Mielestäni on kummallista, että Macbook:eissa ei vieläkään ole sisäänrakennettua 3G-toiminnalisuutta. Suomen olosuhteissa (kiinteähintainen data) kyseinen ominaisuus on mielestäni erittäin toivottava, jos ei jopa välttämätön.
Jos en muista väärin, sisäänrakennettu 3G on ollut osassa HP:n Windows-kannettavia jo kolmisen vuotta.
Voitaneen perustellusti sanoa, että tässä suhteessa Mac-läppärit ovat vuosia kehityksestä jäljessä.
Missä 3G:llä varustetut MacBook Pro:t viipyvät?
Keskustelua kannettavista
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Missä 3G:llä varustetut MacBook Pro:t viipyvät?
Viesti Kirjoittaja äpplet »
-
Re: Missä 3G:llä varustetut MacBook Pro:t viipyvät?
Viesti Kirjoittaja Pis »
Tätä ominaisuutta itsekin odotan, mutta lähinnä Airilta. Tosiaan ovat aika mukavia Suomen mobiilidatayhteyksien hinnat, mutta tällä seikkalla on varmaan ihan yhtä paljon vaikutusta Applen mallistoon kuin eukon kannolla.äpplet kirjoitti:Mielestäni on kummallista, että Macbook:eissa ei vieläkään ole sisäänrakennettua 3G-toiminnalisuutta. Suomen olosuhteissa (kiinteähintainen data) kyseinen ominaisuus on mielestäni erittäin toivottava, jos ei jopa välttämätön.
No jos muiden valmistajien tuhansien eri mallien joukosta löytyy kourallinen business-luokan koneita jossa mokkula on inessiivissä, en mä sen takia ihmettelisi ettei sitä yhdestäkään Macistä löydy. Sen verran pieni ja amerikkalainen on Applen valikoima.äpplet kirjoitti:Jos en muista väärin, sisäänrakennettu 3G on ollut osassa HP:n Windows-kannettavia jo kolmisen vuotta.
Voitaneen perustellusti sanoa, että tässä suhteessa Mac-läppärit ovat vuosia kehityksestä jäljessä.
Pahoin pelkään että tätä ei nähdä Mac-läppäreissä sen takia että se söisi iPadin markkinoita. Toivottavasti olen väärässä ja heti seuraavassa päivityksessä löytyy (mikro)simmin paikka MB:stä, oli se sitten tavallinen, pro tai airi.
Viimeksi muokannut Pis, 13.9.2010 klo 11.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja äpplet »
Väite, että "muiden valmistajien tuhansien eri mallien joukosta löytyy kourallinen business-luokan koneita jossa mokkula on inessiivissä," ei pidä paikkaansa. Esim. HP tarjoaa laajakaista-ominaisuutta valinnaisena moniin malleihin.
Se on sitä ns. nykyaikaa, joka Applelta on jostain aivan käsittämättömästä jäänyt huomaamatta. En usko, että kyseessä on tekninen kysymys, vaan tarve segmentoida markkinaa (kuten iPhonen tapauksessa). Segmentointi on mielestäni erittäin epäonnistunut, sillä sen seurauksena Applella ei ole tarjota esim. minulle sopivaa kannettavaa, jossa olisi näppis.
Erittäin tyytyväisenä Mac Minin käyttäjänä ostaisin mielelläni Macin kannettavan, mutta 3G-ominaisuuksien täydellisestä puuttumisesta johtuen pysyn toistaiseksi PC-kannettavissa.
Se on sitä ns. nykyaikaa, joka Applelta on jostain aivan käsittämättömästä jäänyt huomaamatta. En usko, että kyseessä on tekninen kysymys, vaan tarve segmentoida markkinaa (kuten iPhonen tapauksessa). Segmentointi on mielestäni erittäin epäonnistunut, sillä sen seurauksena Applella ei ole tarjota esim. minulle sopivaa kannettavaa, jossa olisi näppis.
Erittäin tyytyväisenä Mac Minin käyttäjänä ostaisin mielelläni Macin kannettavan, mutta 3G-ominaisuuksien täydellisestä puuttumisesta johtuen pysyn toistaiseksi PC-kannettavissa.
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Ja varmaan aika montaa HP mallia saa ilman sitä. Applellä ei ylipäätänsä ole yhteensä montaa mallia.äpplet kirjoitti:Väite, että "muiden valmistajien tuhansien eri mallien joukosta löytyy kourallinen business-luokan koneita jossa mokkula on inessiivissä," ei pidä paikkaansa. Esim. HP tarjoaa laajakaista-ominaisuutta valinnaisena moniin malleihin.
En ymmärrä miksi aluksi sanot että sen puuttuminen on mielestäsi käsittämätöntä, mutta heti seuraavaksi mainitset markkinoiden segmentoinnin todennäköiseksi syyksi. Ei kovin käsittämätöntä, eihän?äpplet kirjoitti:Se on sitä ns. nykyaikaa, joka Applelta on jostain aivan käsittämättömästä jäänyt huomaamatta. En usko, että kyseessä on tekninen kysymys, vaan tarve segmentoida markkinaa (kuten iPhonen tapauksessa).
Minulle itsellekin minä itse ja minun tarpeeni ovat tärkeintä. Myös näiden suhteen Apple on osittain epäonnistunut, koska ei ole minullekaan tarjonnut mokkulaläppäriä. Toki, jos Apple sitä tarjoaisi minulle, sallisin sitä myytävän myös muillekin.äpplet kirjoitti:Segmentointi on mielestäni erittäin epäonnistunut, sillä sen seurauksena Applella ei ole tarjota esim. minulle sopivaa kannettavaa, jossa olisi näppis.
Mäkin jaksan sinnitellä iMacin kanssa kunnes löytyy läppäri jolla pärjää ilman ulkoista mokkulaa. Tosin olen selvinnyt ilman peeseeseen sekaantumista koska läppäri ei juuri nyt ole välttämättömyys. Mutta ei kai se niin kamalaa nykyään ole, joka taitaa myös olla Windows 7:n slogan.äpplet kirjoitti:Erittäin tyytyväisenä Mac Minin käyttäjänä ostaisin mielelläni Macin kannettavan, mutta 3G-ominaisuuksien täydellisestä puuttumisesta johtuen pysyn toistaiseksi PC-kannettavissa.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Eikös täydellinen puuttuminen tarkoittaisi, ettei USB-porttiinkaan saisi 3G-mokkulaa? Mutta jos täydellistä on, pitää sitten lakata käyttämästä sitä Nokian mokkulaa...äpplet kirjoitti:Erittäin tyytyväisenä Mac Minin käyttäjänä ostaisin mielelläni Macin kannettavan, mutta 3G-ominaisuuksien täydellisestä puuttumisesta johtuen pysyn toistaiseksi PC-kannettavissa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Macbook Air on odottanut päivitystä sen verran pitkään että sen suhteen voisi jotain 3g:n kaltaista "vallankumouksellista" olla kehitteillä. Airiin tätä ominaisuutta itse eniten toivoisin ja luulisin että siihen se tulee ennen prota. Jos nyt ylipäätänsä sitä on tulossa.
-
Viesti Kirjoittaja rantom »
3G olisi kyllä mukava lisä mutta veikkaan, että kyseessä on tekninen ongelma tai todennäköisemmin markkina-alueen puute. Se, että muutama/harvempi käyttäjä sen haluaa, ei tarkoita, että sitä pitäisi kaikille tyrkyttää.äpplet kirjoitti:Väite, että "muiden valmistajien tuhansien eri mallien joukosta löytyy kourallinen business-luokan koneita jossa mokkula on inessiivissä," ei pidä paikkaansa. Esim. HP tarjoaa laajakaista-ominaisuutta valinnaisena moniin malleihin.
Jos taas kyseessä on tekninen ongelma niin saatamme menettää toisen liittimen, ainakin pienempien koneiden kanssa, kuten kävi 2008 Unibody MacBookilla, FireWire lähti mäkeen ja tilalle tuli audio in ja -out liittimet (korjattu nykyään audio in/out ja tuotu FW takaisin). Eniten veikkaisin SD-porttia lähtijäksi, mikä olisi aika sääli, koska siitä on erittäin paljon täällä ollut hyötyä ja tulee varmasti olemaan jatkossakin.
Mutta kuten itsekin totesit, et näe tarvetta ostaa Mac-kannettavaa, kunnes valikoimassa on mukana sitä, mitä itse kaipaat. Itse olen samalla linjalla Mac-kannettavien suhteen jatkossa, tosin eri ehdoin (anti-glare widescreen 13"-malleille sekä SDXC, sitten voin harkita, sitä aiemmin elän tämän mid-2009 MBP 13" kanssa).
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Itse epäilen että tässä on osittain takana se että että Applen kotimarkkinoiden luottokännykkäoperaattori ATnT ei halua että ihmiset käyttävät heidän verkkoaan suoraan kannettavilta ja kuormittavat sitä enemmän kuin mitä he tekisivät jos he vaan käyttäisivät verkkoyhteyttään puhelimiltaan. Syy miksi epäilen että asia on näin on koska ATnT:llä on ollut aieminkin sormensa pelissä Applen liiketoiminnassa, m.m tetheringin (verkkoyhteyden jaon kännykältä tietokoneelle) mahdollistavia ohjelmia ei ole näkynyt AppStore:ssa kiitos ATnT:n vastustuksen.
Toinen osa on kai se että Apple ei yksinkertaisesti pidä kyseisiä markkinoita tarpeeksi suurina niin että niiltä saisi tarpeeksi suuret voitot käytettyyn työmäärään suhteutettuna verrattuna esim. älypuhelinmarkkinoihin.
Toinen osa on kai se että Apple ei yksinkertaisesti pidä kyseisiä markkinoita tarpeeksi suurina niin että niiltä saisi tarpeeksi suuret voitot käytettyyn työmäärään suhteutettuna verrattuna esim. älypuhelinmarkkinoihin.
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Infant »
Toki Applen mielestä yksi hyvä ratkaisu ongelmaan on iPhone-tethering :p
plop
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka