ja FireFace UC:ssa). Ja siitä löytyy kaikki tarvitsemasi yhdessä boksissa ja vähän enemmänkin.
-
Viesti Kirjoittaja johannesw »
ei kait sitä kukaan sulle tyrkyttänytkään...mikaha kirjoitti: En minä mitään kellokortteja ala hommamaan, kyllä sen verta simppelimmällä tasolla nyt liikutaan.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
mut käytetty duet, kaveri osti moisen muusikoiden netistä, tais olla alle 300 € ja on tyytyväinen. Äänitin sillä pienen pätkän ja vertasin tohon mun Apogee Mini-Me:hen, ei suurta eroa...
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Apogee on käytännössä kallis äänensäädin. + Eikö Apogeessa ole mitään fyysistä tasojensäädintä, paitsi outputlevel?
Ite ostaisin Focusriten Saffire PRO 24 tai Motu Ultralite boksin. Eihän ne niin kauniita ole kuin Apogee, mutta ominaisuuksia on enemmän ja soundi on varmasti yhtä hyvä.
http://sisainenaani.com
-
Sanoisin, että siinä maksaa kokonaisuus. Sekä A/D etuasteineen sekä D/A ovat erinomaiset ja laite on helppokäyttöinen ja simppeli. Miinusta siitä, että ajurit vain OS X:lle ja vain 2 kanavaa in/out ja outit vieläpä balansoimattomana, eikä esim. MIDI-liitäntöjä. RME BabyFace tulee tarjoamaan enemmän mm. ADAT:n ja MIDI:n. Onhan Apogee tietysti muuttunut vähän Applemaisen premium-brändiksi Logic-parittamisen ja Windows-supportin hylkäämisen seurauksena, designkin puhuu puolestaan.redhat kirjoitti:IMO Apogeessa maksaa tuo metallinen kuori, ei niinkään sisuskalut.
Rohkenen epäillä, että soundaavat paremmalta. Muuten kyllä laajempia ja ymmärtääkseni käyttäjäystävällisiä vaihtoehtoja.redhat kirjoitti:Ite ostaisin Focusriten Saffire PRO 24 tai Motu Ultralite boksin. Eihän ne niin kauniita ole kuin Apogee, mutta ominaisuuksia on enemmän ja soundi on varmasti yhtä hyvä.
-
Juu, eihän se haittaa että keskustellaan. Oppii itsekin aina lisää, mutta mulla kun ei ole ääniteknikon pohjakoulutusta, niin meinaan mennä välillä sekaisin kun asiat mutkistuvatBlank^ kirjoitti:Ketju lähtikin aika lapasesta suhteessa alkuperäiseen asiaanmikaha kirjoitti:Nonniin, olishan se pitänyt arvata ettei tämäkään homma ole niin yksinkertainen kuin olisi luullut. En minä mitään kellokortteja ala hommamaan, kyllä sen verta simppelimmällä tasolla nyt liikutaan. Tämä keskustelu on kuitenkin avannut tätä asiaa minulle sen verta, että päätynen sähköä mikille antavaan 2 tai 4 raitaa kerrallaan äänittävään vehkeeseen. Nuo vanhojen demojen digitoinnit taidan unohtaa, ei ne nyt niin ihmeellisiä ole. Tai sitten teetän sen jollekin tutun tutulle jolla on oikea studio (riippuu vähän mitä kustantaa).
Omasta mielestäni pieni hyvälaatuinen audio interface + tietokone on helpompi ja potentiaalisesti parempi ratkaisu kuin digitaalinen nauhuri. Tietokone + äänikortti ei välttämättä ole kannettavuudeltaan niin simppeli, mutta mahdollisuuksia purkituksen ja äänenkäsittelyn suhteen on rutosti enemmän, mitä pelkässä digitaalisessa raiturissa. Pienet raiturit ovat pääasiassa tarkoitettu mobiiliin moniraitapurkitukseen, mutta lopulta nekin audiot dumpataan tietokoneelle prosessointia varten.
Molemmat käy, mutta mielestäni se audio interface on helpompi ja ongelmattomampi ratkaisu, jos kone kulkee mukana. Jos spesifioit vielä budjetin ja sen, että kuinka paljon sisäänmenoja ja ulostuloja tarvitset (eli kuinka montaa raitaa tahdot kerralla äänittää ja toistaa), niin voidaan heitellä lisää ehdotuksia, joskin jo aiemmin esitetyt vaihtoehdot lienevät ihan kelpoja. Ja ehkä myös sen, kuinka montaa mikrofonia aiot kerralla käyttää, koska se vaikuttaa vaadittavien etuasteiden lukumäärään.
Oma ääni M-Audio FastTrack Ultralle. Lukemani mukaan hyvin ongelmaton ja pienilatenssinen interface "uudemman sukupolven" USB 2.0 piirien takia (sama juttu, mitä RME teki BabyFacessa ja FireFace UC:ssa). Ja siitä löytyy kaikki tarvitsemasi yhdessä boksissa ja vähän enemmänkin.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tota noin niinä läppärilaukussahan se äänikortti kulkee, missä läppärikin. En minä välttämättä niin paljoa liiku mitä nyt mökillä saatan käydä äänittelemässä kaikessa rauhassa. Sanoisin, että kaksi sisäänmenoa riittää mun tarpeisiin 90 prosenttisesti ja se neljä sisäänmenoa liittyi lähinnä siihen, että olisi voinut noita vanhoja demoja nauhottaa suoraan C-kasetilta niinkö digitoida ne garagebandprojekteiksi. Mulla oli meininki, että parilla konkkamikillä mennään. Olen ostanut jo valmiiksi halvan puomistatiivin ja tommosen AKG C1000 S puikon. Aattelin laittaa vielä toisen statiivin ja semmoisen halvan A.I.R fatboy mikin. Niin ja noitten lisäksi tarttis sitten sen äänikortin, joka antais läskille sähköä. Ohjelmana meinasin käyttää Garagebandia (mulla on joku 08 versio siitä).
Äänittäisin enimmäkseen laulua ja akustista kitaraa semmoista kotimaista laulelmamusiikkia ja sitten instrumenttibiisejä. Jonkin verran sähkökitaraa ja sähköbassoa saatan sotkea sinne sekaan ja on tossa jotkut halvat sähkörummutkin, mutta niitä en aikonut käyttää äänityshommiin, vaan koitan selvitä ilman rumpuja. Pääpaino on sillä akustisella kitaralla ja laululla. Se budjetti saisi jäädä johonkin kolmeen sataan. En millään haluaisi laittaa enempää ainakaan vielä.
-
No juu, ei hätää. meinaa vaan ahdistua kun tajuaa ettei pystykään tekemään sitä mitä oli aikonutjohannesw kirjoitti:ei kait sitä kukaan sulle tyrkyttänytkään...mikaha kirjoitti: En minä mitään kellokortteja ala hommamaan, kyllä sen verta simppelimmällä tasolla nyt liikutaan.välillä keskusteluilla on taipumus lapasoitua, eikä se musta niin paha oo, jos se kuitenkin liittyy aiheeseen.
mut käytetty duet, kaveri osti moisen muusikoiden netistä, tais olla alle 300 € ja on tyytyväinen. Äänitin sillä pienen pätkän ja vertasin tohon mun Apogee Mini-Me:hen, ei suurta eroa...

-
-
Jos taas kerralla vähän enemmän ja parempaa, niin tsekkaisin jokin Focusrite, Presonus tai vaikka tuo em. M-audio (http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_ultra_8r.htm) siihen 300 euroon. Tuo kyseinen M-Audio on tuliterä markkinoilla, joten sen pitäisi olla hyvä hankinta tuoreen teknologian takia. Käyttäjäarviot myös erinomaisia.
Soundieroja on mahdotonta päätellä pelkkien speksien perusteella, käyttäjäarviotkin antavat vain osviittaa eroista. Ehkä tärkeintä on koettaa hakukoneella selvittää mahdolliset ajuriongelmat ja epäyhteensopivuudet/ongelmat käytetyn äänityssoftan ja käyttöjärjestelmän kanssa.
Myös Apogee Duet on erittäin hyvä käyttötarkoitukseesi ja laatu on taattu, mutta jos se paukkuu yli budjetista, niin ei mahda mitään.
