![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Hommasin musiikin tekemistä varten käytetyn Mac Bookin, jossa on Snow Leopard (juu, olen siis ihan tuore Mac käyttäjä). Äänikortiksi valitsin M Audion Fast Track Pron. Käytössä on myös ulkoinen pikkumikseri ja yksi kiippari.
Nyt pitäisi hommata nopea ulkoinen usb liitäntäinen kovalevy joka saisi enimmillään maksaa reilut 100e. Mitään ihmejuttuja en ole suunnitellut tällä järjestelmälllä tuottaa, minulle 4-8 audioraitaakin on jo paljon ja softasynttejä en juurikaan käytä. Osaisiko joku suositella luotettavaa kovoa?
Toisena kyssärinä on itse musiikkiohjelma. Fast trackin mukana tuli Live Lite 6 jonka ominaisuudet saattaisivat jopa riittää ainakin aluksi, vaan eipä tuo asennnuslevy suostunut toimimaan meikäläisen koneessa eikä kaverin Mäkissä liioin. Ilmeisesti ei ko softa tue lumileopardia.
Yhtenä vaihtoehtona olisi päivittää omistamani Cubase Essential 4.0 siihen 5 versioon. Epäilen kutenkin ettei ainakaan helposti onnistu, kun ymmärtääkseni sen softan pitäisi olla koneeseen asennettuna ja se (ylläri) toimii vain Mac Os 10.4:ssä. Aikoinaan aiktivoin tuon softan ja sen mukana tulleen donglen PC koneeseen. Lisäksi Mac Bookissa on vain 2 usbia joista toinen tarvitaan äänikortille ja toinen kovalevylle, eli Cubasen vaatimalle donglelle pitäisi myös kikkailla yksi usb paikka jostain. Jos laittaisi usb haaroittimen, niin kannattaisiko tuo dongle liittää samaan kovon vai äänikortin kanssa? Kannattaisiko tässä vaiheessa unohtaa koko Cubase ainakin vähäksi aikaa?
Eli osaako kukaan suositella suhteellisen simppeliä ohjelmaa joka ei olisi järin kallis ja olisi mielellään kohtalaisen helppokäyttöinenkin? Teen musiikkia etupäässä soittamalla, en valmiita luuppeja kasaamalla vaikka jotkin perus simppelit taustaraidat voisi olla hyvä pystyä kasaamaan nopeastikin ilman hirveää säätämistä
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)