Mielestäni vasta-alkajana kannattaa aloittaa halvalla ja oppia vasta sitä kautta arvostamaan parempaa laitteistoa ja tietämään, mitä haluaa/tarvitsee. Toinen näkökulma taas on ostaa kerralla tarpeeksi hyvää, jotta ei mene rahaa tulevaisuudessa laitteiston päivittelemiseen, eikä tarvitse miettiä "onko tämä nyt hyvä vai ei" tai "missähän on vika", jos äänitykset kuulostavat huonolta. Nälkä kasvaa syödessä.
-
Thänks,Blank^ kirjoitti:Jos haluat halvalla liikkeeseen, niin vaikka http://www.thomann.de/fi/alesis_io2_express.htm menee alkuun ja voi sitten päivittää parempaan/isompaan, jos kun siltä alkaa tuntumaan. Tai sitten http://www.thomann.de/fi/tascam_us122mk2.htm, jossa saisit Cubasen LE4 -version vaihtoehtoiseksi/monipuolisemmaksi äänityssoftaksi.
Jos taas kerralla vähän enemmän ja parempaa, niin tsekkaisin jokin Focusrite, Presonus tai vaikka tuo em. M-audio (http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_ultra_8r.htm) siihen 300 euroon. Tuo kyseinen M-Audio on tuliterä markkinoilla, joten sen pitäisi olla hyvä hankinta tuoreen teknologian takia. Käyttäjäarviot myös erinomaisia.
Soundieroja on mahdotonta päätellä pelkkien speksien perusteella, käyttäjäarviotkin antavat vain osviittaa eroista. Ehkä tärkeintä on koettaa hakukoneella selvittää mahdolliset ajuriongelmat ja epäyhteensopivuudet/ongelmat käytetyn äänityssoftan ja käyttöjärjestelmän kanssa.
Myös Apogee Duet on erittäin hyvä käyttötarkoitukseesi ja laatu on taattu, mutta jos se paukkuu yli budjetista, niin ei mahda mitään.
Mielestäni vasta-alkajana kannattaa aloittaa halvalla ja oppia vasta sitä kautta arvostamaan parempaa laitteistoa ja tietämään, mitä haluaa/tarvitsee. Toinen näkökulma taas on ostaa kerralla tarpeeksi hyvää, jotta ei mene rahaa tulevaisuudessa laitteiston päivittelemiseen, eikä tarvitse miettiä "onko tämä nyt hyvä vai ei" tai "missähän on vika", jos äänitykset kuulostavat huonolta. Nälkä kasvaa syödessä.
Mitäpä sanot onko tästä mihinkään?
http://www.f-musiikki.fi/ohjelmistot/in ... amaha.html
-
Ei ajuritukea Snow Leopardille, valmistus lopetettu.mikaha kirjoitti: Thänks,
http://www.yamahasynth.com/support/os_c ... w_leopard/
http://www.yamahasynth.com/support/mlan/
Sama kannattaa tsekata kaikkien muidenkin vaihtoehtojen kanssa, eli mikä on tuen tilanne.
-
Siis tarkoittaako tämä sitä, että ostan minkä tahansa äänikortin niin se saattaa lopettaa toimintansa seuraavan käyttispäivtyksen yhteydessä?!?! olen käyttänyt maceja 2007 vuoden alusta ja nyt ensimmäistä kertaa törmään todellisuuteen, että nämä ovat vain tietokoneitaBlank^ kirjoitti:Ei ajuritukea Snow Leopardille, valmistus lopetettu.mikaha kirjoitti: Thänks,
http://www.yamahasynth.com/support/os_c ... w_leopard/
http://www.yamahasynth.com/support/mlan/
Sama kannattaa tsekata kaikkien muidenkin vaihtoehtojen kanssa, eli mikä on tuen tilanne.

Mulla on muita tosi vanhoja laitteita (piirtopöytää ja skanneria etc.) jotka toimivat vanhoilla ajureilla myös SL:sä. Onko näissä äänikorteissa sellainen mahdollista? En siis tarkoita että väen vängällä nyt tuota korttia olisin ostamassa, vaan noin niinkö yleisemmin mietiskelen tässä laitteiden elinkaaria. Olisiko sittenkin viisainta ostaa joku juuri markkinoille tullut uutuus, joka kestäisi ainakin muutaman käyttissukupolven yli?
-
Jos haluaa välttyä ajurisäädöiltä, niin ostaa markkinoilla tuoreen audio interfacen (eli tukea ja käyttöikää on tiedossa pitkään) tai sitten luotettavalta valmistajalta, jolla on a) mainetta hyvistä ajureista ja nopeista ajuripäivityksistä/bugfixeistä b) tapana jatkaa tukea vanhemmillekin ja jopa valmistuksesta poistuneille tuotteilleen.
On myös ns. "class compliant" -laitteita, jotka eivät vaadi erillisiä ajureita, vaan toimivat out-of-the-box käyttöjärjestelmän omilla ajureilla. Tällaisia audio interfaceja tiedän olevan ainakin Presonuksella:
Our other interfaces are class compliant and are going to be immediately supported on Snow Leopard:
Firebox
Inspire1394
FP10 / Firepod
AudioboxUSB
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Silloin meni luotto Presonukseen.
Pari viikkoa sitten kaverilla hajos Presonuksen Firestudio Project, rupes phantomit sekoilemaan kutoskanavasta + aikaisemminkin on ollut muuta säätöä.
Oltiin reeniksellä äänittelemässä, ja jos kuulokeplugin otti laitteesta irti niin koko laite tippui linjoilta eli katkas yhteyden koneeseen.
M-Audion Fast Track Pro toimii Macissa outofbox, johto kiinni ja järjestelmäasetuksista usb-äänikortti.
http://sisainenaani.com
-
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=450028
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Ikävältä kuulostaa. Voih kun hankalaa ostaa äänikorttia jokaisesta kaikkea kuullut m-audion mikkietusia on haukuttu et ajuri päivtystahtia hitaaksi tosin onko se ongelma mäkissä... ja RMEn hinta ihan mahdoton ajatuskin. nytkin joutuu muutaman kuukauden säästämään. eikä silti haluais lupua rautalaitteiden käytöstä josta ainakin uusin on ehdottoman tärkeä luultavasti myös 2 muuta synaa vähnitään vaikka toinen niistä onkin kontrollerin asemassa melkein ja sitten mikrofoni(t).redhat kirjoitti:Ostin Presonuksen Audiobox-usb:n, ja heti uutena kuului laitteesta ihme vinkunaa joka tallentui myös nauhoituksiin. Kävin DLX:sässä vaihtamassa uuden ja siinä sama ongelma.
Pari viikkoa sitten kaverilla hajos Presonuksen Firestudio Project, rupes phantomit sekoilemaan kutoskanavasta + aikaisemminkin on ollut muuta säätöä.
Oltiin reeniksellä äänittelemässä, ja jos kuulokeplugin otti laitteesta irti niin koko laite tippui linjoilta eli katkas yhteyden koneeseen.
M-Audion Fast Track Pro toimii Macissa outofbox, johto kiinni ja järjestelmäasetuksista usb-äänikortti.
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Ikävältä kuulostaa. Voih kun hankalaa ostaa äänikorttia jokaisesta kaikkea kuullut Focusriten mikkietusia on haukuttu et M-audion ajuri päivtystahtia hitaaksi tosin onko viimeinen ongelma mäkissä... ja RMEn hinta ihan mahdoton ajatuskin. nytkin joutuu muutaman kuukauden säästämään. eikä silti haluais lupua rautalaitteiden käytöstä josta ainakin uusin on ehdottoman tärkeä luultavasti myös 2 muuta synaa vähnitään (en tiedä ostanko vielä rautasyniä analogit kyllä kiinnostaa ainakin) vaikka toinen niistä onkin kontrollerin asemassa melkein ja sitten mikrofoni(t).jpq kirjoitti:redhat kirjoitti:Ostin Presonuksen Audiobox-usb:n, ja heti uutena kuului laitteesta ihme vinkunaa joka tallentui myös nauhoituksiin. Kävin DLX:sässä vaihtamassa uuden ja siinä sama ongelma.
-
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=88&t=149871
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka